Rijlessen, waar op te letten?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micbro777
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-06 09:09
Beste Tweakers,

Mijn vraag betreft het leren autorijden.
Waar moet je op letten bij een proefrijles, wat moet je vragen enzovoorts. Ik ben nu 19 jaar en vind het wel eens tijd om mijn rijbewijs te halen :P
Na een tijdje rondgekeken te hebben vond ik deze vrij goedkope rijschool, die, voor zover er reviews van zijn, goed schijnt te zijn.
Het gaat om rijscholenconcurrent (niet rijbewijsconcurrent!)
http://www.derijscholenco...ID%5D=79&cHash=37fdd04778
Mij leek het studentenpakket van 30 rijlessen + 1 examen voor 899 euro een hele nette prijs.

Wat ik mij dan af vraag is of iemand al ervaring heeft met deze rijschool, of dat iemand al meteen addertjes onder het gras ziet of iets dergelijks.

En hoeveel rijlessen is er meestal nodig om in 1x te slagen?
Ik heb al wat rij-ervaring opgedaan door heel af en toe (op vakantie met een te grote tuin waar je lekker de ruimte had) in mijn ouders auto te rijden. Hierbij moeten jullie denken aan kleine helling proef, koppeling + gaspedaal, achteruitinparkeren, ik heb nog niet geschakeld.

Is het goed te doen om een snel cursus te doen en dan ook goed te slagen, of zorgt het er juist voor dat je meer lessen nodig gaat hebben?

Als iemand anders nog een goede en goedkope rijschool weet mag diegene dat natuurlijk ook melden, maar dan wel graag voor in de buurt van Rotterdam ;)

Ik moet ook nog beginnen aan mijn theorie examen, dus mocht iemand nog een theorie boek hebben, die die niet aan kennisen of vrienden verkoopt/ geeft, zou ik wel graag willen kijken of we een deal kunnen sluiten :)

Het zou kunnen dat er al een topic over is, maar ik heb het via de search bar niet gevonden op het forum, maar misschien kan iemand mij dan verwijzen daarnaar toe ;)

Groeten Michiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

Vooral op de weg blijven letten.

Smiling as the shit comes down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:11
Rijscholen verkopen je graag een pakket, dat geeft hen de zekerheid dat je 30 lessen afneemt ook al ben je na 5 lessen niet echt tevreden over je instructeur(s). Daarnaast ben jij misschien wel een heel snelle leerling en heb je na 24 lessen alles onder controle, dan mag je nog 6 lessen fijn rondjes rijden... Een pakket is dus niet altijd goedkoper.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:23
ScrooLoose schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 21:53:
Vooral op de weg blijven letten.
Jij hebt zeker alleen de titel gelezen?

Wat ik erg prettig vond aan mijn rijlessen, ik zat bij een eenmans rijschool, met een slagingspercentage van achterin de 88% ofzo. Je hebt altijd dezelfde instructeur, je kent hem, hij kent jou, en de rijlessen waren daardoor erg leuk

Meestal krijg je na de eerste les wel te horen van de instructeur wat het handigst is. Na mijn eerste les zei hij vrolijk: ''Ik zou niet eens een pakket nemen, we plannen gewoon ff 20 lessen in, zonder TTT en dan zien we wel verder''. En na 21 lessen had ik mijn roze pasje :) Dus wacht dat ff af, voor hetzelfde geval plan je 30 lessen in, ben je bij 20 al klaar voor het examen, instructeur zegt niks, en jij hebt 10 onnodige lessen gehad. Geen idee of dit echt zo gaat hoor, maar ik zie het Mohammed in een oude Twingo zo doen

[ Voor 8% gewijzigd door FastFred op 27-07-2012 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je ervaring is niet echt relevant, dat leer je in twee lesjes tussen de rest door, daar zou ik niet veel van verwachten. Je hoort in zulke topics altijd mensen die in 20 lesjes geslaagd zijn maar het gemiddelde zit een flink stuk hoger en komt eerder naar de 40 a 50 lessen. Een pakket is leuk maar let er vooral op wat je moet gaan betalen als je niet slaagt, hoeveel lessen komen er dan bij, wat kosten die en hoeveel kosten die examens?

Als ik op die site lees dat de gemiddelde leerling tussen de 38 en 48 lessen nodig heeft vraag ik me af waarom hij enkel zulke kleine pakketten aan bied. Maximaal een pakket van 40 lessen terwijl het gemiddelde daar boven zit? Dat is makkelijk cashen met extra lessen en examens ;)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:29
http://www.rijschoolgegevens.nl is misschien interessant: "> 200 examens; 41 - 45% eerste keer
41 - 45% op herexamens"

[ Voor 26% gewijzigd door Rostvertol-Mil op 28-07-2012 00:31 ]

dot.blaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Laatst online: 11:11
Eigenlijk zou je bij slagingspercentages van 1e en 2e examen ook het gemiddeld aantal gevolgde lesuren willen zien. Een rijschool met een een hoog slagingspercentage die de leerling veel meer lessen laat draaien dan strict nodig is ook weer niet wat je wilt.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:04

bonzz.netninja

Niente baffi

Of het een beetje klikt met de instructeur. Dat is volgens mij het enige echt belangrijke (echt waar)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Ik zelf heb met opzet voor een grote, maar niet te grote rijschool gekozen. Dat betekent dat ik nog makkelijk kon wisselen van instructeur als het niet klikte of ik mij er niet prettig bij voelde, dat er een redelijk professionele organistatie achter steekt (dat merkte ik aan van alles) en dat je bijvoorbeeld ook minder snel hoeft te vrezen voor lessen die niet doorgaan omdat een auto kapot is o.i.d.

Een vriendin van mij heeft problemen met haar instructrice gehad en achteraf was dat echt zonde van een grote berg geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Gluten Parody schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 00:49:
Eigenlijk zou je bij slagingspercentages van 1e en 2e examen ook het gemiddeld aantal gevolgde lesuren willen zien. Een rijschool met een een hoog slagingspercentage die de leerling veel meer lessen laat draaien dan strict nodig is ook weer niet wat je wilt.
Inderdaad, alleen als ik zie dat een les of 10 evenveel kost als een rijexamen is dat ook iets om rekening mee te houden. Je wilt een goede eerste slagingskans hebben. En dan heb ik liever iets te veel lessen dan een tweede examen want die zijn het duurst.
Zelf heb ik aardig wat lessen nodig gehad omdat ik niet in Almere kon afrijden, dat was helaas erg jammer. Ik was dus al ruim een rijles kwijt om naar de plaats te komen waar je moet afrijden.

