Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommedema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-03-2014
Ik heb zojuist de Asus Zenbook UX32VD-R3001V besteld en wil gebruik kunnen maken van mijn herroepingsrecht (volgens wet koop op afstand) mocht de laptop mij niet bevallen.

De webshop geeft aan dat de ultrabook hiervoor in originele staat moet zijn, en volgens hun betekent dit dat je de windows installatie niet mag uitvoeren omdat de volgende klant dit dan niet meer kan doen.

Is het mogelijk om, alvorens de windows installatie uit te voeren, een complete kopie te maken van de "factory" status zodat ik dit kan herstellen en toch gebruik kan maken van mijn herroepingsrecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-09 21:04
Je kan de laptop gewoon terug naar de fabrieksinstellingen brengen door middel van op F9 te drukken bij het opstarten van je laptop. In windows kan je met het bijgeleverde AI Recovery utility twee DVD's laten schrijven (of 1 BR) en daarmee booten om ook op die manier je laptop terug naar de fabrieksinstellingen te brengen. Ik heb zelf de UX31A en deed het met de 2 DVD's, nadat het met F9 niet lukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommedema
ShaiNe schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 22:47:
Je kan de laptop gewoon terug naar de fabrieksinstellingen brengen door middel van op F9 te drukken bij het opstarten van je laptop. In windows kan je met het bijgeleverde AI Recovery utility twee DVD's laten schrijven (of 1 BR) en daarmee booten om ook op die manier je laptop terug naar de fabrieksinstellingen te brengen. Ik heb zelf de UX31A en deed het met de 2 DVD's, nadat het met F9 niet lukte.
Oké, dus het is niet waar dat wanneer je bijvoorbeeld voor een Engelse installatie kiest de installer de overbodige Nederlandse bestanden etc. permanent verwijderd? Ik had zoiets gehoord, waardoor je nooit meer terug kan naar de oorspronkelijke stand van de laptop uit de winkel (dus voor de installatie).

Hoe heb je naar DVDs gebrand en geboot terwijl er geen optische drive in zit? Kan dit ook met een USB stick van 20GB?

[ Voor 5% gewijzigd door tommedema op 27-07-2012 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenvh
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23-09 16:35

Koenvh

Hier tekenen: ______

Even een hele andere optie: Bel het bedrijf en vraag hoe het zit...

Veel makkelijker ;)

🠕 This side up

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tommedema schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 16:13:
De webshop geeft aan dat de ultrabook hiervoor in originele staat moet zijn, en volgens hun betekent dit dat je de windows installatie niet mag uitvoeren omdat de volgende klant dit dan niet meer kan doen.
Onzin. Dat is het probleem van de winkel. Als ze een product verkopen wat blijkbaar niet meer geschikt is voor de volgende klant zodra je het openmaakt is dat niet jouw probleem. Hetzelfde geval als met blister verpakkingen. Die mag je gewoon openmaken en weer terugsturen als het niet bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommedema
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 22:52:
[...]

Onzin. Dat is het probleem van de winkel. Als ze een product verkopen wat blijkbaar niet meer geschikt is voor de volgende klant zodra je het openmaakt is dat niet jouw probleem. Hetzelfde geval als met blister verpakkingen. Die mag je gewoon openmaken en weer terugsturen als het niet bevalt.
-- edit: is blijkbaar overruled door onderstaand bericht --

Volgens ICT-jurist Arnoud Engelfriet is dit niet waar.

Quote wetsartikel:

"Hij zal het door hem ontvangen product derhalve in de staat waarin hij het heeft ontvangen moeten retourneren aan de verkoper. Is dit niet mogelijk, dan is de consument gehouden tot schadevergoeding voor zover de tekortkoming aan hem kan worden toegerekend (artikelen 6:74 e.v. jo. 6:273 e.v. BW)"

Dan is er dus sprake van een schadevergoeding. Vandaar dat ik de laptop in dat geval wil herstellen naar originele staat.

[ Voor 3% gewijzigd door tommedema op 27-07-2012 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:08
Dit is meer van toepassing:
http://blog.iusmentis.com...bij-laptops-via-internet/
en o.a. https://loket.degeschille...5b9-6d9f73c72ac5&cvt=2413

[ Voor 47% gewijzigd door Jimster op 27-07-2012 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies. De wet koop op afstand is bedoeld om het product te testen. Je kan duidelijk geen goede indruk van het product krijgen zonder hem aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommedema
Bedankt, dat is goed nieuws!

Maar om een discussie met de webshop te vermijden, is het alsnog mogelijk om de installatie ongedaan te maken voor deze laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

tommedema schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 22:55:
[...]

Volgens ICT-jurist Arnoud Engelfriet is dit niet waar.

Quote wetsartikel:

"Hij zal het door hem ontvangen product derhalve in de staat waarin hij het heeft ontvangen moeten retourneren aan de verkoper. Is dit niet mogelijk, dan is de consument gehouden tot schadevergoeding voor zover de tekortkoming aan hem kan worden toegerekend (artikelen 6:74 e.v. jo. 6:273 e.v. BW)"

Dan is er dus sprake van een schadevergoeding. Vandaar dat ik de laptop in dat geval wil herstellen naar originele staat.
allen kan deze tekortkoming jou niet worden toegerekend. het is een 'product fout' jij hebt het recht te proberen (dus ook om bv een blister open te maken, anders kan je niet bij het product. Dat het daarna niet mee in de pakken valt / origineel te herstellen is jou niet toe te rekenen lijkt me. immers heb jij enkel dat gedaan wat nodig was om het normale gebruik te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-09 21:04
tommedema schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 22:50:
[...]

Oké, dus het is niet waar dat wanneer je bijvoorbeeld voor een Engelse installatie kiest de installer de overbodige Nederlandse bestanden etc. permanent verwijderd? Ik had zoiets gehoord, waardoor je nooit meer terug kan naar de oorspronkelijke stand van de laptop uit de winkel (dus voor de installatie).

Hoe heb je naar DVDs gebrand en geboot terwijl er geen optische drive in zit? Kan dit ook met een USB stick van 20GB?
Als je terug naar de fabrieksinstellingen recovert met behulp van de verborgen recovery-partitie of met behulp van recovery DVD's (deed ik met een extern USB-DVDRW-drive), dan heb je terug de exacte toestand als de eerste keer dat je je laptop opstart, waar je terug je taal moet kiezen etc. Er wordt dus niets verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-09 20:18

Bolletje

Moderator Harde Waren
Meer iets voor het Shopping Forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 23:00:
Precies. De wet koop op afstand is bedoeld om het product te testen. Je kan duidelijk geen goede indruk van het product krijgen zonder hem aan te zetten.
Dat is de "conventional wisdom", ja, en voor zover ik gezien heb is dat ook wel de letter van de wet. De geest van de wet is echter om dezelfde mogelijkheden te hebben alsof je daarwerkelijk in de winkel bent: dus niet dat je eindeloos je gang kan gaan met je aankoop, maar het gebruikt alsof het een demo-model is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je kan ook booten van een USB en dan een installatie op een externe hdd zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Backup maken met Redo backup, dat is opensource en dan trek je dus een kopie van de hele harde schijf. Dit doe ik zelf wanneer ik niet 100% zeker ben of ik weer terug op Linux wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@TS: misschien is het eenvoudiger om de laptop gewoon bij een zaak te bestellen die niet moeilijk doet over het retourneren van een laptop of je laptop bij een winkel te kopen waar je hem kunt uitproberen :) Voorkomen is beter dan genezen (en je weet gelijk waarom het product bij die andere winkel een paar tientjes duurder is).
Pagina: 1