Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tidir
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 03-05 20:02
Beste Tweakers,

Momenteel ben ik een pc aan het samenstellen die aan mijn wensen voldoet. Aangezien er een budget is heb ik ook moeten snijden in sommige componenten. De lijst die ik heb samengesteld staat hieronder. Nu wil ik graag advies over mijn samenstelling. Tips of bezuinigingen zijn welkom. Verder hou ik mijn toelichtingen kort.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Heel simpel, Gaming (vrije-tijd), video-editing (hobby) & 2D/3D CAD tekenen (opleiding) (autocad & Revit)
Verder zal hij dienen als opslag voor al mijn multimedia bestanden.

Game voorbeelden:
Battlefield 3
GTAV (toekomst)
Skyrim
GW2
Diablo 3
Max Payne 3

Deze games wil ik op hoge settings spelen

Wat mag het systeem gaan kosten?

Het budget is 1300 euro. Goedkoper mag altijd

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Monitor, toetsenbord, muis, audio heb ik al.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 98,76€ 98,76
1Asus DRW-24B3LT Zwart€ 24,-€ 24,-
1Lian Li PC-8FIB (Zwart)€ 120,70€ 120,70
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 27,75€ 27,75
1Asus GTX670-DC2T-2GD5€ 422,50€ 422,50
1Intel Core i5 3570K Boxed€ 206,-€ 206,-
1Cooler Master Silent Pro Gold 600W€ 109,70€ 109,70
1Samsung 830 series 128GB€ 95,-€ 95,-
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 45,95€ 45,95
1Asus P8Z77-V€ 155,-€ 155,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.305,36

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Alleen Asus & Corsair heeft mijn voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)

Ik hou ervan als de pc niet te veel herrie maakt en en laag stroomverbruik produceert.

Wat heb ik uitgezocht en waarom?

Videokaart: Dit moet gewoon een krachtpatser zijn die voorlopig zijn werk doet. Mijn keuze GTX670.

CPU: i5 of i7? Tja uiteindelijk toch voor een i5 gekozen. 100 Euro voor net wat meer prestaties vind ik zonde. Wel of geen overclock? Ik heb wel voor overclock gekozen omdat ik niet weet of ik dit later misschien wel wil doen. Heb is een beter gevoel om toch die optie bij de hand te hebben mocht je systeem het later moeilijk krijgen.

MoBo: Moederbord heb ik een duur model gekozen vanwege de features. De GA-Z77X-D3H was in eerste instantie mijn keus maar toch heb ik een merk voorkeur voor Asus. Advies is welkom.

SSD: SSD is gewoon een luxe en daar wil ik dan ook van profiteren met zo'n hoog budget. Op de SSD ben ik van plan alleen Windows, games en tekenen programma's te installeren. De HDD voor opslag.

CPU koeling: Heb hier niet voor de aanbevolen Mugen gekozen maar voor een goed alternatief die bijna dezelfde prestaties biedt.

Voeding: De voeding is erg belangrijk. Hij moet zuinig en stil zijn. 600W lijkt mij voldoende ook om later te kunnen overclocken. Misschien ook nog SLI ook al ben ik hier geen voorstander van.

Behuizing: Persoonlijke kwestie

De HDD en RAM valt weinig over te beslissen. Alleen Capaciteit eventueel.

Graag advies over de build! Of is dit een prima build en kan ik gaan bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:53

amas

Law of Nature: Chaos

Prima build, en je zou hem zo kunnen bestellen. Maar ik wil nog wel een paar componenten ter discussie stellen. Ten eerste de voeding, ik snap dat je en zuinige voeding wil en wellicht ook modulair? Maar €110,- voor een voeding is wel vrij veel. Is dit niet wat?

Op de DVD-brander kun je nog een tientje sparen :+ Die je dan kunt uitgeven aan een iets betere CPU koeler: pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B.

Verder, bedenk dat deze GTX670 echt heel slecht leverbaar is. Je moet wel denken aan een week of 3.

Je hebt een duur moederbord genomen omdat deze veel features heeft. Mag ik vragen welke features specifiek, die ervoor hebben gezorgd dat je zoveel geld aan een moederbord uit wil geven?

De CPU blijft natuurlijk een lastige kwestie. Als je een i7 neemt zul je niks merken in je games, maar ik kan me voorstellen dat de HyperThreading leuk is als je aan het video-editing bent.

btw, kudos voor de keuze van de kast _/-\o_

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-06 20:45
De koeler is niet erg geschikt voor overklokken.
600watt is genoeg voor 1 GTX670, niet voor twee.

Deze pricewatch: Intel Xeon E3-1230V2 (Ivy Bridge) Boxed cpu is ook het overwegen word, is vrijwel identiek aan de 3770K met HT. Slechts 20 euro duurder dan wat je nu kiest. Helaas geen oc optie, dat dan weer wel.

[ Voor 62% gewijzigd door Madrox op 28-07-2012 16:41 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tidir
TheAmassama schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 16:32:

Prima build, en je zou hem zo kunnen bestellen. Maar ik wil nog wel een paar componenten ter discussie stellen. Ten eerste de voeding, ik snap dat je en zuinige voeding wil en wellicht ook modulair? Maar €110,- voor een voeding is wel vrij veel. Is dit niet wat?

Op de DVD-brander kun je nog een tientje sparen :+ Die je dan kunt uitgeven aan een iets betere CPU koeler: pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B.

Verder, bedenk dat deze GTX670 echt heel slecht leverbaar is. Je moet wel denken aan een week of 3.

Je hebt een duur moederbord genomen omdat deze veel features heeft. Mag ik vragen welke features specifiek, die ervoor hebben gezorgd dat je zoveel geld aan een moederbord uit wil geven?

De CPU blijft natuurlijk een lastige kwestie. Als je een i7 neemt zul je niks merken in je games, maar ik kan me voorstellen dat de HyperThreading leuk is als je aan het video-editing bent.

toon volledige bericht
TheAmassama

In de voeding geef ik je gelijk. Ik vind het erg lastig om hier in te beslissen. Het belangrijkste is dat de voeding zuinig en stil is. Hiervoor wil ik eventueel de optie modulair laten vallen. Welk model is dan aan te raden? Of toch voor 80 bronze gaan? Een tientje meer investeren in voeding vind ik niet erg omdat dit component van groot belang voor je build is. Goede voeding zorgt voor een langere levensduur van de andere componenten.

De dvd brander kan goedkoper, maar ik wilde een dvd brander met lightscribe. Vandaar dat hij wat prijziger is.

De aftermarket cooler is dus geen goede optie? Ik dacht dat dit een goede koeler was die in de buurt kwam van de Mugen 2 Rev.

GTX670 Wil ik echt heel graag. 3 weken levertijd is idd erg lang. Welk goed alternatief is er dan? Zonder prestaties in te leveren? AMD 7970?

Moederbord heb ik gekozen omdat het Asus is. Verder zit hier bijvoorbeeld WiFi go op. Hiermee kun je weer met je tablet of smartphone je pc op afstand bedienen etc. Leuke feature.. misschien beetje overpriced maar ik wil hier wel voor betalen. Maar een goed goedkoper ander alternatief hoor ik graag.