Maar steek er gewoon wat geld in, het is niet alleen een plastic kaartje, je moet ook zekerheid en ervaring hebben. Mensen die met 20 lessen slagen kunnen natuurlijk prima chauffeurs zijn maar het kunnen ook mensen zijn die met de hakken over de sloot slagen en daarna alsnog niet goed kunnen rijden. Zorg dat je zelf ook het gevoel hebt dat je veilig kan rijden voor je gaat afrijden. Als je zelf enorm twijfelt of je het gaat halen moet je jezelf ook afvragen of je uberhaupt wel voor het examen moet gaan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Het laatste wat Tsurany zegt is ook een erg goede; leer alsjeblieft vooral goed rijden en ga het niet afraffelen omdat het zo duur is. Ik ben er nog iedere dag blij mee dat ik het toen goed gedaan heb.

Overigens is afrijden nu ook weer niet zo ontzettend duur. Toendertijd betaalde ik 215 euro per keer, een (dubbele) les was 80 euro. Binnen drie lessen/weken was een examen dus goedkoper.

Dat is misschien ook nog wel een goede tip; ik vond dubbele lesuren erg prettig. Met een uurtje heb je echt het gevoel dat je net begonnen bent als je alweer de volgende mag gaan ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een uurtje is per definitie wel af te raden denk ik? Je moet gewoon ervaring op doen in het examen gebied aangezien je straks zelfstandig je route daar moet vinden. Als jij dan eerst iemand moet wegbrengen heb je nog erg weinig tijd over. Zeker met lesuren van 45-50 minuten die velen hanteren.

Afrijden is niet altijd duur maar zie soms wel prijzen van 270 euro voor het examen terwijl de lessen nog geen 30 euro per 50 minuten zijn. Dan is 5 uurtjes extra rijden goedkoper dan een dubbel examen. Het is inderdaad even puzzelen met de kosten en als je denkt dat je het gaat halen kan je het natuurlijk altijd proberen.
Wel zou ik de TTT afraden, een proefexamen is leuk maar ook vrij prijzig en als je het goed doet krijg je alsnog geen rijbewijs. Dus wil je examenervaring voor je werkelijke examen? Doe dan gewoon een examen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micbro777
TussenTijdseToets leek mij ook niets voor mij, dus die wou ik sowieso niet doen :P
Werd net al gebeld door de rijschool voor een proefrijles, dus zal dan even alle vragen opschrijven zodat ik ze dan kan vragen :)
Kun je trouwens ook afdwingen dat je rij-instructeur jouw praktijk examen aan vraagt, al zegt ie dat je nog lessen moet, of nadat je een paar lessen hebt gehad na je eerste examen en je alweer examen wil doen?
Buiten een pakket natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Ik vond destijds (1999) de TTT ideaal. Scheelde weer de bijzondere verrichtingen op het echte examen, of is dat niet meer zo?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat was toen ik het vier jaar geleden deed nog wel zo. Maar waarom dan niet direct een echt examen? Dan kan je, als je het goed doet, nog een rijbewijs halen.
Je kan het niet afdwingen aangezien je geen contract hebt getekend met de instructeur. Als hij het niet met jou aan durft is het zijn keuze om het niet te doen. Dan is het aan jou om, als je het toch wilt, een andere instructeur te nemen. Vergeet niet dat hij zijn slagingspercentage niet omlaag wilt brengen he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Gunner schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 14:03:
Ik vond destijds (1999) de TTT ideaal. Scheelde weer de bijzondere verrichtingen op het echte examen, of is dat niet meer zo?
Ik vond het juist zonde van mijn geld, in die tijd was een TTT maar iets goedkoper dan een examen, terwijl de opbouw vrijwel gelijk was. Doe dan meteen examen, vond ik en de instructeur dacht er net zo over.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micbro777
Mijn doel is om voor, of net na, de zomervakantie (voor 1 september dus) mijn rijbewijs al te halen, zodat je geen school examens en rij examens tegelijk hebt. ook omdat ik snel mijn rijbewijs wil hebben en denk dat ik sneller vooruit ga (in het leren rijden en niet met de auto zelf :P) als ik veel lessen in 1 week doe, wil ik proberen of een snelcursus voor mij geschikt is. Deze is tevens even duur als het studenten pakket als je het langzamer doet ;)

Ik word namelijk eerste jaars en wil dan zo relaxt mogelijk starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Peenutzz schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 14:08:
[...]

Ik vond het juist zonde van mijn geld, in die tijd was een TTT maar iets goedkoper dan een examen, terwijl de opbouw vrijwel gelijk was. Doe dan meteen examen, vond ik en de instructeur dacht er net zo over.
Same here, scheelde maar 20-30E volgens mij, moeite niet waard.

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

[...]

Precies, gewoon meteen examen doen. Een TTT is een verkapt examen met 0% kans op je pasje. Enige wat je eventueel krijgt is vrijstelling van een aantal verrichtingen (die je prima mag verkloten zolang je maar goed kijkt!). Dus lekker je TTT overslaan :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
[...]

^^ Dat. TTT is alleen extra inkomsten voor het CBR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micbro777
RemcoDelft schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 17:30:
[...]

^^ Dat. TTT is alleen extra inkomsten voor het CBR.
Alsof het CBR nog niet genoeg geld van je afneemt...

Ik had nog even gekeken naar de rijlessen en die 30 rijlessen zijn volgens mij eigenlijk 15 lessen van 100 minuten (ze doen het gewoon in blokken van 2), dus zou het dan nog handig zijn om het studenten pakket van 30x 50 mins les+ examen, of is het handiger gewoon lessen te nemen en per les te betalen?
Is het ook mogelijk om binnenin het pakket nog extra rijlessen te nemen, als je bijvoorbeeld denkt niet genoeg rijlessen te hebben gehad waardoor je er meer wil voor je het examen, dat in het pakket zit, gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb heel lang geleden rijles gehad bij een eenmanszaak (type kleine oplichter, hij draaide de teller van de lesauto terug). Het klikte niet erg.
Het heeft mij veel lessen gekost en na het zakken voor een examen moest je weer drie maanden wachten op het CBR en weer drie maanden met de trein :(
Mijn buurjongen was wel tevreden over hem, die was in 20 ofzo lessen klaar en heeft daarna slechts 4 auto's in de prak gereden.

