Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Internet abbo op een adres met andere bewoners(aka: *zucht*)

Pagina: 1
Acties:

• HelloIamAldo
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12:30
Sinds kort heb ik een hele mooie woning in Gouda centrum, super locatie, mooie ruimte... Probleem is echter als volgt:

Ik heb geen eigen huisnummer, die deel ik met 3 andere bewoners en een winkelpand in handen van de verhuurmakelaar. Ik ken deze mensen voor de rest niet: ze wonen er, hebben een deur met slot er op en zijn elke dag hard aan het werk. Eén van deze buren heeft een internetabbonement en heeft een mooie router in de meterkast hangen (letterlijk, dat ding hangt aan z'n snoeren...) en een ethernet kabel liggen die dwars over de gang en twee trappen naar zijn voordeur gaat.

Nu wil ik zelf ook graag internet, maar dat is nogal een probleem, omdat de buurman al een router en abbo heeft gefixt voor zichzelf en er volgens de verhuurder maar één lijn bij onze voordeur naar binnen gaat. Op de vraag "maar hoe wordt hier dan mee omgegaan" aan de verhuurder werd er gegrinnikt en werd me gemeld dat bewoners dit gewoonlijk zelf uitzoeken. Ik ken mijn bovenburen niet, er wonen volgens een andere bewoner "één of meer buitenlandse mannen" en ik heb er nul interesse in om het op een akkoordje te gooien met mensen die ik niet ken en derhalve niet kan vertrouwen.

Ik heb graag huisbazen die geen kloot geven om wat je allemaal sloopt en verbouwt aan je woning, maar ik had toch wel de hoop dat hier al eens eerder over was nagedacht.

Ik kan me slecht voorstellen dat ik de enige ben die met deze uitdaging/dit probleem te maken heeft. Mijn vraag aan de verzamelde wijsheid van GoT is dus ook als volgt: help? :S

[Domme vraag] Als ik bij een provider een abbo aanvraag die nog niets heeft verkocht aan de andere bewoners, zou dat dan ook voor iemand een probleem opleveren?
Zou het mogelijk zijn om een tweede "lijntje" aan te vragen bij een provider?
Als ik kabel zou nemen, ben ik dan van het probleem af? Welk bedrijf moet ik daarvoor hebben in Gouda centrum?

Ik heb speciaal voor deze vraag een account gemaakt op GoT, gewoonlijk vind ik al antwoorden als ik ga Googlen, maar nu laat mijn Google-fu het afweten. Ik hoop dat jullie me hier verder mee kunnen helpen.

PS: ik zit niet te wachten op een discussie over hoe snugger het is om een woning te huren zonder eigen huisnummer, indien er interesse is in de juridische consequenties van dit soort gedonder maak ik er graag een draadje voor aan in een ander subforum en zet ik er graag een boom over op. :)

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:27
Kun je bij het IRSA punt komen? Dan zou je toch vrij makkelijk een DSL-aansluiting op het tweede aderpaar kunnen proberen aan te vragen. Kabelinternet is uiteraard ook een optie, maar dan moet je redelijk zeker weten dat je toegang tot het abonnee-overnamepunt hebt, om daar je splitter te plaatsen.

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

• HelloIamAldo
driedees schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 10:43:
Kun je bij het IRSA punt komen? Dan zou je toch vrij makkelijk een DSL-aansluiting op het tweede aderpaar kunnen proberen aan te vragen. Kabelinternet is uiteraard ook een optie, maar dan moet je redelijk zeker weten dat je toegang tot het abonnee-overnamepunt hebt, om daar je splitter te plaatsen.
Bedoel je ISRA? Daar zou ik nog wel bij moeten kunnen komen. Als ik daar dus twee connectors in onbruik zie zou ik kunnen stellen dat een 2e DSL-aansluiting mogelijk is. Dat is dan zonder kwaliteitsverlies voor de andere gebruiker? Op de één of andere manier zijn providers er niet happig op om de snelheid in tweeën te delen puur om een tweede abonnee te krijgen.

Hoe herken ik een abonnee-overnamepunt? Ik gok dat dat in de buurt moet zijn van het ISRA punt, maar ik heb daar nog niet eerder mee te maken gehad.

