Power reset als internet uitvalt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-10 00:52
Ik heb een aantal huisjes waarbij een router staat die zichzelf automatisch kan voorzien van nieuwe firmware.
Omdat je deze aangesloten op een centrale controller is dat enorm handig, alleen loop ik tegen het probleem aan dat de ziggo modems alleen in de eerste paar seconden een DHCP adres uitgeven waardoor de router geen lease krijgt als deze opnieuw opstart.
Nu vraag ik me af of het mogelijk is om iets te maken met een raspberry pi of een kant en klare oplossing dat wanneer het internet wegvalt c.q. een bepaald IP adres een time-out krijgt de stroom in en uit wordt geschakeld voor de modem.

Ik heb op internet wel bijvoorbeeld dit gevonden; http://www.leunig.de/_en/_pro/remote-power-switch/eps_1.htm
maar dat kost rond de 300 euro en lijkt me lichtelijk overdreven.

Ik hoop dat iemand me in de goede richting kan sturen over hoe ik dit kan realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Kijken of internet weg is kan je doen met elke microcontroller met ethernet functionaliteit, en ook met een raspberry als je dat wilt. Dan is het gewoon een kwestie van de spanning van de modem/router af kunnen halen en erop gooien. Goedkoopste is gewoon een relais ertussen gooien, al heb ik meestal een voorkeur voor kant en klare dingen als het gaat over 230V, en die worden waarschijnlijk wel weer prijzig.

Deze is al een stuk goedkoper:
http://www.audon.co.uk/lanpower/ip9258ping.html

Gezien dat je bij zelfbouw al snel minstens de helft van dat aan hardware kwijt bent kan je waarschijnlijk net zo goed zoiets kopen imo.

[ Voor 12% gewijzigd door Sissors op 28-07-2012 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ehm, kun je dan niet eerst proberen om zoiets op de netwerklaag goed op te lossen? Statische IP adressen bijvoorbeeld? Of mac adressen koppelen.
Anders zou je wel met een microcontroller wat kunnen doen, maar dan zit je ook weer dat als het internet een keer uitvalt hij je modem de hele tijd gaat staan restarten. En het zal na een reset eventjes duren voor de verbinding tot stand komt. Dus daar zul je in het programma rekening mee moeten houden dmv timers en een x aantal pogingen per uur ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
Het probleem zit in de Ziggo modems, de enige andere optie zou zijn om ziggo modems te gebruiken met router functionaliteit, maar dan heb ik een dubbele NAT, dat is ook niet echt netjes.
Omdat het ook consumentenlijnen zijn kan het ook niet statisch worden ingesteld, helaas.
Het is nog wel aan de prijzige kant, maar hier zou ik dan in ieder geval wat mee kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

moppentappers schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 11:04:
Omdat het ook consumentenlijnen zijn kan het ook niet statisch worden ingesteld, helaas.
Je Internet IP adres niet nee, maar dat is ook niet interessant. Je zou wel kunnen proberen om het lokale IP adres van je router statisch te maken. Dan is je router niet meer afhankelijk van de DHCP van het Ziggo modem.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-10 20:11

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Maar ik snap niet helemaal welk probleem je met een Ziggo router/modem hebt: hier kan ik andere zooi in blijven prikken zo vaak ik wil en ik krijg altijd IP adressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
We hebben Ziggo modems die aan de "LAN" poort dus een WAN IP adres uitdelen, dus niet de modem/router combinaties. Met die modellen treed dit probleem niet op. Alleen omdat we een captive portal e.d. gebruiken zou ik bij opstellingen met een modem+router niet onder een dubbele NAT uitkomen, wat ik liever niet heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij heb je dan een ander probleem?

Ik heb hier ook een ziggo modem van UBEE, met 1 coax poort en 1 netwerkpoort.
Als ik nu de stroom van mijn router afhaal heeft deze binnen 1 min weer gewoon verbinding.
Daarvoor hoef ik het modem niet opnieuw op te starten.

Wel heb ik problemen met stroomuitval. De router is dan sneller dan het modem en kan geen verbinding maken.
Echter is ook dan de router uittrekken en insteken genoeg, zelfs als de stroomuitval al dagen geleden is.

Welke modems heb je van ziggo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

http://www.direktronik.se/pdfer/m16-0850.pdf

Your friend.

Laat hem iets stabiels pingen (8.8.8.8) en als dat niet lukt kan hij power schakelen. :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
Het probleem is dan ook dat de modem en router in bijna alle gevallen in een gesloten kast zitten, zodat mensen niet zelf op knopjes gaan drukken.
Dat laatste apparaatje ziet er overigens goed uit, ik ga even kijken waar ik dat kan krijgen en hoeveel dat moet kosten.

--
Als ik op het apparaatje zoek kom ik prijzen tegen van ca. 400-500 euro, dat is me toch net te duur.

[ Voor 45% gewijzigd door moppentappers op 28-07-2012 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Hoe vaak is het nodig de boel te resetten?

