2 hardeschijven met verschillende grootte in raid0?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

IK heb 2 harde schijven 1 van 500gb 7200rpm 16mb, 1 van 320 7200rpm 16mb.N u wil ik deze 2 in raid 0 gaan plaatsen.
Mijn totale ruimte wordt dan 640GB maar ik vroeg me af doordat ze een andere grootte hebben ik ook verlies maak op de performence?

krijg ik alsnog een snellere lees en schijf snelheid of is het dit niet waard?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorb
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-02-2024
Als de 320gb hd even snel is als de 500gb hd dan heb je opzich een snellere array. Maar als de 320gb hd een stuk langzamer is win je er helemaal niks mee en verlies je 180gb.

Met wel doel wil je raid0 gaan draaien?

NAS Server build http://www.youtube.com/watch?v=kBYMVUNrvDY 3DFX Voodoo2 Sli Build introductie http://www.youtube.com/watch?v=5PAIUJCJHGM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sneller windows opstarten en videobewerkingen .ik heb helaas nog geen geld voor een ssd.

de snelheden zijn gelijk alleen moet ik nu wel even nadenken of de cache hetzelfde is als de cache verschillend is verlies ik dan ook al performence?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ja, dan ben je wel wat trager ten opzichte van 2 gelijke disks, omdat 1 schijf dan toch wat langzamer is, als de cache niet voldoende is voor de schijfbewerkingen.

Ik zou aanraden het gewoon te proberen en kijken of je tevreden bent met de resultaten. Als dit is wat je hebt liggen kun je altijd nog wel een keer betere hardware kopen mocht je dit niet goed genoeg bevallen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• army
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22-01-2023

army

The root of a lot of evil

Bij RAID0 stripped krijgt je 640GB ja, maar bij concat krijg je 820GB. Je zou in stripped mode een performance voordeel kunnen krijgen, maar ook een penalty door een trage disk of verkeerde blocksize. Dit moet je echt meenemen in je opzet.

"I don't have hard drives. I just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers." — ikkenai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 12:01:
Sneller windows opstarten en videobewerkingen .ik heb helaas nog geen geld voor een ssd.
Ik zou de moeite niet doen en lekker wachten tot je een SSD kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal!

maar in principe als beide schijven qua snelheid en cache gelijk zijn, alleen een andere grootte zou ik wel voordeel hebben met lees en schijf snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor booten heb je vrijwel geen enkel voordeel uit RAID0. Dat is blocking random read.

RAID0 versnelt wel multiqueue random I/O en alle sequential I/O. Kort gezegd: werken met grote bestanden gaat dubbel zo snel.

In geval de TS lijkt me RAID0 helemaal niet interessant. Als je er één volume van wilt maken dus alle opslag beschikbaar onder één stationsnaam, dan kun je inderdaad concat overwegen. Die plakt alle schijven achter elkaar. Dit werkt ook vrij goed met spindown overigens.
Pagina: 1