(2e hands) lowbudget 1155 upgrade.

Pagina: 1
Acties:

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
Ik ga met voornamelijk 2ehands componenten een "redelijk (voor mij dan)" systeem bouwen. Gaat dit werken?Ik weet het niet we zullen het zien.
  • Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gebruiken als Mediacenter icm XBMC EN gamen, Guildwars 2. Ook speel ik vaak nieuwe spelletjes heel kort (singleplayer) en niet online. Battlefield 3, Metro 2033 GTA4 enz. Ik game niet veel maar ik speel de singleplayer vaak even door en dan leg ik het weer naast me neer.
  • Wat mag het systeem gaan kosten?
Low budget ik heb het moederbord voor +-65euro er kan ongeveer nog 100euro vanaf.
Dus voor 100 euro moet ik een CPU + Geheugen + PSU
  • Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Het systeem heeft 2 vaste componenten die ik niet ga wijzigen. dat zijn:
MSI Z77A-G43 moederbord.
pricewatch: MSI Z77A-G43
Coolermaster Centurion 5 pc kast.
pricewatch: Cooler Master Centurion 5 Limited Edition Zwart
XFX 8800GTS 320MB
pricewatch: ECS GeForce 8800GTS 320MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) N8800GTS-320MX
2TB HD via externe HD op USB2.0 en/of Esata
pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB
1x 320GB hd voor het besturingssysteem.
Rest van de randapparatuur heb ik ook allemaal al.
  • Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een setje 2ehands geheugen 4GB 1333 of 1666 geheugen
V&A aangeboden: Te koop Corsair 2x2GB 1600MHz 7-7-7-20 CM3X2048
Geschatte kosten: 13euro

Een 2ehands voeding
V&A aangeboden: Spire Jewel 420w
Geschatte kosten: 15euro

Een 2ehands G630 /G840 of een I3 2100 cpu (nieuw kan ook)
Geschatte kosten: 65euro nieuw:110euro
  • Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ja aangezien ik al een Z77 bord heb zit ik aan intel vast.
  • Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Nee in princiepe niet, maar zoals ik gezegd hebt gebruik ik het ook als mediacenter. Een relatief zuinige pc is dan wel handig.

Ik ben op de hoogte van deze review: Review van bit-tech die het bord he-le-maal af kraakt. Maar ze leggen daar voornamelijk de nadruk op het overclocken en dat ben ik niet van plan te gaan doen. Het is niet het snelste bord maar daar is de prijs ook naar.
De videokaart is inderdaad erg oldschool, ik heb hem nog liggen en met de tijd komt er wel een 2ehands 6850? of iets dergelijks in.

Mijn vragen zijn:
  • hoe verhoud 1333 geheugen zich tegenover 1666? Is het verstandig om voor 1666 te gaan of heeft dat bijna tot geen meerwaarde in games.
  • Als je 2x4GB geheugen van Corsair hebt, kan je hier dan zonder problemen Kingston geheugen bij pluggen?
    En kun je merk A 1333 ook combineren met merk B 1666 geheugen? Gaat alles dan draaien op 1333?
  • Hoe belangrijk zijn timings van geheugen en hoeveel rekening moet ik daar mee houden ivm gamen?
  • Wat voor voeding heb ik ongeveer nodig met bovenstaande configuratie? Ik schat zelf 400/450Watt Is dit genoeg?
  • Hoeveel last gaat het systeem hebben van de langzame 8800GTS. Als een moederbord niet SLI gecertificeerd is hoe zit het dan met de comptabiliteit met Nvidia kaarten op je systeem?

Toekomst plannen:
  1. 8800GTS 320 vervangen voor een best bang for budget kaart op dat moment. Dit zal dan waarschijnlijk wel een AMD kaart worden gezien het MSI bord alleen crossfire ondersteund.
  2. I5 2500 geen k ik ben niet echt een overclocker en met een 2500 kan je al 4.2Ghz halen (las ik ergens hier of op hardwareinfo)
  3. SSD klein 64 of 128GB in combinatie met SRT
Hebben jullie tips voor mij of kan ik dingen beter anders doen, ik hoor het graag.

[ Voor 4% gewijzigd door kaasaanfiets op 27-07-2012 19:04 ]

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-04 14:19

Vidra

Vragen?

Kingston en Corsair zijn echt geen B merken hoor - noname ram dan zeg ik ja ...

geheugen draait altijd op de traagste van het stel dus 1333 als je 1333 en 1666 combineert.

Voor jouw budget heeft het letten op de timings niet echt veel zin, maar lager is sneller.

