Win 7 installeren via UEFI en met GPT/GUID

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Na een dag frustratie en onbegrip toch hier de vraag;
Hoe kan ik in hemelsnaam Windows 7 (x64) vanaf DVD of USB in UEFI booten voor installatie, en GUID/GPT partities maken in mijn RAID 5 array (3 TB, wil 100GB Windows en 1 grote dataschijf)!?

In de BIOS van mijn ASUS M5A97 vind ik het sowieso al raar dat als ik SATA 1-4 op RAID zet, en RAID mode op UEFI (ipv Legacy ROM) dat ik nergens een RAID array meer kan maken/beheren.
Ik heb dat dus eerst in t Legacy ROM menu gedaan, en toen op UEFI gezet.

Dan lukt het me op geen enkele wijze (DVD of USB) Win setup te booten in/als UEFI.
Ik heb de bestanden al gerenamed en op diverse plekken in mappen gezet, maar het lijkt alsof ik nooit in de UEFI setup kom van Windows.

Als ik diskpart draai, en een GPT disk maak tijdens de setup, en ik ga partitioneren, maakt Windows ook steeds een non-GUID disk van 2 TB en een van 800GB, typisch MBR dus?

Hoe maak ik nou een WIndows 7 x64 UEFI installatie, op GUID disks met GPT!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat heb je zelf al gevonden mbv Google hierover? Welke resultaten heb je geprobeerd en leveren welk effect (nouja, dat laatste is eigenlijk al duidelijk).

Zelf heb ik eens met een normale installatie DVD van Windows 7 Pro x64 geprobeerd om het op een MacBook Pro te zetten als vervanger van OSX. Was geen succes, kreeg de melding dat Windows niet op GPT kon installeren 8)7.
Ik was niet verder gaan zoeken waarom e.d. ivm tijdgebrek op werk, maar jij hebt genoeg tijd in principe.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05:57
To install Windows 7 on GPT is simple; while installing from windows 7 DVD, and you get to the segment that you can create or delete partitions press "shift+F10" this will open a command prompt and you can use diskpart to convert to GPT
Niet getest, maar ik kan me voorstellen dat dat werkt.

Bovenstaande werkt natuurlijk alleen als je al in UEFI hebt geboot. Booten in UEFI vanaf USB werkt bij mijn mobo Asrock Extreme4 alleen door het boot menu in te gaan en UEFI:<usb drive> te selecteren. Wellicht dat iets soortgelijks bij jou ook is.

[ Voor 21% gewijzigd door Caelorum op 28-07-2012 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
In mijn BIOS staat de RAID modus al op UEFI, maar die is nog niet bootable (leeg, geen partities).
Enige andere device die ik op UEFI kan zetten in boot volgorde, is USB, dus daarom boot ik Win 7 install nu steeds vanaf stick.
In UEFI zou hij geen bootsector nodig moeten hebben toch, maar zonder bootsector boot ie dan niet, dus doe ik het met. Ik heb al geprobeerd de efi bestanden overal neer te zetten en renamen etc maar op geen enkele wijze succes;
In de logfile (Shift+F10 en dan 'notepad \Windows\Panther\Systemact.log') staat continu dat ie BIOS geboot is, en niet UEFI (bij BootEnvironmentDetect).

Ik heb ook inderdaad tijdens deze setups al met Diskpart gewerkt.
Deze ziet geen schijven/array, tot ik bij partitiekeuzemenu de drivers laadt (AMD AHCI RAID) die ik ook op stick heb staan.
Ik zie (list disk) dan keurig een disk van bijna 3TB welke ik dan selecteer (select disk 5), clean (clean) en naar GPT zet (convert gpt).
Ziet er goed uit, maar als ik dan weer in de setup ga, maakt ie zonder te vragen toch direct een grote part aan van 2TB (MBR maximum) en een restpart (800GB of zo) en zijn we dus weer MBR bezig.

Kortom, zowel UEFI booten (setup) als in Windows een paar GPT disks maken, lukt me gewoonweg niet, zelfs niet na een dag klieren met 100 Googles :/
Ik denk dat GPT formatten en daarna ook installen het probleem nu nog niet is, maar vooral eerst de Win 7 x64 installatie in UEFI modus op laten starten, wat nodig is om een GPT install te doen.

Ps. De gegeven link (en links daar) had ik al gezien, maar geven geen oplossing weer, wel het probleem.

[ Voor 14% gewijzigd door Stan op 28-07-2012 14:20 . Reden: efi files renamen/moven ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:19

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Om echt 100% zeker te weten dat je schijf GPT is, kan je met een Linux live CD starten in wat voor modus je ook wilt en met gdisk een GPT partitie tabel maken op de array/schijf. Partitioneer 'm dan ook alvast. Het ziet er namelijk naar uit dat Windows hem hoe dan ook als MSDOS tabel blijft aanroepen of aanmaken. Als er al partities zijn, zal-ie niets doen met de tabel type, omdat er mogelijk nog data op een van de partities kan staan.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
@Hero; Al gedaan, en het diskparten gaat ook prima. Als je namelijk na die 4 commando's wederom disk list doet, zie je een sterretje bij de 3TB disk staan bij GPT. Dat de Windows setup dan niet wil installen naar die drive (zoals velen klagen) of er opeens weer snel 2 MBR disks van maakt (2TB en 800GB), komt doordat je OF niet x64 installeert OF (mijn geval) niet met UEFI bent geboot (zie log etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stan
Eindelijk weer wat witte rook!