Een hele gekke gedachte: een klik-aan-klik-uit afstandsbediening, je loopt even langs je huisjes en doet klik en klik en de boel is uit en aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
De huizen zijn verspreid over de hele stad, zeker omdat het verkeer in Den Haag een grote ramp is en ik zelf niet in de buurt woon niet echt ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Aan gezien je een speciale firmware server op hebt gezet. Kun je er geen firmware in blaffen in het modem die wel ff wat langer wacht. Vreemd dat ziggo modems alleen de eerste paar seconden een ip adres geven

Wat gebeurt er als je een laptop aansluit op een ziggo modem,
en ipconfig /release even wachten en ipconfig /renew doet ? als het goed (volgens jouw theorie) is mag hij dan geen ip adres krijgen
Als je wel een ip adres krijgt (wat ik vermoed) dan ligt het imho aan de firmware van de router. dat hij het maar keer opvraagt. soms zie je ook dat er een verloop zit in tijd tussen de aanvragen e.g. 1, 5, 20, 60, 300 seconden zit. maw weet je zeker dat je de router genoeg tijd hebt gegeven om te updaten

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:33

job

fish schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 21:32:
Vreemd dat ziggo modems alleen de eerste paar seconden een ip adres geven
Inderdaad, dat is geen normaal gedrag. Ik heb de afgelopen jaren alle ziggo modems wel in mijn handen gehad, geinstalleerd en gebruikt. Nooit dat specifieke probleem gezien. Niet met de bridge-modems.. ook niet met de routerende modems. Ik zou de oorzaak dus in die routers van je zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Mocht het trouwens meer richting de kant&klaar modules gaan, of configuratie van de modem/router, dan kunnen we dit topic altijd nog verplaatsen naar de netwerkkenners op dit forum. We zullen even kijken wat er aan reacties komen of de wens van de TS is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Een ander idee is misschien toch een soort resetschakelaar beschikbaar te maken voor de bewoners? Een soort verbreekcontact dat even de stroom van de router in kwestie afhaalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
fish schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 21:32:
Aan gezien je een speciale firmware server op hebt gezet. Kun je er geen firmware in blaffen in het modem die wel ff wat langer wacht. Vreemd dat ziggo modems alleen de eerste paar seconden een ip adres geven

Wat gebeurt er als je een laptop aansluit op een ziggo modem,
en ipconfig /release even wachten en ipconfig /renew doet ? als het goed (volgens jouw theorie) is mag hij dan geen ip adres krijgen
Als je wel een ip adres krijgt (wat ik vermoed) dan ligt het imho aan de firmware van de router. dat hij het maar keer opvraagt. soms zie je ook dat er een verloop zit in tijd tussen de aanvragen e.g. 1, 5, 20, 60, 300 seconden zit. maw weet je zeker dat je de router genoeg tijd hebt gegeven om te updaten
De firmware wordt vanaf een server van de fabrikant gehaald, die kan ik er dus niet zelf in schieten.
Ik moet binnenkort nog bij een appartement langs om een AP te plaatsen, daar zit de router niet in een afgesloten kast en als dus de stekker erin en eruit werd gedaan kreeg het apparaatje geen lease meer, tot ik de ziggo modem ook van en op de stroom deed.
Probleem was hier dat een bewoner waarschijnlijk de stekker eruit trok en erin deed van die router, echter in de situatie zoals ik die wil maken starten de apparaatjes uit zichzelf opnieuw op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Waarom ben je zo gebrand op die firmware dan ?

Waarom gebruik je de router dan niet gewoon als ap en laat de ubee het routing werk doen ?
(helemaal wegtieven dan als je ubee ook wireless heeft) wachtwoord op de ubee klaar toch ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
sebastius schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 22:14:
Een ander idee is misschien toch een soort resetschakelaar beschikbaar te maken voor de bewoners? Een soort verbreekcontact dat even de stroom van de router in kwestie afhaalt?
Het probleem wat ik daarmee heb ik dat mensen mogelijk als het internet bij 1 persoon niet werkt dat deze al aan die schakelaar gaat zitten, wat dan natuurlijk ook weer irritant kan zijn.
fish schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 22:43:
Waarom ben je zo gebrand op die firmware dan ?

Waarom gebruik je de router dan niet gewoon als ap en laat de ubee het routing werk doen ?
(helemaal wegtieven dan als je ubee ook wireless heeft) wachtwoord op de ubee klaar toch ?
Omdat de captive portal/splash functionaliteit van de units dan niet werkt, daar dit door de gateway wordt gedaan.

[ Voor 32% gewijzigd door moppentappers op 28-07-2012 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Maar even serieus, hoe vaak krijg je nieuwe firmware in je routers en hoe veel voegt dat toe voor je? Waarom niet gewoon gebruiken zonder updates? En desnoods 1x per jaar even updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
sebastius schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 22:45:
Maar even serieus, hoe vaak krijg je nieuwe firmware in je routers en hoe veel voegt dat toe voor je? Waarom niet gewoon gebruiken zonder updates? En desnoods 1x per jaar even updaten?
De updates worden gepusht vanuit de controller, die draait op een Amazon AWS en via dat systeem kan ik nieuwe gebruikers toevoegen, zien of alle AP's te bereiken zijn. Etc.
Over het pushen van de updates heb ik zelf dus geen controle, die kastjes hebben die updates nodig om te kunnen werken met de cloud controller wanneer deze wordt geupdate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik zou het probleem dan een bij amazon voorleggen. zij kunnen de firmware voor je fixen als het goed is.

wel even de ziggo modems testem zoals ik boven zei om dat uit te sluiten

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
fish schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 22:55:
Ik zou het probleem dan een bij amazon voorleggen. zij kunnen de firmware voor je fixen als het goed is.

wel even de ziggo modems testem zoals ik boven zei om dat uit te sluiten
Het is geen dienst van Amazon, de cloud controller draait op de cloud van Amazon.
Echter zit het probleem niet zozeer in de firmware van de apparaatjes, maar in die van Ziggo. Daar kan ik helaas helemaal niets mee doen.
Ik zal voor de zekerheid het ook nog wel even met een laptop proberen, maar ik ben het probleem dat als de router opnieuw wordt opgestart deze geen (wan) lease krijgt al meerdere malen tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

deze persoon maakt erg leuke bordjes (en betaalbaar).
Functionaliteit te over, zeker voor jou doel.

http://tuxgraphics.org/electronics/
Pagina: 1