upgrade voor max 200,- (goedkoper is nog beter!)

Pagina: 1
Acties:

• sikkel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-02 02:55
PC op dit moment:
- Switch ATX Case (zie geen modelnummer ofzo)
- Voeding:

Codegen 420W ATX 12V (V2.0 (p4) model 300xx) 20pin.
DC Output:
+3.3v 25A
+5V 30A
Samen 130W max
+12v_1 12A
+12v_2 15A
Samen 240W max
-5v 0,5A
-12V 0,8A
Samen 9,8w max
+5 vsb 2A
10w max
Totaal 420w max.

- Moederbord: Intel Corporation D915GUX (J2E1)
- CPU: Intel Pentium 4 530, Prescott 90nm Technology
- Geheugen: 4x 1gb DDR2 ram
- GPU: XFX Geforce8600gts, PCI Express x16, 256mb GDDR3, 10DE-0400 Revision A2.
- Monitor: benq G2420HDBL
- HDD: 2x 80gb SATA, 1x 500gb PATA.
- DVD: NEC DVD_RW ND-3550A PATA

Wat ik nog heb liggen:
- GPU: Asus EN8600GT Silent/HTDP/256M/A

Wensen:
Deze PC zou ik graag upgraden voor max 200,-.
99% van de tijd zal ik hem gebruiken voor internetten en (HD) films/series kijken (kan die nu al door de 8600gts). Tekstverwerken etc. Geen zware programma's dus.

Verder zou ik af en toe fifa 12 willen spelen, photoshop en illustrator.

De upgrade is vooral bedoeld om alles wat sneller te laten opstarten, bestanden uitpakken, beter multitasken, sneller sites laden etc. Een veel snellere windows ervaring.

Eigen idee:
Uitgaand van de BBG van juli:
- CPU: AMD A8-3870K Black Edition (100,-)
- Geheugen: Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile (28,-)
- moederbord: Asrock A75 PRO4-M (69-)

Dan beide 8600's in SLI gebruiken.

Echter een paar bezorgdheden/overwegingen:
1. Trekt mijn voeding dit alles?
2. Met dit moederbord kan ik mijn 500gb HHD en DVD brander niet aansluiten omdat er geen PATA aansluiting op zit. Kan echter ook geen ander moederbord vinden die wel een pata aansluiting heeft.
3. Kan ik niet beter een SSD kopen en minder goede processor?

Alternatief: Tweedehands een moederbord + cpu kopen met PATA aansluiting en zodat ik het DDR2 geheugen kan blijven gebruiken?

Ben benieuwd naar jullie suggesties! (en 200,- is echt de max!)

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:14

St@m

@ Your Service

Ik heb er niet al te veel verstand van, maar ik heb een AMD A8-3850 volgens mij, en ik speel hier gewoon Fifa 2012, er zit al een videochip in de processor.
Dus lijkt me onzinnig om die 2 8600's in SLI te zetten, koop dan een videokaart die past bij de CPU en draai dat als Crossfire (volgens mij heet dat zo bij AMD :P ) en verkoop de twee videokaarten.
Simpel mobo erbij van 5 tientjes, geheugen voor 3 tientjes en je bent klaar.

Nogmaals, ik heb er verder geen verstand van, maar ik draai Fifa 2012 probleemloos als ik eens wil gamen op de tv (zit in mijn HTPC)

[ Voor 10% gewijzigd door St@m op 27-07-2012 16:02 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-03 16:39

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Zoals hierboven.

Verkoop je oude meuk, koop de dingen die je hierboven plaatste.

Mobo met PATA kopen is echt echt zonde! Spaar dan even door of probeer van de verkopen een andere hdd te kopen.

-= Very annoying forum person =-

• sikkel
Dus eigenlijk alles verkopen/wegdoen behalve de kast, voeding en beeldscherm?

Moet ik dus ook nog een nieuwe brander en Sata Hdd kopen om de oude te vervangen.

Is het geen idee om tweedehands (waarschijnlijk voor minder) een moederbord plus processor te kopen waarop ik alles wel kan aansluiten en het oude geheugen kan gebruiken?

Verwijderd

Oude geheugen gebruiken moet je niet willen, kan ook niet icm een recente cpu (vooruit kan wel, maar niet aan te raden).
Je kunt óf eerst een tussenstapje doen en heel goedkoop upgraden naar Core2Duo / Quad en dan doorsparen voor een goede upgrade; óf nu half upgraden en straks spijt hebben ;)

Voor een kratje bier kun je hier in ieder geval een Micro-ATX Socket 775 + Core2Duo E6400 (of 6300) oppikken, kun je al je bestaande zut (incl geheugen) op aansluiten en is al een stukje sneller.
Dan lekker doorsparen en meteen goed upgraden (voor rond de 350 euro, incl harddisk namelijk).

Bottomline: 2e hands is inderdaad verstandig.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2012 16:20 ]

• sikkel
Dan neig ik toch voorlopig naar het kratje bier oplossing...

Maar die twee 8600's hebben ook geen toegevoegde waarde meer tov de gpu in de A8-3850?

