[Aankoopadvies] Moederbord + evt nieuwe case / psu

Pagina: 1
Acties:

• Msel
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2025
Beste experts,

Mijn systeem
Medion Akoya P6310
Win7 Home x64
AMD Athlon X4 620
MSI MS-7646M1
8GB DDR 1333Mhz
Samsung SSD 830 256GB
ICIDU USB 3.0 Controller
LACY USB 3.0 Minimus 1TB

Ik ben grafisch vormgever en ik gebruik voornamelijk mijn thuis pc voor grafische 2D bewerkingen. Ik gebruik bijna alle software van Adobe CS6 MC. Ook speel ik af en toe een game maar dit is bijzaak.

Langzamerhand wil ik deze Aldi pc gaan upgraden omdat het toch al een wat verouderd systeem begint te worden, en wil mezelf wat meer upgrade opties geven voor de toekomst. Het upgraden wil ik graag met stappen gaan doen vanwege mijn budget. Het voornamelijke doel is een sneller systeem in photoshop / illustrator / indesign.

Allereerst wil ik mijn moederbord gaan vervangen, om later een nieuwe processor erin te stoppen. Waarschijnlijk komt er later ook nog een nieuwe 3d kaart bij. Nu weet ik echter niet of ik moet gaan upgraden in mijn mATX case, omdat je dan toch minder keuze hebt uit moederborden en upgrade opties, heb ook geen idee of mijn huidige voeding dit aan kan. Dit wordt ook mijn eerste keer dat ik een moederbord en processor ga vervangen.

Mijn budget voor het moederbord is zo'n 150 euro. Als het nodig is om een nieuwe PSU en Case te kopen dan mag dat ook nogmaals zo'n 150 euro zijn. Ik hecht weinig waarde aan een super stil systeem.

Wat ik wil
Socket AM3+: Omdat ik in de toekomst een Phenom 1100t of AMD A8 cpu bij wil plaatsen. Mijn AMD x4 620 moet hier dus tijdelijk in kunnen.

Sata-600: Liefst 4/6 poorten, dit voor de SSD, 2 HDD's en DVDROM.

Qua southbridge wil ik ook graag af van de SB700. Lees meerdere verhalen op internet dat deze chip TRIM toch niet in 100% van de gevallen support. Wil graag maximale prestaties met mijn SSD. Ik heb ook nog een ADATA s510 64GB SSD liggen die ik nu niet kan gebruiken omdat mijn computer dan 2 min langer boot.

USB 3.0: Vanwege mijn lacy schijf en eventueel een mobiele SSD in behuizing of USB 3.0 stick.

Overclocken hecht ik niet zoveel waarde aan, dit is geen must, wel leuk. Houd niet van dichtgetimmerde hardware.

Kortom, is het aan te raden een nieuwe case + psu te kopen? Ik heb geen idee of mijn huidige voeding een nieuw moederbord + phenom/ amd fx 8150 / nieuwe gpu trekt. Dit is de voeding die erin zit: Fortron Source FSP350-60EMDN (350 Watt).

Ook zou ik graag advies hebben over het aan te kopen moederbord. ATX of mATX? Bij mATX is het beste bordje toch al de Asus M5A88-M EVO (pricewatch). Terwijl je bij ATX veel meer keuze hebt.

Pin me niet vast op het budget, een paar eurotjes meer of minder is nooit een ramp. Kwaliteit staat voorop.

Mijn excuses als er nog informatie ontbreekt, mochten er nog vragen zijn dan hoor ik dat graag!

Met vriendelijke groeten en alvast bedankt!
Marcel Koggel

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

Oke, Fortron. Hmmm...zou ik toch ook vervangen als je er een midrange/highend 3D videokaart instopt. Minstens een 450watter van Thermaltake, Corsair of XFX bijv.

Het formaat doet er niet eigenlijk, zeker als je niet gaming gericht ben en op zoek ben naar een CF/SLi plankje. mATX kan wat voor jou zijn, wellicht icm met een wat compactere kast zoals de FRactal design 1000.

Sata-600 is iig voor al je opticals overbodige luxe. Bij harddisks is het btw ook twijfelachtige winst. Zou er geen sec van wakker liggen als het op sata300 zou draaien. Blijft het nut van sata-600 beperkt tot je SSD.

[ Voor 144% gewijzigd door Madrox op 27-07-2012 13:46 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Msel
Als ik een mATX moederbord koop dan hoef ik ook geen nieuwe case, deze voldoet prima.

En zoals je kunt lezen wil ik mijn systeem upgraden en voor de komende 3 jaar klaar zijn. Dus geen sata verbinding uit 2004. Ik wil SATA 3 en USB 3.0, dat was één van de vereisten. PSU is inderdaad een broodnodige upgrade, dacht ik zelf ook al. Is 450watt dan genoeg?

