• slash24
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-11-2025
Ik heb reeds een tijdje een zelfgebouwd systeempje draaien als NAS / Samba server / VoiP telefooncentrale etc.
Het enige waar ik met dat systeem problemen mee heb is de doorvoersnelheid van het netwerk.
Deze machine heeft de volgende specs:

Moederboard: E35M1-I (onboard AMD E-350 brazos)
Geheugen: 8GB kingston valueram
2x 750GB Sata disk WD-green
Windows 7 64bit (nodig voor de VoiP centrale software)

Mijn probleem is dat ik maximaal 5MB/s netwerk doorvoer haal, terwijl mij hele netwerk 1Gb is.
Vanaf een desktop die op de zelfde switch zit aangesloten haal ik met gemak 75 MB/s

Als ik dat doorreken is die 5MB/s dus ongeveer 5 x 8 = 40 Mbit /sec terwijl er dus connectiviteit is op 1Gb.
Overigens heb ik dat niet alleen met files kopieeren via SMB, maar ook bijvoorbeeld tijdens het downloaden van nieuwsgroepen. De desktop download met gemak met 11,5MB vanaf de newsgroepen.

Ik zie op het moment van file-transfer ook dat de CPU van de NAS op 100% zit.
Natuurlijk heb ik al gezocht naar dit probleem via google, maar ik vind dan reviews van mijn Moederboard waarin zeker hogere snelheden worden gehaald.
Ook heb ik topics gezien op tweakers waarin mensen 60MB/s netwerktransfer halen.
webbier schreef op zondag 15 juli 2012 @ 15:00:
Als je niet van plan bent meer dan 6 schijven aan te sluiten zou ik lekker de onboard satapoorten gebruiken. Ik heb een soortgelijke setup, alleen met 5 samsung disks op de pricewatch: Asus E35M1-I. Geheel draait onder zfs-guru, alles prima. Transfers over het netwerk gaan met 60 MB/s ongeveer. Dedup en compressie gebruik ik zelf niet, maar heb wel begrepen dat die nogal cpu intensief zijn, dus ik denk dat je daar met je C60 een beetje in de knoop gaat komen.
Iemand een idee wat ik verkeerd doe?

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-02 20:46
Ik kan uit je verhaal niet uitmaken welke software je op de hardware hebt draaien, het zal wel iets softwarematigs zijn.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• slash24
StefanvanGelder schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 09:57:
Ik kan uit je verhaal niet uitmaken welke software je op de hardware hebt draaien, het zal wel iets softwarematigs zijn.
Zoals ik in mijn verhaal al aangaf: Windows 7 64bit (Ultimate) is het besturingssysteem en in idle is het CPU gebruik netjes rond de 15 - 18%
Ik denk ook dat het iets softwarematigs is, maar ik kan niet ontdekken waardoor het mis gaat?!
In mijn voorbeeld van 5MB /s vanaf de nieuwsgroepen downloaden wordt overigens SABNZBd gebruikt, ik weet niet of dat er toe doet. Alle suggesties zijn welkom overigens....

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Hoe zijn de HDD's aangesloten? (RAID?) Daarnaast is het misschien handig om eens te kijken welk programma de CPU het meeste gebruikt als je over het netwerk kopieert.

[ Voor 62% gewijzigd door dcm360 op 27-07-2012 10:31 ]

• slash24
HDD's zijn gewoon als standaard SATA devices aangesloten (stand-alone, geen RAID)
Ik zal eens testen welk programma er zoveel CPU opslokt tijdens kopieeren, dat doe ik vanavond even aangezien ik nu niet thuis ben.

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-02 20:46
Sorry, toch niet goed gelezen :) Windows is goed te monitoren, dus daar moet uit te komen zijn. Staat er misschien een virusscanner op die alle bestanden scant die worden gekopieerd? Je komt er snel genoeg achter als je bij taskmanager of performance monitor kijkt.

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Andere kabel proberen?
Gebruik cat6 (of cat5e) kabels, dus geen cat 5 gebruiken.
Welke verbindings snelheid heb je? Zie netwerk info in windows.

Drivers oude en nieuwe proberen.
Drivers van windows proberen, meestal zijn deze langzamer, maar zouden moeten werken.

• slash24
jan99999 schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 11:41:
Andere kabel proberen?
Gebruik cat6 (of cat5e) kabels, dus geen cat 5 gebruiken.
Welke verbindings snelheid heb je? Zie netwerk info in windows.

Drivers oude en nieuwe proberen.
Drivers van windows proberen, meestal zijn deze langzamer, maar zouden moeten werken.
Andere kabels al geprobeerd, Kabels en Netwerk getest met een 1Gbe netwerktester (JDSU smartclass ethernet) zelfs. Ik ben netwerk engineer namelijk, dus ik heb goede (professionele) testapparatuur. Ik weet ook zeker dat het niet in mijn netwerk zit, het zit hem puur in deze machine.
Verbindingssnelheid is ook gewoon 1Gb.

Drivers van Realtek al 4 verschillende geprobeerd. Ook de Windows drivers bieden geen oplossing.
CPU load gaat ook naar 100% zoals ik al aangaf, wat voor mij een bevestiging is dat het in de PC zelf zit.
Ook de chipset drivers en APU drivers (videodrivers) naar de laatste release gebracht. (niet dat ik verwacht dat het iets met videodrivers te maken heeft, maar je weet nooit)

De opmerking van StefanvanGelder over de virusscanner vind ik wel een goede... Ik gebruik nu Avast free edition. Ik zal deze eens uitschakelen en kijken wat dat met de performance doet.

• slash24
Dankzij StefanvanGelder ben ik nu in ieder geval een stapje verder!

Een filecopy via het netwerk heb ik nog niet kunnen testen, maar een download van een ISO van de nieuwsgroepen wel!
Het uitschakelen van de Avast free virusscanner heeft geresulteerd in een verdubbelde downloadsnelheid vanaf Eweka. Was tussen de 5MB en 5,5MB. Nu haal ik 10,5 MB.
Als ik dat x 8 doe zit ik dus op 84Mbit (stukje overhead niet meegeteld) en dat klopt dus wel met de verwachtingen. CPU load is ook geen 100% meer nu, maar blijft tussen de 70 en 80% tijdens downloaden.

Nu nog zoeken naar een minder CPU intensieve goede, bij voorkeur gratis virusscanner.
Ik ga daar maar eens voor Googelen. Mijn probleem waarvoor ik het topic geopend heb is volgens mij verholpen / verklaard. Ik moet alleen nog wel even testen hoe het nu met performance gaat als ik een SMB transfer doe over het LAN. Dat zal ik vanavond of morgen eens testen en ik zal jullie laten weten hoe dat is afgelopen.
Pagina: 1