Bij een wat grotere rijschool hebben ze in ieder geval examens op voorraad.
Ik heb later nog vrachtwagen rijles genomen en daar zat de ene grotere rijschoolhouder
vrolijk prijsafspraken te maken met de andere grotere rijschoolhouder uit het dorp om de
lessen 's avonds duurder te maken.

De eerste lessen waren geen onverdeeld genoegen, het duurde even voordat ik het door had daarna ging het wel.
Echt rijden leer je toch pas als je alleen achter het stuur zit.
Hoewel ik een paar vrachtwagen rijlessen wel kan aanbevelen als je al een paar jaar rondrijdt weet je in ieder geval waarom je nooit in de dode hoek moet gaan zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door bouwfraude op 28-07-2012 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Veel lessen gevolgd bij een grote rijschool hier in de regio, de lessen waren prettig en door de positieve signalen van de instructeur had ik het gevoel dat het ook echt goed ging.

Vervolgens meermaals gezakt voor het examen en bij een eenmanszaak een examen + extra lessen ingepland. Deze persoon was onwijs streng en heb in een week meer geleerd dan in maanden bij de grote rijschool.

Mijn advies is dus dat je in ieder geval erg moeten opletten bij je keuze want achteraf had ik het geval dat voornamelijk mijn portemonnee gemolken was ...

De website moet slagingspercentage is in ieder geval iets waarmee je het kaf van het koren kan scheiden.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-07 23:47

PromWarMachine

Forsaken Archer

Ik was in ieder geval blij met veel lessen in een korte tijd. Uiteindelijk heb ik 35 lessen gehad met 1 examen en ben in een keer geslaagd, ondanks een ingreep op het examen. :X
Ik gaf een oud vrouwtje geen voorrang die volgens de verkeersregels helemaal geen voorrang had.

Dat was overigens bij de grootste rijschool van de regio Utrecht: Bruinsma.
Volgens mij heb ik daar toen 1850 gulden voor betaald.

Het was geen spoedcursus, maar ik had die 35 lessen in 3 weken gedaan, aan het einde van mijn zomervakantie. Ik was extreem gemotiveerd, want ik zou na de zomervakantie aan de slag gaan bij een stagebedrijf in de ICT. Dat klinkt niet bijzonder, maar het was een autodealer... met 7 filialen. Ik kreeg telkens andere auto's mee om in die filialen computers te repareren of installeren.
Zonder rijbewijs ging dat uiteraard niet door. :P

Wat mij mogelijk heeft geholpen bij het behalen van het rijbewijs ondanks de ingreep, is inderdaad de goede klik. Met de instructrice viel die klik nog wel mee, maar met de examinator (v) was het dolle pret. Zij had een stacaravan in precies het kleine gehucht waar ik dat jaar op vakantie zou gaan.

offtopic:
En klein was het hoor: het ging over Terhorne.

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micbro777
Ik hoor wel vaker dat het kan helpen om een beetje goed op te schieten met je examinator, zijn daar ook nog tips voor om het niet te laten lijken op slijmen, maar het te laten lijken dat je een klik hebt?

Morgen ook maar ff zo'n boekje halen om de verkeersborden te leren, ik weet al niet veel meer van mijn fiets examen, maar dat zal vanzelf wel weer komen :P

Voor mij is de motivatie dat ik het dit jaar moet halen, anders word het na mijn studie pas, en zeker voor een stage kan het handig zijn als je al een rijbewijs hebt, of bij het zoeken naar een baan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395522

De klik met je rij instructeur is belangrijk en ik heb destijds gekeken naar het slagingspercentage van de rij instructeur (dus niet naar het gemiddelde van de rijschool).

Verder...goedkoop is relatief met autorijden. Als een rijschool laag zit met lesprijs, dan zal dit vaak gecompenseerd worden met bijvoorbeeld meer lessen laten volgen.

Ik zelf was geen voorstander van pakketten etc, dus ik ben voor de losse lessen gegaan. Een les of 28 gehad (wel verspreid over een lange termijn, aangezien het qua tijd even wat lastig zat bij mij) en in 1 x geslaagd.

Voor je theorie door de boeken heen bladeren en veel van de proefexamens doen.

Oe, en nog een tip: denk niet dat je al iets kunt als je een keer of twee bij iemand in de auto al wat hebt gedaan. Dat is namelijk niet waar ;)

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Gunner schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 14:03:
Je examen duurt nog steeds evenlang. Imo kan je dan ook beter niet de TTT doen.

Bijz. verrichtingen schraapt toch al snel 5 minuten rijtijd eraf en het is niet iets waar je genadig hard op wordt afgerekend. Zolang je maar bewust bent van je omgeving maakt het niet uit of je hem scheef parkeert of 4 keer steekt ipv 3 keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

Ik vind beetje vreemd dat iedereen er vanuit gaat zo makkelijk een rijbewijs te kunnen halen, ik heb geprobeerd en uiteindelijk mee gestopt want ik zou toch nooit slagen, 3x praktijk examen gedaan en 3x gezakt en toen vond ik het wel welletjes, omdat ik opnieuw theorie moest doen had ik er helemaal geen zin in meer.

Trouwens een keer zakken en je mag de bijzondere verrichtingen toch weer doen, dus die TTT is handig maar dan moet je wel de eerste keer slagen.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 30-07-2012 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Nou ja, als er rijscholen zijn met een slagingspercentage van 41-45% dan is je kans toch bijna 1 op 2 :+ . Nee, geintje, sommige mensen hebben er inderdaad minder aanleg voor. Maar ik denk dat toch wel 99% van de bevolking goed genoeg en veilig kan leren autorijden om de weg op te kunnen. Ze zullen alleen niet zo snel een race winnen, of driftend de bocht om komen. Maar dat hoeft dan ook niet.

Als je dus denkt dat je het niet in 1 keer haalt kan het misschien juist wel goedkoper zijn om een pakket te nemen, als daar een herexamen inzit..

