Tweeter die denkt dat hij een woofer is?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:56
Hallo,

Ik heb 2 B&W DM 603 SII speakers. Ik ben er erg tevreden mee, alleen heb ik bij sommige liedjes bij heel selecte bastonen een erg vervelende kraak die uit mijn rechter speaker komt. De meeste liedjes zijn prima luisterbaar, maar soms kijk ik sci fi waarbij er een bastoon op de achtergrond zit en soms is dat net een toon die zorgt voor een krakende speaker. Dat is dan erg vervelend. Ook zijn sommige liedjes niet meer te luisteren (Tron Legacy OST) en soms is het toewerken naar een climax nogal anticlimactisch.
Mijn nog niet zo geoefende oor zegt dat het de tweeter is, dus misschien is er iets met de tweeter of misschien het filter. Heel af en toe denk ik dat mijn linker speaker ook meedoet, maar misschien ben ik dan al een tijdje zo gefocust op die krakende toon dat ik niet meer weet waar hij vandaan komt.
Of het er altijd al in heeft gezeten weet ik niet, aangezien ik ze tweedehands heb gekocht. Bij het testen klonken ze gewoon goed. Mijn receiver (Onkyo HT-R370) is echter wel een heel aantal stappen lager in kwaliteit dan de receiver die die man had staan. Ook zijn mijn kabels niet van de hoogste kwaliteit, dus dat zou het ook nog kunnen zijn.

Heeft iemand een idee wat dit is en hoe het is op te lossen? Als je vragen hebt of precieze liedjes en tijden wilt weten kan ik dat natuurlijk even opzoeken. Ik zou met mijn mobiel wat kunnen opnemen, maar ik denk niet dat je daar vrolijker van wordt.

Alvast bedankt!

P.S. Als de frequentie te laag is voor mijn speakers, gaat 1 van de woofers hem spacen. Hij staat dan nooit op een hoog volume, dus ik ga er vanuit dat het geen schade kan doen. Zie ik dat goed?

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Misschien rammelt de tweeter mee? Of als het alleen bij hoge volumes gebeurt clipt je versterker misschien? Of het filter in de luidspreker is niet meer helemaal lekker?

Je kan de speakers omwisselen en kijken of het probleem meeverhuist. Dan sluit je uit dat het aan de versterker ligt.
Siempie schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 15:25:
P.S. Als de frequentie te laag is voor mijn speakers, gaat 1 van de woofers hem spacen. Hij staat dan nooit op een hoog volume, dus ik ga er vanuit dat het geen schade kan doen. Zie ik dat goed?
Nee, als de woofer te ver heen en weer beweegt gaat hij kapot. Bij basreflexluidsprekers is de belastbaarheid van de woofers onder de afstemfrequentie erg laag (40Hz bij de B&W DM 603 S3). De kast houdt de woofer dan namelijk niet meer in bedwang. De woofer mag best wat bewegen, maar als hij gaat klapperen of (het geluid) vervormen ben je 'm aan het slopen.

[ Voor 109% gewijzigd door TBTL op 28-07-2012 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Moet ik dan de middelste woofer eruit schroeven en de tweeter dan proberen naar binnen te trekken (of iets anders dat zichzelf misschien wijst als hij eenmaal open is)?

Over dat laatste, dan ga ik kijken wat er precies gebeurt als het in een film gebeurt. Sowieso zal ik nooit het volume hoog zetten, omdat ik m'n receiver niet vertrouw als het om stabiliteit aankomt (het is immers een goedkoop dingetje).

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Ik bedoel dat je de linkerbox en rechterbox omwisselt, als het probleem bij dezelfde box blijft weet je zeker dat het aan die box ligt en niet aan de versterker. :)

Als je daarna zeker weet dat het aan de box ligt kan je bijvoorbeeld bij allebei de boxen de tweeters losschroeven en verwisselen. Zo weet je of het aan de tweeters zelf ligt of aan de filters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:24

