Vernieuwen router of aanpassen netwerk

Pagina: 1
Acties:

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:01

jjust

Het leven is een strijd

Topicstarter
Ik had al enige tijd het probleem dat mijn internet verbinding soms wegvalt. Na resetten van modem en van de router ging het wel weer. Totdat resetten niet meer hielp. Volgens Ziggo was mijn modem stuk.

Van Ziggo heb ik een nieuwe modem gekregen de UBEE EVW3200. Het probleem is minder maar er nog steeds. De router loopt nu regelmatig vast. Eerst wordt de verbinding traag en stopt deze helemaal. Resetten en hij doet het weer. Als hij is vastgelopen is hij niet meer te benaderen via browser. De modem doet het nu wel goed. Als ik een pc direct op de modem aansluit is er gewoon internet. Deze hoef ik dus niet meer te resetten.

Ik ben dus van plan om mijn router te vernieuwen. De huidige situatie is

Internet -> modem (UBEE EVW 3200) -> router (dlink dir-855) -> 2 workstations, mediacenter en fileserver.(alles bedraad)
Verder wordt er via wifi contact gemaakt met laptop, 2 mobiele telefoons en een tablet.

Abbo is Ziggo Z3 -> down: 80 Mbit/s | up: 8 Mbit/s
Modem staat in bridge
Bedrading is Cat 6
De clients hebben een vast ip adres

Nu vraag ik me af of het slim is om mijn router te vervangen of te kiezen voor een switch en een los accesspoint.

Als ik kies voor een switch moet ik dan nog een losse firewall aanschaffen of kan ik vertrouwen op de firewalls in de cliënts (win7)? Of is een router goed genoeg. Gevoelsmatig kunnen switches beter overweg met de hoge internet en intranet snelheden of zie ik dat fout?

Ervaringen en tips zijn welkom.

[ Voor 0% gewijzigd door jjust op 28-07-2012 15:08 . Reden: Typo's ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Firmware van je router al eens geupdate? Ik heb ook een D-Link 855 en hij is echt rocksolid. Enige keer dat ie offline ging was toen ie helemaal fubar was geraakt door onverklaarbare reden ...

Daarna een factory reset gedaan en de settings er weer in (die kan je saven ergens in het menu) en hij draait sindsdien weer zonder problemen.

BTW, is die UBEE een modem/router combinatie? Anders heb je nog niks aan een switch aangezien je maar 1 publiek IP adres krijgt van Ziggo en dus heb je toch een router nodig.

Maar kijk eerst eens welke firmware je nu hebt, de 855 is echt een retesnelle router en verwerkt mijn Ziggo 120/10 lijn zonder blikken of blozen.

[ Voor 32% gewijzigd door redfoxert op 28-07-2012 15:14 ]

https://discord.com/invite/tweakers

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Topicstarter
Goed punt. Het is inderdaad een modem router. Alleen een switch is dus geen optie. Ik zou nog kunnen kiezen om een switch achter de router te zetten maar of dit wat opleverd weet ik niet.

Ik heb de router al een jaar of 4/5 en eerder ook geen problemen gehad. Alleen torrents werkte niet goed maar die gebruik ik toch niet meer. Het leek net of hij bijna geen connecties aankon. De andere problemen is iets van de laatste 6 maanden.

Ik heb net even gekeken naar de firmware. Deze heb ik nog nooit geupdate. Hij draait nu op firmware 1.21NA. Hardware Version A2. Die firmware is wel opvallend. Dit is namelijk geen europees firmware maar US firmware. Ik zie op de dlink site firmware 1.23ww staan. Wellicht deze even proberen.

Tot slot vind ik wel dat de router behoorlijk heet wordt bij intensief gebruik. Kan wellicht ook nog een hardware probleem zijn.

• redfoxert
  • Niet online
Staat de router vrij opgesteld of in een kleine afgesloten ruimte? En dan een hele kleine ruimte waar de warmte goed kan opbouwen :)

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Topicstarter
Hij staat vrij in mijn werkkamer. Dus dat zou geen probleem moeten zijn. Welke firmware draai jij. Ik zie dat de nieuwe firmware alleen werkt vanaf hardware version A3 en ik heb A2.

• redfoxert
  • Niet online
Firmware Version: 1.23WW
Hardware Version: A2

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

Topicstarter
Ik heb uiteindelijk een firmware upgrade van de d-link 855 gedaan. Was wel even zoeker naar geschikte firmware maar het is gelukt.

De firmware is van 1.21NA naar versie 1.23EU gedaan. Na flashen terug naar de fabrieksinstellingen en netjes opnieuw alle instellingen er handmatig ingezet. Dit laatste was zeker een goed idee. Er waren toch al wat devices die nog in b.v. mac authenticatie of port forwarding stonden vervangen. De nieuwe waren wel toegevoegd maar de oude niet verwijderd. Nu is alles weer netjes en staat de router al weer een aantal maanden zonder problemen te draaien.

Firmware om van NA naar EU versie te gaan is hier te vinden

[ Voor 0% gewijzigd door jjust op 15-12-2012 18:00 . Reden: maanden i.p.v. weken ]

Pagina: 1