Ik heb destijds ook de TTT gehad, dat was een soort gewoonte bij mijn (zelfstandige) instructeur. Ik vond het iig erg relaxed. Je hebt de spanning van het naar het CBR gaan al gehad, er hangt verder niet heel veel van af. Je krijgt meestal wel vrijstelling voor de bijzondere verrichtingen idd, en je weet al hoe een examen verloopt.
Mn echte examen was dan ook mooi ontspannen. Natuurlijk wel beetje zenuwachtig. Maar gewoon stukje gereden. Bebouwde kom, snelweg, en terug.
In 1 keer geslaagd.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk niet dat 99% van de bevolking in staat is om veilig auto te kunnen rijden, hoe sommige uberhaupts een rijbewijs gehaald hebben dat weet ik ook niet.

Een rijbewijs is tegenwoordig een hele opleiding ( Wat voor niveau dat zal zitten dan weet ik niet ) en de Nederlandse staat maakt het iedere jaar moeilijkere, dus ik denk dat rijbewijs halen voor iemand met autisme wel heel moeilijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005

Onbekend

...

Ik heb bij een kleine rijschool gelest en kostte mij aardig wat lessen, maar ik denk dat het per persoon erg verschillend is wat beter is.

Ze hadden twee instructeurs en twee verschillende lesauto's (van het zelfde merk, maar ander type). Je leert dus van twee instructeurs, en die zien (overleggen) ook wat je van de ander verkeerd hebt aangeleerd. Dit vind ik prettiger dan steeds de zelfde instructeur waar niemand op controleert. (Het zelfde als bij de tandarts, niemand anders controleert jouw gebit, dus je moet vertrouwen op die ene tandarts.)

Verder heeft het mij aardig wat lessen gekost omdat ik een beetje hardleers was. Ik had 0,0 rijervaring toen ik met lessen begon, maar raad zeker aan eens met je ouders op een landweggetje eens de basishandelingen uit te proberen (koppelen naar eerste versnelling, wegrijden en stoppen). Dat scheelt al meteen wat tijd tijdens het lessen.

Ik leste alleen op zaterdag omdat ik niet doordeweeks kon, maar dat raad ik anderen af. Doordeweeks (door de binnenstad) heb je veel bijzonder verkeer (scholieren die midden op de weg lopen en fietsen, lossende vrachtwagens en veel auto's die zich niet aan de verkeersregels houden), waarmee je sneller en beter rijervaring opbouwt.

Ik zou sowieso een pakket van 30 lessen aanschaffen. In elke les leer je altijd weer wat bij, en je gaat steeds meer zelfverzekerder rijden wat tijdens het examen zeker een voordeel is. Ook al kan je na 25 lessen redelijk rijden, de overgebleven lessen zijn dan geen weggegooid geld.

Het nadeel van een kleine rijschool is dat ze pas een examen gaan aanvragen als je er (bijna) klaar voor bent, en als je pech hebt moet je soms 3 maanden wachten. Grotere rijscholen vragen al standaard vooraf een X aantal examens per week aan, en gaan ter plekke pas kijken wie er examen gaat doen.

Let er wel op dat als je examen gaat doen dat je geen (of nauwelijks) ingrepen meer krijgt van de lesinstructeur. Als dat zo is, dan is het examen zeker te doen en is de slagingskans hoog.
Als je in de laatste lessen nog steeds ingrepen krijgt, dan zal dat tijdens het examen waarschijnlijk weer gebeuren en zak je. Dit is natuurlijk zonde van het examengeld.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Rmg schreef op maandag 30 juli 2012 @ 10:28:
[...]

Bijz. verrichtingen schraapt toch al snel 5 minuten rijtijd eraf en het is niet iets waar je genadig hard op wordt afgerekend. Zolang je maar bewust bent van je omgeving maakt het niet uit of je hem scheef parkeert of 4 keer steekt ipv 3 keer.
Om deze reden heb ik ook geen TTT gedaan, die bijzondere verrichten vond ik niet zo moeilijk, dus liever dat in het echte examen en wat minder rijtijd.
Ik had het overigens in een pakket van 20 lessen (van een uur) gehaald, binnen 2 maanden, zonder dat ik ooit in een auto had gereden. De rijschool heb ik uitgezocht op basis van slagingspercentage, en grootte, ik zat bij een middelgrote rijschool in Nijmegen (NOVA). Je had altijd een vaste instructeur/instructrice, wat ik ook prettig vond. Ik had een redelijk strenge instructrice, maar dat vond ik wel prettig :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 318025 schreef op maandag 30 juli 2012 @ 10:58:
Ik denk niet dat 99% van de bevolking in staat is om veilig auto te kunnen rijden, hoe sommige uberhaupts een rijbewijs gehaald hebben dat weet ik ook niet.

Een rijbewijs is tegenwoordig een hele opleiding ( Wat voor niveau dat zal zitten dan weet ik niet ) en de Nederlandse staat maakt het iedere jaar moeilijkere, dus ik denk dat rijbewijs halen voor iemand met autisme wel heel moeilijk is.
Het aantal verkeersslachtoffers is het daar niet mee eens. Als 99% van de bevolking niet in staat zou zijn om veilig auto te rijden zouden er vele malen meer ongelukken moeten gebeuren. Als je ziet dat er jaarlijks nog geen 300.000 verkeersslachtoffers zijn valt dat onder de 2% van het aantal inwoners. Aangezien dat aantal echt alle slachtoffers inhoud (fiets, boot, trein, vliegtuig, auto) is dat relatief weinig. Dat betekent dat het gros van de Nederlanders, zo'n 98%, jaarlijks zonder slachtoffer te zijn, aan het verkeer deelneemt.
Onbekend schreef op maandag 30 juli 2012 @ 10:58:
Verder heeft het mij aardig wat lessen gekost omdat ik een beetje hardleers was. Ik had 0,0 rijervaring toen ik met lessen begon, maar raad zeker aan eens met je ouders op een landweggetje eens de basishandelingen uit te proberen (koppelen naar eerste versnelling, wegrijden en stoppen). Dat scheelt al meteen wat tijd tijdens het lessen.
Nee. Gewoon nee. Niet. Nooit. Dom advies. Direct de mogelijkheid tot het behalen van een rijbewijs ontnemen bij iedereen die zo zijn eerste auto ervaring heeft. En ook direct rijbewijs bij de ouders wegnemen. Als je op zo'n manier begint snap je gewoon niet dat bij het besturen van een auto bepaalde verantwoordelijkheden horen en dan verdien je gewoon geen rijbewijs. Dan ben je qua intellect direct afgekeurd.
Daarnaast zijn de handelingen van het koppelen, wegrijden en stoppen zo triviaal dat je die na twee lessen al door hebt. Juist de combinatie van die handelingen en het deelnemen aan het verkeer is lastig, enkel die handelingen oefenen heb je weinig aan.

