Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 10:41
Ik heb van de week een Samsung SSD binnengekregen en geinstalleerd in mijn pc. Leek allemaal lekker vlot te werken maar tijdens het performen van een benchmark kreeg ik dit teleurstellende resultaat:
SSD Benchmark result

Met deze SSD had ik veel hogere snelheden verwacht, ik maak gebruik van het volgende systeem:

- Asus P5B Moederbord
- Intel Core 2 Duo E6600
- 3 gb intern

Als ik naar de specs van mijn moederbord kijk zie ik dat de maximale data transfer 3gb/s is. Dus ik zit me even af te vragen waarom die disk transfer rates zo laag zijn.

Reviews van anderen geven veel hogere snelheden aan dan dit. Kan ik dit nog met een of andere setting / truc optimalizeren of zit ik echt gebonden aan deze snelheden vanwege mijn oudere hardware?

De SSD is overigens wel voorzien van de laatste firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vikingjunior
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-08 23:20
staat je bios wel op AHCI? want ik zie in je afbeelding iets staan van pci IDE,en denk dus dat je bios nog op ide mode staat

[ Voor 3% gewijzigd door vikingjunior op 26-07-2012 09:34 ]

PSN : runeviking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 11:34

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik weet niet hoe sterk the ICH8 controller is, maar je zou inderdaad veel hogere prestaties verwachten. Met de ICH9 controller haalde ik ruim 270 MB/s. Ik denk ook dat je het moet zoeken in de AHCI settings.

Verwacht overigens niet de maximale prestaties zoals deze gespecificeerd zijn voor deze SSD, maar dat geef je zelf al aan.

Het enige probleem nu waarschijnlijk: Als je in de BIOS de mode verandert van IDE naar AHCI: BSOD bij het opstarten van de PC.

[ Voor 16% gewijzigd door Hann1BaL op 26-07-2012 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wierdo_NL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-09 15:52
In je BIOS inderdaad AHCI aangeschakelen.

En mogelijk windows daarna opnieuw installeren.

De performance gaat dan zeker omhoog.
Ook al heb je geen 600MB/s, je PC zal er echt een stuk sneller op worden.

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:28

watercoolertje

Untertitel

AHCI settings aanzetten, en Samsung Magician (optimalisation) werkt HEEL goed ook als je hem op IDE laat gaat er zeker nog 100MB bij schrijven bij, maar beter op AHCI...

Tevens zou ik als ik jouw was goed kijken of je niet per ongeluk de jMicron poort gebruikt want die zijn lang niet zo snel als Intel....

Op mijn (ICH9) SATA2 poort haal ik:
https://picasaweb.google....r_8wE#5724598244207419394

SATA3 is nog iets sneller maar niet echt merkbaar verder:
https://picasaweb.google....r_8wE#5761620447275969234

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
Ter zijde, draai je wel op Vista of Windows7?
Zou zonde zijn als je OS geen trim ondersteund

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 11:34

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

frickY schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 09:48:
Ter zijde, draai je wel op Vista of Windows7?
Zou zonde zijn als je OS geen trim ondersteund
Een beetje oplettend oog ziet aan het screenshot dat dat het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Wierdo_NL schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 09:41:

Ik heb die optie inderdaad zien staan, maar als ik hem op AHCI zet dan krijg ik bij het opstarten van Windows een BSOD. Die BSOD is gelijk weg dus ik kan hem niet lezen. Anders vanavond maar ff een reinstall van Window doen met de AHCI mode aan. Kijken of dat beterschap brengt, hij staat namelijk op IDE.
Wierdo_NL schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 09:41:

Ik draai Windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pianoman
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 03-09 23:19
Ik denk niet dat het alleen aan de ahci ligt. Allebei mijn pc's zijn 5 jaar oud of ouder, allebei met SSD zonder AHCI (omdat beide mobo's dat niet hebben) en allebei halen ze >200 bij lezen en schrijven.

Kijk voor de zekerheid eens in device manager op welke snelheid en verbindingstype je sata poort staat met de SSD aangesloten. Bij mij bleek dat de oorzaak toen mijn OCZ SSD in het begin heel traag was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
watercoolertje schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 09:43:
AHCI settings aanzetten, en Samsung Magician (optimalisation) werkt HEEL goed ook als je hem op IDE laat gaat er zeker nog 100MB bij schrijven bij, maar beter op AHCI...

