Maximaal verbruik in een auto?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:52
Dit is een hele korte, maar brandende vraag...

Ik heb namelijk een paar kennissen die hun laatste centen van de maand in een dikke versterker en een grote sub stoppen, zodat ze bijna 2kW aan vermogen voor de geluidsinstallatie in de achterbak hebben liggen. Ik vroeg me af, hoeveel wekt een gemiddelde stationcar (Ford Mondeo, BMW 525, etc) nou eigenlijk op tijdens het rijden? Er kan namelijk nooit veel in de accu zitten lijkt me.

Kan iemand mij die in de business zit vertellen hoeveel dit nou eigenlijk is? Want zo'n carputer lijkt me wel eens grappig, als alternatief op een boordcomputer, maar ik zie iedereen dat zo zuinig mogelijk proberen te maken. Volgens mij moet je qua vermogen makkelijk een gewone desktop kunnen trekken, maar ik kan er natuurlijk naast zitten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:20

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat dacht je van gewoon zelf op zoek gaan ipv te wachten tot iemand "in die business" het voor je voorkauwt?

Wat er aan electrisch vermogen geleverd kan worden verschilt uiteraard per autotype (en soms per modeljaar/uitvoering). In alle gevallen kun je echter opzoeken wat in theorie geleverd wordt, en bij alle auto's met redelijke sleutelcommunity vind je ervaringen van gebruikers die er zooi aan hangen.

Bedenk sowieso dat alles wat je aan vermogen electrisch afneemt opgewekt moet worden vanuit de brandstof (benzine/diesel/gas). Het kost dus gewoon geld. Zie daar waarom er nogal de neiging bestaat die dingen zo zuinig mogelijk te maken, nog los van wat een auto theoretisch kan leveren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:57
Een beetje dynamo levert 120a continue. (120 x 14.4v voor het wattage) Hier gaat nog wat af voor overige dingen zoals boordcomputer enzo. Die 2kw is waarschijnlijk piekvermogen. En muziek is Nooit maximale belasting er zitten pieken en dalen in. Je accu word dus wel opgeladen omdat er nooit zo gek veel word gevraagd. Bij hoge vermogens is het aan te raden om een condensator voor de versterker te zetten om ervoor te zorgen dat je geen spanningsval over je versterker krijgt en bass zwakker word (minder ver,mogen op je versterker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-07 15:06
'Gemiddelde station car, BMW 525' :F

Lekker stereotypebevestigend voor Naarden :P

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 19:59

mux

99% efficient!

Zelfs als je die speakers kei- en keihard zet verbruitk zo'n versterker maar enkele tientallen watts, misschien 100W gemiddeld. Alleen tijdens harde, lage bastonen kan er een piekvermogen worden verbruikt van meerdere honderden watts.

Een typische dynamo in je auto is 1.2kW (kleinere motoren) tot 2kW (grotere motoren) op hun max powerpoint, met een kortsluitstroom van 140 tot 200A.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:52
dion_b schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 00:41:
Wat dacht je van gewoon zelf op zoek gaan ipv te wachten tot iemand "in die business" het voor je voorkauwt?
Mijn vader zit in die business, en die wist het ook niet. Op Google kon ik ook geen bevredigend antwoord vinden, dus zodoende. En ik dacht; General Chat, moet toch kunnen hier, of zit ik ernaast?
EvaluationCopy schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 11:31:
'Gemiddelde station car, BMW 525' :F

Lekker stereotypebevestigend voor Naarden :P
:P _/-\o_
.Maarten schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 11:29:
Een beetje dynamo levert 120a continue. (120 x 14.4v voor het wattage) Hier gaat nog wat af voor overige dingen zoals boordcomputer enzo. Die 2kw is waarschijnlijk piekvermogen. En muziek is Nooit maximale belasting er zitten pieken en dalen in. Je accu word dus wel opgeladen omdat er nooit zo gek veel word gevraagd. Bij hoge vermogens is het aan te raden om een condensator voor de versterker te zetten om ervoor te zorgen dat je geen spanningsval over je versterker krijgt en bass zwakker word (minder ver,mogen op je versterker)
mux schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 11:34:
Zelfs als je die speakers kei- en keihard zet verbruitk zo'n versterker maar enkele tientallen watts, misschien 100W gemiddeld. Alleen tijdens harde, lage bastonen kan er een piekvermogen worden verbruikt van meerdere honderden watts.