[ Voor 34% gewijzigd door Tsurany op 30-07-2012 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Tsurany schreef op maandag 30 juli 2012 @ 11:11:
[...]

Het aantal verkeersslachtoffers is het daar niet mee eens. Als 99% van de bevolking niet in staat zou zijn om veilig auto te rijden zouden er vele malen meer ongelukken moeten gebeuren. Als je ziet dat er jaarlijks nog geen 300.000 verkeersslachtoffers zijn valt dat onder de 2% van het aantal inwoners. Aangezien dat aantal echt alle slachtoffers inhoud (fiets, boot, trein, vliegtuig, auto) is dat relatief weinig. Dat betekent dat het gros van de Nederlanders, zo'n 98%, jaarlijks zonder slachtoffer te zijn, aan het verkeer deelneemt.
Oh versassende cijfers. Dat percentage hoeft inderdaad niet groot te zijn. Maar als ik wegmisbruikers bekijk en blik op de weg dan zie ik toch vaak mensen die wel rijbewijs hebben maar een gevaar op de weg zijn.

Laatste was er nog zo'n arrogante hoge pief in een dikke auto die beter dan de agenten dacht te weten. Ik denk dat sommige mensen gelukkig hebben geen verkeersslachtoffer te zijn, want hun rijgedrag maakt het wel zo dat ze een verkeersslachtoffer kunnen worden.

@Tsurany

In België is dat normaal dat je ouders je rijles geven, in Nederland is dat strafbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 30-07-2012 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Rmg schreef op maandag 30 juli 2012 @ 10:28:
[...]

Ik vond het erg prettig. Dat jullie er de meerwaarde niet van inzien is prima. Ik destijds wel.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En wat is nu je informatie/ tip voor de TS?
Onbekend schreef op maandag 30 juli 2012 @ 10:58:

Officieel zou niemand in NL voor aanvang van de rijlessen rijervaring moeten hebben, dat mag namelijk niet. In andere landen wel. Waar ik overigens een grote tegenstander van ben, mijn eigen vader had me echt geen rijlessen moeten geven. Leren autorijden is niet alleen maar de handelingen van iemand leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Anoniem: 318025 schreef op maandag 30 juli 2012 @ 11:16:
Oh versassende cijfers. Dat percentage hoeft inderdaad niet groot te zijn. Maar als ik wegmisbruikers bekijk en blik op de weg dan zie ik toch vaak mensen die wel rijbewijs hebben maar een gevaar op de weg zijn.

Laatste was er nog zo'n arrogante hoge pief in een dikke auto die beter dan de agenten dacht te weten. Ik denk dat sommige mensen gelukkig hebben geen verkeersslachtoffer te zijn, want hun rijgedrag maakt het wel zo dat ze een verkeersslachtoffer kunnen worden.
Die pakken natuurlijk ook wel de uitzonderingen. Dagelijks rijden miljoenen mensen over de weg van werk naar huis en die worden praktisch niet aangehouden.
@Tsurany

In België is dat normaal dat je ouders je rijles geven, in Nederland is dat strafbaar.
Volgens mij is hij een Nederlander en gaat het ook over de Nederlandse situatie. Het is niet alleen strafbaar, bij enige vorm van ongeluk ben je absoluut niet verzekerd. Wil jij het risico lopen jaren lang elke cent die je verdiend te moeten inleveren omdat jij graag wat ervaring wilde en daarmee twee lessen wilden uitsparen? Mensen zonder rijbewijs zijn levensgevaarlijk en onverzekerd. Dan kan het nog zo verlaten zijn, ook op landweggetjes gebeuren ongelukken. Juist omdat niemand het verwacht. En dan gaat het 99 keer goed en 1 keer fout, je zal maar net die ene keer zijn. Dat advies moet je gewoon niet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja en je gaat ook verkeerd rijgedrag dan aanleren denk ik. Trouwens ook als je uiteindelijk ook geen rijbewijs zou halen, je word je meer bewust van het verkeer wanneer je weer op de fiets stapt.

Kleine rijscholen zou ik ook mijden, dat is echt gezeik als je 3 maanden op een nieuw examen moet wachten, je theorie is namelijk maar een jaar geldig en ik ben daarom gestopt met halen van rijbewijs, want me theorie had ik ook al met moeite gehaald en toen liet die man me van CBR zakken en nu zijn er plots wel examen met mensen voor faalangst enzo, toen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Na 4 keer zakken o.i.d. kom je in aanmerking voor een staatsexamen/BNOR
http://auto-en-vervoer.in...staatsexamen-of-bnor.html

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:22

Melkaz

Melkazar

December vorig jaar mijn rijbewijs gehaald(op m'n 27ste!, nooit interesse/behoefte gehad eigenlijk) bij een kleine rijschool(2 broers) en achteraf had ik het weer bij deze rijschool gedaan. Het voordeel was dat ik alle lessen dezelfde instructeur heb gehad waar het goed mee klikte. Ik vond/vind mijzelf echt geen goede automobilist en dit voelde hij prima aan. Uiteindelijk rond de 50 lessen gehad maar wel in één keer geslaagd voor theorie en praktijk. Tevens een TTT gedaan waar ik achteraf ook wel blij mee was omdat je hiermee de sfeer kon proeven van het afrijden.

Het nadeel van een kleine rijschool is natuurlijk wel duidelijk gemaakt in alle comments hierboven, wil je snel je rijbewijs halen en fulltime werken? Forget it, jij hebt bijna geen tijd en hun ook niet. Zeker in de fase dat hij mij wilde laten in de spits ipv zaterdagochtend met 2 kippen en een fietser op de weg werd het plannen van rijlessen steeds weer een grotere uitdaging.

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Gunner schreef op maandag 30 juli 2012 @ 11:18:
[...]

Ik vond het erg prettig. Dat jullie er de meerwaarde niet van inzien is prima. Ik destijds wel.
Ik denk wel dat je er meerwaarde van KUNT hebben. Als je veel examenstress hebt kan een proefexamen je daarmee helpen denk ik.