Tevens zou ik als ik jouw was goed kijken of je niet per ongeluk de jMicron poort gebruikt want die zijn lang niet zo snel als Intel....

Op mijn (ICH9) SATA2 poort haal ik:
https://picasaweb.google....r_8wE#5724598244207419394

SATA3 is nog iets sneller maar niet echt merkbaar verder:
https://picasaweb.google....r_8wE#5761620447275969234
Ik heb die Optimization van Samsung Magician gedraaid maar dat maakt helaas niks uit :(
pianoman schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 10:30:
Ik denk niet dat het alleen aan de ahci ligt. Allebei mijn pc's zijn 5 jaar oud of ouder, allebei met SSD zonder AHCI (omdat beide mobo's dat niet hebben) en allebei halen ze >200 bij lezen en schrijven.

Kijk voor de zekerheid eens in device manager op welke snelheid en verbindingstype je sata poort staat met de SSD aangesloten. Bij mij bleek dat de oorzaak toen mijn OCZ SSD in het begin heel traag was.
Ik kwam hier niet helemaal uit. Kan nergens de properties vinden waar ik die snelheden zou moeten zien, kan je me op weg helpen dmv een screenshot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat de computer een BSOD geeft bij het inschakelen van ACHI is normaal,normaal moet je dat al ingeschakeld hebben,voordat je windows instaleerd.
Doe je dat niet dan krijg je inderdaad een BSOD

als je dit toepast zou je het probleem niet meer moeten krijgen:

Error message when you start a Windows 7 or Windows Vista-based computer after you change the SATA mode of the boot drive: "STOP 0x0000007B INACCESSABLE_BOOT_DEVICE"

Eerst dus de fix instaleren,dan booten,direct het bios in,ACHI aanzetten en opstarten

Daaronder staat ook nog hoe je het handmatig kan doen

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2012 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Heb je windows schoon geinstalleerd op je nieuwe ssd? Indien je dit niet gedaan hebt dan kan het zijn dat hierdoor je ssd langzaam is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pianoman
Ik heb het even opgezocht (win 7 NL)
configuratiescherm->apparaatbeheer->opslagcontrollers.

daar heb je er waarschijnlijk meer van, kwestie van even zoeken waar je SSD aan hangt.

Als je er één opent zie je als 2e en 3e tabblad port 0 en port 1 staan, dan zie je welke schijf daarop is aangesloten, en een knop speedtest. Als je daar op drukt zie je welke transfer mode er actief is. Dit moet minimaal SATA2 - 3G zijn.

Bij mij was dat SATA1 - 1.5G, en kon ik met een tool van ocz de SSD aanpassen zodat hij juist herkend werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
pianoman schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 11:03:
Ik heb het even opgezocht (win 7 NL)
configuratiescherm->apparaatbeheer->opslagcontrollers.

daar heb je er waarschijnlijk meer van, kwestie van even zoeken waar je SSD aan hangt.

Als je er één opent zie je als 2e en 3e tabblad port 0 en port 1 staan, dan zie je welke schijf daarop is aangesloten, en een knop speedtest. Als je daar op drukt zie je welke transfer mode er actief is. Dit moet minimaal SATA2 - 3G zijn.

Bij mij was dat SATA1 - 1.5G, en kon ik met een tool van ocz de SSD aanpassen zodat hij juist herkend werd.
Ik kan die optie echt niet vinden maar ik draai ook een Engelse versie.
Settings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Naar AHCI overzetten en windows opnieuw installeren inderdaad (die BSOD is een normale, dat gebeurt altijd als je naar ACHI overschakelt met een reeds geinstalleerd OS), je kunt ook zonder opnieuw te installeren overschakelen naar AHCI (google is your friend) maar dat wordt niet aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 15:13
Ik gok dat je hem inderdaad hebt aangesloten op een niet Intel-SATA controller, maar op die standard dual PCI IDE controller.