Een typische dynamo in je auto is 1.2kW (kleinere motoren) tot 2kW (grotere motoren) op hun max powerpoint, met een kortsluitstroom van 140 tot 200A.
Dank jullie wel. Da's toch een hoop vermogen! :o

[ Voor 76% gewijzigd door naarden 4ever op 30-07-2012 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat al gezegd wordt, 2kW is piekvermogen.
Constant is veel lager.

Soms wordt er wel een extra accu gemonteerd of wordt er een 230->12volt convertor gebruikt om maximaal vermogen te behalen. Bij decibel drags staan ze dan met de motorkap open en een convertor aan de accu gehangen. Zelfs met motor draaiend halen ze het dan niet.
Maja, dan praten we over vermogens in de richting van 20kW, zoals een busje met twee complete speaker-wanden er in. (2maal 4x4 wandje met 2kW woofers er in bijvoorbeeld).

Wat ook nog wel eens gedaan wordt, is het plaatsen van een extra dynamo icm een langere V-snaar/multi-riem. Of b.v. stuurbekrachtiger verwijderen en een bracket passend maken voor een tweede dynamo.

En uiteraard wordt er gezorgd dat elke versterker een buffer heeft. Op de voedingskabel wordt dan een zogeheten power capacitor gezet. Daar door worden de pieken niet uit de accu getrokken, want die is dan gewoonweg te traag.

Owjah, wat ook gedaan wordt, is het voltage opkrikken naar het maximale wat de amps en radio aan kunnen. 14+ volts er op zetten om zo amps*volts=moar watt te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door McKaamos op 30-07-2012 00:38 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:55
2 kW hoeft helemaal geen piekvermogen te zijn, dat kan prima een continu vermogen zijn. De versterker(s) zullen een vermogen vragen van het boordnet richting de 150A. Een moderne auto verbruikt op zichzelf al 40+A en dat is zonder achterruitverwarming etc. Gebruikelijke alternatorwaarden worden al gegeven, uit mn hoofd nog enkele:

VW Up!: 90A
Ford Fiesta: 120A (alle varianten)
Ford Focus 08: 130A (Titanium)

Een carputer is geen enkel probleem, de reden om deze zuinig te maken is omdat hij anders de startaccu onmiddelijk leegtrekt wanneer je hem kortstondig aan laat zonder dat de motor draait. Zelf heb ik de carputer op een aparte accu gezet met een battery isolator. Een power capaciteit/condensator/cap is misschien handig voor dimmende lichten maar vraagt alleen maar meer vermogen van je boordnet. Beter is een extra accu bovenop het verzwaren van je startaccu (Yellow top etc). Deze zullen dan pieken in vermogensvraag opvangen voor welke de alternator te sloom is.

@mux, mensen met een zware subwoofer spelen meestal muziek met veel lage tonen, de vermogensvraag is dus eigenlijk ook wel continu hoog, van 500 watt tot 20.000 watt bij ~14V.

[ Voor 8% gewijzigd door Jim423 op 30-07-2012 16:56 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-07 21:06

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Mijn carputer, athans moederboard alleen, trekt 51watt (e350) full-load, scherm en hardeschijf (SSD) samen mischien 10-20watt, totaal van 70watt. Dat is totaal niet te vergelijken met die versterkers en subs die ze achterin hebben hangen.

