Op zoek naar een 400V 32A 4p relais op 12V DC

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:14

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hallo,

Ik ben voor een aankomende elektrische auto een eigen EVSE aan het bouwen: http://code.google.com/p/open-evse/

De betreffende auto kan met 3x32A laden en ik zoek een relais voor deze EVSE.

In de basis komt het er op neer dat zodra de auto en EVSE een overeenkomst bereiken de EVSE een relais schakelt en daarmee de stroomtoevoer richting de auto inschgakeld.

Nu zoek ik een degelijk relais wat voldoet aan:
- 4p (3-fase schakelen + nul)
- 32A continue (22kW)
- 12V DC schakelend
- DIN-rail montage (Komt in groepenkast)

Tijdens mijn zoektocht heb ik enkel van ABB de ESB63-40 GHE3691102R1004 gevonden.

Het lijkt echter alsof dit relais niet meer leverbaar is, de ABB site wisselt een beetje met deze weer geven.

Ik heb wel voldoende 2P DIN-rail relais gevonden die op 12V DC schakelen en daarmee zou ik een ESB63-40 GHE3691102R0006 AC schakelend kunnen inschakelen, maar ik houd het liever bij één relais.

Ik heb gekeken bij fabrikanten zoals Finder, Schneider en Eaton, maar al hun DIN-rail relais zijn OF AC schakelend of gaan maar tot 25A. De ABB lijkt me ongeveer de enige keus te zijn.

Iemand een suggestie?

[ Voor 0% gewijzigd door Snow_King op 29-07-2012 11:50 . Reden: Kleine correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 10:48

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Heb even bij Farnell gekeken, maar kon daar ook niks vinden helaas.

Je hebt een voorkeur voor één enkel relais, wat ik begrijp. Maar is dat een voorkeur die je sowieso hebt, of heb je liever niet dat je het ene relais met het andere schakelt? In dat laatste geval zou je namelijk ook meerdere enkel- of dubbelpolige relais met 12V DC kunnen schakelen. Die zijn namelijk makkelijker te vinden dan een 4p variant. Het nadeel is dan wel dat niet alle fases exact tegelijk ingeschakeld worden en ik weet niet of dat een probleem zou (kunnen) zijn.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:11

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Heb je ook al bij Siemens gekeken? (even snel online gekeken, maar ik zie alleen 2 hulprelais in de 3RT2016 serie op 12V, en die kunnen maar 4 kW schakelen. Grotere vermogens worden simpelweg niet met 12V aangestuurd.)

Moet de 0 nu ook meegeschakeld worden (4polig) of heb je eigenlijk maar 3polig nodig? Je noemt ze namelijk allebei.

Daarnaast zou ik industrieel spul (wat magneetschakelaars in deze orde-grootte toch echt wel zijn) altijd aansturen met 24V. De meeste installaties gebruiken tegenwoordig een stuurspanning van 24VDC, dus daarvoor zijn er genoeg onderdelen te vinden. In dit geval zou ik een slijtvast component gebruiken (bijvoorbeeld een Phoenix Contact optocoupler) om vervolgens een robuuste magneetschakelaar aan te sturen.

[ Voor 66% gewijzigd door DrivinUCrazy op 28-07-2012 14:06 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
real[B]art schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 13:48:
Heb even bij Farnell gekeken, maar kon daar ook niks vinden helaas.

Je hebt een voorkeur voor één enkel relais, wat ik begrijp. Maar is dat een voorkeur die je sowieso hebt, of heb je liever niet dat je het ene relais met het andere schakelt? In dat laatste geval zou je namelijk ook meerdere enkel- of dubbelpolige relais met 12V DC kunnen schakelen. Die zijn namelijk makkelijker te vinden dan een 4p variant. Het nadeel is dan wel dat niet alle fases exact tegelijk ingeschakeld worden en ik weet niet of dat een probleem zou (kunnen) zijn.
De voorkeur is één relais omdat het simpeler is, maar ik denk toch dat ik ga eindigen bij een klein relais (voorkeur op DIN-rail) wat vervolgens het grotere relais schakelt, daar kan ik dan wel de ABB EBS63-40 nemen, maar dan de versie die op 230V schakelt.
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 13:55:
Heb je ook al bij Siemens gekeken? (even snel online gekeken, maar ik zie alleen 2 hulprelais in de 3RT2016 serie op 12V, en die kunnen maar 4 kW schakelen. Grotere vermogens worden simpelweg niet met 12V aangestuurd.)