Stappen:
-doe eerst even die AHCI fix in het register
-SSD zeker weten op een Intel SATA-poort aansluiten (voor de zekerheid als enige SATA apparaat)
-bios update van je mainboard
-SATA poorten instellen op AHCI (en SATA 3.0 i.p.v. 1.5 als je dat ziet staan)
-Windows starten en Intel inf utility (chipset drivers) installeren
-Windows herstarten en daarna Intel RST (versie 9.6 waarschijnlijk) installeren
-SSD benchmark draaien

Check ook even Windows de defragmentatie heeft uitgeschakeld op je SSD drive, dan weet je zeker dat Windows 7 de drive heeft herkend als SSD.

Volgens mij moet je zo echt betere prestaties krijgen, als is de ICH8 niet de topper voor een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pianoman
Vlassie1980 schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 11:56:
[...]

Ik kan die optie echt niet vinden maar ik draai ook een Engelse versie.
[afbeelding]
in de engelse versie zal het wel storage controller zijn, dus verder naar beneden in de lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Southbridge
- 4 x SATA 3.0 Gb/s ports
JMicron® JMB363 PATA and SATA controller
- 1 x UltraDMA 133/100/66 for up to 2 PATA devices
- 1 x Internal SATA 3.0 Gb/s port
- 1 x External SATA 3.0 Gb/s port (SATA On-the-Go)
- Support SATA RAID 0, 1 and JBOD (by 1x External SATA & 1x Internal SATA)
Kan het zijn dat je je SSD op die slechte prut JMicron controller hebt aangesloten? Je hebt maar 4 echte SATA poorten, daar moet je het mee doen. Die extra chipjes zijn nep en dien je absoluut niet te gebruiken voor je SSD. Het beste kun je die JMicron controller in BIOS gewoon uitschakelen.

Kijkende naar je screenshot is dit inderdaad je probleem. Voortaan onthouden: je wilt alleen je chipset SATA poorten gebruiken; extra poorten zijn vaak van veel lagere kwaliteit. Zeker voor je SSD.

In feite zit je nu te werken op een PCI-bus, want de JMicron JMB363 kan maar tot 120MB/s voor twee gedeelde poorten. Dus 60MB/s per poort als je twee devices zou gebruiken. Je chipset kan wel de echte SATA/300 bandbreedte leveren en dat is dus ook de controller die je zou moeten gebruiken.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2012 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

welke windows 7 draai je overigens?de 64 bit of 32 bit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 14:20:
welke windows 7 draai je overigens?de 64 bit of 32 bit?
Ik draai Windows 7 64 bit.

Iedereen overigens bedankt voor de input, ik ga vanavond maar eens verder kijken of ik het op kan lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3gb met 64 bit is trouwens niet echt handig, niet bevordelijk voor de snelheid.

Sowieso niet voor de totale systeem snelheid.

Ik heb geen idee of benchmarks hier ook baat bij hebben,bij meer geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een SSD heb je niet zoveel baat bij veel filecache, dus ook met weinig RAM gaat het prima lukken. De benchmark zelf gebruikt heel weinig RAM. Ook 64-bit of 32-bit mag niets uitmaken qua snelheid.

Als hij inderdaad zijn SSD op de verkeerde controller heeft aangesloten, verklaart dit de lage snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Inmiddels de volgende stappen gedaan:

1. Ik had hem inderdaad op de verkeerde controller aangesloten, zit nu in SATA 1
2. De fix via de registry gedaan zodat ik via AHCI kon booten
3. In de BIOS de instelling op AHCI gezet

Met onderstaand resultaat :)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VNXTV1Oxi49E7Rog1mOUemtI/full.png

Een enorme verbetering in ieder geval, ben er in ieder geval heel tevreden mee. Misschien dat hij nog wel harder kan maar ik ben in ieder geval tevreden.

Iedereen bedankt voor de suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AHCI lijkt niet te werken, want je draait nu IDE. Je zult ook nieuwe Intel drivers geïnstalleerd moeten hebben; de oude drivers ondersteunen geen TRIM. Maar als je tenminste Intel 9.6 drivers hebt, dan zit je opzich goed.

Je snelheden zijn wat ze moeten zijn voor SATA/300. AHCI kan nog wel voor hogere 4K-64 scores zorgen. Maar al laat je het hierbij; je bent nu véél beter af dan eerst!
Pagina: 1