MSI GT60 0nc-009NL of MSI GT683dx-856NL

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben dus als een tijdje aan het twijfelen tussen deze 2 laptops.
De ene heeft weer iets wat de ander niet heeft.
Beide hebbe ze een i7 processor alleen de ene is een 2e generatie en de ander een 3e generatie.
Beiden zijn ze 15"6 inch en full HD. Nu is het echter ook zo dat de SSD in de GT683 me aanspreekt alleen jammer van de GTX570m 1,5GB tegenover de nieuwere GTX670m 3GB.
Ik heb al redelijk wat zitten googlen en reviews bekeken, alleen hoopte ik dat een van jullie me meer inzicht zou kunnen geven en/of advies. Maximaal wat ik wil uitgeven is € 1600,- en het liefst zou ik een 3e generatie i7 willen hebben met de GTX670m en een SSD voor het snellere laad/schrijf tijd.

Getypt vanaf mn iPhone dus rustig aan met eventuele typfouten :)
Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazhims3lv
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-12-2024
MSI GT683dx-856NL en SSD los kopen (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vizzie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 15:39
Ik neem aan dat het gaat om games als je een laptop met zo'n GPU overweegt. Koop gewoon degene met de beste GPU. SSD of meer RAM kan je er altijd nog instoppen en voor games maakt het verschil tussen deze twee CPU's echt niets uit. GPU vervangen kan je wel schudden en dat is voor spelletjes het belangrijkste.

Als je een werklaptop ofzo zoekt koop dan geen van beide, want dan is zo'n GPU alleen maar een nutteloze stroomslurper tenzij je iets met CUDA kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal even mijn situatie uitleggen inderdaad.
Het is inderdaad de bedoeling om er (zware) games mee te spelen op full HD.
Ik ben een student en om die reden zal deze laptop dus ook vaak mee naar school moeten.
Daarom kies ik ook voor de 15"6 versie en niet die van 17". De GT60 heeft ook nog mijn voorkeur vanwege de GPU. Nu zie ik dat in de MSI GT683dx-856NL GPU geheugen zit van DDR5 en in de GT60 0nc-009NL GPU geheugen DDR3. Is hier merkbaar verschil met betrekking tot bijv. BF3 op 1920x1080?

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet zo bekend ben met het plaatsen van een SSD in een laptop.

Er is echter een GT60 0nc-037NL met 128GB SSD erin, alleen hier wordt ca. € 300,- meer voor gevraagd?! Hetzelfde geldt voor de GT685-836NL en de GT685R-837NL.. Deze zitten tussen de € 1800,- en € 2000,-.
Dus dat gaat hem niet worden helaas.

Ik houd ook al een tijdje het nieuws in de gaten en de nieuwe versies van de GT60 en GT70 komen medio augustus beschikbaar als ik het goed begreep. Wellicht dat de eerdere GT60's iets in prijs dalen? Of is dit wachten op iets dat waarschijnlijk niet gaat gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou voor cheap gaan. Met pricewatch: Medion Erazer X6819. De GTX 570m is identiek aan de GTX 670m (ja, echt). Een SSD haal je uit de pricewatch.

In het prijssegment heb je ook nog de M17x :
€ 1,340 voor GTX 675m
€ 1,566 voor GTX 680m
€ 1,514 voor HD 7970m
Zonder SSD. Maar die zal we te zwaar zijn voor wat jij ermee wilt. Al is de GT ook geen lichtgewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had die inderdaad ook al gezien. Eveneens als de Erazer X6821.
Nu weet ik niet als het ongegrond is wat ik zeg, maar ik ben niet zon fan van de (bouw)kwaliteit van Medion.
Dit ligt doorgaans bij Aldi tussen de rest van de schappen bij wijze van spreken.

Ik heb ook al gekeken bij BTO, XBook, Dell en Alienware. BTO en XBook barebone laptops betwijfel ik ook als de kwaliteit van laptop enigzins kwalitatief en betrouwbaar is op lange termijn. Daarbij wil het oog ook wat en zijn deze laptops niet echt strelend voor het oog.