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

sikkel schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 16:15:
Dus eigenlijk alles verkopen/wegdoen behalve de kast, voeding en beeldscherm?

Moet ik dus ook nog een nieuwe brander en Sata Hdd kopen om de oude te vervangen.

Is het geen idee om tweedehands (waarschijnlijk voor minder) een moederbord plus processor te kopen waarop ik alles wel kan aansluiten en het oude geheugen kan gebruiken?
Ik zie het nut hier echt niet van in.... Waarom blijven hangen op oudere, gebruikte onderdelen. Kans op defecten is ook groter en (afgaande van wat je koopt) zul je er niet veel op vooruit gaan.

De AMD processor heeft een vrij goede, ingebouwde, GPU. Gebruik deze eerst en verkoop ondertussen je oude spullen. Voor het geld wat het oplevert kan je investeren in een andere videokaart of SSD.

Branders zijn overrated.

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-03 10:43

E-Rick

I love it :7

Als je je huidige systeem wil upgraden zou ik alleen maar een SSD kopen, dat gaat vele malen meer effect hebben dan meer ram of een iets snellere cpu. En anders zou ik voor een compleet nieuw systeem gaan.

Choose life

• SinergyX
  • Laatst online: 01:11

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Volgens mij werkt SLI toch enkel met 2 identieke kaarten? (het was crossfire die met 2 verschillende kon werken). Zelfs dan nog betwijfel ik of 2x8600 uberhaubt sneller zijn dan de huidige generaties GPU's.

Moederboard, CPU, geheugen, totaal gok 130 euro en zal makkelijk draaien op die 420watt voeding.

Dan voor 70 euro een 2nd generatie SSD, hoef je je daar ook niet meer druk om te maken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• sikkel
Ik hoor het al, eruit met die oude meuk haha.
Het enige dat ik dan nog zou kunnen gebruiken is de kast, voeding en die 500gb hdd in externe case die ik nog heb liggen ergens.

Als ik dan toch al meer zou upgraden, is de AMD FX-6100 uit de BBG dan nog van meerwaarde? En van intel iets?

Verwijderd

Sterker nog, de amd processor presteert zo'n 25% beter dan een 8600GT sli opstelling.
De FX-6100 heeft geen geintegreerde GPU dus dan zal je een losse kaart moeten kopen (of toch je 8600gt SLI gebruiken, wat inderdaad wellicht niet eens kan).
Intel is zeker een optie maar dan eigenlijk niet qua graphics en meer qua cpu kracht.
In je budget zal een snelle cpu dan zeker niet vallen, Intel is duurder (maar wel beter) op dit moment.

Je kunt overigens nog overwegen om een PATA pci kaartje te gebruiken om je oudere hardware toch nog te gebruiken, kost je 2 tientjes.
Als je je 80gb harddisks dan in raid0 draait heb je 160gb aan ruimte en wat betere prestaties dan je nu hebt, je hebt dan wel wat meer risico dat je je data kwijt bent als 1 vd 2 stuk gaat.

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2012 16:36 ]

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik weet niet precies welke socket de A8 is (FM1?), maar die kan je nemen tot je genoeg geld hebt voor een losse CPU en videokaart, A8 verkoop je weer door en je bent weer een stapje verder. Komende generaties moederborden met dezelfde socket zullen maar marginaal beter of sneller zijn, daar kan je in iedergeval een goede basis voor neerzetten.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• sikkel
Als ik het gamen dan maar even voor lief houd en alleen kijk naar een zo snel mogelijke pc voor normaal windows werk (internetten word etc) welke intel cpu zou dan icm geheugen en moederbord voor 200,- beter zijn dan de A8? Of is voor rond de 200 AMD gewoon de beste oplossing?

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

De intel variant is sneller op CPU gebied, maar AMD heeft een stuk sterkere GPU. Per saldo kan je dan beter bij AMD zitten (denk niet dat bij games zoals Fifa de CPU snel een bottleneck zal worden) en vanuit daar verder werken.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
master_viper schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 16:23:
[...]
Branders zijn overrated. outdated.

Verwijderd

sikkel schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 16:40:
Als ik het gamen dan maar even voor lief houd en alleen kijk naar een zo snel mogelijke pc voor normaal windows werk (internetten word etc) welke intel cpu zou dan icm geheugen en moederbord voor 200,- beter zijn dan de A8? Of is voor rond de 200 AMD gewoon de beste oplossing?
Geen, in dat segment kan intel niet concurreren, je zou dan naar een i3 gaan die qua processor wel goedkoper is maar de moederborder zijn weer iets duurder; per saldo kom je op het zelfde uit voor nagenoeg dezelfde prestaties.
Behalve op GPU gebied, daar kan de i3 gewoonweg niet aan tippen.

Met jouw wensen is AMD de juiste keuze.

edit: de i3 is zelfs duurder op dit moment (als je de laatste generatie pakt)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2012 16:46 ]

• sikkel
ik denk dan dat ik voor het volgende ga:

500gb hdd gebruiken mbv externe case, kast en voeding hergebruiken, branden bij iemand anders.

Volgende upgrade:
128gb SSD

en eventueel later nog een betere cooler en overclock en aparte GPU.

