Ik heb reeds een tijdje een zelfgebouwd systeempje draaien als NAS / Samba server / VoiP telefooncentrale etc.
Het enige waar ik met dat systeem problemen mee heb is de doorvoersnelheid van het netwerk.
Deze machine heeft de volgende specs:
Moederboard: E35M1-I (onboard AMD E-350 brazos)
Geheugen: 8GB kingston valueram
2x 750GB Sata disk WD-green
Windows 7 64bit (nodig voor de VoiP centrale software)
Mijn probleem is dat ik maximaal 5MB/s netwerk doorvoer haal, terwijl mij hele netwerk 1Gb is.
Vanaf een desktop die op de zelfde switch zit aangesloten haal ik met gemak 75 MB/s
Als ik dat doorreken is die 5MB/s dus ongeveer 5 x 8 = 40 Mbit /sec terwijl er dus connectiviteit is op 1Gb.
Overigens heb ik dat niet alleen met files kopieeren via SMB, maar ook bijvoorbeeld tijdens het downloaden van nieuwsgroepen. De desktop download met gemak met 11,5MB vanaf de newsgroepen.
Ik zie op het moment van file-transfer ook dat de CPU van de NAS op 100% zit.
Natuurlijk heb ik al gezocht naar dit probleem via google, maar ik vind dan reviews van mijn Moederboard waarin zeker hogere snelheden worden gehaald.
Ook heb ik topics gezien op tweakers waarin mensen 60MB/s netwerktransfer halen.
Het enige waar ik met dat systeem problemen mee heb is de doorvoersnelheid van het netwerk.
Deze machine heeft de volgende specs:
Moederboard: E35M1-I (onboard AMD E-350 brazos)
Geheugen: 8GB kingston valueram
2x 750GB Sata disk WD-green
Windows 7 64bit (nodig voor de VoiP centrale software)
Mijn probleem is dat ik maximaal 5MB/s netwerk doorvoer haal, terwijl mij hele netwerk 1Gb is.
Vanaf een desktop die op de zelfde switch zit aangesloten haal ik met gemak 75 MB/s
Als ik dat doorreken is die 5MB/s dus ongeveer 5 x 8 = 40 Mbit /sec terwijl er dus connectiviteit is op 1Gb.
Overigens heb ik dat niet alleen met files kopieeren via SMB, maar ook bijvoorbeeld tijdens het downloaden van nieuwsgroepen. De desktop download met gemak met 11,5MB vanaf de newsgroepen.
Ik zie op het moment van file-transfer ook dat de CPU van de NAS op 100% zit.
Natuurlijk heb ik al gezocht naar dit probleem via google, maar ik vind dan reviews van mijn Moederboard waarin zeker hogere snelheden worden gehaald.
Ook heb ik topics gezien op tweakers waarin mensen 60MB/s netwerktransfer halen.
Iemand een idee wat ik verkeerd doe?webbier schreef op zondag 15 juli 2012 @ 15:00:
Als je niet van plan bent meer dan 6 schijven aan te sluiten zou ik lekker de onboard satapoorten gebruiken. Ik heb een soortgelijke setup, alleen met 5 samsung disks op de pricewatch: Asus E35M1-I. Geheel draait onder zfs-guru, alles prima. Transfers over het netwerk gaan met 60 MB/s ongeveer. Dedup en compressie gebruik ik zelf niet, maar heb wel begrepen dat die nogal cpu intensief zijn, dus ik denk dat je daar met je C60 een beetje in de knoop gaat komen.