Het niet hoeven doen van bijz. verrichtingen is alleen een sigaar uit eigen doos (vind ik) want je examen is dan een half uur rijden. ipv een kwartier rijden 5 minuten voor de verrichting en nog eens 10 minuten rijden. Die tempowisseling kan je juist goed gebruiken als het eerste gedeelte ietwat slechter is gegaan bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-tom-562 schreef op maandag 30 juli 2012 @ 11:30:
Na 4 keer zakken o.i.d. kom je in aanmerking voor een staatsexamen/BNOR
http://auto-en-vervoer.in...staatsexamen-of-bnor.html
Dit vind ik juist zo erg want op website van cbr kan ik lezen dat een rijexamen € 250 kan kosten, dus voor dat men van CBR besluit zo'n BNOR te doen ben ik al € 1000 armer en als je toch nooit een goed salaris gaat verdienen ben je dat geld voor altijd kwijt.

Maar het is tegenwoordig bijna een vereiste een rijbewijs te hebben, ik val bij veel vacatures daarom al buiten de boot.

Rijlessen is wel leuk trouwens, als je rijk bent dan zou ik gewoon een rijinstructeur in huren en lekker rijden maar.

Natuurlijk krijgen vele een rijbewijs in hun kont geduwd van de ouders, dus deze mensen hebben geen flauw benul hoe duur het is, want het is niet hun geld.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 318025 op 30-07-2012 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

"Voor altijd kwijt", ja, dat ben je je collegegeld ook aan school/universiteit.... Het is een investering!
Ik heb trouwens m'n rijbewijs zelf moeten betalen, net zoals 99% van de mensen uit mijn omgeving/vriendenkring

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

-tom-562 schreef op maandag 30 juli 2012 @ 12:21:
"Voor altijd kwijt", ja, dat ben je je collegegeld ook aan school/universiteit.... Het is een investering!
Ik heb trouwens m'n rijbewijs zelf moeten betalen, net zoals 99% van de mensen uit mijn omgeving/vriendenkring
Ik ook, dus de slachtofferroller kunnen wat mij betreft weer de kast in hoor.

Zoals je zegt, het is een investering in jezelf, het zorgt voor een mate van onafhankelijkheid en vrijheid. De één pikt het autorijden sneller op dan de ander, autist of geen autist.

Zat verschrikkelijke onzekere meisjes en jongetjes die wel 100 lessen nodig hebben om eindelijk te slagen. C'est la friggin vie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005

Onbekend

...

Nee. Gewoon nee. Niet. Nooit. Dom advies. Direct de mogelijkheid tot het behalen van een rijbewijs ontnemen bij iedereen die zo zijn eerste auto ervaring heeft. En ook direct rijbewijs bij de ouders wegnemen. Als je op zo'n manier begint snap je gewoon niet dat bij het besturen van een auto bepaalde verantwoordelijkheden horen en dan verdien je gewoon geen rijbewijs. Dan ben je qua intellect direct afgekeurd.
Daarnaast zijn de handelingen van het koppelen, wegrijden en stoppen zo triviaal dat je die na twee lessen al door hebt. Juist de combinatie van die handelingen en het deelnemen aan het verkeer is lastig, enkel die handelingen oefenen heb je weinig aan.
Ik had het alleen over de basisbegrippen. En met een landweggetje bedoel ik dus dat er géén ander verkeer is. Maar als je al weet hoe een rem, koppeling en gaspedaal aanvoelt is dat mooi meegenomen bij het begin van het lessen.
Je moet inderdaad niet actief aan het verkeer gaan deelnemen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-07 17:22
Leg mij dan eens uit wat het verschil is tussen je eerste ervaring met de auto leren met een van je ouders naast je op een privé weg/verlaten parkeerplaats/landweg zonder verkeer en diezelfde eerste ervaring opdoen met je instructeur op de parkeerplaats van de rijschool? Dit alleen voor een beetje het gevoel krijgen van hoe een koppeling opkomt, hoe het stuur reageert en misschien eens van de 1 naar de 2 schakelen.
En dit getuigd van een gebrek aan intellect? Sorry, maar een bovenstaande opmerking getuigd eerder van een gebrek aan intellect.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Dubbele bediening.

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Niet alleen dat, een rijinstructeur is juridsch bevoegd. Jouw ouders niet. Als er brokken komen is hij de pineut, niet iedereen ;)

Ik heb zelf bij de ANWB gelest en ook pas erg laat (25 jaar) het pasje gehaald. Dat was niet echt een hele grote afdeling, stuk of 5 instructeurs denk ik? Dat beviel op zich wel. Ik had een wat oudere man die erg rustig en goed kon uitleggen. Zo'n "jong broekie" heb ik daar ook gehad, vlak voor mijn examen, dat heb ik toen niet gehaald :+

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micbro777
Om even op bovenstaande vragen te reageren:
Ik woon en les in Nederland ja ;)
Moet mijn rijbewijs ook helemaal zelf betalen (op 200 euro na, omdat ik geslaagd was voor havo :))

Op vakanties heb ik af en toe een stukje in de auto gereden ! op eigen terrein! waardoor het niet illegaal is.
Hierbij heb ik al een beetje helling proef geleerd en koppeling, rem, paar knopjes en achteruit inparkeren geleerd, terwijl ik ook moest uitkijken voor een aantal hekken en af en toe mensen die heen en weer liepen (eigen familie ;)) Zelf heb ik dit wel fijn gevonden omdat je dan pas een beetje door begint te krijgen hoe het allemaal werkt. Nou krijg je dat natuurlijk ook in je rijlessen, maar zo heb ik me wel mooi ongeveer 100euro bespaard ;)
We gaan wel zien of het uiteindelijk echt veel verschil maakt met een soort van voor cursus van mijn ouders ;)
Mijn broer heeft hier wel de voordelen van gehad, dus tja ik zie er niet heel erg het probleem van in.
Als je een deuk rijd, zijn je ouders aansprakelijk. Maar als ze het goed zouden doen, dan laten ze je pas in hun auto rijden als ze denken dat je er klaar voor bent, en houden ze voor de zekerheid de hand op de handrem mocht er iets fout gaan ;)

Dinsdag om `17:20 proefrijles en laat dan wel weten hoe het ging :)
Ben al erg blij dat er zoveel reacties zijn! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0ckTr00per
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:36
Ik had misschien juist wel zo'n pakket moeten nemen. Ik heb namelijk een ander probleem met autorijden; motivatie. Ik heb in 1998/99 rond de 25 lessen gehad, vond zelf dat ik kon gaan afrijden, instructeur niet. Daar gekapt nooit meer ergens anders gekeken. Daarna in 2007 nog een keer 8 lessen, instructeur ging op vakantie (dat is het nadeel van een 1-pitter, die heeft ook geen vervanger) en ik heb nooit meer wat van me laten horen.