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Volgens mij kun je met dit budget beter naar een tweedehands systeempje kijken, zoiets bijvoorbeeld:
V&A aangeboden: Low end gaming desktop, e8500, ati 5770

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

warp schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 16:46:
Volgens mij kun je met dit budget beter naar een tweedehands systeempje kijken, zoiets bijvoorbeeld:
Dat is toevallig een met een foutmelding, lijkt me niet het risico waard met een krap budget.

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

warp schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 16:46:
Geen garantie voor zover ik zie, nog steeds oude onderdelen. Wie weet wat er verder mee gebeurd is?

De veilige keuze zijn imho de nieuwe onderdelen.

Verwijderd

2e hands is een prima optie voor een laag budget maar wel even alles werkend laten zien ;)

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

sikkel schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 16:46:
ik denk dan dat ik voor het volgende ga:

Mooi setje inderdaad, heb je aardig net uitgangspunt.

Voor wat je er mee wil doen, is hij zeker geschikt.

• Kwiebus89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-01 11:35
Ik zie dat je er al zo goed als uit bent, maar nog even voor de duidelijkheid:
Je kunt een 8600gt en een 8600gts NIET in sli zetten, het moeten twee dezeflde gpu's zijn.
Dus al zou je het willen, het kan niet ;).

• sikkel
yasin89 schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 17:10:
Ik zie dat je er al zo goed als uit bent, maar nog even voor de duidelijkheid:
Je kunt een 8600gt en een 8600gts NIET in sli zetten, het moeten twee dezeflde gpu's zijn.
Dus al zou je het willen, het kan niet ;).
bedankt voor de duidelijkheid.
Denk dat ik de oude meuk maar gewoon achter me moet laten. Misschien kan ik er nog iets voor krijgen ergens en anders gaat hij wel ergens dienen als muziek pc ofzo.

Nog een ding. Is een Cooler master RS-430-PCAP voeding nog een grote meerwaarde op die ik nu heb? Waarschijnlijk kan ik die voor weinig overnemen.

[ Voor 3% gewijzigd door sikkel op 27-07-2012 17:13 ]

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik ken het codegen merk niet, mischien dat hij wat stabielere voltages heeft, maar meer heb je er ook niet aan, het zou in het uiterste geval iets stabieler kunnen zijn.

• sikkel
Iedereen in ieder geval bedankt voor de snelle reacties!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-03 13:21
sikkel schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 17:13:
[...]

bedankt voor de duidelijkheid.
Denk dat ik de oude meuk maar gewoon achter me moet laten. Misschien kan ik er nog iets voor krijgen ergens en anders gaat hij wel ergens dienen als muziek pc ofzo.

Nog een ding. Is een Cooler master RS-430-PCAP voeding nog een grote meerwaarde op die ik nu heb? Waarschijnlijk kan ik die voor weinig overnemen.
Als het voor een prikkie is zou ik voor de Cooler Master gaan. Die Codegen's zijn niet zo denderend. Heb er al genoeg met brandsporen zien langskomen in mijn computer reparatie tijd.

Computer says no

Verwijderd

sikkel schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 16:46:

500gb hdd gebruiken mbv externe case, kast en voeding hergebruiken, branden bij iemand anders.
Brandertjes zijn wel erg goedkoop vandaag de dag , voor nog geen 17 euro heb je een samsung dvd writer :)

pricewatch: Samsung SH-222BB Zwart

Die dvd speler heeft een low priority met de upgrade ,als je een prescot hebt is het mobo en cpu belangrijker .

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Met zo'n Codegen voeding zou ik het niet eens willen wagen, die twee in SLI :|

Codegen is absolute budget, niet denderend.

[ Voor 30% gewijzigd door Madrox op 27-07-2012 18:33 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• sikkel
Zal me best doen voor die cooler master. bedankt!

• sikkel
nu zit ik toch weer te twijfelen. Als ik het gamen nu even vergeet. kan ik dan niet beter een i3 kopen?

Intel Core i3 2125 Boxed (125,-)
Corsair CML4GX3M1A1600C9 (24,-)
Asrock H67M B3 (65,-) (geen idee of dit een goede keuze voor een moederbord is)

totaal: 214,-

iets meer dan de 200, maar als het nu echt veel sneller is voor normaal gebruik behalve gamen, is dat geen probleem. De enige eis is dat ik HD films kan kijken, maar dat kan die i3 als het goed is.

wat zouden jullie doen?

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Die 14 euro besparen, het is een stepup setje, dat verschil tussen die 2 ga je amper merken.

• sikkel
SinergyX schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 21:14:
Die 14 euro besparen, het is een stepup setje, dat verschil tussen die 2 ga je amper merken.
dan kan ik inderdaad maar beter voor de betere GPU van AMD gaan. Heb al die vergelijkingen tussen processors helaas niet zo paraat...

• sikkel
Is dit geen goede deal voor 250,-?

V&A aangeboden: 6-core PC voor lage prijs

hoe verhoud die processor zich tov A8-3870k?
volgens score op passmark zou de 6 core beter moeten zijn...
Pagina: 1