Madrox

SLI was ik eigenlijk niet van plan dus ik wil eventueel naar 550W gaan om te besparen. Of is het verstandig om toch op 600W te blijven? Ikzelf heb niet veel verstand hoeveel elk component verbruikt.

Toch denk ik bij de i5 blijf. Video editing is een hobby. Ik zal dus ook geen super zware acties verrichten. Wat ik belangrijker vind is dat ik geen problemen heb met 3D tekenen en renderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uruviel359
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-05 16:44
Tidir schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 23:55:
Toch denk ik bij de i5 blijf. Video editing is een hobby. Ik zal dus ook geen super zware acties verrichten. Wat ik belangrijker vind is dat ik geen problemen heb met 3D tekenen en renderen.
Dan zou ik in ieder geval voor een CUDA-enabled kaart gaan, dus dat blijft een Nvidia. Mocht je echt graag vlekkeloos CAD willen doen is een Quadro of een FirePro dan niet beter? Hierbij lever je wel erg veel in qua performance op spelletjes maar een workstation kaart lijkt me dan wel beter. Ik weet natuurlijk niet of je deze PC echt primair voor CAD of spelletjes gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
Jammer dat je bij de I5 blijft, voor 20 euro meer heb je een snellere cpu, met 4/8 threads (ht).
Gezien je budget zou ik het niet laten zitten. HT helpt ook bij teken en render programma's, btw.

[ Voor 14% gewijzigd door Madrox op 29-07-2012 03:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tidir
Madrox schreef op zondag 29 juli 2012 @ 03:40:
Jammer dat je bij de I5 blijft, voor 20 euro meer heb je een snellere cpu, met 4/8 threads (ht).
Gezien je budget zou ik het niet laten zitten. HT helpt ook bij teken en render programma's, btw.
Opzich vind ik de processor die je mij aanbied prima alleen als je ze naast elkaar legt krijg je het volgende:

Intel Core i5 3570K Boxed
Merk en Type
Merk Intel
Productserie Core i5
Type 3570K
Eerste prijsvermelding zaterdag 7 april 2012
Processortechniek
Socket 1155
Snelheid 3,4GHz
CPU Core Quad
Geheugen Specificatie PC3-12800 (DDR3-1600)
Procestechnologie 22 nm
Thermal Design Power 77W
Video
Geïntegreerde graphics Ja
Gpu Intel HD Graphics 4000
Nominale snelheid videochip 650MHz
Maximale snelheid videochip 1,15GHz
Cache
CPU Cache Level 3 6MB
Functies
Threads 4/4
Maximale turbo frequentie 3,8GHz
Virtualisatie Ja
CPU Instructionset EM64T, MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSE4.1, SSE4.2, SSSE3, x86-64, XD
Overig
Koeling Actieve koeling
Verkoopstatus (CPU) Boxed

Intel Xeon E3-1230V2 (Ivy Bridge) Boxed
Merk en Type
Merk Intel
Productserie Xeon
Type E3-1230V2 (Ivy Bridge)
Eerste prijsvermelding dinsdag 12 juni 2012
Processortechniek
Socket 1155
CPU sSpec Number SR00H
Snelheid 3,3GHz
Maximale turbo frequentie 3,7GHz
CPU Core Quad
Geheugen Specificatie PC3-10600 (DDR3-1333)
Bus snelheid 4x100MHz
Procestechnologie 22 nm
Thermal Design Power 68W
Cache
CPU Cache Level 3 8MB
Functies
Threads 4/8
Virtualisatie Ja
CPU Instructionset EM64T, NX-bit, SSE, SSE2, SSE3, SSE4, SSE4.1, SSE4.2, XD
Overig
Koeling Actieve koeling
Verkoopstatus (CPU) Boxed
Bijzonderheden 22nm Ivy Bridge variant

Wat mij opvalt is dat die Xeon chip geen DDR3-1600 heeft. Terwijl ik in mijn build wel RAM kaarten heb met DDR3-1600... deze moet ik dan ook vervangen lijkt mij?
Verder de Turbo freqeuntie ligt bij de i5 0,1GHz hoger

Cache is wel 2G hoger bij de Xeon.
Nou weet ik niet precies wat het verschil is tussen 4/4 HT of 4/8? Betekent dit dat de Xeon dus meer kan hebben tot aan 8/8?

uruviel359

De pc zal primair voor gaming worden gebruikt. Het 2D / 3D tekenen en renderen is secundair. Zelf ben ik student en zal deze programma's voor mijn studie gebruiken. Dus een workstation vind ik te ver gaan om in te investeren. Het is de bedoeling dat ik gewoon mijn ding kan doen voor mijn studie. Maar het lijkt mij wel dat je met i5 of Xeon prima 2D of 3D kan tekenen en renderen? Nou moet ik er wel bij zeggen dat ik ook nog een laptop heb voor mijn opleiding. Hierin zit een 2e generatie i7. Dus dan zou ik altijd hier op kunnen renderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:53

amas

Law of Nature: Chaos

Tidir schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 23:55:
[...]

TheAmassama

In de voeding geef ik je gelijk. Ik vind het erg lastig om hier in te beslissen. Het belangrijkste is dat de voeding zuinig en stil is. Hiervoor wil ik eventueel de optie modulair laten vallen. Welk model is dan aan te raden? Of toch voor 80 bronze gaan? Een tientje meer investeren in voeding vind ik niet erg omdat dit component van groot belang voor je build is. Goede voeding zorgt voor een langere levensduur van de andere componenten.
Als je modulair niet als eis stelt, dan heb je ineens veel meer keus. pricewatch: Corsair Builder CX600 V2 is een hele goede bijvoorbeeld. Ik snap je gedachte dat een goede voeding beter is voor je componenten. Maar tegenwoordig zijn die dingen aan strikte eisen onderworpen. Als je een A-merk als Corsair, CM, Be quiet etc... neemt hoef je je nergens zorgen over te maken. Die bronze, silver, gold aanduidingen zijn leuk, maar je betaalt er zoveel voor dat je het bijna niet terug kunt verdienen.
De dvd brander kan goedkoper, maar ik wilde een dvd brander met lightscribe. Vandaar dat hij wat prijziger is.
Prima :)
De aftermarket cooler is dus geen goede optie? Ik dacht dat dit een goede koeler was die in de buurt kwam van de Mugen 2 Rev.
Die koeler die je nu hebt is zeker niet slecht, maar de Mugen 2 is nou eenmaal een slagje beter.
GTX670 Wil ik echt heel graag. 3 weken levertijd is idd erg lang. Welk goed alternatief is er dan? Zonder prestaties in te leveren? AMD 7970?
Zoals uruviel359 zei, kun je CUDA-cores gebruiken? Dan blijf je namelijk bij nVidia. Ik snap dat je de GTX670 graag wilt, het is ook de beste kaart in zijn segment. pricewatch: Sapphire HD 7970 OC Dual-X 3GB GDDR5 Komt in de buurt, maar is wel langzamer. Bekijk bij de buren van Hardware.info eens wat testresulten.
Moederbord heb ik gekozen omdat het Asus is. Verder zit hier bijvoorbeeld WiFi go op. Hiermee kun je weer met je tablet of smartphone je pc op afstand bedienen etc. Leuke feature.. misschien beetje overpriced maar ik wil hier wel voor betalen. Maar een goed goedkoper ander alternatief hoor ik graag.
WiFi go ken ik niet, maar als je een Android smartphone hebt is Win-remote een geweldige app hiervoor. Ik gebruik het zelf namelijk ook O-)
Hmm, ik heb een beetje rond zitten kijken, maar in het ATX formaat is er niet zo heel veel meer keus. Je hebt de pricewatch: Gigabyte GA-Z77X-D3H, pricewatch: Asrock Z77 Extreme4 en pricewatch: MSI Z77A-G45
Dan blijft de ASUS toch een mooie keuze. Omdat je blijkbaar nogal van ASUS bent, zou ik gewoon lekker deze houden :)

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:40
1.
Madrox schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 16:38:
De koeler is niet erg geschikt voor overklokken.
Waar haal je die onzin vandaan?