Moet de 0 nu ook meegeschakeld worden (4polig) of heb je eigenlijk maar 3polig nodig? Je noemt ze namelijk allebei.
Ja, ik schakel ook graag de nul. Dus een 4p relais voor 3-fase + nul.
DrivinUCrazy schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 13:55:
Daarnaast zou ik industrieel spul (wat magneetschakelaars in deze orde-grootte toch echt wel zijn) altijd aansturen met 24V. De meeste installaties gebruiken tegenwoordig een stuurspanning van 24VDC, dus daarvoor zijn er genoeg onderdelen te vinden. In dit geval zou ik een slijtvast component gebruiken (bijvoorbeeld een Phoenix Contact optocoupler) om vervolgens een robuuste magneetschakelaar aan te sturen.
Het probleem is dat het Open EVSE project op 12V werkt, ik zit dus gebonden aan een 12V relais om aan te sturen vanaf het bord.

EDIT:

Een kennis van me mailde me nog en die raadde mij ook een hulp relais aan.

Na wat zoeken kom ik uit op een hulp relais van Finder met dan de ABB ESB63-40 230V.

Hiermee moet ik de EVSE kunnen bouwen!

[ Voor 6% gewijzigd door Snow_King op 28-07-2012 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diebobo
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-07 15:40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Die lijkt er inderdaad op.

De website en de PDF'jes tonen echter niet of het wel een DC schakelend relais is. Er staat wel 8/12V, maar er wordt nergens iets gerept.

Wat Googlen laat verder zien dat het een AC-schakelend relais is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diebobo
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-07 15:40
Volgens TU Site zowel AC als DC bekrachtigend... Maar ben het met je eens.. De Documentatie laat daar wat ruimte in over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
diebobo schreef op zondag 29 juli 2012 @ 00:50:
Volgens TU Site zowel AC als DC bekrachtigend... Maar ben het met je eens.. De Documentatie laat daar wat ruimte in over...
Ja, wat andere (poolse) sites zeggen het zelfde.

Zoiets mag Hager wel duidelijk in hun documentatie zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemaworstje
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Misschien kun je hier wat mee?
http://www.stroomwinkel.n...intelligent-combiner.aspx

Anders kunnen ze je misschien wel verder helpen op die site.
In het verleden met veel plezier dingen gekocht daar.

Succes anyway met je project!

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hemaworstje schreef op zondag 29 juli 2012 @ 11:48:
Misschien kun je hier wat mee?
http://www.stroomwinkel.n...intelligent-combiner.aspx

Anders kunnen ze je misschien wel verder helpen op die site.
In het verleden met veel plezier dingen gekocht daar.

Succes anyway met je project!

;)
Nee, dat is voor het aansturen van accu's e.d., dat helpt mij niet.

Ik heb die Hager ELS440S inmiddels besteld, maar ook een mail richting Hager gedaan of ze de website willen bijwerken. De type spanning voor bekrachtiging is wel zo handig om te vermelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je kunt meerdere relais naast elkaar zetten en mechanisch vergrendelen. Nu moet je wel het omgekeerde hebben in de plaats van vergrendelen, dus en volger. Normaal is die vergrendeling bedoelt om te voorkomen dat een motor te snel van ster naar driehoek schakelt of links/rechts. Een volger is dan weer bedoeld dat de 1 relais de andere volgt.

Eens zien of ik het vind.

Je weet trouwens dat je contactors die op AC werken op dc kunt zetten maar niet andersom!

[ Voor 11% gewijzigd door Damic op 31-07-2012 19:05 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:48
Vier solid state relays.

Duur grapje.
Pagina: 1