Het was inderdaad wel de bedoeling er een high end 3D kaart / cpu in te gaan stoppen. Sli of Crossfire hoeft inderdaad niet.

Het allerbelangrijkste is dat ik langzamerhand van de gemodde aldi hardware af kom en een kwalitatief goed systeem heb staan met een stevige cpu. Met als eerste stap een nieuw moederbord. Omdat ik hier weinig kennis van heb stel ik deze vraag.

Bedankt voor de snelle reactie!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-04 18:45

Madrox

Oh, Pharaoh!

450watt watt is voor een mainstream videokaart wel genoeg. Keis je uit het duurdere segment (300+) dan kan je weleens meer nodig hebben.

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Msel
Ik heb zelf een lijstje gemaakt met wat ik ongeveer als eind doel heb. Te beginnen met het moederbord, de case de psu en de WLAN nic. Aangezien ik hier geen beschikking heb tot een lan kabel, en mijn huidige wlan nic on board zit. Als iemand opmerkingen of tips heeft, heel graag!

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus PCE-N15€ 23,80€ 23,80
1Cooler Master Elite 310€ 29,99€ 29,99
1XFX Radeon HD 7970 Black Edition 3GB€ 398,90€ 398,90
1AMD FX-8150 Black Edition€ 173,45€ 173,45
1Corsair Builder CX600 V2€ 59,90€ 59,90
1Asus Sabertooth 990FX€ 134,-€ 134,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 820,04

Ik heb nu gekozen voor een 600 watt voeding, dit zal wel voldoende zijn toch? Misschien dat jullie me verder nog een advies kunnen geven qua cpu koeler.

Ik wil ook nog ooit een keer mijn 1333 mhz geheugen verhangen met wat snellers (1600 of 1866 16GB) maar dat wordt de allerlaatste upgrade. En dit zal ook niet veel schelen qua wattage toch?

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-05 15:33
Een 600W voeding is meer dan voldoende om dit aan te sturen. In principe is 500W al meer dan voldoende voor elke single GPU setup (modellen als een HD6990 of GTX690 tel ik daar niet onder). Tenzij je erover denkt om binnen afzienbare tijd er een 2e 7970 bij te prikken, dan is het misschien verstandig een iets zwaardere te nemen.

Wat betreft het geheugen: verschil in wattage is er zowat niet, dan heb je t misschien over 1 of 2 Watt (niet noemenswaardig dus).

Wat betreft de koeler dat vind ik in dit geval iets lastiger, met name vanwege de kast. Normaal gesproken zou ik zeggen dat de beste optie voor koelers een Noctua NH-D14 is. Echter betwijfel ik of deze in de door jouw gekozen kast past. Een Scythe Mugen 2 rev. B is wat kleiner en zal daardoor waarschijnlijk wel prima passen. Is ook een zeer goede koeler, qua prijs/prestatie verhouding waarschijnlijk nog altijd de beste die je kunt vinden.

Even een persoonlijke note hier: de producten die je kiest zijn over het algemeen behoorlijk highend, afgezien van de case. Ik weet niet waarom jouw keuze op dit model is gevallen, maar ik had zelf een iets "moderner" model genomen. Hiermee doel ik op dingen als een case met een cpu cut-out (gat in de moederbordtray voor eenvoudigere bevestiging van koelers), cable management gaten (liefst met rubberen afdichters), de PSU onderin geplaatst, "haakjes" om aan de achterkant van de moederbordtray kabels vast te binden, verwijderbare harddrive cages etc. De prijs is misschien een reden geweest, maar het hoeft niet eens zo gek duur te worden met bv:
Antec One Hundred
Corsair Carbide 300R
Fractal Design Core 3000

Het is zeker geen must, maar ik denk dat je voor een paar tientjes meer een case kunt halen waarin je a) meer ruimte hebt voor een CPU koeler, b) de hardware en met name de kabels netter kunt wegwerken, c) meer gemak hebt met installatie van het alles en d) overall een nettere pc hebt.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

marcel_koggel schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 17:46:
Ik wil ook nog ooit een keer mijn 1333 mhz geheugen verhangen met wat snellers (1600 of 1866 16GB) maar dat wordt de allerlaatste upgrade. En dit zal ook niet veel schelen qua wattage toch?
Die moeite zou ik je besparen, sneller geheugen maakt amper verschil. In benchmarks pak je misschien 1% extra als je heel veel geluk hebt, maar zelfs dat is meestal niet het geval.