2. Of het CAD programma veel gebruik maakt van HT is nog maar de vraag. Inventor bijv. gebruikt tijdens het 3d modeleren maar 1 core.

3. Voor Autodesk programma's (DirectX) werkt een consumenten graka net zo goed als een Firepro/Quadro kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-04 15:21
TheAmassama schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 16:32:

gewoon een Mine 2 nemen ;)
stukken goedkoper dan de mugen 2, koelt beter etc. kortom: gewoon een veel betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
wappiewappie schreef op zondag 29 juli 2012 @ 15:23:
1.
[...]

dat is geen onzin, dat is een feit.

luchtkoelers koelen te weinig om een beetje redelijke/stabiele overclock te behalen, tenzij je wil dat je computer een koekenpan word!

SORRY DUBBELPOST!

[ Voor 3% gewijzigd door w4v3g0d op 29-07-2012 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Ja met waterkoeling kom je verder inderdaad, maar dat lijkt me voor de TS helemaal geen optie.

Voor een luchtkoeler is een Tranquillo één van de betere koelers ongeveer vergelijkbaar met de Mugen 2.

(Al is het nog de vraag of de TS überhaupt wil overklokken)

[ Voor 49% gewijzigd door wappiewappie op 29-07-2012 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:01
1.
[...]

2. Of het CAD programma veel gebruik maakt van HT is nog maar de vraag. Inventor bijv. gebruikt tijdens het 3d modeleren maar 1 core.

3. Voor Autodesk programma's (DirectX) werkt een consumenten graka net zo goed als een Firepro/Quadro kaart.
Zolang je alleen maar 2D tekent heb je niet zo heel erg veel aan een Quadro of FirePro kaart omdat dan voornamelijk de cpu bezig is, ga je echter ook in 3D aan de gang rennen de workstationkaarten rondjes om de gamingkaarten :+

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
wappiewappie schreef op zondag 29 juli 2012 @ 15:32:
Ja met waterkoeling kom je verder inderdaad, maar dat lijkt me voor de TS helemaal geen optie.

Voor een luchtkoeler is een Tranquillo één van de betere koelers ongeveer vergelijkbaar met de Mugen 2.

er zijn ook nog goedkopere "wannabe" water koeling systemen van bijv. corsair oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
MewBie schreef op zondag 29 juli 2012 @ 15:37:
[...]
voornamelijk de cpu bezig is, ga je echter ook in 3D aan de gang rennen de workstationkaarten rondjes om de gamingkaarten :+
Voor Inventor is een Quadro 4000 ongeveer 20% sneller dan Sapphire 7850OC. Het prijsverschil is wel wat groter dan 20% ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
1.
[...]

Onzin? Gewoon, uit reviews. De links staan hier ergens bij een ander aankoop advies. Leef je uit!
hardwarejunk schreef op zondag 29 juli 2012 @ 15:28:
[...]
dat is geen onzin, dat is een feit.

luchtkoelers koelen te weinig om een beetje redelijke/stabiele overclock te behalen, tenzij je wil dat je computer een koekenpan word!
Dat is weer het andere uiterste. Er zijn genoeg goede luckt koelers waarmee je een goede overklok mee neer kan zetten. Zelfs met deze kan je aardig overklokken, maar het is zeker niet de beste.

De gelid tranquilo word 8c warmer bij 4Ghz (zie de linkjes), ja, dat zijn "over ambient" vergelijkingen!

[ Voor 54% gewijzigd door Madrox op 29-07-2012 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tidir
wappiewappie schreef op zondag 29 juli 2012 @ 15:32:

Op het moment ben ik niet van plan te gaan overclocken. Maar ik weet niet wat ik er later mee wil gaan doen. Dus dacht het overclocken als open optie te houden. Maar kan ik dan misschien niet beter gaan voor een niet overclock model?

Bijvoorbeeld door een goedkopere voeding te nemen en weer in de processor te investeren door een Intel Core i7 3770 Boxed te nemen?

Die Quadro 4000 kaarten zijn mij te duur. Dan wacht ik maar geduldig op de gtx670.

Alleen om een andere processor te nemen dan de 3e generatie i5 ben ik nog niet overtuigd. 1 iemand adviseerde mij om en Xeon te nemen. Zijn hier nog meer mensen die dit aanraden i.p.v. een i5 3570k of toch voor i7 3770 gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
Die Xeon is , als je niet overklokt echt een koopje. Deze presteert gelijkwaardig aan de 3770K, de I7 , die HT heeft en alle toeters en bellen voor virtualizatie versnelling, wat de i5 K serie ook mist.

1600mhz word gewoon ondersteunt met de V2 versie
http://ark.intel.com/products/65732/

zowiezo is ram backwards compatible. Je kan 1600Mhz prikken en op 1333mhz laten werken, geen enkel probleem. Sterker nog; op 1333mhz kan je de timings strakker zetten dan.

[ Voor 41% gewijzigd door Madrox op 29-07-2012 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tidir
Madrox schreef op zondag 29 juli 2012 @ 16:30:
Die Xeon is , als je niet overklokt echt een koopje. Deze presteert gelijkwaardig aan de 3770K, de I7 , die HT heeft en alle toeters en bellen voor virtualizatie versnelling, wat de i5 K serie ook mist.
Oke duidelijk. Alleen heb ik nog vraagteken bij het RAM verhaal. Ik heb namelijk RAM kaarten met DDR3-1600 en bij die Xeon kaart staat iets over DDR3-1333?
Botst dit met elkaar? Of moet ik ander RAM geheugen kopen die wel DDR3-1333 heeft?
En is Xeon niet een server chip?

Ohja, en je hebt geen Intel graphics zie ik.... niet boeiend als dit er niet op zit zeker? :p

Over de Voeding, is dit misschien een goed alternatief?

be quiet! Pure Power L8 730W

[ Voor 38% gewijzigd door Tidir op 29-07-2012 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
Voeding is wel oke. Deze kost iets meer maar heeft overall een streepje voor:
pricewatch: Corsair Enthusiast TX750M

[ Voor 82% gewijzigd door Madrox op 29-07-2012 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
Madrox schreef op zondag 29 juli 2012 @ 16:23:
[...]

