Herstel performance degradatie flash geheugen USB stick

Pagina: 1
Acties:

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-11 13:13
Zoals bekend hebben flashdrives potentieel last van performance degradatie. (tenminste als ze slimme algoritmes gebruiken, want anders is er geen degradatie mogelijk omdat de performance al flut is...).
SSD's hangen vaak als SATA schijf in ene systeem en kunnen dan doorgaans profiteren van TRIM functionaliteit.

USB sticks hebben geen trim en lijkt me dus ook last van performance degradatie.
Kan ik een USB stick ook (tijdelijk) als SATA device mounten om zo toch trim erop te kunnen gebruiken. Of zijn er andere trucs om de performance weer op te krikken?

Als je regelmatig de inhoud van je USB stick verwisselt zijn die dingen op een gegeven moment echt onacceptabel traag. Ik zoek al tijden maar een oplossing via google, maar ik vind niks relevants.

Verwijderd

Een snellere USB stick kopen?

De stick meerdere malen vullen met data en daarna wissen schijnt ook te helpen; http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=630610

Verwijderd

Zoals bekend hebben flashdrives potentieel last van performance degradatie.
Slechts zéér uitzonderlijk beschikken (USB) flash sticks over een rewrite-engine, dus bovenstaande quote gaat niet op voor 99,999% van alle USB sticks. Dergelijke sticks kennen geen performancedegradatie; ze zijn altijd traag met random writes.

Een USB stick ondersteunt geen TRIM omdat er geen reden voor is; zonder re-write engine heeft TRIM geen zin. Doordat er geen rewrite engine is, is er ook geen performancedegradatie. Alle writes worden telkens op dezelfde manier uitgevoerd, terwijl die bij een rewrite engine elke keer kan verschillen ook met dezelfde workload.

• Titusvh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-11 13:13
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 13:18:
[...]
Een USB stick ondersteunt geen TRIM omdat er geen reden voor is; zonder re-write engine heeft TRIM geen zin. Doordat er geen rewrite engine is, is er ook geen performancedegradatie.
het is mijn beleving ook dat zonder schrijfoptimalisatie er ook geen degradatie kan optreden. Alleen wist ik niet dat de sticks helemaal niets doen voor fatsoenlijks schrijf performance. Dan moet het dus tussen de oren zitten dat schrijven naar een USB stick trager wordt naar verloop van tijd.

Verwijderd

Misschien doe je wel meer random writes naar de USB stick naar verloop van tijd; dat is het zwakke punt van flash zonder rewrite-engine.

Wat bedoel je verder met 'schrijfoptimalisatie' ? USB sticks zijn meestal éénkanaals of tweekanaals NAND flash controllertjes. Maar ze doen dus geen LBA rewrite zoals échte SSDs wel doen. Voor random reads maakt dit niets uit, maar met name random write kom je dan aan een factor 1000 performanceverschil.