Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal een kort vraagje.
Ik heb verschillende Acer Aspire's een 1714SMi , 1711SMi , deze zijn perfect in orde ,en heb nu nog een 1703SM (het kleiner broertje zeg maar) bijgekocht.
Die ligt volledig uitmekaar chassis en zo is beschadigd , ik wil hem terug helemaal in orde maken , ik heb nog een hoop onderdelen liggen , is puur voor hobby dus dat komt goed.
Nu deze laptop heeft standaard een Intel Pentium 4 2.6 GHz (socket 478) , ik wil er een 3.4 GHz (socket 478) inzetten , ik weet ze nog te vinden op Ebay , maar kan ik die er zomaar inzetten en ga ik er mee resultaat bereiken , dus een stuk sneller.
Of gaat het moederbord of de bios die niet herkennen , of dat het geen effect heeft , of dat het moederbord de componenten heeft enkel voor de 2.6 GHz..
Ik weet enkel dat de processor past , maar mss is dit niet voldoende en/of dat ik nog op dingen moet letten bij het bestellen van zo'n processor.
Op dat gebied ken ik er weinig van vandaar hier mijn vraag voor de kenners.
Deze heeft tevens standaard 512Mb geheugen DDR , en wil er 2x 1GB DDR inzetten.
Ik hou van deze laptops 3.5" HDD enz vandaar mijn interesse . :)
Ik hoor het wel.

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:44
Het beste kun je op de moederbord kijken welk merk en typenummer hierop staat. Dat invoeren in Google + CPU en dan kom je vaak al een heel eind.

Kom je daar niet uit dan deze gegevens hier vermelden.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-02 22:52

Nemesizz

Untouchable

Waar je goed op moet letten is welke Pentium 4 het is.

Er zijn meerdere versies voor socket 478 en niet alles werkt op alle moederborden (laptops zijn metname heel erg picky soms).

Je hebt voor socket 478 (desktop) oa:
- P4 Willamette , verwacht overigens niet dat je die nu hebt, die gingen niet tot 2,6Ghz namelijk. Die hebben (uit m'n hoofd even) 400Mhz bus (100x4) en 256KB cache.
- P4 Northwood, en daar weer verschillende varianten van. Zo heb je Northwoods met 533Mhz bus (133x4) met 512KB cache, en modellen met 800Mhz bus (200x4) met 512KB cache.
Daarnaast heeft de 3,06Ghz model met 533Mhz bus ook nog eens Hyperthreading, de overige 800Mhz bus modellen hebben dit ook (de andere 533Mhz modellen hebben geen hyperthreading).
- P4 Prescott, dit is echt een enorm hitte monster maar ging wel vaak het hoogste qua kloksnelheid, maar lijkt mij voor een laptop totaal niet geschikt. Als desktop processor met grote (stock) koeler halen ze al met gemak 50ºC idle, dan wil je niet weten hoe heet ze worden met een dun laptop koelertje.
Prescotts zijn in verschillende smaken, maar zijn metname te herkennen aan 1MB cache.
Ze zijn er in zowel 533Mhz bus (133x4) als 800Mhz bus (200x4) modellen, met én zonder hyperthreading.

Laptops (metname de oudere) zijn zoals ik zei soms heel erg picky.
Als je nu een model hebt met een Northwood processor met 533Mhz bus en zonder hyperthreading, is de kans groot dat een 800Mhz bus model mét hyperthreading mogelijk niet gaat werken.
En als je er een Prescott model instopt kan het ook zijn dat de laptop niet wil starten (cpu word niet ondersteund waarschijnlijk) en dat ding genereerd zoveel hitte dat de laptop gewoon uitvalt.

Zelf heb ik ook een laptop met een Pentium 4 en dan een desktop Pentium 4 processor erin. Dat is "nog maar" een 2,8Ghz Northwood model (533Mhz bus, geen Hyperthreading) en dat ding word idle al 40 a 45ºC ofzo en 55ºC onder load (maar dan gaan beide fans op 100% en heb je echt een straaljager).
Ik heb zelf ook wel eens gedacht dat ding te upgraden, maar cpu-support list is niet te vinden (voor mijn laptop), en vrees ook dat modellen met 800Mhz bus en Hyperthreading niet gaan werken.

Daarnaast is er niet zoveel nut. Ja een P4 3,4Ghz is sneller dan een 2,6Ghz, maar beide zijn gewoon "slap".
Pentium 4 had veel Mhz maar weinig power per Mhz. Daarnaast is het een single core processor, en moderne programma's kunnen beter overweg met multicores.
Zelfs Youtube filmpjes kijken wil soms al bijna niet meer op een P4 (720P kan mijn P4 iig niet aan).

Beetje wall of text maar hoop dat het zo ietsje duidelijker is.
Ik schat de kans klein in dat het goed gaat, maar je kan het proberen.
Maar verwacht niet te veel (ookal werkt het) van een P4, moderne software is vaak te zwaar voor die dingen.

Verwijderd

Topicstarter
Nemesizz schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 19:23:
Waar je goed op moet letten is welke Pentium 4 het is.