Aan de ene kant zie ik het nut er wel van in, maar tegelijk staat het me zo tegen. Als ik er in elk geval nog eens aan begin zal het zo'n snelcursus worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-07 17:22
WhizzCat schreef op maandag 30 juli 2012 @ 13:41:
Niet alleen dat, een rijinstructeur is juridsch bevoegd. Jouw ouders niet. Als er brokken komen is hij de pineut, niet iedereen ;)
Dit is een risico wat je als ouder wel of niet wilt nemen en afhankelijk van de situatie vrijwel niet aanwezig is. En ja als er schade ontstaat wordt dat niet gedekt door de verzekering, maar dit is wederom op eigen risico van de ouders.
Even als voorbeeld: bij een bedrijventerrein hier in de buurt zijn een aantal grote "parkeerplaatsen", zonder enige vakken/palen of iets dergelijks, slechts een lap asfalt van +- 50 bij 200 meter. 's Avonds is daar niemand en staan er ook geen auto's. Je kunt daar als ouder best je zoon of dochter even in de eerste versnelling laten rijden.

@MaximusTG
In het bovenstaande geval kan er vrijwel niets fout gaan, tenzij je als ouder 0 komma 0 uitleg geeft of je kind compleet gestoord is. Als je met 10 km/u over zo'n lege parkeerplaats hobbelt werkt een sleur aan de handrem ook wel hoor, het is niet alsof je met die snelheid direct achterstevoren staat :P

Even ter algemene verduidelijking: ik wil hiermee niet te preken voor het "ouders die kinderen leren autorijden", vind het alleen wat te ver gaan om mensen die het wel doen aan de schandpaal te nagelen. Risicovol en/of onverstandig: misschien. Totaal absurd, gestoord en gebrek aan intellect: zeker niet.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micbro777
Moi_in_actie schreef op maandag 30 juli 2012 @ 14:06:
[...]

Even ter algemene verduidelijking: ik wil hiermee niet te preken voor het "ouders die kinderen leren autorijden", vind het alleen wat te ver gaan om mensen die het wel doen aan de schandpaal te nagelen. Risicovol en/of onverstandig: misschien. Totaal absurd, gestoord en gebrek aan intellect: zeker niet.
Het is ook niet voor niets dat het wettelijk verboden is :P Het zou ook niet zo moeten worden dat iedereen het gaat doen, anders zijn die lege industrie terreinen geen lege industrie terreinen meer :P

Heeft er trouwens al iemand ervaring met een snelcursus van 2 weken of iets dergelijks?
Mij lijkt dat het fijnste maar heb nog niet helemaal een goed beeld van de voor en nadelen ben ik bang.
Anders ga ik misschien wel omdat ik zo snel mogelijk dat roze papiertje op zak wil hebben :9~ 8)7

En hoe kun je het beste met de angst omgaan dat je bang bent om een fout te maken (vooral in je eerste rijlessen) waardoor er iets gebeurt? Nou weet ik dat je rij-instructeur daar op moet letten, maar ja een beetje gezonde angst blijft bestaan ;)
Misschien is het helemaal niet van toepassing op mij, ik vraag het daarom gewoon voor de zekerheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-07 20:59
Wat trouwens een goede motivatie voor je zelf is om direct je theorie te gaan halen.
Nog voor je met lessen begint.

Zelf had ik op op me 18e verjaardag me theorie gehaald,

2 maanden en 17 lessen later had ik m'n rijbewijs.

Had naar 12 lessen zelf het gevoel het wel te kunnen maar me instructeur nog niet.
Toen naar de baas gegaan van de rijschool die is toen bij les 14 mee gegaan en kon toen 3 lessen later afrijden.

Dus mijn tips zijn:

Vraag aan vrienden, kennissen, familie waar die hebben gelest en wat ze van de rijschool vonden.
Voor je begint met auto rijden/ of bij je eerste lessen je theorie halen
Als je vind dat je zelf goed bezig bent dit duidelijk aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micbro777
Net mijn eerste rijles gehad (noemen ze een proefrijles) en vond het zelf best goed gaan.
Eerst sturen, daarna ook nog gas en rem erbij en vooral lekker veel kijken :P
Tot nu toe mag ik mijn instructeur wel, al wou hij mij eerst buiten het studenten tarrief plaatsen, waarna ik een klein beetje aandrong dat het nog maar 1 maand is voor ik dan echt een student ben, waarna hij toegaf :+
Krijg nu dus 15x 100 minuten les + 1 examen voor 900 euro.
Volgende week alweer 3 lessen ingepland, waardoor hopelijk het leerproces lekker snel gaat!
Nu nog ff heel snel mijn theorie gaan leren :S anders moet ik straks meer lessen nemen omdat ik nog geen examen kan doen..

Het ziet er al wel hoopvol uit, dus ik ben tevreden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-07 20:59
Gewoon je theorie aan vragen!!
paar avonden goed leren en je kan het halen toch,
Zo moeilijk is het niet (tenminste 6 jaar geleden niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micbro777
mathy_ schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 02:13:
Gewoon je theorie aan vragen!!
paar avonden goed leren en je kan het halen toch,
Zo moeilijk is het niet (tenminste 6 jaar geleden niet)
Ik ga vandaag een theorie boekje bij de ANWB halen en dan zie ik el hoe lang het mij gaat duren :P

Update:
Heb inmiddels mijn theorie examen op 27 augustus gepland staan, dus hoop in 1 keer te slagen om nog net binnen mijn pakket aan mijn praktijk examen te kunnen beginnen :)
Ben tot nu toe erg tevreden over mijn rij-instructeur en moet zeggen dat je buiten de tarieven eigenlijk niet merkt dat je bij een grote rijschool lest, behalve dan dat de rij-instructeur veel lessen geeft, en niet altijd de mooie tijden voor je kan kiezen.

