Geen WiFi op 2e verdieping met D-Link DIR 655

Pagina: 1
Acties:

• bello2185
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Hallo :),

Ik heb sinds kort een iPad en zou het toch wel handig vinden als ik daarmee gewoon op de 2e verdieping kon internetten via wifi, ook voor mijn smartphone en laptop is het wel handig. Ik heb nu een D-Link DIR 655 als router die in de meterkast beneden staat, zodat alles mooi weggewerkt is. Op de router zitten 4 computers rechtstreeks aangesloten met draad die alle vier de poorten in beslag nemen, een PC in de keuken, een Popcorn Hour A-210 in de woonkamer, een computer op de 2e verdieping (gat door plafond geboord :+ ) en nog een laptop in de studio aan de andere kant van de tuin.

De router verplaatsen naar bijv. de 1e verdieping is geen optie omdat niet alle kabels daar heen kunnen worden getrokken. Daarom zat ik te kijken naar bijv. zoiets pricewatch: Netgear WN3000RP. Alleen als ik het goed begrijp maakt dat een nieuw wifi netwerk aan en werkt het switchen tussen die en het originele wifi netwerk niet echt lekker en is de snelheid trouwens ook niet top (ik wil ook graag 1080p films van de PC op 2e verdieping naar mijn iPad streamen met Air Video Server). Verder zag ik door de bomen het bos ook niet echt meer met al die WLAN Acces Points. Maar ik dacht ook, kan ik niet gewoon een 2e D-Link DIR 655 kopen en die dan op de 2e verdieping neerzetten, de kabel die daar door de vloer heen komt in dat ding pluggen en dan een kabel van de computer in de 2e router en dan het wifi wat het uitzendt gebruiken voor de smartphone/iPad/laptop? Ik begrijp als het goed is dat je dan verschillende instellingen moet wijzigen omdat je een anders een conflict tussen je eerste en tweede router krijgt.

Maar wat zou voor mij nou de meest praktisch en haalbare oplossing zijn? (Waarbij de PC op de 2e verdieping gewoon via bedraad netwerk aangesloten blijft, want die wordt veel gebruikt voor online game en het downloaden van grote bestanden.)

(=´∀`)人(´∀`=) 500px | Flickr

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:38
Nou, gewoon nog een wireless router kopen:
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Of je koopt een out-of-the-box accesspoint, dan hoef je de howto niet te volgen.

• bello2185
  • Niet online
Maar je bedoelt dus die nieuwe router op de oude router?

[ Voor 69% gewijzigd door bello2185 op 26-07-2012 22:29 ]

• hellfighter87
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-02 15:51
Er gaat toch een kabbel naar de 2de verdieping? die kabel douw je in een switch met wireless, of een router die je als switch kan instellen. Vervolgens geef je deze switch / router dezelfde wireless instellingen(SSID, encryptie methode, password, etc.) als die beneden en je hoeft niet eens een 2de wireless setting te maken.

De kabel van de pc op de 2de verdieping douw je btw ook gewoon in die switch / router.

ALs je geen switch kan vinden met wireless kan je ook een normale switch op de 2de verdieping zetten en daar dan een acces point aan hangen

Ik zou zelf liever voor een switch gaan dan een 2de router want 2 routers in een netwerk :X

[ Voor 7% gewijzigd door hellfighter87 op 26-07-2012 22:37 ]

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-02 17:00
Het idee is heel simpel eigenlijk. Je hebt je originele D-Link DIR 655, met daaraan dus de vier kabels. Eén hiervan gaat naar de 2e verdieping, direct een PC in. Deze haal je uit de PC, en sluit je aan op eender welke WiFi router (laten we deze WR noemen). De PC die op de 2e verdieping (laten we deze PC2 noemen) staat sluit je vervolgens aan op deze routeer.

Hierna ga je via PC2 naar de webinterface van WR, en schakel je op WR de DHCP server uit, en stel je het WiFi netwerk in op dezelfde naam en beveiliging van je D-Link. Het kanaal moet wel anders zijn. Op deze manier kan je WiFi apparaat eenvoudig schakelen tussen de twee netwerken zonder een (duidelijk) merkbare onderbreking.

Verwijderd

Tjsa de 655 staat niet sterk in wifi.
met het laatste model airport extreme heb ik door 2 betonnen vloeren op zolder nog genoeg bereik om er 30mbit door heen te persen op internet.
hiervoor had ik ook een 655 en die stopte op eerste etage... zou eerder je 655 vervangen voor een goede router dan een 2e AP bij te plaatsen.
wissel eens van kanalen, mischien dat je er meer uit krijgt omdat de buren je weg duwen op wifi signaal.