Verwijderd

Als het geen zelfstandig geregistreerde woning is, dan ben je kansloos, en zal je met de verhuurder moeten gaan babbelen of met diegene die de aansluiting al heeft ingepikt [legaal of illegaal heeft gepikt]. Bij de gemeente kan je dat achterhalen.

Is het wel een zelfstandig geregistreerde woning dan zal je zoiets hebben als een eigen meterkast. Dan kan je volgens mij gewoon een aansluiting bij de lokale kabelaar aanvragen.

Als mijn vermoeden juist is, dan is je makelaar/huisjesmelker aan het onderverhuren, en heeft het pand slechts één meterkast voor gas/licht. Dan houdt het dus echt op.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik zou inzetten op kabelinternet, mocht dat niet kunnen dan kun je altijd nog besluiten om eens het ISRA te bekijken of er 2 aderparen op zitten en idd op het andere aderpaar ADSL aan te vragen.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Vraag anders even in het Telfort ervaringen topic hier aan webcare of zij een mogelijkheid zien om te leveren op jouw adres zonder andere mensen af te sluiten. Weet je snel genoeg of er nog een aderpaar vrij is voor een eigen adsl verbinding. Snelheid zal daar niks aan veranderen, aderparen hebben geen invloed op elkaar. :)

Verwijderd

HelloIamAldo schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 10:56:
[...]

Bedoel je ISRA? Daar zou ik nog wel bij moeten kunnen komen. Als ik daar dus twee connectors in onbruik zie zou ik kunnen stellen dat een 2e DSL-aansluiting mogelijk is. Dat is dan zonder kwaliteitsverlies voor de andere gebruiker? Op de één of andere manier zijn providers er niet happig op om de snelheid in tweeën te delen puur om een tweede abonnee te krijgen.

Hoe herken ik een abonnee-overnamepunt? Ik gok dat dat in de buurt moet zijn van het ISRA punt, maar ik heb daar nog niet eerder mee te maken gehad.
AOP's en Isra's zitten meestal bij de meterkast:

Afbeeldingslocatie: http://www.robertwebbe.nl/upc/AOP.jpg Afbeeldingslocatie: http://helpdesk.kliksafe.nl/images/israpunt_new.jpg

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
...en ik heb er nul interesse in om het op een akkoordje te gooien met mensen die ik niet ken en derhalve niet kan vertrouwen.
Ik denk toch dat je hier de oplossing zou moeten gaan zoeken. "Vertrouwen" zal wel meevallen: kabeltje er in en klaar.

• HelloIamAldo
@Sander: Klinkt inderdaad praktisch. Wel kostbaar.
@Heppieboeddah: bedankt voor plaatje!
@RemcoDelft: Je moet het eens worden over kostenverdeling en ik weet niet wat voor gure danwel ongure praktijken er boven mij plaatsvinden.
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 10:56:
Als het geen zelfstandig geregistreerde woning is, dan ben je kansloos, en zal je met de verhuurder moeten gaan babbelen of met diegene die de aansluiting al heeft ingepikt [legaal of illegaal heeft gepikt]. Bij de gemeente kan je dat achterhalen.

Is het wel een zelfstandig geregistreerde woning dan zal je zoiets hebben als een eigen meterkast. Dan kan je volgens mij gewoon een aansluiting bij de lokale kabelaar aanvragen.

Als mijn vermoeden juist is, dan is je makelaar/huisjesmelker aan het onderverhuren, en heeft het pand slechts één meterkast voor gas/licht. Dan houdt het dus echt op.
Het is inderdaad geen zelfstandig geregistreerde woning (ergo: geen eigen huisnummer). Gezien makelaar geen interesse toonde in het onderwerp zal de discussie legaal/illegaal ook wel stranden*.

• green944
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 15-11 23:24
Een 2e adsl aansluiting lijkt me redelijk kansloos. Technisch zou het wel kunnen over het 2 ader paar maar ik denk niet dat de administratiesystemen van de adsl providers het ondersteunen en ook dat vanwege mogelijke cross talk problemen ze er nooit aan gaan beginnen.
Als een andere huurder nog geen kabel internet heeft kan je proberen daar internet op te krijgen. Hangt ervan af er al kabeltv is op het adres en of diegene op wiens naam dat abonnement staat wilt meewerken, want hij gaat ervoor betalen.