[ Voor 38% gewijzigd door micbro777 op 16-08-2012 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 294759

*kickt

Hoi, weet iemand wat een realistische slagingspercentage is voor rijscholen in Den Haag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Griffin

Is mythical

Anoniem: 294759 schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 08:06:
*kickt

Hoi, weet iemand wat een realistische slagingspercentage is voor rijscholen in Den Haag?
Neem eens contact op met het CBR, misschien hebben die nog wat info voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
Ik had er anders niet veel moeite mee, theorie 1e poging, met 5 fouten gehaald en na 21 lessen in een keer de praktijk ook gehaald, dit was bijna 4 jaar geleden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:23
FastFred schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 08:17:
[...]

Ik had er anders niet veel moeite mee, theorie 1e poging, met 5 fouten gehaald en na 21 lessen in een keer de praktijk ook gehaald, dit was bijna 4 jaar geleden
Inderdaad, kameraad van me heeft ook autisme en is ook gewoon in een keer geslaagd :)

Zie nog niet zo waarom het door de overheid moeilijker word gemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Rijlessen zijn duur, er zelf een auto op na houden is nog veel duurder.
Zag onlangs een lesauto die stug 50 bleef rijden na het bord einde bebouwde kom. Ik weet niet wat voor les ze tegenwoordig krijgen maar je mag dan 80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eXec
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:14
Ik ga deze week ook weer beginnen met mijn praktijk lessen. Heb in de afgelopen jaren wel gelest, maar nooit de motivatie kunnen vinden voor het theorie examen omdat ik daar tegenop zag. Vrijdag toch maar het theorie examen gedaan en met 1 keer het boekje doorlezen van de ANWB en een tweetal proef examens (waarbij ik allebei zakte) op mijn telefoon toch in één keer geslaagd met niet meer dan 6 fout in totaal. Ik snap niet waarom ik er zo tegenop zag, maar ik heb gewoon een hekel aan theorie.

Deze week dus weer mijn praktijk hervatten na ruim een jaar (en daarvoor 2 jaar) te hebben stil gestaan wat betreft lessen. Wel heb ik inmiddels mijn eigen rijstijl en vind ik dat ik goed kan rijden. Ik heb zelf teveel kilometers gemaakt op de weg (toch zeker 5000km+) zonder rijbewijs. Min of meer omdat ik gewoonweg het openbaar vervoer zoveel mogelijk wilde omzeilen. Natuurlijk niet slim, maar ik heb hierdoor wel mijn kijktechniek geleerd. De laatste maanden probeer ik mezelf een rijstijl aan te leren waarbij ik het CBR principe hanteer en dat gaat volgens mij best goed. Onlangs nog mijn pa opgehaald van het ziekenhuis en die vond dat ik eigenlijk gelijk het examen moest doen zonder lessen, maar dat gaat niet vrees ik.

Al met al hoop ik binnen een paar weken dus toch gewoon legaal te kunnen gaan rijden, want het is niet fijn om een politiewagen in je spiegel te zien rijden terwijl je zonder rijbewijs rijdt. Ongelukken heb ik gelukkig nog nooit gehad. En om even de rest voor te zijn; de auto is gewoon verzekerd en indien de situatie dusdanig is krijg je ook geen schuld. Wel moet je de verzekering terug betalen bij schade.

eXec op Steam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schnor
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-02-2013
Ik vraag me af of je zelf goede dingen leert als er geen instructeur naast je zit. Ik ben eerder bang dat je door die eigen rijstijl juist dingen hebt geleerd die nu moeilijk af te leren zijn.

Voortuigbeheersing zal daarentegen wel beter zijn, dat vergt namelijk gewoon KM's ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nii3k
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-07 23:07
Eyon schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 07:07:
Ik ga deze week ook weer beginnen met mijn praktijk lessen. Heb in de afgelopen jaren wel gelest, maar nooit de motivatie kunnen vinden voor het theorie examen omdat ik daar tegenop zag. Vrijdag toch maar het theorie examen gedaan en met 1 keer het boekje doorlezen van de ANWB en een tweetal proef examens (waarbij ik allebei zakte) op mijn telefoon toch in één keer geslaagd met niet meer dan 6 fout in totaal. Ik snap niet waarom ik er zo tegenop zag, maar ik heb gewoon een hekel aan theorie.

Deze week dus weer mijn praktijk hervatten na ruim een jaar (en daarvoor 2 jaar) te hebben stil gestaan wat betreft lessen. Wel heb ik inmiddels mijn eigen rijstijl en vind ik dat ik goed kan rijden. Ik heb zelf teveel kilometers gemaakt op de weg (toch zeker 5000km+) zonder rijbewijs. Min of meer omdat ik gewoonweg het openbaar vervoer zoveel mogelijk wilde omzeilen. Natuurlijk niet slim, maar ik heb hierdoor wel mijn kijktechniek geleerd. De laatste maanden probeer ik mezelf een rijstijl aan te leren waarbij ik het CBR principe hanteer en dat gaat volgens mij best goed. Onlangs nog mijn pa opgehaald van het ziekenhuis en die vond dat ik eigenlijk gelijk het examen moest doen zonder lessen, maar dat gaat niet vrees ik.

Al met al hoop ik binnen een paar weken dus toch gewoon legaal te kunnen gaan rijden, want het is niet fijn om een politiewagen in je spiegel te zien rijden terwijl je zonder rijbewijs rijdt. Ongelukken heb ik gelukkig nog nooit gehad. En om even de rest voor te zijn; de auto is gewoon verzekerd en indien de situatie dusdanig is krijg je ook geen schuld. Wel moet je de verzekering terug betalen bij schade.
lol, hoax imho. Wat betreft het rijlessen nemen. Het is voornamelijk van belang dat je ook echt goed en veilig kunt rijden als je je papiertje hebt. Het is een investering voor tientallen jaren veilig rondrijden in het verkeer, ik zou dan niet kijken op 10 lessen (+/- 500 euro). Het inplannen van examens is echt geen rocket science, (top.cbr.nl), en rijscholen die geen plek hebben 1) houden je aan het lijntje, of 2) zijn te dom om goed in te kopen en zou ik geen eens les van willen krijgen. Ga gewoon op goede ervaringen van je vrienden af, en kijk niet op een 10tje meer of minder per les.
Pagina: 1