Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In het kort: Volgens mij is mijn loonheffing verkeerd berekend in de 5e maand (Mei).
In het kort 2: Ik ben geen rekenwonder, dus niet alles is op de cent accuraat :P

Ik:
22 jaar - Bruto E 1800-1850

Betaalde loonheffingen:
Februari 290E Februari begonnen bij dit bedrijf
Maart 345E
April: 409E verjaardag
Mei: 1166E
Juni: 381E
Juli: 381E

Zoals je ziet loopt alles vrij gelijk op een giga piek in Mei na.
Dit komt door het uitbetalen van mijn vakantiegeld + loon.

Mei:
E 1842 Bruto Salaris
E 1578 Bruto Vakantietoeslag
Totaal: E 3588,51 Bruto

Loonheffing: - E1166,08 <--- ???
Netto (incl 174E Reiskosten vergoeding): 2557.79

Research dat ik gedaan heb blijkt dat de heffing op vakantietoeslag ongeveer 33.5 % is.
Met daarbij mijn normale loonheffing a E 380 kom ik toch echt op ongeveer E 390.- + E 380.- = E 770.- in plaats van 1166.08.

Wat ik vermoed is dat die (ongeveer) 33.5% niet van mijn vakantie toeslag is afgehaald, maar van het totale bruto bedrag, dan kom ik wel op dat bedrag uit.
Is dit correct? Vind dat vreemd namelijk.

Ik kom er niet aan uit, ik zie cijfertjes dansen |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 15:18

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Waarom ze dat doen weet ik niet precies (mss heeft dat met standaarden te maken) maar erg is het niet (behalve dat je nu iets minder krijgt) aan het einde van het jaar gewoon een belastingaangifte invullen en alles wordt rechtgetrokken als het scheef was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoooper
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
33% is tot loon van ca. 18.000 euro per jaar.. je komt daar bovenuit dus wordt het ca. 42%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Op de meeste loonstrookjes staat ergens een procentteken met een getal ervoor en vaak de omschrijving bijzondere beloning.

Ik jouw geval zal dat 41,95 zijn of 42.

Dat is de loonheffing voor beloningen die niet tot je vast salaris horen. Eenmalige uitkeringen, overwerk, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
Over het vakantiegeld wordt altijd het hoogste tarief waar je in zit gerekend. Dat is ook logisch omdat, als je alle loon van een jaar optelt, je deels in dat tarief uitkomt.

Overigens rekent een salarisadministratie dergelijke zaken netjes uit. De teruggave zal doorgaans circa 0 zijn. Mocht de salarisadministratie een rekenfoutje hebben gemaakt, dan komt dat bij de belastingaangifte wel weer goed.

De ervaring leert overigens dat je dit soort vragen ook heel goed aan de salarisadministratie kunt stellen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 15:53
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 14:23:
........
Mei:
E 1842 Bruto Salaris
E 1578 Bruto Vakantietoeslag
Totaal: E 3588,51 Bruto
3588,51 bruto * 32% = 1.148 belasting
3588 - 32% = 2283 netto

Tel daar nog wat bruto/netto reiskosten bij op en je zit wel aan de bedragen die je uitgekeerd hebt gekregen.
Zie daar weinig verkeerds aan.

Maar aan het einde van het jaar wordt het definitief vastgesteld en krijg je teveeld betaalde belasting gewoon terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 18:10

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

http://financieel.infonu....tiegeld-en-13e-maand.html

Hier staat het mooi omschreven, als je verder geen bijzonderheden hebt, loopt dat altijd netjes op 0.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Iblies schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 14:44:
Op de meeste loonstrookjes staat ergens een procentteken met een getal ervoor en vaak de omschrijving bijzondere beloning.

Ik jouw geval zal dat 41,95 zijn of 42.

Dat is de loonheffing voor beloningen die niet tot je vast salaris horen. Eenmalige uitkeringen, overwerk, etc.
Voor bijzondere beloningen is geen sprake van een speciaal tarief, ze worden alleen standaard ingedeeld in het hoogste tarief wat ook voor de reguliere beloning geldt. Hierdoor lijkt het een bijzonder tarief, maar niets is minder waar. E.e.a. om te voorkomen dat je moet bijbetalen aan het einde van het jaar.