Een nvidia kaart zal geen probleem zijn op je moederbord (behoudens dat de videokaart werkt).

Z77 ondersteunt trouwens zowel SLI als Crossfire.

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Vidra schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 19:14:

geheugen draait altijd op de traagste van het stel dus 1333 als je 1333 en 1666 combineert.

Voor jouw budget heeft het letten op de timings niet echt veel zin, maar lager is sneller.

Een nvidia kaart zal geen probleem zijn op je moederbord (behoudens dat de videokaart werkt).

Z77 betekend niet dat het zowel SLI als Crossfire ondersteund. Als daar geen royalties voor zijn betaald zit het er ook niet op. En dit bord heeft geen SLI, zo zijn er nog een paar bordjes van oa Gigabyte die ook geen SLI ondersteunen.
Ik zeg ook nergens dat Kingston en Corsair B merken zijn, op welke vraag was dat een antwoord?

En waarom zou de 8800gts niet draaien? Dat is wel interessant want daar had ik niet aan gedacht.

Verwijderd

antwoorden:
  • In de praktijk scheelt het maar een paar frames in games. Als je het geld er niet voor hebt zul je het absoluut niet missen.
  • Je kunt zonder problemen Merk A Ram combineren met merk B. Zelf probeer ik wel altijd als ik een dual channel mobo heb 2 reepjes merk A en 2 reepjes Merk B te gebruiken en niet 3 reepjes merk A en 1 reepje merk B. Dus bijvoorbeeld als je een dual channel setup hebt krijg je dit: kingston - crucial - kingston - crucial. En als je 1333Mhz geheugen met 1600Mhz geheugen combineert zal je BIOS alles by default op 1333Mhz instellen.
  • Dit kan je zeker merken. Maar nogmaals als je op budget zit niet al te druk over maken.
  • Dit kan erg variëren. Waar liggen je wensen? Wil je in de toekomst nog een upgraden? Denk je aan een crossfire opstelling later? Als je bij single card blijft (wat de meesten doen) zou ik voor een 550/600watt gaan. Dit met het oog op de toekomst. Ja tuurlijk 500 watt is meestal ook wel voldoende mits je een goed merk hebt. Maar meestal word bij de high end kaarten toch een wat ruimere voeding aangeraden. Ik zou ook nog voor een modulaire voeding gaan vanwege airflow in de kast. Deze word veel gekocht en is een prima voeding. NOOIT op een voeding besparen.
    http://tweakers.net/price...-modxstream-pro-600w.html
  • De videokaart kun je nog prima op het moederboard gebruiken. Dat het niet SLI gecertificeerd is betekend alleen dat je er niet 2 NVIDIA kaarten naast elkaar kunt laten werken op de moederboard. Dit heeft niks te maken met de comptabiliteit van NVIDIA met dat moederboard.
Ik zou je toch aanraden om een beetje door te sparen en de V&A wat in de gaten te houden om een I5 op de kop te tikken + betere voeding. Je kunt beter in 1x goed upgraden dan dat je eerst weer met een minder systeem zit. Dat geheugen dat je gekozen hebt ik nog prima bruikbaar (mits het nog werkt). Die voeding en CPU zou ik echter toch wat anders leuks voor zoeken.
Vidra schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 19:14:

fixed it for ya

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2012 08:56 ]

Verwijderd

ModXStream Pro's zijn maar matige voedingen, niet echt interessant. De Spire Jewel is iig rommel, daar heb je niks aan.

Z77 kan trouwens ook SLi.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2012 11:04 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 11:03:
ModXStream Pro's zijn maar matige voedingen, niet echt interessant. De Spire Jewel is iig rommel, daar heb je niks aan.

dan kloppen de specificaties op tweakers niet?

• belgian1
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-04 14:40
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 11:03:

Het moederbord is de budget Z77 kaart van MSI en ondersteund inderdaad geen SLI.
Het bordje heeft maar 1 PCIe 16 die echt op 16 draait dus SLI of Crossfire is niet aangeraden op dit bordje.
Bespaar niet op de voeding maar ga voor een A-merk voeding.

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Bedankt voor de reacties allemaal.

Volgens mij is er bij veel mensen een misverstand dat Z77 automatisch ook betekend dat het SLI ondersteund.
Hoe komen jullie daarbij want dit is gewoon niet waar.