• bello2185
  • Niet online
Xudonax schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 22:36:
Het idee is heel simpel eigenlijk. Je hebt je originele D-Link DIR 655, met daaraan dus de vier kabels. Eén hiervan gaat naar de 2e verdieping, direct een PC in. Deze haal je uit de PC, en sluit je aan op eender welke WiFi router (laten we deze WR noemen). De PC die op de 2e verdieping (laten we deze PC2 noemen) staat sluit je vervolgens aan op deze routeer.

Hierna ga je via PC2 naar de webinterface van WR, en schakel je op WR de DHCP server uit, en stel je het WiFi netwerk in op dezelfde naam en beveiliging van je D-Link. Het kanaal moet wel anders zijn. Op deze manier kan je WiFi apparaat eenvoudig schakelen tussen de twee netwerken zonder een (duidelijk) merkbare onderbreking.
Bedankt voor de uitleg. :)
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 22:43:
Tjsa de 655 staat niet sterk in wifi.
met het laatste model airport extreme heb ik door 2 betonnen vloeren op zolder nog genoeg bereik om er 30mbit door heen te persen op internet.
hiervoor had ik ook een 655 en die stopte op eerste etage... zou eerder je 655 vervangen voor een goede router dan een 2e AP bij te plaatsen.
wissel eens van kanalen, mischien dat je er meer uit krijgt omdat de buren je weg duwen op wifi signaal.
Hmm, welke router zou je aanraden met sterk wifi? Naast de Airport Extreme, of werkt dat ook goed met Windows computers? (Want naast iPhone en iPad heb ik (nog) geen Mac). :P

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
hellfighter87 schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 22:35:
Er gaat toch een kabbel naar de 2de verdieping? die kabel douw je in een switch met wireless, of een router die je als switch kan instellen. Vervolgens geef je deze switch / router dezelfde wireless instellingen(SSID, encryptie methode, password, etc.) als die beneden en je hoeft niet eens een 2de wireless setting te maken.

De kabel van de pc op de 2de verdieping douw je btw ook gewoon in die switch / router.

ALs je geen switch kan vinden met wireless kan je ook een normale switch op de 2de verdieping zetten en daar dan een acces point aan hangen

Ik zou zelf liever voor een switch gaan dan een 2de router want 2 routers in een netwerk :X
Ik heb nog nooit een switch met wireless ingebouwd gezien.. Twee routers in een netwerk gaat trouwens perfect, moet je alleen bij één van beide DHCP uitzetten

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:38
Een router is een apparaat dat twee of meer verschillende computernetwerken aan elkaar verbindt
@Satch, dus ook NAT uitschakelen, door middel van het aansluiten in een LAN poort. En niet de WAN poort ;)
Eigenlijk is het dan geen "router" meer, want er is nog maar één netwerk.
En dan degradeert de router dus tot switch.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 27-07-2012 00:42 ]

• saviour
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
bello2185 schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 23:48:
Naast de Airport Extreme, of werkt dat ook goed met Windows computers? (Want naast iPhone en iPad heb ik (nog) geen Mac). :P
Compatibel met Mac-computers, iPhone, iPod touch en Windows-pc's die voldoen aan de Wi-Fi 802.11a-, 802.11b-, 802.11g- of 802.11n-norm
http://www.apple.com/nl/airportextreme/specs.html

Ziet er interessant uit. Ik heb ook nagenoeg geen verbinding op de eerste verdieping met mijn 655 :(.

[ Voor 10% gewijzigd door saviour op 27-07-2012 00:47 ]

Verwijderd

jeroen3 schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 00:41:
[...]
En dan degradeert de router dus tot switch.
Degradeert router tot AccessPoint.

Dat hele verhaal staat al hier [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point waar al naar is verwezen.

Als TS nieuw spul moet kopen, is het wss handiger gelijk een AccessPoint aan te schaffen.

Senao (EnGenius) maakt AP's met een flink vermogen. http://www.engeniustech.com/

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2012 00:54 ]

• bello2185
  • Niet online
Ik heb uiteindelijk een tweede DIR-655 gekocht en die staat nu boven. Heb de de kabel vanaf de eerste 655 in de 1e LAN poort van de tweede 655 gestopt en toen een kabel van PC2 naar de 2e LAN poort. DHCP uitgezet en tweede 655 op 192.168.0.2 ingesteld zodat ik niet steeds de verkeerde log-in pagina kreeg :P, toen WiFi instellingen van de eerste 655 gebruikt en nu draait alles prima. :)

Pagina: 1