Voorbeeld:
- voor 00-12 geldt 25% belasting
- voor 12-30 geldt 50% belasting
- je verdient 2 per maand en krijgt 5 vakantiegeld

2 opties:
- over vakantiegeld reken je 25%
- over vakantiegeld reken je 50%

Optie 1:
- bruto per maand = 2, netto = (1-25%)+(1-50%)=1,25
- bruto vakantiegeld = 5, netto = 3,75
- bruto jaartotaal = 29, te betalen belasting is dus (12*0,25)+(17*0,5)=11,5
- betaalde belasting = 10,25
- bijbetalen dus

Optie 2:
- bruto per maand = 2, netto = (1-25%)+(1-50%)=1,25
- bruto vakantiegeld = 5, netto = 2,50
- bruto jaartotaal = 29, te betalen belasting is dus (12*0,25)+(17*0,5)=11,5
- betaalde belasting = 11,5
- niet bijbetalen dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@argro en @lbies
Percentage BT is inderdaad 41.95 en als ik het goed begrijp is dit de belasting die ik betaal over mijn vakantietoeslag en overuren en ook (?) reiskosten vergoeding (?).

Ik kom alleen niet echt uit je tabel argro hehe! sorry :P
Maar alsnog een poging, verbeter me if I screw it up:
(Percentage BT) 41.9% van (Vakantietoeslag) E1578.03 = E 661.19 aan Loonheffing
Tel ik dat bedrag op bij mijn maandelijks (ruim genomen) salaris loonheffings bedrag a 400E kom ik op E 1061.19. Dan is dit alsnog 100Euro minder dan uiteindelijk er van af getrokken is.

Waar ga ik de fout in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Kijk eens op je loonstrook onder kopje 'fiscaal loon' of 'loon voor loonheffing', deze kan afwijken van je brutoloon, en dus ook afwijking geven in af te dragen loonheffing.

[ Voor 25% gewijzigd door SinergyX op 27-07-2012 15:47 ]

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kopje Fiscaal loon of Loon voor loonheffing zie ik niet staan.
Alle cijfers die af worden getrokken zijn:

ZVW Premie - 254.40
Word vervolgens door werkgever 100% vergoed +254.40
WGA-Hiaat Premi -5.33
Loonheffing -1166.08

Verder nog 2 vanaf nettoloon.

Onderaan staat nog een Loonheffings tabel:
Normaal tarief: 381.41
Bijzonder tarief: 784.67
Dat is dus het totaal aan loonheffings a 1166.08
Maar waar komt dat restje vandaan O_o

Jaarloon BT: 24.596,82
Percentage BT: 41.95

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Over ZVW moet je afaik ook loonheffing betalen, ondanks dat je het betaald en direct weer vergoed krijgt.

Pak je brutoloon, tel ZVW erbij op en kijk dan in de tabel hoeveel het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dan komen er helemaal andere bedragen uit.

Daarnaast zou de loonstrook foutieve informatie geven dan? ZVW word als eerste prioriteit behandeld en loonheffing als laatste (of zit ik er hier naast?).

Zou het niet gewoon een fout kunnen zijn? Want het scheelt ong. E 105.- en dit bedrag is op geen enkele manier te formuleren in het overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Geen foutieve informatie, maar een loonstrook is niet simpel van boven naar beneden rekenen, diverse posten op een loonstrook hebben een ander 'loon' als basisberekening (fiscaal loon, sociaal loon, loon voor ZVW)

Even Witte tabel bekeken, 381,41 komt precies overeen met 1966.50 fiscaalloon, met loonheffingskorting.

Dat lijkt in iedergeval gewoon te kloppen, loonheffing over je vakantiegeld klinkt ook aannemelijk. Vraag het anders gewoon aan de salarisadministratie, die kunnen wat makkelijker aanwijzen hoe je fiscaalloon is opgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
"I'm on holiday. Back 14 Aug."

Lucky me! haha, nou mogelijk dat iemand er achter komt tegen die tijd :-)

Bedankt in ieder geval allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
@argro
Ik heb nergens een bijzonder tarief aangehaald, de percentages die ik heb aangehaald komen overeen met schijf 2 en 3.

Het inkomen van het voorgaand jaar wordt daarbij als referentie genomen. Als je het hoogst genoten loon van het jaar als referentie neemt kom je bij bepaalde groepen werknemers uit op 52%. Als een werknemer niet een heel jaar in dienst is mag je omrekenen.