Onzin? Gewoon, uit reviews. De links staan hier ergens bij een ander aankoop advies. Leef je uit!

[...]

Dat is weer het andere uiterste. Er zijn genoeg goede luckt koelers waarmee je een goede overklok mee neer kan zetten. Zelfs met deze kan je aardig overklokken, maar het is zeker niet de beste.

De gelid tranquilo word 8c warmer bij 4Ghz (zie de linkjes), ja, dat zijn "over ambient" vergelijkingen!
en sws word ivy bridge, HEEEUUUUL erg heet tegenover andere processoren, omdat ze ipv. het solderen van de HS, er koelpasta tussen het silicium en de HS gedaan :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Qua profi kaarten denk ik altijd maar: Als je niet zeker weet of je er een nodig heb, heb je hem niet nodig :)

Met een aantal toepassing best OK maar over het algemeen werkt een game-kaart prima.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
hardwarejunk schreef op zondag 29 juli 2012 @ 17:24:
[...]

en sws word ivy bridge, HEEEUUUUL erg heet tegenover andere processoren, omdat ze ipv. het solderen van de HS, er koelpasta tussen het silicium en de HS gedaan :F
Ja, en ? Hier het commentaar van een reviewe en nee, de test was niet eens een ivy bridge.

What could be a drawback for some enthusiasts is the Rev2 Tranquillo performance at the extreme overclocks. With the temps coming in at over 80*C with the system overclocked to 4Ghz this is a little on the warm side, but we know that the cooler is not aimed at those pushing their system that hard. At the lower speeds like at the default 2.8Ghz CPU clock the Rev2 Tranquillo does quiet well handling the heat from the Intel Core i7-930, and did so very quietly. Coming in at 59.75*C it beat the stock Intel HSF by a good amount and did so with less noise and without breaking the bank. From a performance standpoint the Rev2 Tranquillo is a nice option for those that want better than stock cooling and aren't trying squeeze every last megahertz they out of their system with extreme overclocking.
http://www.legitreviews.com/article/1681/7/

Maar als jij denkt dat het anders zit.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Volgens die review koelt de Tranquillo dus bijna even goed als de meer dan 2x zo dure Corsair H60.

En mocht je het willen weten. Ik heb zelf een Tranquillo in mijn eigen systeem zitten.
Een i5 3570k wordt op 3.8GHz niet veel warmer dan 60*C en dan heb ik nog behoorlijk zitten knooien bij het monteren. Zou mij dus niks verbazen als het nog beter kan.

[ Voor 56% gewijzigd door wappiewappie op 29-07-2012 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
Zijn ze waarschijnlijk beter dan dat ik lees. Leuk, die reviews. Aan de andere kant, kloppen jouw temp metingen wel ? >:) (zie weleens vaker gekke dingen op dat vlak).

de H60 is ook niet zo'n geweldige waterkooler:
http://www.legitreviews.com/article/1581/5/

Begin toch weer te geloven dat de Scythe Mugen beter is O-)

rekensommetje: Jouw gelid scoort bijna even goed als de H60, de H60 verliest van bijna alles in dat rijtje, dus zeer waarschijnljik ook van de Scythe Mugen, 1+1=3 , Scythe wins :+

[ Voor 97% gewijzigd door Madrox op 30-07-2012 03:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistacal
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:29
Ben zelf over gestapt van een Mugen naar een H80. Het verschil is verwaarloosbaar op dit moment. Mijn 3570K draait standaard en op full load heb ik temps van ongeveer 53graden in mATX kast. Het ziet er allemaal wel wat beter uit.

Ik heb al wat koelers versleten maar de Mugen is echt een top koeler voor het geld. Doe hier 2x slipstream op in push/pull en je hebt heel wat koel vermogen. Hier en daar een graadje meer of minder te opzichte van andere koelers, sja dat houd je altijd. Ik kan hem ten zeerste aanraden.

Heb je liever een opgeruimde kast dan kan je beter voor een H60/70/80 gaan.

Wat betreft je videokaart, GEEN FX/FP kopen, hier heb je helemaal niets aan met Acad en Revit. Pas als je complexe 3D modellen gaat maken kan je hier voordeel uit halen. Hier op het werk zit ik met FX4000 SLI maar merk geen verschil met thuis op mijn 7870 met een registry hack. Pas bij grote complexe modellen merk ik wat verschil

__/`\__/`\__

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:45

icecreamfarmer

en het is

Ik ben zelf ook bezig met het samenstellen van een pc en zat te denken aan idd de i5k.
Die xenon lijkt mij echter ookw el interessant. Mijn vraag is nu verlies ik dan niet veel functies qua moederborden? Want die xenons zijn toch eigenlijk niet bedoeld voor consumenten pc's?

Ah ik zie nu dat de xenon geen interne videokaart heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door icecreamfarmer op 30-07-2012 11:57 ]

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
icecreamfarmer schreef op maandag 30 juli 2012 @ 11:42:
Ik ben zelf ook bezig met het samenstellen van een pc en zat te denken aan idd de i5k.
Die xenon lijkt mij echter ookw el interessant. Mijn vraag is nu verlies ik dan niet veel functies qua moederborden? Want die xenons zijn toch eigenlijk niet bedoeld voor consumenten pc's?

Ah ik zie nu dat de xenon geen interne videokaart heeft.
Het moederbord ondersteunt de XEON gewoon inclusief de functies.
zo bijzonder zijn die XEON's niet tov van hun consumenten broertjes; de meerprijs zit hem meestal in extra cache bijv. en functies die "aan" staan, die bij de consumenten versie "uit" staan.

http://ark.intel.com/compare/65702,65732,65520

[ Voor 3% gewijzigd door Madrox op 30-07-2012 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Madrox schreef op maandag 30 juli 2012 @ 12:17:
[...]

zo bijzonder zijn die XEON's niet tov van hun consumenten broertjes; de meerprijs zit hem meestal in extra cache bijv. en functies die "aan" staan, die bij de consumenten versie "uit" staan.

Raar dat op de k versie sommige dingen uitstaan die wel op de normale i5 versie zit?
Maar bij de xenon mis je dus wel de igp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Madrox schreef op maandag 30 juli 2012 @ 12:17:
[...]

En ik bedoelde of de xenon moederborden niet functies missen die wel op z77 bordjes zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Madrox schreef op maandag 30 juli 2012 @ 03:31:
Aan de andere kant, kloppen jouw temp metingen wel ? >:) (zie weleens vaker gekke dingen op dat vlak).
Uiteraard klopt mijn meting. (waar is de arrogant uit de ogen kijkende smiley als je hem nodig hebt? :P )
Madrox schreef op maandag 30 juli 2012 @ 03:31:
Begin toch weer te geloven dat de Scythe Mugen beter is O-)
Klopt volgens deze review (http://nl.hardware.info/r...koeler-review-efficientie) is die ook net iets beter dan de Tranquillo, maar de Mugen is ook een paar mm hoger, een paar euro duurder, naar mijn mening een stuk lelijker en iedereen heeft dat ding al. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:09
Ik kan je maar 1 tip geven, ga voor zo'n snel mogelijke proc speed. autocad maakt bijna geen gebruik van meerdere processors.
Wij hebben op het werk allemaal xeon machines, maar mijn dualcore oude proc werkt een stuk sneller..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
De 3d modellen waar je op school aan werkt zullen sowieso niet zwaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tidir
Klopt, ik hoef ook niet een processor die uitermate goed is voor 2D of 3D tekenen. Het gaat er gewoon om dat je alles lekker loopt.
Ik ga morgen alles bestellen dus wil mijn build vanavond definitief maken. De i5 blijft er gewoon inzitten heb ik besloten.