• Sphandor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:21
marcel_koggel schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 10:22:

Wat ik wil
Socket AM3+: Omdat ik in de toekomst een Phenom 1100t of AMD A8 cpu bij wil plaatsen. Mijn AMD x4 620 moet hier dus tijdelijk in kunnen.
Volgens mij past een A8 niet op een AM3+, maar alleen op een FM1 socket.

edit: oh, je bedoelde een AMD FX 8-Core

[ Voor 5% gewijzigd door Sphandor op 29-07-2012 09:03 ]

• Msel
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Die case had ik gekozen omdat er in de pricewatch een goede beoordeling werd gegeven maar ik ga graag mee met jullie advies:) Ik zal een leuke uit je rijtje kiezen Moi_in_actie. Je hebt me overtuigd:)

Ik vond nog een kleine opmerking over de koeler (Noctua NH-D14), bij de specs staat geen AM3+, of is dit identiek aan AM3 qua bevestiging?

Zijn er verder nog extra case fans die aangeschaft moeten worden of is het lijstje zo compleet?
[edit] Al gezien dat dit niet nodig is:)

Verder twijfel ik nog m.b.t. tot het moederbord. Ik zie dat er nog veel keuze is en ik had zomaar het eerste gepakt dat aan mijn eisen voldeed:

pricewatch: MSI 990FXA-GD65
pricewatch: Asrock 970 Extreme4
pricewatch: Asrock 990FX Extreme3
pricewatch: Gigabyte GA-990FXA-D3

Deze bordjes zijn iets goedkoper, maar als ze net zo prima zijn als de Sabertooth die ik nu in mijn lijstje heb, dan kies ik liever voor minder geld:)

[ Voor 51% gewijzigd door Msel op 30-07-2012 15:51 ]

• Msel
Oke ik ben zelf al aan de slag gegaan.

Gekocht:
pricewatch: Asrock 990FX Extreme3
pricewatch: Antec One Hundred
pricewatch: Corsair Builder CX600 V2
pricewatch: Asus PCE-N15

Gister alles geïnstalleerd. Dit was de eerste keer dat ik een moederbord installeerde en met een cpu socket ging klooien.

Alles rustig stap voor stap gedaan, en gelukkig alles in 1x goed! Hij herkende zelfs nog de windows installatie op mijn samsung 830, en bootte meteen probleemloos op. Het enige wat ik moest doen waren usb 3.0 driver en onboard lan/audio etc. installeren.

Het moederbord slikte meteen alles: ext USB 3.0 HDD, oude cpu (AMD X4 620), 2 verschillende soorten geheugen in dual channel. Mijn SSD, HDD en zelfs mijn oude SSD, waar ik niets dan problemen mee had.

Alles werkt als een zonnetje! Volgens de windows prestatie index zijn mijn cpu, geheugen en harde schijf zelfs met een paar tienden gestegen.

Helaas moet ik waarschijnlijk toch op korte termijn Windows opnieuw installeren omdat mijn licentie nu niet meer geldig is.

Uit dit verhaal volgen toch een paar vragen:

1: Is het noodzakelijk om Windows opnieuw installeren of gewoon bestaande installatie behouden?
2: Moederbord bios is nu nog op versie 1.20, echter is 1.40 al beschikbaar. Updaten of niet?
3: Nu heb ik een SSD van 60GB over (ADATA S510), hoe kan ik deze optimaal gebruiken om photoshop en/of mijn systeem sneller te laten werken?

En natuurlijk als laatste:

Wat is nu het volgende, meest logische onderdeel om te upgraden? Kijkend met het oog naar prestaties in photoshop, werken met raw foto's en illustrator/indesign. De 3d kaart of de cpu?

Mijn excuses als niet alle vragen met aankoopadvies te maken hebben, als dit niet hier hoort, open ik een nieuw topic in het desbetreffende forum.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05 14:09
1: Is het noodzakelijk om Windows opnieuw installeren of gewoon bestaande installatie behouden?
Noodzakelijk is een ruim begrip, maar ik zou het wel doen. Je blijft anders altijd wel met oude troep zitten; drivertjes die achter blijven etc. En een clean install is nu ook weer niet zo verschrikkelijk veel werk.
2: Moederbord bios is nu nog op versie 1.20, echter is 1.40 al beschikbaar. Updaten of niet?
Als je toch een clean install gaat doen, kan je net zo goed die ook meteen even bijwerken. Check wel eerst even of v1.40 niet bij anderen al tot problemen heeft geleid. Zo niet, dan gewoon bijwerken.
3: Nu heb ik een SSD van 60GB over (ADATA S510), hoe kan ik deze optimaal gebruiken om photoshop en/of mijn systeem sneller te laten werken?
Laat de pagefile hier naartoe verwijzen en installeer je die je veel gebruikt / waar je zo veel mogelijk performance van wilt hebben applicaties op die schijf
Wat is nu het volgende, meest logische onderdeel om te upgraden? Kijkend met het oog naar prestaties in photoshop, werken met raw foto's en illustrator/indesign. De 3d kaart of de cpu?
CPU, tenzij je erg veel foto's in 3D hebt natuurlijk :+

iRacing Profiel

• Msel
Snelle reactie! Dank:)
Laat de pagefile hier naartoe verwijzen en installeer je die je veel gebruikt / waar je zo veel mogelijk performance van wilt hebben applicaties op die schijf
Bedoel je de pagefile van Windows, of van photoshop zelf (scratchdisk?)