(zover ik weet kan mijn subaru max 75A leveren, veel ruimte heb ik ook weer niet :P).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Heb je een picoPSU gebruikt? Mijn ervaring is dat er dan wel 20w minder verbruik is dan bij een omvormer<>PSU setup vanwege efficiency. Hier trouwens nog een filmpje wat je nodig hebt voor een zware installatie (qua alternator):

http://youtu.be/FmCHU5x-oPo?t=3m6s

Kun je ook meteen je auto gebruiken als aggregaat ;)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA80
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 21:52
Zou me niet zoveel zorgen maken of de auto een carpc trekt. Kan een auto makkelijk.
Op muziek is het vermogen inderdaad niet constant, maar dan nog ligt het eraan wat voor spul eraan hangt.
C-merk 2000w aan advertentiewatts of een A-merk 2000w echte rms watts is een wereld van verschil. Geld ook in prijs en stroomafname.

Voor info over ICE (In Car Entertainment) kun je op www.12vhifi.nl kijken of forum van showyoursound.nl

+1 voor Steve Mead (gast uit dat filmpje) Heb in de auto gezeten (oude clubgenoot) met een 18inch SMD subwoofer met daarop alleen al 2000+w. Deed 149+ db op muziek. Was trouwens maar een ibiza'tje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ja, dat zijn echt zieke woofers, veel beter wordt het niet :P Maar het is niet fijn rijden met meer dan 2 kW RMS aan bassvermogen vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:54

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

McKaamos schreef op maandag 30 juli 2012 @ 00:35:
Wat al gezegd wordt, 2kW is piekvermogen.
Constant is veel lager.

Soms wordt er wel een extra accu gemonteerd of wordt er een 230->12volt convertor gebruikt om maximaal vermogen te behalen. Bij decibel drags staan ze dan met de motorkap open en een convertor aan de accu gehangen. Zelfs met motor draaiend halen ze het dan niet.
Maja, dan praten we over vermogens in de richting van 20kW, zoals een busje met twee complete speaker-wanden er in. (2maal 4x4 wandje met 2kW woofers er in bijvoorbeeld).
Ik werk bij DBdragBeNeLux ;)

Motorkap open? gediskwalificeerd. auto moet gewoon helemaal toe zijn.
En ze moeten allemaal, in elke klasse, op batterijen draaien, op netspanning mag helemaal niet :)

Afbeeldingslocatie: http://www.dbdragracingbenelux.be/perch/resources/tfafoto0665-w800h800.jpg

Dat is "De Stanny" een extreme auto. Zoals je ziet allemaal batterijen en amps [dit is voor 1 subje aan te sturen trouwens]

Een fiat panda van de Wim:

Afbeeldingslocatie: http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/335787_10150339870107967_1445011604_o.jpg

Afbeeldingslocatie: http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/340952_10150339872237967_1810603159_o.jpg

Het is wel zo, ze doen een "boertje" van 3 seconden en dan gaan ze terug aan de oplader voor een paar uur :)

ff doorspoelen naar 1:20
Filmpje van die Panda :)

[ Voor 7% gewijzigd door Jellabie op 31-07-2012 18:13 ]

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Was natuurlijk ook kwestie van tijd voordat Jellabie hier kwam :P
Hoop ooit nog op een demo van een stevige SPL/demo auto, ooit :) Zal nog wel eens een foto posten van m'n subkoelbox en de accu's :) Natuurlijk gewoon normaal, geen SPL build oid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:54

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Ik ben mee een maatje een demo auto aan het maken van Kicker, er komen iig 2 Kicker SoloX 18" in op ne kicker warhorse amp ;)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Hmm, krijgen we nog foto's in het ICE topic? (Wat vreemd genoeg doodgebloed is, tweakers hebben blijkbaar niet zoveel in hun auto)...

Edit: Aha dus toch mensen met wat ICE blijkbaar :)

[ Voor 16% gewijzigd door Jim423 op 01-08-2012 01:13 ]

Pagina: 1