Over de aftermarket koeler snap ik dan de mugen wat beter is. Maar vind hem niet mooi in je kast staan. Ik zal alleen licht overclocken. Dus dan denk ik dat e Tranquillo prima is. Of moet ik voor de scythe mine gaan?

600W met een gtx670 kaart moet prima lukken toch? Of is 700W+ toch beter om te doen?

[ Voor 8% gewijzigd door Tidir op 30-07-2012 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:28
Je Lian Li kast heeft geen window, dus hoe de koeler eruit ziet maakt niet uit toch?
De Scythe Mine is in idle wel stil, maar tijdens load niet zo dus die zou ik niet nemen met de huidige prijzen.

600W is wat overkill, maar je lijkt budget te hebben voor zo'n goede voeding?
(het kan bv ook 2x zo goedkoop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tidir
mitsumark schreef op maandag 30 juli 2012 @ 21:47:
Je Lian Li kast heeft geen window, dus hoe de koeler eruit ziet maakt niet uit toch?
De Scythe Mine is in idle wel stil, maar tijdens load niet zo dus die zou ik niet nemen met de huidige prijzen.

600W is wat overkill, maar je lijkt budget te hebben voor zo'n goede voeding?
(het kan bv ook 2x zo goedkoop)
Ik zal dan toch de mugen 2 nemen. Je hebt daar gelijk in. 9/10 keer kijk je toch niet in je kast.

Verder vond ik het een lastige keuze om een voeding te kiezen. Ik heb veel gelezen erover op hardware.info. Ik wilde voor de TX650 of 550 gaan maar hierover werd weer gezegd dat ze luidruchtig waren uit verschillende tests.

Zelf wil ik graag een stille en zuinige PSU. Vandaar dat ik misschien een dure heb uit gekozen. Maar een goedkoop alternatief die aan mijn wensen voldoet hoor ik graag. Zelf ben ik er nog niet 1 tegen gekomen.

Modulair of niet? Liever wel maar hoeft niet indien de voeding erg stil, zuinig en goedkoper is.

Ik hoor graag van mensen als er alternatieven zijn voor voedingen!

[ Voor 3% gewijzigd door Tidir op 30-07-2012 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Leuk zo'n 80 plus gold sticker op de voeding, maar voor dat certificaat wordt alleen gekeken naar de prestaties bij een belasting van meer dan 20%. De prestaties bij een lagere belasting vindt de fabrikant dus ook niet zo interessant.
idle zal jouw systeem minder dan 80W verbruiken (reviews: GTX 670: een kleinbehuisd monster). Dan wordt zo'n dikke 600W voeding nauwelijks belast en is die dus ook niet meer zo zuinig.

Jouw systeem zal niet meer dan 300W verbruiken. Als je zoekt naar een voeding die meer dan 400W kan leveren op 12V zit wel goed.
De pricewatch: Super Flower Golden Green SF-400P14XE zie in het [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29 vaak voorbij komen als hele stille en kwalitatief goede voeding.
Maar dan heb je niet zo veel ruimte meer voor een sterkere graka of overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tidir
wappiewappie schreef op maandag 30 juli 2012 @ 23:11:
Leuk zo'n 80 plus gold sticker op de voeding, maar voor dat certificaat wordt alleen gekeken naar de prestaties bij een belasting van meer dan 20%. De prestaties bij een lagere belasting vindt de fabrikant dus ook niet zo interessant.
idle zal jouw systeem minder dan 80W verbruiken (reviews: GTX 670: een kleinbehuisd monster). Dan wordt zo'n dikke 600W voeding nauwelijks belast en is die dus ook niet meer zo zuinig.

Jouw systeem zal niet meer dan 300W verbruiken. Als je zoekt naar een voeding die meer dan 400W kan leveren op 12V zit wel goed.
De pricewatch: Super Flower Golden Green SF-400P14XE zie in het [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 29 vaak voorbij komen als hele stille en kwalitatief goede voeding.
Maar dan heb je niet zo veel ruimte meer voor een sterkere graka of overklokken.
Bedankt voor je toelichting. Zelf wil ik toch voor 500W+ gaan. Sommige mensen adviseren zo hoog mogelijke wattage. Jij zegt nu dat ik met een 400W goed zit. Dan wil ik voor safe gaan en voor een voeding van 500/550W gaan.

Mijn build ziet er nu als volgt uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 98,76€ 98,76
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 35,95€ 35,95
1Gigabyte GV-N670OC-2GD€ 387,-€ 387,-
1Corsair Enthusiast TX550M€ 75,-€ 75,-
1Samsung 830 series 128GB€ 92,95€ 92,95
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 45,59€ 45,59
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.216,95

Er zijn een aantal dingen verranderd:

CPU cooler is een Mugen geworden i.p.v. Tranquillo 2 Rev

De voeding heb ik aangepast aangezien 600W te veel was en 110 euro ook teveel is voor een koeling. Dus heb ik voor een TX 550 gekozen.

De videokaart is een 670 gebleven maar dan de Gigabyte versie, omdat deze binnen 24 uur leverbaar is en omdat hij betere gaming performance heeft en betere all-rounder is dan de Asus variant.

Bron:

http://www.tomshardware.c...-test-review,3217-16.html

[ Voor 42% gewijzigd door Tidir op 31-07-2012 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
Waarom neem je die voeding, daar kan je maar 1 dikke videokaart aan hangen.
Is dat zowiezo de bedoeling, snap ik de keus voor dat dure crossfire plankje van Asus niet....

Denk dat je aan een "gewoon" plankje meer dan genoeg hebt.
http://tweakers.net/price...5938;307300;307788;309497
vier plankjes tot max 127 euro (ghi, wat blijft die Asus duur zeg).

[ Voor 37% gewijzigd door Madrox op 31-07-2012 02:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tidir
Madrox schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 02:52:
Waarom neem je die voeding, daar kan je maar 1 dikke videokaart aan hangen.
Is dat zowiezo de bedoeling, snap ik de keus voor dat dure crossfire plankje van Asus niet....

Denk dat je aan een "gewoon" plankje meer dan genoeg hebt.
http://tweakers.net/price...5938;307300;307788;309497
vier plankjes tot max 127 euro (ghi, wat blijft die Asus duur zeg).
Ik wil de optie wel open houden voor SLI.

Over het moederbord, ik weet dat hij aan de prijzige kant is maar dat vind ik niet zo erg. Ik heb op andere vlakken bezuinigd. Dus kan je in sommige componenten weer investeren.

