Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorst
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-10-2024
Ik heb een probleem,

vandaag is mijn nieuwe externe harde schijf binnengekomen en ik wou deze opdelen in partities van 1 TB. Alleen toen ik in 'computerbeheer' het 'volume verkleinde', kon ik geen 'nieuw eenvoudig volume' maken. Deze optie was grijs. Ik had even op google gezocht en niks gevonden dus ik dacht dan laat ik de schijf 3TB groot.

Alleen toen ik het volume wou uibtreiden in 'computerbeheer' kon dit ook niet. Na even zoeken op google wist ik dat dit aan de MBR partitie stijl ligt , en dat een schijf groter dan 2TB niet kan worden ondersteund met MBR. Ik heb ook gelezen dat een GPT schijf wel groter kan worden. Maar ik heb nergens gevonden hoe ik een MBR schijf naar GPT kan omzetten, als dit wel mogelijk is.

weet iemand hoe ik weer volledig gebruik kan maken van de 3TB ? of hoe ik deze schijf toch nog in 3 partities van 1 TB kan indelen ?

Dit is overigens de eerste topic die ik ooit heb gemaakt. dus als ik iets verkeerds heb gedaan, commentaar is welkom.

alvast bedankt

, Dennis

Informatie die misschien nog nuttig kan zijn:

bestandssysteem van de schijf: NTFS
Clustergrootte: 4096

1e partitie van de schijf : 2048,00 GB
"computerbeheer >> 1e partitie van de schijf >> volume uitbreiden... " wordt grijs weergegeven

Niet-toegewezen: 746,52 GB
"nieuw eenvoudig volume..." wordt grijs weergegeven
"nieuw spanned volume..." wordt grijs weergegeven
"nieuw striped volume..." wordt grijs weergegeven

* EDIT 27-07-2012 20:48 *
De externe schijf wordt aangesloten op een laptop , Windows Vista Home Premium (Service Pack 2) 32bit

laptop is een Acer Aspire 6930G - Intel Duo CPU T6400 2.00GHz (overbodig ik weet het maar ik zet het er toch bij )

* EDIT 08-08-2012 22:02 *
Problem solved

Start >> cmd.exe >> Diskpart >> list disk >> select disk [schijfnummer van de disk] >> clean >> convert gpt
vervolgens ga je naar schijfbeheer >> nieuw eenvoudig volume aanmaken , en het probleem is gefixed de schijf is nu omgezet naar gpt (ik kon dit nergens doen in schijfbeheer) en ik kan gebruik maken van de voledige 3TB ipv 2TB

[ Voor 19% gewijzigd door Vorst op 08-08-2012 22:06 . Reden: Problem solved ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:45
Welke versie van windows draai je? XP ondersteund geen GPT. Je kunt dan maximaal 2TB gebruiken door de beperkingen van MBR.
Met Vista en V7 kun je de schijf met een GPT partitietabel gebruiken. Verwijder dan alle partities en klik met je rechtermuis op de disk in Schijfbeheer. Daar vind je de optie voor omzetting, maar niet als er al partities gemaakt zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door frickY op 27-07-2012 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Je zal wel XP hebben aangezien vista/7 bij het initialiseren de optie tussen MBR en GPT weergeven.
Geen 3TB mogelijk op XP, 2TB is de grens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorst
Ik heb windows Vista home premium 32bit

ik heb alle partitities van de schijf in schijfbeheer verwijderd.
De schijf is nu nog steeds opgedeeld in 2 delen van Niet-toegewezen stukken. Maar ik kan nergens iets omzetten :S

als ik met rechts op de schijf klik staat er 'offline' (in het grijs), 'eigenschappen' en 'help'
als ik met rechts op 1 van de 2 delen (waar Niet-toegewezen bijstaat) klik staat er 'Nieuw eenvoudig volume...', 'nieuw spanned volume...'(in het grijs), 'nieuw striped volume...' (in het grijs), eigenschappen en help . Bij het 2e niet toegewezen stuk staat 'Nieuw eenvoudig volume...' ook in het grijs

is er een mogelijkheid dat ik dit niet kan aanpassen omdat de harde schijf wordt bediend via USB ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorst
ik heb een case aangemaakt bij de Service & Support bij WD
maar na 1,5 week heb ik nog steeds geen reactie.

heeft echt niemand een idee hoe dit op te lossen is?
Het zou jammer zijn als ik slechts 2 TB kan gebruiken van de 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Je zou dit met diskpart kunnen proberen, zie http://blog.paulgu.com/wi...gpt-protective-partition/

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorst
Dammit . . .
ik heb DiskPart opgestart , toen deze commandos gebruikt "Select Disk 2" >> "clean"
Ik was verder aan't kijken op internet en kwam uit bij een lijst commando's, en zag het commando "convert gpt"
maar er stond een waarschuwing bij : "The disk must be empty to convert it to a GPT disk"
Dus ik dacht ik doe "clean all" , toen keek ik op internet en kwam er achter dat dit rond de 10 uur zal duren