Waarschijnlijk delen de overige bewoners de wifi van de buurman. De meeste routers hebben meerdere netwerkpoorten, Je kan er dan gewoon een kabel bijprikken. Zolang je geen gigabytes per maand wilt binnenhalen zal dat geen probleem opleveren. Maar dit zonder contact met de buurman te doen is redelijk asociaal. Als je niet wilt dat je buren je netwerkverkeer sniffen dan wordt het lastiger. Enige oplossing wordt dan mobiel internet. Op zich niet zoveel duurder als adsl maar dan houdt het vaak bij 4mb/s wel op.

Wat je ook kan proberen is je buren leren kennen ;) Het lijkt me geen kwaad kunnen je voor te stellen als de nieuwe bewoner, dat lijkt me zelfs normaal als je een voordeur deelt met maar 3 andere bewoners.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:47
Loop even binnen bij de kpnwinkel, en vraag of je een telefoonnummer op je adres kunt krijgen.
Dan weet je of er een vrij aderpaar beschikbaar is.

De bestelprocedure doorlopen op any adslprovider moet ook werken, je komt vanzelf op een adrescheck terecht.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:49

skoozie

SCSI

RemcoDelft schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 11:04:
[...]

Ik denk toch dat je hier de oplossing zou moeten gaan zoeken. "Vertrouwen" zal wel meevallen: kabeltje er in en klaar.
Ook mijn eerste gedachte.
Helaas kan ik je niet helpen met een officiele oplossing, maar als praktische:
Als het iemand is die zijn kabel overal dwars doorheen heeft lopen lijkt me niet het meest begaan met zijn verbinding.Gewoon jouw kabel erbij pluggen. Eventueel via een 2e (wifi router) je eigen wireless netwerk zodat je geen lange kabel hoeft te trekken? Ik weet dat 2 netwerken achterelkaar niet optimaal is, maar dat is de situatie waar je in zit nu ook niet.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
green944 schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 11:32:
Een 2e adsl aansluiting lijkt me redelijk kansloos. Technisch zou het wel kunnen over het 2 ader paar maar ik denk niet dat de administratiesystemen van de adsl providers het ondersteunen en ook dat vanwege mogelijke cross talk problemen ze er nooit aan gaan beginnen.
Dat gaan ze wel doen, wij hebben het voorheen in een studentenhuis ook ooit gedaan, was met Alice en ging prima. Wel eerst even helpdesk gebeld en verhaal uitgelegd voor de bestelling geplaatst werd.

• Axelfoley007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:33
Meedere xDSL verbindngen leveren op één ISRA punt is geen probleem, echter moeten er wel vrije aderparen zijn.

Doe Als eerst een een postcode check en controleer wat er allemaal beschikbaar is op het adres.

Naar mijn dee is de site http://breedbandwinkel.nl redelijk op te date.
Hier kun je in iedergeval goed zien welke proiders er beschikbaar zijn.
Als je uiteindelijk kiest voor een xDSL (Telfort, KPN, Tmobile, ect. ) provider schiet je gewoon een nieuwe aanvraag in voor internet (+ eventueel telefonie en TV).

Ze gaan dan (mits er een vrij aderpaar beschikbaar is) leveren op dat nieuwe aderpaar. De huidige abonnementen en diensten die er al zijn zullen ongemoeid blijven.

Kies je voor kabel (mits dat beschikbaar is en dus ook dat een andere bewoner op dat adres geen kabel abonnement heeft) kun je gewoon bij de aanbieder een nieuwe aanvraag inschieten voor ook weer internet en eventueel telefonie en TV

Op een kabel (AOP) aansluiting is het mogelijk om maar één afnemer te hebben in tegenstelling tot een ISRA punt. Daar zijn meestel 2 of meer aderparen/aansluitingen mogelijk.

Het abonnee overnamepunt is meestal in de meterkast terug te vinden. Maar het wil bij oudere huizen ook wel zijn dat dit ergens in de woonkamer binnenkomt. Als dat dan bij één van de buren is heb je een uitdaging met de coax kabel die van daar naar je eigen plek moet gaan fixen.

btw;
Volgens mij levert de Rekam of Caiway in Gouda kabeldiensten.