2x GTX670 SLI verbruikt maximaal 433W daar boven op komen je componenten. Dus dan zou ik idd net te weinig Wattage hebben...

Bron: http://www.guru3d.com/art...0-2-and-3way-sli-review/4

Dus moet ik 600W of hoger kiezen..

TX650M of TX750M gaan of toch voor de 600 pro gold gaan die ik voorheen had?

[ Voor 8% gewijzigd door Tidir op 31-07-2012 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Bij de 400W die ik noemde had ik er al een flinke veiligheidsmarge overheen gegooid. :)

In de bron die jij noemt verbruikt het volledige systeem 433W. ;)
Daarbij schatten ze het verbruik van alleen de 2 graka's op 293W.

Zelfs met 2x een GTX670 in SLI kan een goede 400W voeding het misschien nog net aan. :9
Met 500W op 12V zit je dan wel veilig.
De Coolermaster levert 576W en is dus wat dat betreft prima.

[ Voor 21% gewijzigd door wappiewappie op 31-07-2012 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Het 'probleem' van die corsair TX---M voedingen is dat er maar 2 pcie connectoren aan zitten, dus voldoende voor 1 high end videokaart (ook al zijn ze sterk genoeg om er 2 te voorzien van stroom).

Persoonlijk zou ik (zeker met 2 videokaarten) niks geven om modulair en gewoon een xfx pro 650/750 nemen.

Als je budget over hebt kun je natuurlijk ook gelijk voor een echt goede voeding gaan, zoals: http://tweakers.net/pricewatch/compare/664/284573;268577

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Tidir schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:14:
Ik wil de optie wel open houden voor SLI.
SLI is alleen een optie wanneer je binnen een jaar een tweede kaart erin wil zetten.

Als ik nu het verschil zie tussen een 470GTX en een 670GTX mag je denk ik wel aannemen dat over 2 jaar een enkele Geforce 870GTX een betere koop is dan een 2e 670GTX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tidir
GTX670 SLI verbruikt 433W en dan komen je overige componenten er bovenop. En om je voeding niet 100% te belasten maar 80% kun je beter gaan voor 600W+.

Bedankt voor jullie feedback allemaal. Mijn build is besteld. Dit is het uiteindelijk geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 98,95€ 98,95
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 27,75€ 27,75
1Asus GTX670-DC2T-2GD5€ 420,53€ 420,53
1Corsair Enthusiast TX750M€ 104,90€ 104,90
1Samsung 830 series 128GB€ 92,95€ 92,95
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 45,95€ 45,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.272,73

Ik zal in de toekomst nog wat foto's posten van de build als alles functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
http://www.guru3d.com/art...0-2-and-3way-sli-review/4
Measured power consumption two cards in SLI x2
System Wattage with GPUs in FULL Stress = 433W
Subjective obtained GPU power consumption = ~ 293 Watts
Our test system is based on a power hungry Core i7 965 / X58 system. This setup is overclocked to 3.75 GHz. Next to that we have energy saving functions disabled for this motherboard and processor (to ensure consistent benchmark results).
Mind you that the system wattage is measured at the wall socket side and there are other variables like PSU power efficiency. So this is a calculated indicative value.

Met een goede 550W voeding kom je al een heel eind, desnoods 650W maar meer is in principe overkill.

[ Voor 57% gewijzigd door mitsumark op 31-07-2012 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Hang straks maar eens een vermogensmeter in het stopcontact. Dan kun je het zelf ook zien

Maar goed. Slecht voor je systeem zal die voeding in ieder geval niet zijn. http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story4&reid=73

Gefeliciteerd met je aankoop.
Wanneer is het 'pakjesavond'? 8)

[ Voor 12% gewijzigd door wappiewappie op 31-07-2012 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
wappiewappie schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 18:44:
Met 500W op 12V zit je dan wel veilig.
De Coolermaster levert 576W en is dus wat dat betreft prima.
Je wil dus de psu ruim 80% van zijn vermogen laten werken ? Dat kan hoor, maar als je de betere reviews bekijkt zie je dat ze op die vermogens percentages veelal behoorlijk meer herrie produceren.

TS, mooie voeding. Die gaat zeker lekker werken, ook met sli.

[ Voor 7% gewijzigd door Madrox op 31-07-2012 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tidir
wappiewappie schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 22:07:
Hang straks maar eens een vermogensmeter in het stopcontact. Dan kun je het zelf ook zien

Maar goed. Slecht voor je systeem zal die voeding in ieder geval niet zijn. http://www.jonnyguru.com/...Reviews&op=Story4&reid=73

Gefeliciteerd met je aankoop.
Wanneer is het 'pakjesavond'? 8)
Ik denk dat het meerdere pakjes avonden worden.Gok dat ik het laatste onderdeel ergens in de loop van volgende week binnen krijg. Niet alles was direct leverbaar namelijk. Gelukkig is het vakantie dan gaat de tijd zoiezo wat sneller dan normaal.

TX750M is een beetje overkill maar dan word de voeding zeker met single gtx670 weinig belast en zal hij daardoor stil zijn (hoop ik) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Madrox schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 22:27:
Je wil dus de psu ruim 80% van zijn vermogen laten werken ?
Die 400W wordt alleen gehaald tijdens een stresstest. Tijdens normaal verbruik zal de pc nooit zoveel vermogen trekken.
Het is dus alleen van belang dat de psu dat vermogen goed aan kan, zonder je systeem in de vernieling te helpen. Hoe die dat doet boeit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
wappiewappie schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 18:49:
[...]

Die 400W wordt alleen gehaald tijdens een stresstest. Tijdens normaal verbruik zal de pc nooit zoveel vermogen trekken.
Het is dus alleen van belang dat de psu dat vermogen goed aan kan, zonder je systeem in de vernieling te helpen. Hoe die dat doet boeit niet.
Heb het gelezen ja, en cold-cathode lampjes of een wc-pompje trekken echt niet veel watt.
Thuis prop je er zo twee of meer harddisk is, meerdere fans, ook lampjes etc. 3.75GHz?
Tja, we drukken hem zo naar 4 GHz en verder, niks nieuws meer.

Nee, beter safe then sorry. Dan maar een tientje meer (of twee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Madrox schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 16:38:
Deze pricewatch: Intel Xeon E3-1230V2 (Ivy Bridge) Boxed cpu is ook het overwegen word, is vrijwel identiek aan de 3770K met HT. Slechts 20 euro duurder dan wat je nu kiest. Helaas geen oc optie, dat dan weer wel.
En wat is, gezien hetgeen de TS met de PC wil gaan doen het voordeel om een duurdere CPU te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Madrox schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 18:57:

Heb het gelezen ja, en cold-cathode lampjes of een wc-pompje trekken echt niet veel watt.
Thuis prop je er zo twee of meer harddisk is, meerdere fans, ook lampjes etc. 3.75GHz?
Tja, we drukken hem zo naar 4 GHz en verder, niks nieuws meer.

Nee, beter safe then sorry. Dan maar een tientje meer (of twee).
Dat kun je toch van tevoren bedenken of je die optie open wil houden of niet.