Blijkbaar zijn er 2 zaken aan de hand:
1) De ASUS BIOS moet op een ongebruikelijke plek, een ongebruikelijke EFI opstartfile hebben staan, namelijk Shellx64.efi in de root of \efi\boot van je USB/DVD (ipv bootx64.efi in \efi\<fabrikant>\boot). Dit had ik al geprobeerd, maar dan crashte hij steeds terug naar de BIOS. Echter;
2) Alle efi-files op de Win DVD/USB zijn niet de juisten (waarom in godesnaam?!). Je moet met 7zip de Install.wim op de DVD openen, en uit \1\Windows\Boot\EFI de Bootmgfw.efi halen, en DIE hernoemen en op USB plaatsen.

Ik boot nu de setup meteen in (zonder bootsector) en als ik partities maak, maakt ie keurig 100MB System en 128MB MSR aan, zoals dat moet/hoort voor GPT. Ik kan ook grotere parts maken dan 2TB!

Windows zegt niet te kunnen installen op de partities, ook een veelgehoord probleem. Je kunt echter toch op op Next klikken en de installatie vindt plaats.

Volgende probleem is dat na installatie de PC niet boot (ik zie nu wel een Windows Boot Loader in de bootsequence staan bovenaan)!? Hij knalt meteen de BIOS in. Ik kan wel opnieuw installen als ik weer vanaf USB boot, maar dat willen we niet :/

[ Voor 16% gewijzigd door Stan op 28-07-2012 16:21 . Reden: Nieuw prob ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
(voor wie dit tegenkomt tijdens zoeken)

Mijn H67 en H77 systemen hadden ook moeite om in GPT/UEFI mode te installeren op een grote hard disk (4 TB). Beide systemen hebben een AMI BIOS.

Foutmelding:
Windows cannot be installed to this disk. The selected disk is of the GPT partition style.

Maken van een GPT disk is op zich niet zo moeilijk. Zodra je in de GUI komt tijdens installeren kun je op Shift-F10 drukken. Dat start een command line prompt. Dan kun je diskpart starten.
diskpart
list disk
select disk 0 (kies hier het volgnummer van de disk waar je op wilt installeren)
clean (opgelet: dit verwijdert alle partities!)
convert gpt
exit

Hiermee is de GPT disk in principe aangemaakt. Je kunt ook nog de EFI, MSR en Recovery partities zelf aanmaken of dat doen via de Microsoft Windows IAK via de Windows System Image Manager ofwel SIM en een autounattend.xml bestand.

De systemen werden geboot vanaf een USB Windows 7 installatie drive door in het BIOS boot menu de regel UEFI: USB [USB drive naam] te kiezen. Dat bleek niet voldoende te zijn om Windows install te overtuigen te starten in UEFI mode of althans GPT te ondersteunen.

Nu de oplossing:
Met behulp van Rufus is het mogelijk een USB drive als GPT disk in te delen: GPT partition scheme for UEFI. Daarna was het wel mogelijk om Windows 7 op een GPT disk te installeren. Rufus zet ook een img/iso file van Windows op de USB stick en maakt de stick bootable.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killah_Priest
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 18:58
mrmrmr schreef op zaterdag 09 april 2016 @ 17:56:
(voor wie dit tegenkomt tijdens zoeken)

Nu de oplossing:
Met behulp van Rufus is het mogelijk een USB drive als GPT disk in te delen: GPT partition scheme for UEFI. Daarna was het wel mogelijk om Windows 7 op een GPT disk te installeren. Rufus zet ook een img/iso file van Windows op de USB stick en maakt de stick bootable.
Normaal gesproken is het "handmatig" aanmaken van een bootable USB stick al voldoende (dmv diskpart) : de "truc" zit 'm er echter in dat je deze als fat32 moet formatteren ipv ntfs (uefi kan niet booten vanaf een ntfs boot partitie) voordat je de windows dvd erheen kopiëert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Rufus gebruikt standaard FAT32. GPT target ondersteuning tijdens installeren van Windows werkte alleen met GPT indeling op de USB drive, niet met MBR partition scheme for MBR or UEFI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joriscus
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 05-09 11:06
Ik heb een Dell 7040 met Windows 10 op zijn M.2

Wil echter nog een tijdje Windows 7 als besturingssysteem.

Ik heb een Samsung EVO 860 Sata SSD van 1 TB bij geplaatst,
en Windows 7 in legacy mode daarop geïnstalleerd.
Op deze SSD wil ik ook nog een virtuele machine zetten om dagelijks te gebruiken onder Windows 7 en later onder Windows 10

De M.2 is nu niet beschikbaar vanuit Windows 7 maar dat is geen probleem want zo ben ik zeker dat er niets aan veranderd kan worden zolang ik die niet nodig heb.

Mijn gebruikersbestanden staan op een gewone SATA HDD van 4TB.

Nu vraag ik me af of het toch interessanter zou zijn om Windows 7 op de EVO 860 te installeren met UEFI opstart ipv legacy? is er veel veiligheids- of snelheidsvoordeel?
Of weegt de veel omslachtigere installatie niet op tegen de voordelen van UEFI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
EFI wordt langzamerhand afgedwongen door Intel. Sommige moederborden ondersteunen al geen BIOS of MBR meer.

GPT is bijvoorbeeld van belang als je een grote disk wilt. Of als je je installatie wilt kunnen meenemen naar een nieuwe EFI only computer. Veel mensen installeren Windows dan opnieuw, maar dat is eigenlijk niet nodig.

Windows 7 wordt nog tot 20 januari 2020 ondersteund (extended).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry voor een laat antwoord, vreemd dat ik het antwoord niet lees tussen de freaks....maar je moet secureboot uitzetten (uefi aan laten staan) door secureboot aan te laten, zal er maar 1 uefi bootdevice worden ondersteund....wat je geinstalleerde windows opstart dus al is.
Pagina: 1