.... hoe interrupt ik dit commando , en kan dit kwaad aan de externe schijf ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op een 32bit OS kan je geen schijven groter aanspreken dan 2TB. Als je Vista 64bit installeert, is je probleem weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-09 13:52
Vorst schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 20:40:
heeft echt niemand een idee hoe dit op te lossen is?
ik zou denken de schijf via schijfbeheer en dan via het schijf symbool rechtsklikken "online brengen" en daarna nogmaals rechtsklikken en "converteren naar GPT schijf". Daarna zou het gebied rechts in zijn geheel beschikbaar moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

frickY schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 16:59:
Welke versie van windows draai je? XP ondersteund geen GPT. Je kunt dan maximaal 2TB gebruiken door de beperkingen van MBR.
XP ondersteunt wel degelijk GPT, maar dan moet je wel de 64bit versie van XP draaien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorst
Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 21:25:
Op een 32bit OS kan je geen schijven groter aanspreken dan 2TB. Als je Vista 64bit installeert, is je probleem weg.
Dus Vista 32bit kan geen GPT schijven lezen ?
Dat zou verklaren waarom ik via schijfbeheer niet naar GPT kon converteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 21:25:
volgens mij kun je vanaf Vista met een 32bits systeem wel een schijf groter dan 2TB aanspreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorst schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 21:32:
[...]

Dus Vista 32bit kan geen GPT schijven lezen ?
Dat zou verklaren waarom ik via schijfbeheer niet naar GPT kon converteren
Klopt, heeft met de adressering te maken. Een 32bit OS heeft gewoonweg te weinig adressen om alle blokken op de harddisk te adresseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BartNL schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 21:33:
[...]

volgens mij kun je vanaf Vista met een 32bits systeem wel een schijf groter dan 2TB aanspreken?
Zover ik weet niet, de adresseringsbereik is nl nog steeds hetzelfde als bv in XP 32bit. Zolang die dus niet veranderd, zal het niet kunnen. Met een 64bit OS heb je veel meer adressen tot je beschikking, waardoor je dus grotere schijven aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brandon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-09 15:50
http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-274015_14_50.html lees deze topic maar door

Download deze tool van verbatim ( ik ga er vanuit dat je een verbatim hebt (via mediamarkt)
http://www.readonlymaio.o...3TBModeChangeTool1.15.zip

Edit, toch verkeerd gelezen, maar misschien kan je toch wat met de info

[ Voor 13% gewijzigd door brandon op 08-08-2012 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorst
Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 21:33:
[...]

Klopt, heeft met de adressering te maken. Een 32bit OS heeft gewoonweg te weinig adressen om alle blokken op de harddisk te adresseren.
Fack :S
Dan moet ik toch maar eens gaan beginnen aan een eigen build wat ik al meer dan een jaar van plan ben :P
Ik wou wachten tot Haswell uit is in 2013 , maar zoveel verschil met ivy bridge zal het niet zijn

[ Voor 11% gewijzigd door Vorst op 08-08-2012 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorst schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 21:36:
[...]

Fack :S
Dan moet ik toch maar eens gaan beginnen aan een eigen build wat ik al meer dan een jaar van plan ben :P
Of gewoon een 64bit OS installeren... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorst
Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 21:38:
[...]

Of gewoon een 64bit OS installeren... ;)
Kan dat zomaar ? Ik dacht dat zoiets afhankelijk is van je processor :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorst schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 21:39:
[...]

Kan dat zomaar ? Ik dacht dat zoiets afhankelijk is van je processor :$
Zoiets is inderdaad afhankelijk van de cpu, maar de meeste computers hebben die wel aan boord. Kijk de specs even na van je laptop/cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 21:36:
[...]Zover ik weet niet, de adresseringsbereik is nl nog steeds hetzelfde als bv in XP 32bit. Zolang die dus niet veranderd, zal het niet kunnen. Met een 64bit OS heb je veel meer adressen tot je beschikking, waardoor je dus grotere schijven aankan.
bij harde schijven werkt de "adressering" niet zo. Volgens mij haal je geheugen en harde schijven door elkaar? Een 32bits OS kan via GPT volgens mij net zulke grote schijven aan als een 64bit OS. Enige reden dat XP 32bit het niet kan is dat Microsoft de nieuwere GPT ondersteuning niet heeft toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 21:38:
[...]Of gewoon een 64bit OS installeren... ;)
geef eens een link waarin staat dat je op 32bit geen 3TB schijf kunt adresseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BartNL schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 21:40:
[...]

bij harde schijven werkt de "adressering" niet zo. Volgens mij haal je geheugen en harde schijven door elkaar? Een 32bits OS kan via GPT volgens mij net zulke grote schijven aan als een 64bit OS. Enige reden dat XP 32bit het niet kan is dat Microsoft de nieuwere GPT ondersteuning niet heeft toegevoegd.
Hetgeen ik net typte, is wat mij bekend is, maar ik kan er natuurlijk naast zitten. Het heeft te maken met de LBA, die heeft niet genoeg adressen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorst
Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 21:40:
[...]

