Mijn northbridge wordt extreem warm. (Asus M5A78L-LE)

Pagina: 1
Acties:

• CDA441
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-11 18:20
Hallo,

Ik heb net een GTX 460 ingebouwd in mijn pc, maar plotseling wordt de northbridge erg warm. Mijn processor (AMD FX6100) is een beetje geoverclocked met de core unlocker van ASUS.
Nu heb ik dus een ventilator (zo'n grote) bij mijn northbridge gezet, die blijft maar heet.
Ik weet niet echt wat de temperatuur is, maar ik denk dat het rond de 70°C is.
Hoe kan ik dat tegen houden?
Mijn pc valt anders de hele tijd uit bij het gamen, maar ik wil mijn moederbord niet doorbranden.
Mijn huidige specs:
CPU: AMD FX-6100, 6 cores @ 4GHz
RAM: 2x4 GB Patriot AMD Entertainment edition DDR3 1600
MOBO: Asus M5A78L LE
Graphics: Gigabyte GTX 460
HDD: 500GB samsung + 250 Maxtor
Optical: Samsung writemaster 16x speed
Audio: Onboard

[ Voor 22% gewijzigd door CDA441 op 28-07-2012 09:57 ]

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

CDA441 schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 18:54:
Hallo,

Ik heb net een GTX 460 ingebouwd in mijn pc, maar plotseling wordt de northbridge erg warm. Mijn processor (AMD FX6100) is een beetje geoverclocked met de core unlocker van ASUS.
Nu heb ik dus een ventilator (zo'n grote) bij mijn northbridge gezet, die blijft maar heet.
Ik weet niet echt wat de temperatuur is, maar ik denk dat het rond de 70°C is.
Hoe kan ik dat tegen houden?
Mijn pc valt anders de hele tijd uit bij het gamen, maar ik wil mijn moederbord niet doorbranden.
Hoeveel koeling heb je in je kast (welke kast heb je) en welke voeding heb je?

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:13

H.Boss

Hugo Boss

Zet eerst alles is terug op stock (geen overclock). Je bios instellingen op defaults settings.

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

• CDA441
@Vidra
Ik heb een H50 met push/pull voor de cpu, en nog 2 andere 120mm fans. Ik heb een thermaltake soprano en een Sweex voeding, mijn voeding heeft al voor 3 jaren goed gewerkt.

@Joker
Ik ga dat eens proberen ;)
EDIT: Het wordt nu alleen nog maar warmer...

[ Voor 9% gewijzigd door CDA441 op 27-07-2012 19:20 ]

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

CDA441 schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 19:15:
@Vidra
Ik heb een H50 met push/pull voor de cpu, en nog 2 andere 120mm fans. Ik heb een thermaltake soprano en een Sweex voeding, mijn voeding heeft al voor 3 jaren goed gewerkt.

@Joker
Ik ga dat eens proberen ;)
EDIT: Het wordt nu alleen nog maar warmer...
Je zou bijna zeggen dat het te warm wordt in je kast; ook omdat je 460 ook behoorlijk bijdraagt aan de warmte.

Je hebt als het goed is een fan onderin en een fan achterin (standaard). ik begrijp dat de northbridge max 70 graden mag worden als je gewoon een goede airflow hebt in je kast

Als je gaat overklokken, dan gaat ook het voltage van je northbridge omhoog; heb jeje systeem laten afkoelen en vervolgens als op default draaien? Levert dat een verbetering op?

[ Voor 12% gewijzigd door Vidra op 28-07-2012 10:40 ]

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-11 01:10

Koenvh

Hier tekenen: ______

In de BIOS fanspeed omhoog gedraaid?

🠕 This side up

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Kijk voor de zekerheid of je casefans nog voldoende koele lucht het systeem in blazen. Een goed airflow in een kast is een must. Kijk ook of er nog bij de fans stof zit.

En wat hierboven werd gezegd, terug clocken.

• CDA441
Ik heb eventjes een update:
De gtx 460 draait nu op 43°C normaal op 100% fan speed, en alle andere fans draaien ook op top.
Ik heb ook nog een extra tafelventilator erbij gehaald om de northbridge heatsink een beetje af te koelen, en dat helpt al een beetje. Ik heb de ASUS Core Unlocker gebruikt, dus alle 6 cores zijn nu geunlockt van de fx6100.
Mijn vorige kaart was een 9800GT, en de NB was toen nog koel. Nadat ik de gtx460 had ingebouwd ging de temperatuur omhoog, hoe zou dat komen?
Ik ga ook dan eens de koelpasta veranderen met Arctic Silver MX-5, dan ga ik eens kijken of het wat beter is, want nu ik er aan voel is het alsof de heatsink een beetje los zit...

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-12 08:17

henri8096

BIM is not a software!

In het geval dat alleen het vervangen van de videokaart dit veroorzaakt dan lijkt me dit een airflow probleem.
Maar maak eens een foto ervan zodat we kunnen zien hoe het in elkaar zit.

En BTW hoe warm is het in de ruimte waar de PC staat?

