Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Viao Z of S

Pagina: 1
Acties:

• rene2870
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-03-2021
De keuze tussen deze twee is nog niet gemaakt. Maar om even het lijstje af te gaan zodat jullie mij beter kunnen adviseren:

-Wat ik met de laptop ga doen is zo nu en dan een spelletje, denk hierbij aan de wat oudere spellen, counterstrike, een oudere battlefield misschien. Verder downloaden, HD films bekijken en deze laptop aan de tv aansluiten zodat ik deze zo kan bekijken.

-1500 euro max

-Redelijk vaak zal ik hem meenemen naar mijn werk, vandaar ook een lange accuduur hoewel ik wel een stopcontact kan hebben als ik wil. Qua grootte zal 13 inch mooi zijn.

-Merkvoorkeuren niet, iedereen roept wel macbook et cetera maar ik hoor hier juist iedereen roepen dat je beter voor een viao kan gaan prijstechnisch?

Mijn vragen zijn voornamelijk het hele gebeuren met SSD's. Je kan een viao Z kopen met 128 gb, alleen door alle meuk houd je niet veel meer over? Plus dat ik ergens las dat downloaden / uitpakken et cetera niet goed is voor een SSD?
Qua scherm, wat is het beste op het moment en ga je dit echt merken?

Welke processor kan al genoeg zijn voor wat ik wil? En is dit dan ook een beetje op de toekomst gericht? Bij de Z kan je bijvoorbeeld upgraden naar een quad core voor 80 euro.

En tussen de S en Z versie zit toch een redelijk groot prijsverschil...kortom, wat is de beste set up voor mijn wensen.

Alvast bedankt,

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-09 11:57
Vreemde vergelijking. Behalve dat het beide Sony's zijn hebben ze geen overeenkomsten, sowieso zijn beide voor een heel andere markt.

Aangezien je ook een spelletje wil spelen zou ik voor de Vaio S gaan, die heeft een stuk betere videokaart. De Vaio S kan je zonder SSD bestellen en vervolgens zelf een 256GB SSD plaatsen, dat is een stuk goedkoper dan de installatie door Sony laten doen. De Vaio S is ook een stuk goedkoper. Het nadeel van de S is het gebrek aan SATA3 en de kleurweergave van het IPS scherm (rood wordt bijna oranje), voor het kleurverschil zie deze plaatjes:

Afbeeldingslocatie: http://s147867.gridserver.com/images/sony_orangegate_2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s147867.gridserver.com/images/sony_orangegate_1.jpg

Als je met dit probleem kan leven, dan zou ik voor de S gaan.

De Z heeft als voordeel dat hij een stuk lichter en kleiner is, daarnaast schijnt het scherm van de Vaio Z echt heel goed te zijn. Ik heb verder weinig kennis van de Vaio Z, dus over eventuele nadelen kan ik niks zeggen.

Tjeez, ik had een brain meltdown ofzo...je hebt het natuurlijk over de S13 en niet de S15. Epic fail van mij kant :$ :') .

Thanks Darkstone voor het duidelijk maken :P

[ Voor 54% gewijzigd door Cubic X op 28-07-2012 15:29 ]

Verwijderd

Dat oranje is een probleem van de S15, niet de S13. Overigens heeft de S13 een scherm wat over de hele line slecht scoort, bij de S15 heb je alleen het matige rood in een voor de rest prima paneel.

Met €1500 max zou ik overigens eerder voor de asus zenbook gaan dan voor de Z: pricewatch: Asus Zenbook UX31A-R4002V. De Z heeft met een dergelijk budget vrij beperkte opslag. Het voordeel van de S is dat je het geheugen en opslag zelf kan upgraden: dat kan bij andere laptops in dit segment vaak niet meer.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:47

JT

VETAK y0

Imho:
Rauwe performance: Z met quadcore i7 en RAID 0 SSD (S kan alleen met dual core)
Scherm: Z (zeer goede kleurendekking en hoog contrast, S scherm is hoogstens matig)
Draagbaarheid: Z (maar de S is ook niet heel zwaar ofzo

Sterke GPU: S13 natuurlijk ivm GT640M
Budget-bewuste keuze: S13, is goedkoper en zelf uit te breiden, zelf uitbreiden is veel goedkoper dan bij Sony opties aantikken
Alles in 1: S13, goede GPU, en ODD in dezelfde behuizing
Volwaardig keyboard zonder korte slag: S13

De Zenbook is een goed alternatief als je iets minder om CPU performance geeft maar meer om grotere SSD en een goed scherm tov de S. Daarnaast is die goedkoper dan de Z. De Zenbook valt een beetje tussen de S13 en Z met quadcore.