Met een 500W voeding kan de ts zijn systeem inderdaad niet meer overklokken of een nog zwaardere graka plaatsen, maar dat was de vraag toch ook niet? Ik geef aan wat mogelijk is. Wat de ts met dat advies doet mag hij zelf weten.

Als ik zo rond kijk op dit forum dan lijken een heleboel mensen te denken dat een beetje zwaar systeem meteen tegen 1000W trekt en dat klopt gewoon niet.

[ Voor 14% gewijzigd door wappiewappie op 01-08-2012 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
Mjah, ik kom ook niet met een 1000watter aanzetten, niet dan ?
CptChaos schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 19:00:
[...]
En wat is, gezien hetgeen de TS met de PC wil gaan doen het voordeel om een duurdere CPU te nemen?
De Xeon bedoel je? 4/8 threads ipv 4.4, oftwel HT. Maar videobewerking is slechts een hobby zegt hij, dan heeft het idd minder voordeel. Maarja, qua gaming ben je eigenlijk al klaar met een i5 3450. OC de cpu helpt maar marginaal en dan vooral bij low settings. Op hoge settings is de winst peanuts en kan je je afvragen of het de extra hitte, hoger stroomverbruik, extra koeling etc. het wel waard is.

[ Voor 83% gewijzigd door Madrox op 01-08-2012 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
720W voor een enkele 670GTX (daar begon hij tenslotte mee) vind ik anders ook nog behoorlijk overdreven. :+

Nog even terug lezen en ik zie dat hij wel wil overklokken.
Daar heb ik dan weer overheen gelezen/vergeten

[ Voor 35% gewijzigd door wappiewappie op 01-08-2012 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
wappiewappie schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 19:32:
720W voor een enkele 670GTX (daar begon hij tenslotte mee) vind ik anders ook nog behoorlijk overdreven. :+

Nog even terug lezen en ik zie dat hij wel wil overklokken.
Daar heb ik dan weer overheen gelezen/vergeten
Hij zegt eigenlijk dat hij het niet weet maar wel de optie wil openhouden.

Ik quote mezelf maar even:
600watt is genoeg voor 1 GTX670, niet voor twee.
Eerste reactie die ik geef :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
nog steeds overkill. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
Sjur. Jij koopt bij elke update 100watt erbij. Ik niet, doe het al een langere tijd met een HX620.
Dat is het voordeel als je groot begint O-) Uiteindelijk, ben je goedkoper uit >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Madrox op 02-08-2012 03:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Nee, daarom zeg ik dus ook dat je van tevoren moet bedenken wat je er later in wil gaan zetten en op basis daarvan je voeding uit moet zoeken.
Een voeding kopen waarvan je weet dat die veel meer kan leveren dan wat je ooit nodig gaat hebben is alleen maar onnodig duur en heeft daarnaast ook nog een lager efficiëntie dan een kleinere voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
Dat laatste is een Mythe

http://www.silentpcreview.com/article1008-page5.html
Kleine voeding, CX400 400watt; zie hoe eff die is met 83watt input (77.8%)

Grote voeding Antec Truepower TP-750 -input 81watt (78.8%)
http://www.silentpcreview.com/article1067-page4.html

Zalman 1000watt (2008 model!) -input 85watt (76.6%)

Kortom; goede efficiency staat en valt met de kwaliteit van de psu, veel minder met hoeveel watt die is en/of moet leveren.

Hoeveel denk je dat een doorsnee game systeem idle verstook ?

[ Voor 13% gewijzigd door Madrox op 05-08-2012 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tidir
Morgen komen de laatste onderdelen binnen. De kast is wel al binnen en is echt een aanrader voor de mensen die van een luxe kast houden. De kast weegt bijna niks en is ZEER mooi afgewerkt. Echt top kwaliteit voor die prijs. Je krijgt meer dan wat je ervoor betaald.

De foto's zullen in de loop van deze week verschijnen.

P.S. de videokaart krijg ik pas eind van deze maand gok ik. Erg gewild die gtx670.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Madrox schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 18:20:
Dat laatste is een Mythe

http://www.silentpcreview.com/article1008-page5.html
Kleine voeding, CX400 400watt; zie hoe eff die is met 83watt input (77.8%)

Grote voeding Antec Truepower TP-750 -input 81watt (78.8%)
http://www.silentpcreview.com/article1067-page4.html

Zalman 1000watt (2008 model!) -input 85watt (76.6%)

Kortom; goede efficiency staat en valt met de kwaliteit van de psu, veel minder met hoeveel watt die is en/of moet leveren.

Hoeveel denk je dat een doorsnee game systeem idle verstook ?
Je vergelijkt een PSU van 40 euro met een PSU van 100+ euro, natuurlijk is dat geen eerlijke strijd.
Ik ben het met je eens dat kwaliteit belangrijker is dan het vermogen, maar zet de Antec eens tegenover een 400W PSU van 100 euro, dan zul je zien dat de laatste veel efficienter is onder de 100W load.

antec truepower 750: http://www.silentpcreview.com/article1067-page4.html
seasonic 400 fanless: http://www.silentpcreview.com/article1062-page5.html

Het is eigenlijk vrij eenvoudig, de efficientie is een parabool welke zn max bereikt tussen rond de 50-60% load. Onder de 20% load kakt deze in tot ver beneden zn max efficientie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
True. Maar dan nog. Hoeveel watt verstookt een gemiddelde pc in idle ?

Als ik hier kijk, zit dat al snel ruim boven de 100watt:
http://www.hardwarecanuck...70-hd-7750-review-14.html

Als je dan die cijfers vergelijkt, is de winst van die 100 euro 400watt een stuk minder indrukwekkend.

http://www.tomshardware.c...50-benchmark,3135-14.html
Met "powersavings" tot zo'n 85watt. Hmm...interressant. Maar, wat een waste of energy.
Als je systeem niets te doen heeft, waarom niet meteen in de beste spaar stand mogelijk?
Hibernate, ja.Precies.

[ Voor 29% gewijzigd door Madrox op 07-08-2012 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Dat is een i7 920 met forse overklok.

De juiste processor (zonder videokaart): http://www.tomshardware.c...70-low-power,3204-13.html

Met videokaart, i7 3960 (OC'ed) en uitgebreid X79 moederbord en 1000W PSU: http://www.tomshardware.c...x-670-review,3200-14.html

Een idle verbruik van 70-80W is dus best reëel.
Ook tijdens het internetten draait je pc nagenoeg idle, hibernate/standby is dan geen optie.

[ Voor 11% gewijzigd door mitsumark op 07-08-2012 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
mitsumark schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 17:31:
Dat is een i7 920 met forse overklok.