• HelloIamAldo
Ondertussen indrukwekkend goed geholpen door Rekam (de kabelboer van de regio) en die meldde me gelijk dat mijn verhuurder al een abonnement bij ze heeft, maar dat ze een technicus langs ging sturen om te kijken hoe gemakkelijk het is om een 2e kabel te trekken.

Zoals Sander ook al schrijft lijkt het me dat de ADSL-providers er (puur praktisch bekeken) geen probleem mee moeten hebben om een tweede aansluiting te realiseren, ik heb dat eens gevraagd bij Telfort en die raadde me inderdaad ook aan om gewoon een aanvraag in te dienen en te kijken waar het schip strandt. Maar hij meldde me dan wel weer dat een extra kabel zou moeten gaan via aansluitingen.nl en dat dat schrikbarend duur is. Ik twijfel een beetje of we elkaar helemaal begrepen.

Verwijderd

Bel XS4ALL/KPN sales of helpdesk. Vraag of er een tweede aderpaar ligt op je pc/huisnr. Kost ze een minuutje om ja of nee te zeggen. Is het antwoord ja, dan betekent dit dat je gewoon een abonnement kunt krijgen bij een DSL-aanbieder. Dit staat totaal LOS van het abonnement van je buren, zowel administratief als technisch.

Kijk vooral of je niet een eigen IS/RA over het hoofd zien of vraag aan KPN/XS4ALL of ze kunnen kijken of er meer IS/RA-punten achter je pc/huisnr bekend zijn, eventueel ooit administratief aangeduid met huisnummertoevoegingen.

Heb je kabel-TV? Dan kun je waarschijnlijk kabel-internet nemen. Idealiter zou je op het AOP willen aansluiten, maar je kunt ook gewoon de splitter en modem aan de antennekabel in je huiskamer hangen. Dit is niet optimaal maar gebeurt heel vaak en werkt natuurlijk in het merendeel van de gevallen net zo goed als de bekabeling niet ruk is.

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:27
Ik kan beamen dat bellen met KPN/XS4ALL zin heeft, ook al neem je geen abonnment bij hen uiteindelijk. Weet je wel of er een tweede aderpaar beschikbaar is. Als er geen tweede aderpaar beschikbaar is en je wilt er toch een laten installeren, dan is het erg duur inderdaad.

Constructie met tweede aderpaar heb ik op m'n werk ook gedaan, om bij overstappen naar andere ADSL provider een maand lang speling te hebben. Ging prima en de helpdesk van de DSL-aanbieder gaf aan dat ze wel vaker zo werken voor nieuwe klanten die van een andere ISP komen.

Als Rekam daadwerkelijk een tweede kabelaansluiting voor jou wilt aanleggen, tegen schappelijk tarief/misschien gratis, dan zou ik daar voor kiezen. Weet je zeker dat het jouw eigen aansluiting is en dat je geen last van bestaande aansluitingen hebt.

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

• HelloIamAldo
Ondertussen ook al goed geholpen door KPN (jongens! is er iets?) en die kon mij melden dat er geen aderpaar beschikbaar is, maar dat ze er wel eentje voor me bij kunnen lassen. Dan zou ik tot max 26MB down kunnen hebben. Helpdesker legde me uit dat alleen KPN zo'n actie kan uitvoeren als zijnde kabelbeheerder.

Het wordt steeds meer een financiele afweging dan een puur technische. Mijn opties zijn dus beperkt tot:

- KPN "standaard" en dan met de zekerheid dat ik meer betaal dan dat ik krijg
- REKAM i.c.m. Caiway: heb ik ook gelijk internet en radio en helemaal een eigen "lijn" en de zekerheid dat ik krijg waarvoor ik betaal.

KPN is dan goedkoper (scheelt 6eu/maand), maar als ik kijk hoeveel internet+TV kost is REKAM weer 10eu goedkoper. Ik had in eerste instantie weinig interesse in TV/radio, maar op deze manier wordt het me wel weer interessant gemaakt.
Pagina: 1