Met een werkgever valt het incidenteel verkeerd uit waarbij er aan het eind van het jaar moet worden bijbetaald. Werknemers die het jaar daarvoor parttime hebben gewerkt of werknemers die een bonus/uitbetaling uren hebben en daardoor in schijf 2 of 4 belanden.

@TS
Je vergeet je zvw,
aangezien je 254 hebt betaald is de berekening gemaakt over het hele bedrag. Daarover betaal je nu ook loonheffing. Percentage voor zvw overigens 7,1%. De loonheffing is verdeeld over twee stukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Iblies schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 17:00:
@argro
Ik heb nergens een bijzonder tarief aangehaald, de percentages die ik heb aangehaald komen overeen met schijf 2 en 3.
Niet letterlijk, maar wel 'de loonheffing voor beloningen die niet tot je vast salaris horen', hetgeen impliceert dat er voor bepaalde beloningen een andere loonheffing is. Daarvan is geen sprake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over je vakantiegeld betaal je 'Bijzonder tarief loonheffing' en over je loon betaal je 'Loonheffing' (niet in alle gevallen waar, maar bij jou wel). Over je reiskosten (km) vergoeding betaal je geen loonheffing, dit is namelijk vrijgesteld van loonheffing (gaat in de toekomst veranderen 'Forenzen tax').

Hoe het werkt is altijd volgt.
Je hebt een Bruto maandsalaris hier wordt de ZVW bij opgeteld (volgens de VCR methode). Over dit bedrag wordt je loonheffing berekend. Daarna gaat de ZVW er weer af (dit is namelijk een werkgevers bijdrage). Je vakantiegeld wordt erbij opgeteld en de loonheffing (bijzonder tarief) gaat ervan af. Daarna komt je kilometer vergoeding erbij (en eventueel andere netto vergoedingen). Voila je hebt je netto loon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesCacques
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-03 11:22

LesCacques

Les Cacques sont retournés

Er wordt gerekend met jouw maandsalarissen.

Bijv. €1.842*12 = €22.104

Over de eerste €18.945 betaal je 33,1% dus €6.270,80
Er blijft €12.674,20 over.

Over het overige bedrag van €3.159 wordt 41,95% over betaald dus €1.325,20
Dan blijft er €1.833,80 over.

In totaal zal je dus netto €14.508 verdienen, per maand is dat €1.209..

Het te ontvangen bedrag zal hoger zijn omdat je arbeidskorting hebt maar dat heeft geen invloed in het berekenen van je heffingen. Afhankelijk van jouw bonussen zal dat ongeveer 1600 op jaarbasis zijn (hoe meer bonussen hoe lager het bedrag, maar ongeveer 130 euro per maand).

Zodra je nu dus een "extraatje" krijgt zal er tot €33.863 direct 41,95% ingehouden worden. Daarna zal er tot €56.491 direct 42,00% worden ingehouden, daarna 52,00%.

Dus jouw vakantiegeld en bonus komt direct in de 41,95% schijf (of 42% als je heel goed je best doet).

Belasting van jouw vakantiegeld: €1.578 * 0.4195 = €661.97
Belasting over de €1.842: (€6.270,80+€1.325,20)/12 is ongeveer €633
Dus.....

Vakantiegeld + vast loon - arbeidskorting =

€661.97 + €633 - €130 = €1.164.97

Nou scheelt een euro met jouw cijfer, komt waarschijnlijk omdat ik je arbeidskorting geschat heb :)

Hoop dat je er wat wijzer van bent geworden, heb al een paar biertjes op hèhè

Edit: Of die euro komt door de ZVW die ik ben vergeten :P

je ne sais cacques

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
De creativiteit _/-\o_

Helaas valt er weinig te zeggen over de details als hij geen scan maakt van loonstrook.

Zelf kom ik op een tekort van 75 euro. Over het vakantiegeld moet de zvw-premie worden opgeteld, en dan is de loonheffing 709 euro.

Ook niet zo vreemd, zelf heb ik er ook overheen gekeken,
zijn totaalloon is 3588, komt overeen met zvw-premie
maar zijn gewoon loon en vakantiegeld opgeteld 3420.

Er zit een discrepantie in van 168 euro, misschien overwerk of ander vorm van loon.