Zoiets is inderdaad afhankelijk van de cpu, maar de meeste computers hebben die wel aan boord. Kijk de specs even na van je laptop/cpu.
Ik heb het opgezocht , is idd mogelijk.
maar ik snap niet dat ze dan standaard een 32bit erop hebben gezet :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BartNL schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 21:42:
[...]

geef eens een link waarin staat dat je op 32bit geen 3TB schijf kunt adresseren?
Dat is iets wat mij al jaren bekend is. Heeft te maken met het LBA (32bit/48bit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vorst schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 21:43:
[...]

Ik heb het opgezocht , is idd mogelijk.
maar ik snap niet dat ze dan standaard een 32bit erop hebben gezet :S
Had het ondertussen ook nagekeken en je kan er inderdaad een 64bit OS op kwijt. 32bit OS is over het algemeen goedkoper dan 64bit, misschien vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

2TB limiet is niet 32bit os gerelateerd, maar wordt veroorzaakt door de mbr addressering die 32 bit is.In vista x86 moet het mogelijk zijn om met een externe 3tb schijf te werken, onder gpt wel te verstaan.

[ Voor 17% gewijzigd door blobber op 08-08-2012 21:55 ]

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

blobber schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 21:51:
2TB limiet is niet 32bit os gerelateerd, maar wordt veroorzaakt door de mbr addressering die 32 bit is.In vista x86 moet het mogelijk zijn om met een externe 3tb schijf te werken, onder gpt wel te verstaan.
Dan heb ik het fout ;) thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
blobber schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 21:51:
+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tis geen wedstrijd hoor. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorst
Ik heb de "clean all" commando geinterrupt door gewoon bruutweg de schijf uit te trekken (ik kreeg het commando niet gestopt :$ )
de schijf is hopelijk niet beschadigd , voor zover ik weet nog niet
ik heb de schijf naar gpt geconverteerd dus dat gaat gelukkig

en ik heb nu een nieuw eenvoudig volume via schijfbeheer gemaakt en het is gelukt

ik kan gelukkig de volledige 3tb weer gebruiken

Iedereen heel hartelijk bedankt voor jullie hulp , met name blobber omdat ik vanuit zijn link dieper ben ingegaan op Diskpart.
KeDeShCh, BartNL en blobber heel hartelijk dank voor jullie hulp ^^

Ik zal mijn post editen hoe ik dit heb opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Ik lees net dat TS zijn probleem opgelost heeft en dat nog wel onder Vista 32 bit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blobber
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

@Vorst: Is al goed dude, was vergeten te reageren, je had misschien crtl-c kunnen doen om het commando te @KeDeShCh No problem, glad to be of service ;)

[ Voor 28% gewijzigd door blobber op 08-08-2012 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BartNL schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:03:
[...]

Ik lees net dat TS zijn probleem opgelost heeft en dat nog wel onder Vista 32 bit ;)
Ja, dat las ik ook. Dus wat is je punt nu eigenlijk? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
Verwijderd schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 22:07:
[...]
Dus wat is je punt nu eigenlijk? :?
Ik probeer niet een punt te maken maar ik reageerde omdat ik denk,
a- dat het niet helpt wanneer er onzin als goedbedoelde hulp wordt gepost.
b- dat je dat doet met een stelligheid van "..is mij al jaren bekend.." maakt het nog minder behulpzaam
Ik zou denken kijk het dan eerst na, nuanceer je advies of post niet. Mag jij best anders over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet doen, nergens voor nodig. :)

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2012 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJuror
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-12-2018
Wat ik in heel deze discussies niet begrijp is dat ik een schijf van 4TB heb die volledig in Vista Home Premium 32bit word herkend. In een andere partie van mijn HD staat een XP en daar word de schijf van 4TB ook volledig in herkend.

Het liep wel niet van een leien dakje en vraag me niet hoe ik het heb klaargespeeld maar van die omzetten naar GPT daar heb ik niets van gedaan.

Het is trouwens een schijf van LaCie 4TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Deze discussie is dan ook bijna 2 jaar oud, een stuk minder was toen bekend over deze grootte van schijven.
Wat een feit blijft, is dat jouw schijf ofwel geinitialiseert is als GPT ofwel meerdere partities heeft met een maximum van 2TB per partitie.
MBR ondersteunt namelijk per definitie geen partities boven de 2TB. Daarom loop je tegen bovenstaande problemen aan, niet vanwege OS limitaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dit helpt gegarandeerd

Start >> cmd.exe >> Diskpart >> list disk >> select disk [schijfnummer van de disk] >> clean >> convert gpt
vervolgens ga je naar schijfbeheer >> nieuw eenvoudig volume aanmaken , en het probleem is opgelost. de schijf is nu omgezet naar gpt. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:52
Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 13:04:
Dit helpt gegarandeerd

vervolgens ga je naar schijfbeheer >> nieuw eenvoudig volume aanmaken , en het probleem is opgelost. de schijf is nu omgezet naar gpt. _/-\o_
Als je gewoon de TS volledig leest kan je zien dat TS dit in 5 dagen opgelost heeft, waarbij jij er blijkbaar 5 jaar voor nodig had. :+
Pagina: 1