Alpine

Twisted animator

Hebben de speakers de mogelijkheid voor Bi-wiring? Ik kan het zo snel niet vinden op google maar veel speakers hebben die mogelijkheid en in de meeste gevallen zijn ze gesplitst in hoog en laag frequenties. Als je de brug tussen de hoog en laag aansluitingen achter op de speaker weghaalt en de speakers alleen op laag aansluit dan kan je dat testen of alles goed is aangesloten op het filter in de speaker zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Alpine schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 17:26:
Hebben de speakers de mogelijkheid voor Bi-wiring? Ik kan het zo snel niet vinden op google maar veel speakers hebben die mogelijkheid en in de meeste gevallen zijn ze gesplitst in hoog en laag frequenties. Als je de brug tussen de hoog en laag aansluitingen achter op de speaker weghaalt en de speakers alleen op laag aansluit dan kan je dat testen of alles goed is aangesloten op het filter in de speaker zelf.
Soms ben ik zo stom. Ik had die bovenste aansluitingen nog nooit losgehaald. Ik deed dat nu bij eentje en die brug viel er zo uit. Ik dacht dat dat vast hoorde te zitten! Ik heb ze er nu even snel afgehaald en het geluid is al flink verbeterd. Ik heb nog niet de mogelijkheid gehad om even goed te luisteren, maar het lijkt erop dat nu mijn enige probleem is dat ik een raar geluid krijg als de tonen te laag worden voor mijn speakers. Ik snap niet echt waarom dat kan, aangezien een Logitech setje bijvoorbeeld daar geen problemen mee heeft, die doet die lage tonen gewoon helemaal niet.
In ieder geval bedankt en ik laat morgen mijn ervaringen wel weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Siempie schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 20:38:
het lijkt erop dat nu mijn enige probleem is dat ik een raar geluid krijg als de tonen te laag worden voor mijn speakers. Ik snap niet echt waarom dat kan, aangezien een Logitech setje bijvoorbeeld daar geen problemen mee heeft, die doet die lage tonen gewoon helemaal niet.
Logitech setjes hebben een subsonic filter dat de te lage frequenties gewoon niet doorgeeft aan de versterker. Bij hifi zie je die dingen vreemdgenoeg nooit.

[ Voor 66% gewijzigd door TBTL op 28-07-2012 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 15:23
Siempie schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 20:38:
Ik deed dat nu bij eentje en die brug viel er zo uit. Ik dacht dat dat vast hoorde te zitten! Ik heb ze er nu even snel afgehaald en het geluid is al flink verbeterd.
Nee, die brug hoor er uit te vallen als je de terminal los draait.
Als je die brug niet kan verwijderen kun je immers geen biwiring gebruiken.

Als ik het goed begrijp luister je nu naar die speakers terwijl de tweeters volledig uit geschakeld zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:26
Je hebt best kans dat je interne frequentiefilters kapot zijn in de speakers. Kan zijn dat 1 van de elco's kapot is in een van de filters :).

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
TBTL schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 12:54:
[...]
Logitech setjes hebben een subsonic filter dat de te lage frequenties gewoon niet doorgeeft aan de versterker. Bij hifi zie je die dingen vreemdgenoeg nooit.
Bedoel je aan de speaker?
Ik kan me op zich wel voorstellen dat dat niet bij Hifi gebeurt, aangezien het dan de bedoeling is dat je speakers dat wel kunnen natuurlijk, maar toch had het een leuke optie geweest als je die in en uit zou kunnen schakelen.
mjtdevries schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 13:51:
[...]

Nee, die brug hoor er uit te vallen als je de terminal los draait.
Als je die brug niet kan verwijderen kun je immers geen biwiring gebruiken.

