Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Meerdere harddisks delen onder één share

Pagina: 1
Acties:

• ProCal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2023
Situatie: "fileserver" (lees: desktop-PC) met daarop Windows 2008 Server standard x64.

Aan deze PC hangen vier harddisks (USB) en deze zal gebruikt gaan worden als NAS.

Op de harddisks staan verschillende muziekbestanden, films en programma's, als volgt:

/harddisk/SHARE/MOVIES
/harddisk/SHARE/MP3
/harddisk/SHARE/ISO

Is het mogelijk om de vier harddisks te delen (of eigenlijk de map share) en dan op zo'n manier dat ik ze vanaf een Windows-client als één share kan benaderen?

Voorbeeld: \\fileserver\SHARE waarin dan alle data staat, die fysiek op vier verschillende harddisks staat.

Search leverde niets bruikbaars op, vandaar mijn vraag.

Wat ik nog zou kunnen doen is een harddisk niet een drive-letter geven maar mounten als NTFS-folder op een andere harddisk maar dat verdient niet mijn voorkeur eerlijk gezegd. JBOD (wat volgens mij niet eens kan met USB-harddisks) is ook geen optie.

Alvast bedankt!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-11 19:55

heuveltje

KoelkastFilosoof

Je kunt het doen d.m.v. hardlinks naar mappen, nostradamus heeft dat eens net uitgelegd
NIK0 in "Storage showoff topic - 10+ TB storage systems"

Ook zijn er bv programma's als flexraid, welke dit kunnen, die optie gebruik ik nu zelf :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dat kan met DFS, als je het niet erg vindt dat er 3 verschillende mappen onder die share staan.

Ik zie het al. Je bedoelt dat er op elke harddisk 3 verschillende mappen staan. Nee, dat kan niet met DFS.

[ Voor 38% gewijzigd door downtime op 26-07-2012 18:24 ]

• ProCal
  • Laatst online: 31-08-2023
Zo, hoe snel? :D Bedankt voor het meedenken in elk geval!

Het zijn in totaal wel meer mappen dan drie maar de bestanden (films, MP3, ISO's en dergelijke) zijn verdeeld over de verschillende harddisks. Op HD1 is er dus een map SHARE/ISOS maar deze bestaat op HD2 ook, uiteraard met andere ISO's daar weer in...

@heuveltje: Bedankt voor de link, daar ga ik me even in verdiepen!

@downtime: Als ik je goed begrijp, dan nee, het is niet erg dat er meerdere mappen in die ene share staan, dat is eigenlijk juist de bedoeling. Wat ik zou willen is vanaf een windows-client browsen naar \\fileserver\share, waarin dan alle mappen staan die verdeeld zijn over de vier harddisks.

Maar goed, je zei al dat dat niet kan :)

[ Voor 30% gewijzigd door ProCal op 26-07-2012 18:30 ]

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 13:26
DFS is bedoeld om je share niet meer server-gebonden te maken, dus dat gaat inderdaad niet lukken daarmee.
Maar waar wil je het voor gebruiken? Want als je het wilt gaan toepassen in combinatie met XBMC (aangezien je continue over media-content spreekt), dan is dat niet nodig natuurlijk. Je kan daar je library gewoon vullen vanaf meerdere sources, en ben je in 1x klaar

iRacing Profiel

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Wat is het bezwaar tegen interne harddisks in je fileserver?

Zoals je het beschrijft lijkt het met lastig om bij te houden welke bestanden waar staan (en om duplicaten te voorkomen). Tevens wordt delen ineens veel makkelijker.

• kroegtijger
CMD-Snake schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 14:01:
Wat is het bezwaar tegen interne harddisks in je fileserver?

Zoals je het beschrijft lijkt het met lastig om bij te houden welke bestanden waar staan (en om duplicaten te voorkomen). Tevens wordt delen ineens veel makkelijker.
En zal je ook de nodige performance-winst halen. Is zeker de beste optie... Maar is alleen niet de vraag-stelling ;)

iRacing Profiel

• bratos
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09-2024

bratos

Meh.

server 2008 R2 heeft de optie om Libraries te maken en te delen, en dan kan je lokaal een Library maken met meerdere lokaties en dan deze delen.
Is dat geen optie?

eerst kijken dan zeiken

• kroegtijger
bratos schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 14:53:
server 2008 R2 heeft de optie om Libraries te maken en te delen, en dan kan je lokaal een Library maken met meerdere lokaties en dan deze delen.
Is dat geen optie?
Kan je eventueel ook geautomatiseerd laten vullen met locaties. Kan niet default, maar zijn wel tooltjes voor te vinden :)

iRacing Profiel

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 29-11 09:32
Nog even wachten op Server 2012 en je kan aan de gang met Storage Spaces. :)

• kroegtijger
MADG0BLIN schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 15:17:
Nog even wachten op Server 2012 en je kan aan de gang met Storage Spaces. :)
Volgens mij kan je daar ook niet meerdere share-locaties naar 1 share toe laten verwijzen (maar correct me if i'm wrong... Nog niet mee gewerkt ;) )

iRacing Profiel

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 16:54

E-Vix

Nu met sneeuw!

Je kan mklink gebruiken om een symlinks in een map te plaatsen naar alle schijven. Vervolgens share je die ene map, en kan je vanaf die ene share op alle schijven komen. Werkt perfect onder Windows 2008

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• MADG0BLIN
  • Laatst online: 29-11 09:32
kroegtijger schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 15:25:
[...]