Er zijn meerdere versies voor socket 478 en niet alles werkt op alle moederborden (laptops zijn metname heel erg picky soms).

Je hebt voor socket 478 (desktop) oa:
- P4 Willamette , verwacht overigens niet dat je die nu hebt, die gingen niet tot 2,6Ghz namelijk. Die hebben (uit m'n hoofd even) 400Mhz bus (100x4) en 256KB cache.
- P4 Northwood, en daar weer verschillende varianten van. Zo heb je Northwoods met 533Mhz bus (133x4) met 512KB cache, en modellen met 800Mhz bus (200x4) met 512KB cache.
Daarnaast heeft de 3,06Ghz model met 533Mhz bus ook nog eens Hyperthreading, de overige 800Mhz bus modellen hebben dit ook (de andere 533Mhz modellen hebben geen hyperthreading).
- P4 Prescott, dit is echt een enorm hitte monster maar ging wel vaak het hoogste qua kloksnelheid, maar lijkt mij voor een laptop totaal niet geschikt. Als desktop processor met grote (stock) koeler halen ze al met gemak 50ºC idle, dan wil je niet weten hoe heet ze worden met een dun laptop koelertje.
Prescotts zijn in verschillende smaken, maar zijn metname te herkennen aan 1MB cache.
Ze zijn er in zowel 533Mhz bus (133x4) als 800Mhz bus (200x4) modellen, met én zonder hyperthreading.

Laptops (metname de oudere) zijn zoals ik zei soms heel erg picky.
Als je nu een model hebt met een Northwood processor met 533Mhz bus en zonder hyperthreading, is de kans groot dat een 800Mhz bus model mét hyperthreading mogelijk niet gaat werken.
En als je er een Prescott model instopt kan het ook zijn dat de laptop niet wil starten (cpu word niet ondersteund waarschijnlijk) en dat ding genereerd zoveel hitte dat de laptop gewoon uitvalt.

Zelf heb ik ook een laptop met een Pentium 4 en dan een desktop Pentium 4 processor erin. Dat is "nog maar" een 2,8Ghz Northwood model (533Mhz bus, geen Hyperthreading) en dat ding word idle al 40 a 45ºC ofzo en 55ºC onder load (maar dan gaan beide fans op 100% en heb je echt een straaljager).
Ik heb zelf ook wel eens gedacht dat ding te upgraden, maar cpu-support list is niet te vinden (voor mijn laptop), en vrees ook dat modellen met 800Mhz bus en Hyperthreading niet gaan werken.

Daarnaast is er niet zoveel nut. Ja een P4 3,4Ghz is sneller dan een 2,6Ghz, maar beide zijn gewoon "slap".
Pentium 4 had veel Mhz maar weinig power per Mhz. Daarnaast is het een single core processor, en moderne programma's kunnen beter overweg met multicores.
Zelfs Youtube filmpjes kijken wil soms al bijna niet meer op een P4 (720P kan mijn P4 iig niet aan).

Beetje wall of text maar hoop dat het zo ietsje duidelijker is.
Ik schat de kans klein in dat het goed gaat, maar je kan het proberen.
Maar verwacht niet te veel (ookal werkt het) van een P4, moderne software is vaak te zwaar voor die dingen.
Goh hartelijk dank , wat een uitleg , ja dat is me duidelijk , dus echt niet te moeite om te doen.
Dan gaan we die zo laten , ik zet er enkel de 2GB in en mag ie weg.
Zoals ik al zei , ik heb nog de 1711 en 1714SMi oorspronkelijk met 2.8 en 3.4 GHz , ze doen het goed , zelfs de YouTube filmpjes met fullscreen ;)
Echt leuk die reacties die je hier altijd krijgt. Echt top!!!

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:18
Ik zou het niet doen. Laptops zijn erg kieskeurig met cpu's, en als het al werkt, is het de vraag of de nieuwe cpu niet teveel warmte produceert. De koeler die in de laptop zit is niet berekend op meer warmte, waardoor hij kan gaan terugclocken (weg is je prestatiewinst) of zelfs uitvallen.
Ik zou je laptop ook even googelen, want niet in alle (oudere) laptops kan je zomaar 2 gb prikken. Zou zomaar kunnen dat 1 of 1 1/2 gb zijn max is.

Verwijderd

Topicstarter
Stefan1987 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 21:23:
Ik zou het niet doen. Laptops zijn erg kieskeurig met cpu's, en als het al werkt, is het de vraag of de nieuwe cpu niet teveel warmte produceert. De koeler die in de laptop zit is niet berekend op meer warmte, waardoor hij kan gaan terugclocken (weg is je prestatiewinst) of zelfs uitvallen.
Ik zou je laptop ook even googelen, want niet in alle (oudere) laptops kan je zomaar 2 gb prikken. Zou zomaar kunnen dat 1 of 1 1/2 gb zijn max is.
Hallo dank voor je reactie , hij heeft 2 sleuven en je kan tot max 2GB gaan dat is geen probleem , dat heb ik gecheckt , 2 sleuven , maar duw er geen van 2 x 2GB in want dat werkt idd NIET.
Pagina: 1