Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic-marc
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 17:00
Ik weet niet zeker of het topic in dit forum thuishoort, maar kom er via het beleid topic niet uit. Excuses alvast.

Het gaat om het volgende:
Een Asus Eee PC met Windows XP SP3 kan niet verbinden met www.digid.nl via een Ziggo wifi verbinding. Alle andere websites doen het wel. Het probleem is sinds de nieuwe DigiD website bestaat. Hiervoor waren er geen problemen mee.

Foutmelding:
Internet Explorer cannot display the webpage.

Wat heb ik al gedaan:
  • Bij iemand anders met het tele2 DSL netwerk verbonden -> hier werkt het wel (zowel met UTP kabel als wifi).
  • Via 3g hotspot Vodafone getest. Hiermee werkt het ook gewoon.
  • Op het probleem netwerk van Ziggo getest met een andere pc en laptop, op deze pc en laptop doen digid.nl het wel netjes. Ook werkt digid.nl op mijn smartphone via het Ziggo wifi netwerk.
  • DNS probleem uitgesloten d.m.v. IP adres (78.152.33.20) proberen te openen via browser.
  • Verschillende webbrowsers geprobeerd (Google Chrome, Internet Explorer 8 en Firefox 14.0.1) het lijkt browser onafhankelijk te zijn.
  • Antivirus en spyware scan -> systeem is schoon.
  • Alle Certificaten in IE8 verwijderd.
  • CCleaner laten draaien.
  • Andere https website getest zowel Rabobank, ABN Amro als ING doen het via Ziggo wel.
  • Testpagina http://g2.logius.nl geprobeerd. Deze werkt goed. (Thanks DJSmiley)
    Screenshot
  • Trace route uitgevoerd naar www.digid.nl en 78.152.33.20 (Thanks Joolee)
  • Ping uitgevoerd naar
  • Output van het commando "route print" (Thanks Joolee).
  • Root Certificate Updates via Windows root certificate program members geïnstalleerd. (Thanks alt-92) dit heeft het helaas niet opgelost (ook niet na een reboot).
  • Op het Ziggo netwerk getest met UTP kabel. Vreemd genoeg werkt het via de UTP kabel wel, via wifi van alleen Ziggo niet.
Wat ik nog niet heb gedaan:
  • Firewall router Ziggo nakijken op poortblokkades en dergelijke (Thanks Dothan, dit ga ik doen zodra ik weer op deze locatie ben, kan dag(en)/week duren).
  • Testen met een Live Linux CD of USB stick (Thanks cornfed99111, dit ga ik doen zodra ik weer op deze locatie ben, kan dag(en)/week duren).
  • Misschien dat iemand nog tips heeft om te testen?

[ Voor 70% gewijzigd door magic-marc op 05-08-2012 21:52 . Reden: update van wat er is geprobeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Welke browser gebruik je? Als die niet up to date is, zou ik die naar IE8 updaten, IE9 is niet beschikbaar voor XP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
IE8, dat staat netjes vermeld in de TS.

Wat gebeurt er als je een simpele tracert en ping uitvoerd naar dat ip / de dns naam? Kun je ook de output van het commando "route print" eens plakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Even zorgen dat je de RootCertificate Updates meeneemt, aangezien digid.nl tegenwoordig (sinds 10-7-2012 ) met door Logius geleverde subordinates onder de nieuwe Staat der Nederlanden Root CA's werkt.

Windows root certificate program members
Zonder die bijgewerkte roots gaat XP bokken.

[ Voor 4% gewijzigd door alt-92 op 28-07-2012 13:45 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-05 13:01
Weet je zeker dat er sp3 op staat?

Pre-Sp3 installaties werken niet meer met digid ivm (nieuwere) certificaten (SHA256)

Kun je wel de testpagina bereiken op http://g2.logius.nl/ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic-marc
DJSmiley schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 13:46:
Weet je zeker dat er sp3 op staat?

Pre-Sp3 installaties werken niet meer met digid ivm (nieuwere) certificaten (SHA256)

Kun je wel de testpagina bereiken op http://g2.logius.nl/ ?
Ja dit is zeker. Gecontroleerd via winver en systeeminfo en windows updates geeft geen updates meer aan. Dankjewel voor de testlink, deze site geeft aan dat het systeem geschikt is om overheidswebsites te bekijken.

[ Voor 13% gewijzigd door magic-marc op 05-08-2012 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic-marc
alt-92 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 13:44:
Even zorgen dat je de RootCertificate Updates meeneemt, aangezien digid.nl tegenwoordig (sinds 10-7-2012 ) met door Logius geleverde subordinates onder de nieuwe Staat der Nederlanden Root CA's werkt.

Windows root certificate program members
Zonder die bijgewerkte roots gaat XP bokken.
Oke dankjewel voor deze link, na het downloaden en installeren blijft het probleem hetzelfde. Ook een reboot van windows na installatie certificaten lost het niet op.

[ Voor 16% gewijzigd door magic-marc op 05-08-2012 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
Zijn er nog bepaalde poorten die geblokkeerd staan? Misschien ligt het aan de firewall?

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic-marc
Dothan schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 17:18:
Zijn er nog bepaalde poorten die geblokkeerd staan? Misschien ligt het aan de firewall?
De enige firewall op de laptop betreft de Windows firewall, zodra deze uit staat werkt het ook niet via Ziggo. Via tele2 maakt het niet uit of hij uit en aan staat, dan werkt het sowieso.

De firewall van de router van Ziggo lijkt me ook sterk, want dan zou hij dit eigenlijk toch ook op de andere pc's en/of laptops verbonden met die router moeten doen. Ik ga dit voor de zekerheid nog wel eens nakijken. Dankjewel voor de tip in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
offtopic:
Ik kan het niet laten: het ligt mogelijk aan het feit dat er teveel e's in zitten:
wee-wee-wee.digidee.nl op ee-ee-ee-pee-cee met XPee in IEee
;)

[ Voor 3% gewijzigd door Herko_ter_Horst op 28-07-2012 20:46 ]

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:36
Start je EE PC op met een Live Linux CD of stick en weet definitief of het een Windows of Ziggo probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic-marc
cornfed99111 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 23:03:
Start je EE PC op met een Live Linux CD of stick en weet definitief of het een Windows of Ziggo probleem is.
Live CD is niet mogelijk, deze heeft geen CD drive. Ik ga binnenkort wel eens testen met een USB stick. Dankjewel voor de tip!
Pagina: 1