( Loon + ZVW ) * tarief bijzondere beloning

( 168 + 7,1% ) * 41,95 = 75 euro

@TS
Als het goed is heb je meer ontvangen dan wat je in de topicstart hebt aangegeven.

edit; je hebt meer ontvangen dan alleen je normaal loon en vakantiegeld

[ Voor 5% gewijzigd door Iblies op 30-07-2012 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesCacques

LesCacques

Misschien dat zijn reiskosten (174) niet netto maar bruto worden uitgekeerd? Tis wel ongeveer dat bedrag wat jij hebt berekend.. Anders denk ik inderdaad dat er nog een andere vorm van beloning is, wellicht lunchkosten, internet vergoeding, of andere bruto onkostenvergoeding oid?

Trouwens vind ik het wel vreemd dat je in februari begint en al in mei voor 11 maanden vakantiegeld krijgt, toen ik een loonslaaf was kreeg ik het achteraf. Blijkbaar schieten ze een heel jaar voor? Als je dan midden in het jaar stopt moet je dan de rest terugbetalen of wordt je dan gekort op je laatste salaris?

je ne sais cacques

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is me allemaal een heel stuk verduidelijkt, heel erg bedankt hiervoor iedereen! Stelletje knappe koppen hoor _/-\o_

Excuus voor het achterwege laten van een aantal overgewerkte uurtjes |:(
LesCacques schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 12:55:
Trouwens vind ik het wel vreemd dat je in februari begint en al in mei voor 11 maanden vakantiegeld krijgt, toen ik een loonslaaf was kreeg ik het achteraf.
Had een 6 maanden contract, die is inmiddels verlopen en een nieuwe is ondertekend :-)
Het bedrag was ontvangen tijdens een contract van 6 maanden, stel dat ik na die 6 maanden er niet meer zou werken zou ik toch niet hoeven terug te betalen :? Het is niet van toepassing hoor, maar gewoon nieuwschierig...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesCacques

LesCacques

Geen idee, als jij in februari begint en je krijgt een "voorschot" vakantiegeld tot aan het einde van het jaar dan krijg je of een cadeautje of je moet het dan terugbetalen.

Ik heb altijd als ik rond januari ergens begon de eerste keer maar 1/3 of 1/2 vakantiegeld gehad. Omdat je werkgever per gewerkte maand 8% opzij zet.

Als je precies wilt weten hoe het bij jouw werkgever zit dan zou ik even contact opnemen met personeelszaken die kunnen het precies uitleggen :)

Denk dat ze er gewoon vanuit gaan dat je het hele jaar daar werkt :P

je ne sais cacques

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Meestal bouw je vakantie geld toch op? Dus bruto jaarinkomen x 0,08 / 12 = vakantiegeld opbouw per maand

Dus als je in Februari bent begonnen krijg je het tot dan toe opgebouwde vakantiegeld, daarna begin je weer opnieuw met sparen voor de uitbetaling in Mei 2013.

[ Voor 7% gewijzigd door gise op 01-08-2012 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LesCacques

LesCacques

Ja precies, maar hij heeft dus nadat hij in februari is begonnen in mei al van februari tot december vakantiegeld ontvangen. Ik neem aan dat als je dus tussentijds het bedrijf verlaat je dan iets moet terugbetalen of er is iemand niet heel slim geweest :P

je ne sais cacques

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ze is nog altijd op vakantie =P Kan niet wachten tot ik kan gaan :( (September) !

Maar nu luid dus de vraag: "stel" dat ik dus na die 6 maanden er niet meer had gewerkt, wat dan!? :P
(Dit is puur uit interesse)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
LesCacques schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 12:19:
Ja precies, maar hij heeft dus nadat hij in februari is begonnen in mei al van februari tot december vakantiegeld ontvangen. Ik neem aan dat als je dus tussentijds het bedrijf verlaat je dan iets moet terugbetalen of er is iemand niet heel slim geweest :P
Vakantiegeld sparen t/m mei of juni is het meest gangbaar. Februari in dienst betekent dan dat je het eerste jaar over 4 of 5 maanden vakantiegeld ontvangt. Maar er zijn ook bedrijven die over het kalenderjaar betalen, de ene heft achteraf en de andere helft vooruit. Dan kan inderdaad leiden tot een negatief saldo als je uit dienst gaat.
Pagina: 1