Als ik het goed begrijp luister je nu naar die speakers terwijl de tweeters volledig uit geschakeld zijn?
Zo bedoelde ik het niet, ik bedoelde dat ik dacht dat die brug niet verwijderbaar was en daarom had ik er nooit naar gekeken.
Nu staan de tweeters inderdaad uit. De brug is verwijderd en de kabels zijn alleen aangesloten op de onderste aansluitingen. De woofers werken wel gewoon. Ik moet wel zeggen dat ik de tweeter mis. Het is lekker dat hij niet meer kraakt, maar liedjes die niet kraakten klinken nu weer minder.
Maar begrijp ik nu goed dat dat niet de bedoeling is? Dat die brug er juist wél hoort te zitten als je alleen de onderste kabels aansluit?
SanderPS3 schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 13:59:
Je hebt best kans dat je interne frequentiefilters kapot zijn in de speakers. Kan zijn dat 1 van de elco's kapot is in een van de filters :).
Dat hoop ik niet :+
Als dat het geval is, kan ik dan zelf (met mijn vader, hij is handig met elektriciteit) die elco te vervangen of kan ik hem dan maar beter ergens heen brengen? Zijn die dingen überhaupt te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Siempie schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 19:02:
[...]
Bedoel je aan de speaker?
Bij een pc-speakers wordt het signaal eerst opgedeeld, een deel gaat naar de woofer en een deel naar de satellieten. Op dat moment worden ook gelijk de te lage tonen eruit gefilterd. Daarna worden de signalen versterkt en gaan ze naar de speakers.
[...]Maar begrijp ik nu goed dat dat niet de bedoeling is? Dat die brug er juist wél hoort te zitten als je alleen de onderste kabels aansluit?
Klopt :) Anders heb je geen hoge tonen.
Dat hoop ik niet :+
Als dat het geval is, kan ik dan zelf (met mijn vader, hij is handig met elektriciteit) die elco te vervangen of kan ik hem dan maar beter ergens heen brengen? Zijn die dingen überhaupt te vervangen?
Mocht het probleem bij het filter liggen, dan kan je de printplaat uit de box halen en de elco's er zo uit solderen, als je kan solderen moet dat lukken. Bipolaire elco's zijn te koop bij elektronicaboeren, winkels voor luidspreker zelfbouw en misschien ook wel bij de discoboer of muziekwinkel. Ze kosten een paar euro. Elco's zijn na 10-15 jaar soms zoveel achteruitgegaan dat je ze beter kan vervangen.

Heb je de dingen uit mijn tweede reactie al geprobeerd? Als we weten waar het probleem zit kunnen we er misschien wat meer over zeggen, het blijft nu gokken. Het belangrijkste is dat je kijkt of het aan de versterker/bron ligt of aan de speakers.

Ik vermoed dat je de voorkanten er helemaal af moet halen om de tweeters los te krijgen, misschien zijn de filters makkelijker te verwisselen of kan het wel op een andere manier.

[ Voor 76% gewijzigd door TBTL op 29-07-2012 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door TBTL op 28-07-2012 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18:07
Siempie schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 15:25:
Wat bedoel je hiermee? Zichtbaar langzaam bewegende woofers kunnen komen door gelijkspanning, zeer ongezond voor de woofers.

Hoe hoog is het signaalnivo? E.e.a. klinkt een beetje als clippen namelijk, dit kan komen door een te hoog signaalnivo van de versterkeringang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertH
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:59
Opgeblazen/kapotte tweeter door clippen? Lijkt mij het meest voor de hand liggende als je zegt dat je speakers hem spacen op hoog volume

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
@Geerth hieronder: precies mijn vermoeden, clippen of DC met als gevolg eventueel kapotte tweeters

kabels zullen het niet zijn, waar heb je de versterker op aangesloten?
De geluidskaart/uitgang van een pc kan bijvoorbeeld een veel te sterk signaal voor een versterkeringang leveren. De geluidskaart op een lager volume zetten en de versterker zelf op een hoger volume voorkomt dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
TBTL schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 21:55:
[...]
Bij een pc-speakers wordt het signaal eerst opgedeeld, een deel gaat naar de woofer en een deel naar de satellieten. Op dat moment worden ook gelijk de te lage tonen eruit gefilterd. Daarna worden de signalen versterkt en gaan ze naar de speakers.
Bedankt voor de info! Toen ik aan het einde van deze post kwam kwam ik er achter dat Windows dat ook kan.
TBTL schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 21:55:
Mocht het probleem bij het filter liggen, dan kan je de printplaat uit de box halen en de elco's er zo uit solderen, als je kan solderen moet dat lukken. Bipolaire elco's zijn te koop bij elektronicaboeren, winkels voor luidspreker zelfbouw en misschien ook wel bij de discoboer of muziekwinkel. Ze kosten een paar euro. Elco's zijn na 10-15 jaar soms zoveel achteruitgegaan dat je ze beter kan vervangen.