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

• CDA441
Ik heb nu een nVidia GT630 in mijn pc zitten (net ingebouwd) en die is wat kleiner dan de GTX460. Deze is ook koeler (41°C idle)
Ik heb nog altijd het probleem met de warme heatsink.
Ik heb nog geen tijd gehad met het veranderen van de koelpasta, dat ga ik straks even doen.

Het is nu 26°C in de kamer, en 30,5°C in de pc kast zelf.
Afbeeldingslocatie: http://i589.photobucket.com/albums/ss333/TheMusicMaker001/IMG_20120728_220527.jpg

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-12 08:17

henri8096

BIM is not a software!

Ik kan me zo voorstellen (speculatie) dat je voeding het aan het opgeven is.
De processor redelijk overgeclocked wat meer stroomvragende videokaart.
Die 400W is sowieso niet voldoende voor die belasting.
Kan (nog steeds pure speculatie) dat je voeding te hoge spanningen afgeeft bijvoorbeeld.

Maar zie niet echt een spijkerharde reden waarom je chipset zo heet wordt.

Edit:
BTW hoe warm voelen je spanningsregelaars aan?

[ Voor 7% gewijzigd door henri8096 op 29-07-2012 00:12 ]

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

• CDA441
henri8096 schreef op zondag 29 juli 2012 @ 00:10:
Ik kan me zo voorstellen (speculatie) dat je voeding het aan het opgeven is.
De processor redelijk overgeclocked wat meer stroomvragende videokaart.
Die 400W is sowieso niet voldoende voor die belasting.
Kan (nog steeds pure speculatie) dat je voeding te hoge spanningen afgeeft bijvoorbeeld.

Maar zie niet echt een spijkerharde reden waarom je chipset zo heet wordt.

Edit:
BTW hoe warm voelen je spanningsregelaars aan?
De spanningsregelaars zijn koel genoeg, mijn voeding geeft gewoon niet op, ik ben daar zeker van, maar nu dat ik er een GT630 in heb gestoken, gaat het al wat af koelen.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-08 21:28
Ik denk dat een langere kaart je airflow afremt. Ook zorgt je waterkoeling voor een wat warmere northbridge, een normale koeler neemt je warmte van de northbridge ook mee. Dat is de rede waarom de heatshink zo is geplaatst dat er een flow van onder naar boven wordt verwacht.

Je voeding van 400 watt is genoeg alleen heeft Sweex niet zo een goede naam. Maar daar zit je storing niet in.

Edit: Als je northbridge heatshink heet wordt, betekend dat je heatshink goed op de northbridge zit. Even voelen met je vingers... De warmte wordt goed afgevoerd alleen kan de heatshink de warmte niet kwijt. Ik zou eens naar een alternatieve northbridge koeler gaan kijken. Je wil immers wel je GTX 460 gebruiken, toch?

[ Voor 29% gewijzigd door marquis op 29-07-2012 19:49 . Reden: aanvllende info ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• CDA441
marquis schreef op zondag 29 juli 2012 @ 19:13:
Ik denk dat een langere kaart je airflow afremt. Ook zorgt je waterkoeling voor een wat warmere northbridge, een normale koeler neemt je warmte van de northbridge ook mee. Dat is de rede waarom de heatshink zo is geplaatst dat er een flow van onder naar boven wordt verwacht.

Je voeding van 400 watt is genoeg alleen heeft Sweex niet zo een goede naam. Maar daar zit je storing niet in.

Edit: Als je northbridge heatshink heet wordt, betekend dat je heatshink goed op de northbridge zit. Even voelen met je vingers... De warmte wordt goed afgevoerd alleen kan de heatshink de warmte niet kwijt. Ik zou eens naar een alternatieve northbridge koeler gaan kijken. Je wil immers wel je GTX 460 gebruiken, toch?
Nouja, nu heb ik een GT630, en de GTX460 zit in mijn moeders pc met een ASrock moederbord, en die wordt niet warm. Met de GT630 verminderd ook de warme northbridge. Als ik met de GTX460 een spel start, valt de pc direct uit (GTA IV, Dirt Showdown,...), dat door de extreem warme northbridge. Met de 630 kan ik het spel wel spelen.

• LnC
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 03-08 11:16

LnC

The offending line...

Als ik het zo lees zou ik je complete systeem qua hardware eens tegen het licht aan houden. Dat je videokaart 43 graden (op idle neem ik aan?) met je koelers op 100% draaien, vind ik ook raar.
Ik denk dat hier nog wel een goed punt is. Als je kijkt naar de verschillen qua grote van je kaarten (Ik heb de eerste hits genomen die ik vond op google), dan kan dat zeker wel een probleem zijn. Zeker als je airflow in je kast niet optimaal is.

GTX460
Afbeeldingslocatie: http://www.legitreviews.com/images/reviews/1364/evga_gtx460_sli.jpg

GT630
Afbeeldingslocatie: http://www.techfresh.net/wp-content/uploads/2012/06/ASUS-GeForce-GT-630-Graphics-Card.jpg
Pagina: 1