De Z met de quadcore en HD4000 GPU kan wel oudere games zoals Counterstrike aan, maar nieuwere games houd het niet erg over. Je houd wel genoeg SSD ruimte over, zeker als je een schone install doet. Houd er alleen wel rekening mee dat je geen 5 1080p films erop kan zetten :P Simpele oplossing: 32GB SD kaartje erin en evt ook 32GB memory stick, kan er als het goed is ook in.

De Zenbook zou ook een optie voor jou zijn dankzij zijn draagbaarheid en het scherm is ook erg fijn voor films. Daarnaast heb je meer opslagruimte.

De S is een leuke laptop maar volgens mij gebruik jij de GPU niet écht, hij is minder draagbaar dan de andere laptops, een slecht scherm terwijl je graag films wilt kijken. Hij is wél goedkoper en het keyboard is wat fijner.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• rene2870
Bedankt voor de duidelijke info. Door de kritiek op het scherm van de s13 zal die dan afvallen.

Waar ik nu zelf nog mee zit is het verschil tussen een ulv processor of die van de viao Z. Kan iemand van jullie inschatten wat voldoende zou zijn en dan ook wat gericht op de toekomst? Ik download veel dus parren en rarren zal ik veel doen. Als ik dan daarnaast ook nog gewoon de pc kan gebruiken tegelijkertijd is dat ideaal. Verder vroeg ik mij af of dit downloaden nu echt slecht is voor een SSD?

En mocht ik voor de viao Z gaan waar ik dan een geheugenkaartje in zal stoppen. Is dat nog steeds sneller dan een normale harde schijf als je een goed kaartje koopt?

Thanks.. Ik ben er bijna uit.

• rene2870
Ik heb nog even verder wat gekeken, en is het voor mij misschien niet beter om een ux32VD te kopen, deze te upgraden met de samsung 830 256gb SSD en een corsair 8GB geheugenbankje.

Dan kom je nog onder de 1400 euro uit voor het geheel. Is het alleen makkelijk om windows 7 er opnieuw op te zetten? Want je hebt gewoon wel een licentiecode die je kan gebruiken of is dit nog een gedoe?

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

rene2870 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:55:
Ik heb nog even verder wat gekeken, en is het voor mij misschien niet beter om een ux32VD te kopen, deze te upgraden met de samsung 830 256gb SSD en een corsair 8GB geheugenbankje.

Dan kom je nog onder de 1400 euro uit voor het geheel. Is het alleen makkelijk om windows 7 er opnieuw op te zetten? Want je hebt gewoon wel een licentiecode die je kan gebruiken of is dit nog een gedoe?
Waarom zou de kwaliteit van het scherm je veel uitmaken als je je films op je TV bekijkt?

Je kunt de S13 met SSD en extra 4GB geheugen (totaal 8GB) samenstellen voor nog geen 1000 EUR. Net als jij zat ik ook te kijken naar de UX32VD, maar heb ik daar vanaf gezien omdat het ding erg heet wordt, de videokaart inferieur is (Fermi architectuur, niet de nieuwe Kepler), de processor ULV is en het bovendien een veel groter gehannes is om je spullen erin te schroeven. Als ik jou zo inschat lijkt het mij het handigst om het upgraden zo gemakkelijk mogelijk te houden en dan kan ik niet anders zeggen dan: neem echt een S13.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

Verwijderd

De UX32VD vind ik zelf wel een goede optie. Maar het apparaat heeft een aantal obivous nadelen:
Het belangrijkste, de koeling zuigt. Als je deze laptop koopt, doe dat dan met de gedachte dat er geen grafische kaart in zit. Want je kan er echt weinig mee...
Slechts plek voor een SSD/HDD. Al zit er een caching SSD op het moederbord gesoldeerd.
ULV CPU. Die levert wat mindere prestaties. Maar dat zal het gros van de mensen niets uitmaken.

Je krijgt wel een beter scherm, een heel veel beter scherm zelfs, en je bent van de slechte sony garantie af. Dat is de samenvatting een beetje.