Heb je de dingen uit mijn tweede reactie al geprobeerd? Als we weten waar het probleem zit kunnen we er misschien wat meer over zeggen, het blijft nu gokken. Het belangrijkste is dat je kijkt of het aan de versterker/bron ligt of aan de speakers.

Ik vermoed dat je de voorkanten er helemaal af moet halen om de tweeters los te krijgen, misschien zijn de filters makkelijker te verwisselen of kan het wel op een andere manier.
Ik heb de speakers even omgewisseld, maar dat mocht niet baten.
Ik kan wel solderen, dus dat moet goed gaan. Ik zal wel opzoeken of er wat foto's staan van iemand die soortgelijke speakers heeft opengemaakt.
base_ schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 22:04:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Zichtbaar langzaam bewegende woofers kunnen komen door gelijkspanning, zeer ongezond voor de woofers.

Hoe hoog is het signaalnivo? E.e.a. klinkt een beetje als clippen namelijk, dit kan komen door een te hoog signaalnivo van de versterkeringang.
Ze bewegen, maar ik zou het niet echt omschrijven als echt langzaam. Het signaalniveau is het volume? De Onkyo kan tot 70 (dan zegt-ie max. volgens mij), maar met muziek zet ik hem niet harder dan 30. Met de nummers waarvan ik weet dat ze het niet lekker doen sowieso niet boven de 25.
GeertH schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 22:11:
Opgeblazen/kapotte tweeter door clippen? Lijkt mij het meest voor de hand liggende als je zegt dat je speakers hem spacen op hoog volume
Het is geen hoog volume.
base_ schreef op zondag 29 juli 2012 @ 00:31:
@Geerth hieronder: precies mijn vermoeden, clippen of DC met als gevolg eventueel kapotte tweeters

kabels zullen het niet zijn, waar heb je de versterker op aangesloten?
De geluidskaart/uitgang van een pc kan bijvoorbeeld een veel te sterk signaal voor een versterkeringang leveren. De geluidskaart op een lager volume zetten en de versterker zelf op een hoger volume voorkomt dit probleem.
Het signaal komt uit mijn laptop en gaat via s/pdif naar de receiver. Hij stond op 100%. Ik heb hem nu op 60% gezet, maar het heeft geen invloed gehad.

Wat ik overigens heb gevonden is een bescherming tegen lage tonen! Die heb ik ingeschakeld en ik heb er een beetje mee lopen spelen. Ik heb hem nu ingesteld op 60 Hz en nu heb ik nergens last meer van. Op 50 Hz had ik nog een paar kleine dingetjes, dus ik denk dat hij maar tot ergens halverwege de signalen normaal kan doorvoeren. Stom dat ik daar niet als eerste op zoek naar ben gegaan. Ik ging er vanuit dat dat hardwarematig moest (waarom ik dat dacht weet ik écht niet).

Geweldig bedankt voor het meedenken! Ik denk dat mijn probleem nu is opgelost. Ik zal het binnenkort even laten weten, maar ik heb na een nummer die voorheen onmogelijk lekker was te beluisteren totaal geen last gehad. De bruggen zitten er overigens weer op.