En applicaties die ik veel gebruik kan ik toch beter op de samsung ssd zetten? Die is groot genoeg én sneller.

• kroegtijger
marcel_koggel schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 12:21:
Snelle reactie! Dank:)

[...]

Bedoel je de pagefile van Windows, of van photoshop zelf (scratchdisk?)
Alle2 kan in principe daar naartoe
En applicaties die ik veel gebruik kan ik toch beter op de samsung ssd zetten? Die is groot genoeg én sneller.
Zeker, maar de kans dat de samsung-disk bezig is, is aanzienlijk groter. Daardoor kan het in de praktijk nog wel eens gunstiger zijn om, ondanks dat die disk trager is, dit op een andere disk dan waar windows op staat te zetten.

iRacing Profiel

• Msel
Oké heel erg bedankt voor je snelle reacties!

Ik zal vnv mijn bios upgraden, windows nieuw erop, en dan schrijf ik hier wel weer een verhaaltje:)

Hopelijk krijg ik mijn dvd drive nog uit mijn oude kast (zit redelijk vast omdat ik het frontpanel niet los krijg;). Dan zet ik die er ook meteen bij.

[ Voor 136% gewijzigd door Msel op 03-08-2012 09:56 ]

• Msel
Update:
Bios geupdate. Win7 x64 pro erop gezet. Alle drivers weer geïnstalleerd en pc'tje doet het perfect. DVD speler ook erin gezet.

Processor wordt idle ongeveer 35, en stressed 58 graden. Is dit oke? Wilde eigenlijk nog een lichte overclock gaan proberen. Of ligt dit aan het verkeerd aanbrengen van koelpasta (Artic Ceramic)? Ik heb iets minder dan de helft van het spuitje gebruikt en ik gebruik nu nog de standaard cpu koeler (Toch heb ik meerdere handleidingen gelezen over dit onderwerp.). In mijn case zitten 3 case fans.

Verder nog een vraagje voor de echte tweakers. Zie afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://marcelkoggel.com/foto/SDreader.jpg
Dit zat in mijn oude case, een sdcard reader. Ik wilde weten of iemand een idee heeft om dit aan te sluiten in mijn nieuwe case, (anders moet ik een nieuwe kopen).
Ter info, het gele stekkertje zat direct op mijn moederbord. De rest van de stekkers waren doorgelust naar de esata/voeding bovenop de case, (aansluiting voor medion externe hd's) en dit blokje zat weer met een sata kabel vast op het mobo. Toch deed de sd aansluiting het ook als ik deze sata loshaalde.

Als iemand een idee heeft om dit aan te sluiten, heel graag! Ik hou wel van een uitdaging op het gebied van knutselen. Alleen de sd kaart reader hoeft te werken, de rest gebruik ik niet.

• kroegtijger
Die gele, en volgens mij ook die groene, zijn de USB-aansluitingen; die moet je in ieder geval hebben.

iRacing Profiel

• Msel
Ik ben even bezig geweest maar ik kwam er al snel achter dat het verspilde moeite was:p

Ik had alleen de gele losse kabel die wel op het moederbord kon, inderdaad de usb aansluiting, maar deze was veel te kort om goed in mijn nieuwe case te installeren. De andere groene kabel verdween in het medion blok en zat geen stekkertje aan. Ook was het frontje shiny zwart, en mijn case mat:p

Een nieuwe kost slechts een eurotje of 15 zag ik. Nieuwe kabels ook al bijna:p

Verder nog één vraagje, ik lees soms dingen als dit en dit over de AMD FX 8150 Black Edition (deze wil ik). Iets met 10% minder prestaties? Moet ik me daar zorgen over maken of gewoon kopen die handel?

Nog wat plaatjes voor de geïnteresseerden:

Afbeeldingslocatie: http://www.marcelkoggel.com/foto/casethumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.marcelkoggel.com/foto/case2thumb.jpg

Misschien dat jullie nog wat tips kunnen geven over airflow of cable management. Zoals je ziet ben ik hier geen held in:) Ben toch binnenkort van plan deze bende te reorganiseren. Er zit nog een 120mm Gelid intake casefan in de deksel. De 2 casefans bovenin zijn outake.

Maar niet slecht voor een eerste build toch?:)

[ Voor 27% gewijzigd door Msel op 07-08-2012 22:01 ]

Pagina: 1