• Vinand
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14-12-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 13:38:
De UX32VD vind ik zelf wel een goede optie. Maar het apparaat heeft een aantal obivous nadelen:
Het belangrijkste, de koeling zuigt. Als je deze laptop koopt, doe dat dan met de gedachte dat er geen grafische kaart in zit. Want je kan er echt weinig mee...
Slechts plek voor een SSD/HDD. Al zit er een caching SSD op het moederbord gesoldeerd.
ULV CPU. Die levert wat mindere prestaties. Maar dat zal het gros van de mensen niets uitmaken.

Je krijgt wel een beter scherm, een heel veel beter scherm zelfs, en je bent van de slechte sony garantie af. Dat is de samenvatting een beetje.
sinds wanneer is het Asus scherm beter dan het vaio z scherm?
De kleurenreproductie is nog steeds heel wat beter bij de Vaio Z dan bij de Asus.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• rene2870
Het scherm maakt me wel wat uit aangezien ik ook redelijk wat op mijn laptop zal kijken i.v.m. werk.

Dus in dat geval zou, naar mijn inziens, de S serie afvallen omdat er hier gezegd wordt dat het scherm wat dat betreft niet echt een uitblinker is. Dan zit je dus tussen een viao Z, of de ux32VD maar als die grafische kaart eigenlijk geen reet uitmaakt kan je beter naar de Viao Z met quadcore?

Het is meer de gedachte dat ik nu die quadcore vast niet optimaal zal gebruiken, maar dat het wel een laptop gaat worden waar ik de komende jaren mee vooruit kan. Dus liever nu een paar honderd euro extra besteden zodat ik niet straks een geheel nieuwe hoef te kopen.
Daarom neig ik eerder naar de viao Z met quadcore, i.p.v. de zenbook omdat die ook een ULV heeft of kan die ULV ook nog wel een paar jaar mee?

• Omni
  • Niet online

Omni

rene2870 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:06:
Het scherm maakt me wel wat uit aangezien ik ook redelijk wat op mijn laptop zal kijken i.v.m. werk.

Dus in dat geval zou, naar mijn inziens, de S serie afvallen omdat er hier gezegd wordt dat het scherm wat dat betreft niet echt een uitblinker is. Dan zit je dus tussen een viao Z, of de ux32VD maar als die grafische kaart eigenlijk geen reet uitmaakt kan je beter naar de Viao Z met quadcore?

Het is meer de gedachte dat ik nu die quadcore vast niet optimaal zal gebruiken, maar dat het wel een laptop gaat worden waar ik de komende jaren mee vooruit kan. Dus liever nu een paar honderd euro extra besteden zodat ik niet straks een geheel nieuwe hoef te kopen.
Daarom neig ik eerder naar de viao Z met quadcore, i.p.v. de zenbook omdat die ook een ULV heeft of kan die ULV ook nog wel een paar jaar mee?
Als je echt die extra 500 EUR uit wilt geven aan een notebook in plaats van een leuke vakantie ( ;) )dan is de keuze voor de Z snel gemaakt.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• rene2870
Ik heb het nog eens goed overwogen en inderdaad kan ik beter voor de s13 gaan. Een fullhd is allemaal wel mooi maar het meeste zal ik naar mijn tv sturen. De s13 kan je nu voor 890 euro kopen met de i5, zwarte behuizing, 4 gb, grafische kaart (640 dacht ik), 320gb schijf en een gratis batterij upgrade.

Als ik dan nog eens naar een SSD wil kan ik dit zelf regelen later. En voor 890 euro lijkt me dit een mooie deal. Of zie ik iets over het hoofd?

Edit. En dan is het ook het premium 1600*900 scherm voor die prijs

[ Voor 7% gewijzigd door rene2870 op 31-07-2012 15:30 ]

Verwijderd

Vinand schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 13:53:
[...]

sinds wanneer is het Asus scherm beter dan het vaio z scherm?
De kleurenreproductie is nog steeds heel wat beter bij de Vaio Z dan bij de Asus.
Ik had het over de S. Maar inderdaad vind ik het zenbook scherm beter dan wat er in de Z zit.
rene2870 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 14:06:
Vanwege het naar mijn mening grootste nadeel aan de Z: die quadcore is leuk, maar wat heb je daar in hemelsnaam aan in combinatie met 4GB RAM... Als je het RAM wil upgraden moet je van sony eerst de SSD een stap hoger zetten. Aan het einde van de rit betaal je €450 voor 4GB extra RAM. En nee, je kan de Z niet zelf uitbreiden.

Als je het geheugen in de Z zelf kon upgraden zou ik inderdaad zeggen: neem gewoon de Z. Maar zo simpel is het helaas niet.

