Crashes door IRQ probleem

Pagina: 1
Acties:

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Na een upgrade van P3 450 op een P3B-f naar een duron 750 op een A7v133, heb ik last van crashes als ik OpenGL programma's wil starten.
Ik ben er achter gekomen dat al mijn insteekkaarten onder windows hetzelfde irq toegewezen krijgen (irq 9, dus geshared door TNT2, netwerk, soundblaster live, usb controllers en acpi) en ik denk dat dit probleem verantwoordelijk is voor de crashes.
Op het moment heb ik nVidia TNT2 drivers geinstalleerd en draai ik windows 2000 professional.

Hoe kan ik deze instabiliteit oplossen?

• Lord-M
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 20:42
Niet, dat hoort zo... (edit, hmmm... dit klinkt niet zoals het is bedoeld ;))
Ik bedoel: Je kunt er niets aan doen, het is onder win2k niet mogelijk om de IRQ's niet te delen (tenzij je win2k overnieuw installeert zonder acpi ondersteuning, maar dat wordt door MS ten zeerste afgeraden)

Onder win2k hebben alle PCI insteekkaarten (en nog enkele andere apparaten) hetzelfde IRQ
Het zou geen enkel probleem moeten zijn dat alle apparaten op hetzelfde IRQ zitten (iedere PCI kaart moet zijn IRQ kunnen delen met één of meer andere kaarten). Maar meestal zorgen slechte drivers voor veel problemen...

Ik heb op mijn win2k systeem ook wat problemen gehad met vastlopers, etc. Deze werden veroorzaakt door een combinatie van ZEER slechte drivers voor mijn ISDN-kaart en de nVidia detonator drivers.
Probeer dus eens wat andere detonators te installeren, 6.31 werkt bij mij perfect, maar met 6.50 had ik veel problemen. Installeer sowieso geen leaked drivers als je dit soort problemen hebt...

Verwijderd

Lijkt me sterk verhaal dat ze in Win2k allemaal op IRQ 9 zitten.. bij mij is alles netjes verdeeld... kijk ff of Plug 'n Play OS UITSTAAT in de BIOS.. dit wil nog al 's wat oplossen...

• Lord-M
Lijkt me sterk verhaal dat ze in Win2k allemaal op IRQ 9 zitten
En toch is het zo, hij zet ze meestal op 11, maar 9 kan ook...
Het is namelijk heel normaal dat IRQ's worden gedeeld. Ok, iedereen die zijn roots in de DOS tijd en de 8 en 16 bit ISA kaarten heeft liggen, vindt het misschien een beetje raar. Maar goed, toch gebeurd het. Iedere PCI kaart zou er namelijk toe in staat moeten zijn...
Op die manier kun je het besturingssysteem namelijk makkelijker geschikt maken voor meerdere cpu's.

Het aan- en uitzetten van Acpi in de bios en P&P OS installed heeft geen effect op het gedrag van win2k, tenzij je het voor de installatie doet...

[edit]

Voor meer informatie over dit IRQ sharing (of IRQ steering wat win2k doet) zou ik iedereen willen aanraden om de C'T van september 2000 te bemachtigen, daar staat een heel nuttig artikel in over IRQ's, etc.

• Mini-me
  • Niet online
Ik heb het probleem opgelost door Asus v7100 drivers te installeren (versie 5.33 trial drivers) en nu kan mijn systeem de videokaart weer normaal aanspreken.

Laten we hopen dat dit niet een verplaatsing van het probleem is (op dit moment draait de duron 750 op 7.5x115 stabiel met full load 45 graden dus het ziet er niet naar uit dat ik meer problemen kan verwachten).

• Mini-me
  • Niet online
Ik dacht dus dat het probleem was opgelost maar blijkbaar mag ik niet te snel hopen.

Het rare is dat ik 3 tot 5 minuten gewoon normaal Quake3 kan draaien en dat ik dan ineens een vastloper krijg.
Ik heb inmiddels meerdere drivers geprobeerd (5.33, 5.33 trial, 3.79) en met iedere driver heb ik hetzelfde probleem.

Is mijn videokaart dan aan het overlijden? :'(

Verwijderd

Door Win2000 zonder ACPI te installeren: Bij setup van win2K (als je "press F6 to add (...)" ziet, op F5 drukken.

Helaas is dit truukje alleen (veilig) uit te halen als je windowz helemaal opnieuw installeert. ACPI zorgt voor het gooien van alles op een IRQ.

Succes.

/edit
spelvoudten :)
/edit

• Lord-M
Tevens wordt het bovenstaande truukje door Microsoft ten zeerste afgeraden...

Misschien kun je eens kijken op http://www.geforcefaq.com daar staat wel wat handige info (bij de vraag "Mijn geforce hangt in win2k" bijvoorbeeld)...

Ik denk echter toch dat het gewoon een driver probleem is, misschien niet van de geforce, maar van wat andere hardware in je systeem.

[edit]

probeer ook eens wat andere drivers, bijvoorbeeld de nVidia reference drivers en wat hogere versies (6.31, 6.67, etc.)

• Mini-me
  • Niet online
Ik zal vanmiddag beginnen met de bios te flashen naar versie 1.004, in de hoop dat dit iets uit maakt..
Pagina: 1