En @ TBTL: Ik denk dat de boel openen en solderen niet meer noodzakelijk is, maar ik ben evengoed wel benieuwd naar meer informatie. Ik kan natuurlijk zelf even op Google zoeken, maar heb jij misschien een goede link voor me? Ik wil evengoed wel even kijken of het eventueel handig is om ze alsnog te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
Siempie schreef op maandag 30 juli 2012 @ 19:44:
[...]
Het is geen hoog volume.
Clippen kan ook bij laag volume optreden maar aangezien s/pdif n.v.t.
Het signaal komt uit mijn laptop en gaat via s/pdif naar de receiver. Hij stond op 100%. Ik heb hem nu op 60% gezet, maar het heeft geen invloed gehad.
Bij spdif mag je de geluidskaart gewoon op 100% zetten, analoog wil dit wel eens voor problemen zorgen soms, maar dat is bij jou niet van toepassing.
Wat ik overigens heb gevonden is een bescherming tegen lage tonen! Die heb ik ingeschakeld en ik heb er een beetje mee lopen spelen. ...
Jouw speakers zouden gewoon normaal geluid moeten weergeven zonder "bescherming tegen lage tonen". Als je het verschijnsel niet hebt met koptelefoonuitgang van de receiver dan is er denk ik toch echt iets mis met je speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Inderdaad, bescherming tegen lage tonen is bedoeld dat de woofers op hoog volume niet te ver heen en weer gaan wapperen als ze te lage tonen krijgen. Bij deze speakers hoeft dat niet hoger dan 30-40Hz te staan. Het probleem van het gekraak is dus nog niet écht opgelost. ;) De tweeter kraakt nog steeds bij (normale) lage tonen maar die stuur je nu niet meer boxen toe.
Siempie schreef op maandag 30 juli 2012 @ 19:44:
Ik heb de speakers even omgewisseld, maar dat mocht niet baten.
Als ik het goed begrijp bleef het gekraak bij dezelfde box? Dan weet je nu zeker dat het aan de box ligt.

Achter die dopjes/gaten die het frontje vasthouden zitten schroeven. Daarmee kan je de voorkant van de box eraf schroeven. Maar ik zou dat liever niet doen, je beschadigt snel iets en waarschijnlijk is er ook iets van afdichttape gebruikt dat nu uitgedroogd is en wat je moet vervangen als je de voorkant loshaalt. Het lijkt me makkelijker om de filters (inclusief de plaat met connectors) om te wisselen. Dan weet je ook of het probleem bij de filters of de tweeters zit.
Afbeeldingslocatie: http://elektrotanya.com/PREVIEWS/63463243/23432455/bw/bw_dm603.pdf_1.png

[ Voor 49% gewijzigd door TBTL op 31-07-2012 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 23:15
Kraken kan door zoveel dingen komen: Slechte contacten bijvoorbeeld. Je schrijft dat je luistert via je laptop, doe je dat alleen via spdif, of ook analoog? Misschien dat dat stekkertje wat los zit oid.
Maar het kan ook zijn dat er gewoon in je kamer iets los ligt, wat mee kan gaan rammelen.

Volgens mij is het wel verstandig om het eerst uit te vogelen waar het probleem precies zit. Kan je je luidsprekers ook ergens anders uitproberen? Dus andere locatie (andere kamer/buiten is al genoeg. Ik bedoel niet dat je het 10km verderop moet proberen :) ), andere versterker en andere bron. Je kan biwiren, dus test ook eens de afzonderlijke hoog/laag aansluitingen en kijk dan waar het probleem zit.
Dan ben je goed gericht bezig en kan je je daarna ook echt focussen op het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
Sorry dat het zo lang heeft geduurt voordat ik reageer! Ik ging even op vakantie, maar dat werd 4 keer zo lang dan gepland en daarna had ik een tijdje geen goede mogelijkheid om via mijn speakers te luisteren.

Ik heb nu 2 dagen geluisterd via een andere geluidschip (Realtek ALC898 i.p.v. Realtek ALC892) en een andere kabel (RU Connected s/pdif male-male i.p.v. Monster s/pdif male-3.5mm jack male) en ik heb het probleem niet meer gehoord. Ik heb nog niet alle geluidsopties nagelopen, dus misschien komt het probleem nog terug, maar ik denk dat het aan de kabel of geluidschip lag in plaats van aan de receiver of de speakers!!

In ieder geval heel erg bedankt voor het meedenken! Ik heb er zeker van geleerd, maar ik denk dus dat het aan mijn laptop/kabel lag.

Edit: Het was wel mijn receiver! Op 'PCM Stereo Audyssey' klinkt het niet en op 'PCM Direct' gaat alles perfect. Ik snap niet dat ik daar niet achter ben gekomen. Ook weet ik niet meer waarom ik die PCM Stereo het beste vond klinken, dus dat moet ik nog even onderzoeken.

[ Voor 15% gewijzigd door Ample Energy op 22-08-2012 19:21 ]

Pagina: 1