• Vinand
rene2870 schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 15:27:
Ik heb het nog eens goed overwogen en inderdaad kan ik beter voor de s13 gaan. Een fullhd is allemaal wel mooi maar het meeste zal ik naar mijn tv sturen. De s13 kan je nu voor 890 euro kopen met de i5, zwarte behuizing, 4 gb, grafische kaart (640 dacht ik), 320gb schijf en een gratis batterij upgrade.

Als ik dan nog eens naar een SSD wil kan ik dit zelf regelen later. En voor 890 euro lijkt me dit een mooie deal. Of zie ik iets over het hoofd?

Edit. En dan is het ook het premium 1600*900 scherm voor die prijs
premium staat er wel heel leuk, alleen het scherm zelf is niet bepaaald van hoge kwaliteit. Kleurenproductie ziet er gewoon goed uit maar voor de rest is het gewoon een tn paneel:
Hier kun je de foto's van de slechte kijkhoeken zien: productreview: Sony Vaio SV-S13A1C5E review door ejdvandenberg

Aan de andere kant zijn de grafische eigenschappen en de koeling van behoorlijk hoge kwaliteit. En dat voor zijn relatief lage prijs vind ik behoorlijk netjes.

Dell Alienware M15X - Core i7 730QM - GTX460M | Sony Vaio Z21L9E | Blackberry Z10

• rene2870
Het scherm lees ik in de reviews inderdaad. Dat neem ik dan maar op de koop toe. Ik ben een netbookje gewend dus alles is al een upgrade. Het kost 870 euro dus dat vind ik wel een nette prijs. Dan krijg je ook nog de extra batterij gratis erbij.
Is het verstandig gelijk het ram geheugen te upgraden van 4 naar 12 of kan je met 4 al genoeg uit te voeren?

• Omni
  • Niet online

Omni

Beter kun je er zelf een stick van 4GB er zelf bij zetten, dan ben je goedkoper uit dan wanneer je het bij Sony configureert.

• JT

JT

VETAK y0

Het is zo jammer dat dat scherm brak is, anders was dat wel de opvolger van mijn Z11 geworden :) En idd lekker zelf upgraden, voor 40e heb je 8gb. En kan je je oude RAM verkopen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• rene2870
Welke 8 gb raden jullie aan want er zijn zoveel opties nu?

• Vinand
JT schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 19:00:
Het is zo jammer dat dat scherm brak is, anders was dat wel de opvolger van mijn Z11 geworden :) En idd lekker zelf upgraden, voor 40e heb je 8gb. En kan je je oude RAM verkopen.
Waarom zou je in hemelsnaam je Z11 willen "upgraden?" 8)7

Maar inderdaad wat JT dus zegt. De hdd en ram upgraden en geen geld aan verspillen. Zeker de ssd upgrades zijn gewoon veel te duur.

• rene2870
Ik ga het ook niet upgraden via Sony maar zelf. De ssd wacht ik nog even mee want ik twijfel of ik dat echt nodig ga hebben. En dan zijn de prijzen ook wat gezakt misschien weer.

Op de site van Sony staat ddr3 sdram, 1333mhz uit mijn hoofd. Maar via de pricewatch staat er sodimm als "laptop geheugen"?

• JT

JT

VETAK y0

Vinand schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 07:15:
[...]

Waarom zou je in hemelsnaam je Z11 willen "upgraden?" 8)7

Maar inderdaad wat JT dus zegt. De hdd en ram upgraden en geen geld aan verspillen. Zeker de ssd upgrades zijn gewoon veel te duur.
Snellere CPU, snellere GPU, langere accuduur. Maar goed, daar is geen haast bij hoor ;) Kan net zo goed over een jaar pas gebeuren ofzo.

Ecodan warmtepomp

• Vinand
JT schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 09:43:
[...]

Snellere CPU, snellere GPU, langere accuduur. Maar goed, daar is geen haast bij hoor ;) Kan net zo goed over een jaar pas gebeuren ofzo.
Dan kun je ook bye bye zeggen tegen je Quad SSD in Raid 0 (Nerdgasm :9 )

• JT

JT

VETAK y0

offtopic:
Laatste offtopic dan: heb dual (2x64)

Ecodan warmtepomp

• rene2870
Gister de laptop besteld. Kostte 863 euro dus kwam nog wat goedkoper uit. Nu even wachten tot hij thuis is en ik terug uit Vietnam
Pagina: 1