Voor zover ik weet (en deze tabel aangeeft) hebben de volgende borden geen SLI ondersteuning:
Foxconn Z77A-S
Asus P8Z77-I Deluxe
Gigabyte GA-Z77M-D3H
Asus P8Z77-V LE
MSI Z77A-G43

Ik moet eerst even afwachten tot de verkoper van mijn moederbordje weer reageert, als ik die in huis heb komt de rest. Dus ondertussen ga ik even loeren naar leuke voedingen.
Ik had eerst een coolermaster RS-430-PCAP voeding daar was ik zeer over te spreken tot hij helaas kapot ging. Ik heb hem nu omgebouwd als lader voor mijn lipo's (accu's voor modelbouw helikopters en vliegtuigen.)

Maar ik moet dus minimaal een 500Watt voeding hebben? Dit lijkt mij (als leek) best veel.
Er komen maximaal 2 sata hd's in en een externe HD via usb (dus met externe power)
Vooralsnog geen dvd brander of whatever.
4 of maximaal 8GB aan geheugen
En maximaal een I3 2100

Heb ik dan echt 500Watt aan stroom nodig?
Ik dacht dat het spul allemaal wat zuiniger was geworden ten opzichte van het P4 en AMD64 platform.

Vanwege mijn budget komt er geen I5 in, dit kan eventueel later als ik weer wat geld heb, idem voor een videokaart. (rekening houdende met die upgrade) zal ik daarmee toch ook niet ineens heel veel extra stroom gaan verbruiken?
Ja de I5 zal meer verbruiken maar de nieuwe kaart neem ik aan minder aangezien de 8800GTS volgens mij echt een stroomzuipert is.

[ Voor 19% gewijzigd door kaasaanfiets op 28-07-2012 15:46 ]

Verwijderd

Ik zij niet dat je minimaal een 500 watts voeding nodig had. Waarschijnlijk lukt het met een A-merk 450 watt ook wel. Maar met het oog op de toekomst (nieuwe videokaart) zou ik toch gaan kijken naar een 550/600watt

vul dit eens in en kijk wat er uit komt.

http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2012 16:33 ]

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:03
kaasaanfiets schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 15:40:

Maar ik moet dus minimaal een 500Watt voeding hebben? Dit lijkt mij (als leek) best veel.
Er komen maximaal 2 sata hd's in en een externe HD via usb (dus met externe power)
Vooralsnog geen dvd brander of whatever.
4 of maximaal 8GB aan geheugen
En maximaal een I3 2100

Heb ik dan echt 500Watt aan stroom nodig?
Ik dacht dat het spul allemaal wat zuiniger was geworden ten opzichte van het P4 en AMD64 platform.
Nee hoor, je hebt aan 400 Watt al ruim voldoende. Het is echt grote overdrevenheid bij de tweakers om een dikke voeding te kopen. Het hele systeem verbruikt op piekmoment effectief ongeveer 250 watt, in rust bedraagt het ongeveer 150 watt.

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Termi schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 16:36:
[...]

Nee hoor, je hebt aan 400 Watt al ruim voldoende. Het is echt grote overdrevenheid bij de tweakers om een dikke voeding te kopen. Het hele systeem verbruikt op piekmoment effectief ongeveer 250 watt, in rust bedraagt het ongeveer 150 watt.
Dat idee krijg ik ook vaak.

Via die site krijg ik het volgende:
Minimum PSU Wattage: 220 W
Recommended PSU Wattage: 270 W

Met een i5 + ssd + dvd brander + 6850 zegt hij 261min / 311Recommended Watt
En met een 6850 in Crossfire zegt hij 341min / 391Recommended Watt

Ik ga opzoek naar een (relatief goede) +- 400Watt voeding.

Verwijderd

kaasaanfiets schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 15:40:

Volgens mij is er bij veel mensen een misverstand dat Z77 automatisch ook betekend dat het SLI ondersteund.
Hoe komen jullie daarbij want dit is gewoon niet waar.
Dat werd nergens beweerd, alleen werd er gezegd dat Z77 het niet zou kunnen. ;)

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Nou de plannen zijn enigszins gewijzigd omdat de aanbieder van het moederbord niet reageert en het achteraf al aan een ander had verkocht. Jammer maar helaas geen Z77 bord.

Er is nu een MSI Z68-A g45 onderweg en aan de andere kant van Nederland komt er een I3 2100 mijn kant op.
Nu ben ik nog aan het onderhandelen voor een setje van dit geheugen: pricewatch: Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9

En ben ik nog in gesprek over een 400Watt voeding en anders hoop ik hier in de buurt een Antec TruePower Trio 650 over te kunnen nemen.

Als ik alles compleet heb zal ik er prijzen bij gaan vermelden.
Pagina: 1