De juiste processor (zonder videokaart): http://www.tomshardware.c...70-low-power,3204-13.html

Met videokaart, i7 3960 (OC'ed) en uitgebreid X79 moederbord en 1000W PSU: http://www.tomshardware.c...x-670-review,3200-14.html

Een idle verbruik van 70-80W is dus best reëel.
Ook tijdens het internetten draait je pc nagenoeg idle, hibernate/standby is dan geen optie.
Zonder forse videokaart, idd. Maar dan nog. Je wil je pc niet lang in idle laten werken, als je ook veel meer energie kan besparen, met hibernate. Maw, de winst die je boekt op jaarbasis is veel minder dan die 6watt die we nu zien tussen onze gekozen psu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Het grootste deel van de tijd draait een pc op idle.
De bottleneck zit namelijk op de stoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tidir
Mijn pc is bijna klaar met bouwen. Helaas zit ik met een probleem. Hoe kom ik aan windows 7? Nu kan ik een illegale versie erop zetten maar dit heeft teveel nadelen. Je kan gewoon geen bankzaken etc erop doen omdat deze versies altijd een achterdeur hebt en zal houden.
Wat kan ik het beste doen? Het is een zelfgebouwde pc.

Moet ik dan voor retail gaan of OEM? of toch een upgrade versie kopen via een studenten site?

Ik weet niet of het waar is maar ik hoor mensen zeggen dat je met een upgrade versie ook op een nieuw systeem kan installeren door eerst te de upgrade versie erop te zetten, je licentie niet te activeren. Dan vervolgens weer installeren maar dan eroverheen en dan wel activeren. Werkt dit of is dit lulkoek?

Ik weet niet wat ik het beste kan doen. Wil liever niet te veel uitgeven omdat de pc al genoeg gekost heeft. Maar een besturingssysteem is niet onbelangrijk haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Tidir schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 23:27:
Mijn pc is bijna klaar met bouwen. Helaas zit ik met een probleem. Hoe kom ik aan windows 7? Nu kan ik een illegale versie erop zetten maar dit heeft teveel nadelen. Je kan gewoon geen bankzaken etc erop doen omdat deze versies altijd een achterdeur hebt en zal houden.
Wat kan ik het beste doen? Het is een zelfgebouwde pc.

Moet ik dan voor retail gaan of OEM? of toch een upgrade versie kopen via een studenten site?

Ik weet niet of het waar is maar ik hoor mensen zeggen dat je met een upgrade versie ook op een nieuw systeem kan installeren door eerst te de upgrade versie erop te zetten, je licentie niet te activeren. Dan vervolgens weer installeren maar dan eroverheen en dan wel activeren. Werkt dit of is dit lulkoek?
Ik weet niet wat ik het beste kan doen. Wil liever niet te veel uitgeven omdat de pc al genoeg gekost heeft. Maar een besturingssysteem is niet onbelangrijk haha
Dat werkt maar is nog steeds illegaal. Heb het zelf moeten doen omdat ik een nieuwe harddisk had gekocht en geen zin om vista erop nieuw op te zetten.

Overigens is er een site die alleen codes verkoopt, dan ben je voor iets van 3 tientjes klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tidir
icecreamfarmer schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 08:02:
[...]

Dat werkt maar is nog steeds illegaal. Heb het zelf moeten doen omdat ik een nieuwe harddisk had gekocht en geen zin om vista erop nieuw op te zetten.

Overigens is er een site die alleen codes verkoopt, dan ben je voor iets van 3 tientjes klaar.
Weet je ook de naam van die site toevallig?

En waar kan ik een upgrade versies voordelig krijgen?

[ Voor 4% gewijzigd door Tidir op 09-08-2012 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Tidir schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 13:29:
[...]

Weet je ook de naam van die site toevallig?

En waar kan ik een upgrade versies voordelig krijgen?
Nee, die ben ik ook kwijt dus als je hem vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

Site stond nog ergens in mijn geschiedenis:
http://www.culgame.com/software/microsoft/windows.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tidir
Oke, thx voor de info. Heb uiteindelijk professional bij surfspot gekocht. Deze heb ik nu geinstalleerd op mijn systeem. Ik ben nog student dus ik maak er maar gebruik van nu het nog kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 463027

ik als student kan gratis windows downloaden via http://msdnaa.avans.nl . Misschien kan jij dat ook via jou school? Doe btw een bouwkunde opleiding en geen ict of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-06 20:52
Overigens kun je je licentie in de praktijk prima blijven gebruiken wanneer je geen student meer bent. Het is niet zo dat de installatie en serial onbruikbaar worden. Voor achterdeurtjes in de software hoef je dus niet bang te zijn. Alleen licentietechnisch zitten er wat haken en ogen aan wanneer je je studentenlicentie na afstuderen nog gaat gebruiken. Alleen hoor ik daar ook tegenstrijdige berichten over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer

icecreamfarmer

en het is

jaapsander schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 10:31:
Overigens kun je je licentie in de praktijk prima blijven gebruiken wanneer je geen student meer bent. Het is niet zo dat de installatie en serial onbruikbaar worden. Voor achterdeurtjes in de software hoef je dus niet bang te zijn. Alleen licentietechnisch zitten er wat haken en ogen aan wanneer je je studentenlicentie na afstuderen nog gaat gebruiken. Alleen hoor ik daar ook tegenstrijdige berichten over.
Zolang je het niet inzet voor je bedrijf zal er geen haan naar kraaien.
Ga je er daadwerkelijk (veel) geld mee verdienen dan kun je de bsa op bezoek krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
wappiewappie schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 23:02:
Het grootste deel van de tijd draait een pc op idle.
De bottleneck zit namelijk op de stoel.
Hoop dat je bedoely dat die de meeste tijd uit staat, anders heb je een chronische verslaving lijkt me >:)
Maw: hibernate geeft je de meeste besapring. Idle maar een beetje en alleen erg interressant als je vrijwel 24/7 "internet"....

Maarja, heb je ook geen dikke quadcore nodig, neem dan gelijk een zuinige dualcore bijv ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Madrox op 22-08-2012 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
Ik zit ook 90% van de tijd achter internet, echter die 10% dat ik wel aan het gamen ben is het des te belangrijker dat alles vloeiend draait.
Je baseert je systeem op de zwaarste taak, niet de lichtste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
Madrox schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 00:01:
[...]

Hoop dat je bedoely dat die de meeste tijd uit staat, anders heb je een chronische verslaving lijkt me >:)
Maw: hibernate geeft je de meeste besapring. Idle maar een beetje en alleen erg interressant als je vrijwel 24/7 "internet"....
Nee ik bedoel dat de cpu het grootste deel van de tijd helemaal niet bezig is met zware berekeningen of aan het wachten is op de volgende actie van de gebruiker (bijvoorbeeld tijdens het CAD tekenen de cursor naar het volgende onderdeel bewegen of je bent gewoon aan het nadenken, enz.).
Wat Mitsumark dus ook zegt.

Als jij in taakbeheer kijkt. Hoe veel tijd staat de processorbelasting dan op 100%?
Ik denk niet zo lang. Zeker met CAD programma's waarbij een heleboel taken nog gewoon single-threaded zijn en 3 van de 4 cores lekker uit de neus aan eten zijn.

Die enkele keer dat pc 250W piekt heeft niet zoveel invloed op het totale energieverbruik, maar de voeding moet het wel aan kunnen.

Dus een ideale voeding:
- Is het meest efficiënt bij een vermogen dat de pc het grootste deel van de tijd vraagt.
- Kan het vermogen leveren dat de pc maximaal vraagt.
Pagina: 1