Volgens mij kan je daar ook niet meerdere share-locaties naar 1 share toe laten verwijzen (maar correct me if i'm wrong... Nog niet mee gewerkt ;) )
Je kan van meerdere disken 1 grote disk maken, die sharen, zelfde resultaat. :)

• kroegtijger
MADG0BLIN schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 15:34:
[...]

Je kan van meerdere disken 1 grote disk maken, die sharen, zelfde resultaat. :)
Dat kan je nu ook al doen, maar dat is dus niet wat TS wil voor zover ik begrepen heb...

iRacing Profiel

Verwijderd

kroegtijger schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 11:22:
DFS is bedoeld om je share niet meer server-gebonden te maken, dus dat gaat inderdaad niet lukken daarmee.
Maar waar wil je het voor gebruiken? Want als je het wilt gaan toepassen in combinatie met XBMC (aangezien je continue over media-content spreekt), dan is dat niet nodig natuurlijk. Je kan daar je library gewoon vullen vanaf meerdere sources, en ben je in 1x klaar
DFS kan wel degelijk hetgeen de topic starter wil. Per disk maak je een share en die map je onder de DFS root. Zo heb je 1 root share en de verschillende shares zijn zichtbaar als een folder on de root share.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 28-11 20:09

Equator

Crew Council

#whisky #barista

@TopicStarter:
Waarom mount je je verschillende harddisken niet onder een enkele share?

Maak deze folderstructuur aan:
HDD1 (Windows):
C:\Share\HDD2
C:\Share\HDD3
C:\Share\HDD4

dan onder Computer management\Disk Management
Rechtermuiklik op HDD2: change drive letter and paths, klik op Add
"Mount in the following empty NTFS folder" [Browse] En browse dan naar de C:\Share\HDD2 map.

Doe het zelfde voor de HDD3 en HDD4

Foldernamen mag je zelf aanpassen of bepalen. Tenslotte share je de C:\Share folder onder de naam die jij wilt.

Dit is default functionaliteit in NT vanaf versie 5.0 (Windows 2000)

• kroegtijger
Verwijderd schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 10:55:
[...]

DFS kan wel degelijk hetgeen de topic starter wil. Per disk maak je een share en die map je onder de DFS root. Zo heb je 1 root share en de verschillende shares zijn zichtbaar als een folder on de root share.
Dat zou inderdaad wel kunnen gaan werken ja... Maar is het dan nog mogelijk om je data van de ene naar de andere storage te verplaatsen zoals DFS daarvoor bedoeld is?

iRacing Profiel

• kroegtijger
Equator schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 11:22:
@TopicStarter:

Maak deze folderstructuur aan:
HDD1 (Windows):
C:\Share\HDD2
C:\Share\HDD3
C:\Share\HDD4

dan onder Computer management\Disk Management
Rechtermuiklik op HDD2: change drive letter and paths, klik op Add
"Mount in the following empty NTFS folder" [Browse] En browse dan naar de C:\Share\HDD2 map.

Doe het zelfde voor de HDD3 en HDD4

Foldernamen mag je zelf aanpassen of bepalen. Tenslotte share je de C:\Share folder onder de naam die jij wilt.

Dit is default functionaliteit in NT vanaf versie 5.0 (Windows 2000)
Dan blijf je toch met het probleem zitten dat niet alles in 1 grote share komt, maar in shares die per locatie weer in sub-folders zijn onderverdeeld?? TS gaf in zn OP al aan dat dit niet de bedoeling was namelijk...
Wat ik nog zou kunnen doen is een harddisk niet een drive-letter geven maar mounten als NTFS-folder op een andere harddisk maar dat verdient niet mijn voorkeur eerlijk gezegd

iRacing Profiel

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 01:10

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik denk dat het probleem is dat er een 'video' dir staat op iedere HDD, de inhoud kan je niet middels een mount bij elkaar krijgen in 1 overzicht. Junctions per dir kan dit wel maar blinkt naar mijn idee niet bepaald uit in beheersbaarheid.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-11 11:06
Equator schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 11:22:
@TopicStarter:
Omdat je dan nog steeds 4 verschillende mappen 'iso' moet bekijken voordat je alle ISO's hebt.

Ik zou doorbijten en alle ISO's op één schijf zetten, en alle films op een andere, en alle MP3's op een derde. Alle andere opties lijkt momenteel suboptimaal (een RAID-array of JBOD met USB-schijven zou ik niet aan beginnen, als ze intern zaten was dat wel een goede optie imho).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• kroegtijger
Paul schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 11:49:
[...]
Omdat je dan nog steeds 4 verschillende mappen 'iso' moet bekijken voordat je alle ISO's hebt.

Ik zou doorbijten en alle ISO's op één schijf zetten, en alle films op een andere, en alle MP3's op een derde. Alle andere opties lijkt momenteel suboptimaal (een RAID-array of JBOD met USB-schijven zou ik niet aan beginnen, als ze intern zaten was dat wel een goede optie imho).
Tsja, afhankelijk van wat het doel is natuurlijk. Als TS het doet met het oog op werken met XBMC, dan zou ik er niet eens aan beginnen, maar gewoon diverse locaties toevoegen in de library.
Anders zou de netste oplossing zijn om een NAS-behuizing te scoren, en de disks daarin te plaatsen en in 1 grote array te zetten.

iRacing Profiel

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-11 11:06
Uiteraard, maar dat vergt weer allemaal aanschaffen en zo (niet dat Windows Server 2008 Standard x64 nu zo goedkoop is...).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1