NAS of mediaplayer

Pagina: 1
Acties:

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-01 18:25
Wat is nu eigenlijk een NAS.
Ja ik weet, een centrale opslagpunt, die tevens kan back-uppen.

Ik heb een tijdje geleden een PopcornHour A-300 gekocht. Reden: ik wil van dvd's af.
Nu kwam ik gister een vrij leuke aanbieding tegen, namelijk een Thecus N5550 voor €350,-.
Dus ik dacht, hey die kopen en de PCH weer verkopen.

Maar heb er geen impuls van gemaakt, want ervaring leert dat 1dagsaanbiedingen meestal niet lonend zijn.
Dus vandaar nu even dit topic, zodat ik het echt goed allemaal op een rijtje krijg, en geen miskoop bega.
Want heb nogal de intentie om (door on-kennis) dingen dubbelop te kopen en daarna te zitten met overkill.

Want ik lees dat veel mensen hier een NAS (oid) hebben, en daar sluiten ze dan hun mediaspeler op aan.
Wat is nu dus het beste, of meest voorkomende oplossing/opstelling.

Het gaat mij niet om back ups. De NAS gaat dus ook niet in RAID-iets.
Ik wil gewoon een centraal opslagpunt, die door meerdere pc's/laptops/apparaten (en netwerk printer wellicht) te benaderen is.

Die prijs van 300-500euro is ook tevens mijn budget daarvoor.
Had ik dan een goede koop begaan, of zijn er betere opties voor mij?

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik heb hier zelf een NAS en een mediaplayer staan. In de mediaplayer (EM7080) zit een 1TB disk met daarom alle blu-ray films en op de NAS heb ik alle dvd's staan. Daardoor gaat je NAS ook niet zo snel volzitten.
Mijn laptops backuppen ieder uur een wijziging en na 30 wijzigingen een complete backup op de NAS en op een externe harddisk. (Oops! Backup is een superprogje!)

Wat je zegt over backups, waarom de NAS niet in RAID? Al is het maar mirroring, dan heb je al een backup. Als je RAID5 of 10 neemt ben je veel efficienter bezig met je ruimte, maar dan heb je ook meer disks nodig.

Ik gebruik zelf een Netgear Stora met 2x een 2TB disk in mirror om mijn zooi op te slaan, zeer gebruiksvriendelijk, maar over een gigabit netwerk is het zeker niet de snelste. Tegenwoordig kun je goeie NASjes kopen van Synology, gewoon even zoeken en vergelijken lijkt me.

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-01 20:02
NeutraleTeun schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 10:14:

Want ik lees dat veel mensen hier een NAS (oid) hebben, en daar sluiten ze dan hun mediaspeler op aan.
Wat is nu dus het beste, of meest voorkomende oplossing/opstelling.

Het gaat mij niet om back ups. De NAS gaat dus ook niet in RAID-iets.
Ik wil gewoon een centraal opslagpunt, die door meerdere pc's/laptops/apparaten (en netwerk printer wellicht) te benaderen is.

Die prijs van 300-500euro is ook tevens mijn budget daarvoor.
Had ik dan een goede koop begaan, of zijn er betere opties voor mij?
Lastige vraag.
Als het je alleen om een centraal opslagpunt gaat en je hebt al een mediaspeler, de PCH, dan had ik gewoon een goede NAS aangeschaft, als ik jouw was.
Heb zelf een QNAP en ben daar zeer tevreden over.
Een paar grote harde schijven erin en gaan met die banaan :)

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-01 18:25
Gaat inderdaad alleen om centraal te bereiken punt.
Backup hoeft echt niet, zelfs niet simpele mirroring.

Maar een mediaplayer blijft wel noodzakelijk?
Dat is eigenlijk de hoofdvraag.

Kun je met enkel een NAS uit te voeten, of heb je toch echt een mediaspeler erbij nodig.
(gaat dus voornamelijk om het downloaden -bewaren- en afspelen van films)

[ Voor 11% gewijzigd door NeutraleTeun op 31-07-2012 11:57 ]

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-01 20:02
Ruw gezegd:

Voor het downloaden en bewaren van films etc heb je een NAS nodig.

Voor het afspelen van films etc (op je TV) heb je een mediaspeler nodig (sommige TV's hebben ook een mediaspeler intern, maar die kunnen vaak niet alles afspelen).

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Zoals eerder gezegd, je hebt een mediaplayer nodig als je niet steeds wil converten naar een formaat dat je TV kan afspelen... Mij niet gezien in ieder geval, ik wil hap slik spelen 8)

Een NAS (of een server) + een mediaplayer is een gouden combinatie IMO :)

Ik heb zelf een mede8er500x2 + een iomega 8tb NAS + een thuisservertje.

De mede8er heeft wel een interne HDD maar die staat al vol...

De NAS kan downloaden, hoeft je pc niet aan te blijven staan, en ik gebruik de centrale opslag voor de mede8er en voor m'n tablets enzo.

Het thuisservertje is net nieuw, ik merk dat is die nu vaker gebruik om te downloaden maar dat komt ook omdat er nog een muis/tobo/scherm aanhangt en dat dat nog voor m'n neus staat op de koffietafel O-)
RDP vanaf elders en kunnen downloaden is heel handig. Dat kan mijn NAS ook wel trouwens.

Ik zou dus de keuze maken tussen een (grotere) NAS en een thuisservertje, maar beide zijn fijn i.c.m. een mediaplayer.

Een volgende keer zou ik denk ik gaan voor een mediaplayer zonder HDD omdat ik nu de netwerk opslag goed voor elkaar heb.

[ Voor 9% gewijzigd door dragon2 op 31-07-2012 12:24 ]

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:24
Bartjezz schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 10:35:
Al is het maar mirroring, dan heb je al een backup.
Raid =/= back-up.

Raid (1 of 5, 6 etc.) beschermt je alleen maar tegen schijfuitval, waarmee je eigenlijk je uptime verhoogt.
Pagina: 1