Alienware M17x met een GTX675m en 8GB RAM zit ik ook al ver over de € 1600,- dus dat wordt hem helaas ook niet.

Nu klinkt het wellicht als ik alles af loop te zeiken, maar mijn oog is simpelweg gevallen op MSI.
Ik heb veel reviews en beoordelingen gelezen en deze waren veelal bijzonder positief.
Ik ben alleen bang dat ik concessies moet doen betreft de SSD..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 11:32:
Ik had die inderdaad ook al gezien. Eveneens als de Erazer X6821.
Nu weet ik niet als het ongegrond is wat ik zeg, maar ik ben niet zon fan van de (bouw)kwaliteit van Medion.
Dit ligt doorgaans bij Aldi tussen de rest van de schappen bij wijze van spreken.
medion = MSI met een ander kleurtje. De bouwkwaliteit is dus hetzelfde, al verschillen er wat details. Met name het steelseries toetsenbord.
Ik heb ook al gekeken bij BTO, XBook, Dell en Alienware. BTO en XBook barebone laptops betwijfel ik ook als de kwaliteit van laptop enigzins kwalitatief en betrouwbaar is op lange termijn. Daarbij wil het oog ook wat en zijn deze laptops niet echt strelend voor het oog.
klopt. De kwaliteit valt over het algemeen nogal tegen. Maar MSI is niet enorm veel beter. Het verschil zit hem met name in de features: de msi heeft beter geluid en is een stuk stiller. Als ik even snel reviews: MSI GT683R: ruwe bolster met pit raadpleeg.
Alienware M17x met een GTX675m en 8GB RAM zit ik ook al ver over de € 1600,- dus dat wordt hem helaas ook niet.
Nee hoor. Met wat truuks kan je ~12% korting krijgen. Dan kom je op de bedragen die ik daar noem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vizzie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 15:39
hmm dat die 570 hetzelfde is als de 670 wist ik niet (ben niet zo thuis in dit soort laptops) maar dat zou wel typisch nVidia zijn. edit: Even gegoogled, is niet helemaal hetzelfde, de 670m is hoger geklokt. Voor de rest dezelfde chip.

300 euro voor een SSD van 128 gb is belachelijk. Voor 100 euro koop je een prima SSD zoals een samsung 830 of een Crucial M4, en op internet (en in de handleiding van je laptop) staat hoe je die kan inbouwen. Of je koopt voor 300 euro een veel grotere SSD als je die 300 toch over hebt.

Ik blijf er overigens bij: voor spelletjes moet je proberen de beste GPU in je laptop te hebben, rest maakt niet heel veel uit. Ik denk dat gddr3 of gddr5 niet zo'n enorm veschil zal maken op 1920*1080 bij gelijke GPU.

Ik heb trouwens vroeger (pentium 3 tijd) een medion laptop gehad, niet kapot te krijgen. Natuurlijk zijn er merken met een betere bouwkwaliteit maar daar betaal je vaak ook meer. Ik zou noch medion noch MSI om de bouwkwaliteit laten liggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Vizzie op 26-07-2012 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vizzie schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 11:50:
hmm dat die 570 hetzelfde is als de 670 wist ik niet (ben niet zo thuis in dit soort laptops) maar dat zou wel typisch nVidia zijn. edit: Even gegoogled, is niet helemaal hetzelfde, de 670m is hoger geklokt. Voor de rest dezelfde chip.
Dan had notebookcheck dat dus fout. Efin, het scheelt 5%, maar je kan hem zelf ook overclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks for the tips iedereen. Ik wist niet dat MSI en Medion zo dicht bij elkaar lagen qua kwaliteit. Ik had de MSI toch veel hoger ingeschat. Hoewel ik nog steeds neig naar MSI vanwege het beter geluid. steelseries keyboard, turbo-optie etc. Als het installeren van een SSD kaart niet al te veel moeite is en uitgebreid staat uitgelegd wil ik het best zelf doen. Ik heb niet eens zo heel veel SSD GB nodig, 64GB volstaat volgens mij wel.
Het is enkel voor windows en een paar "key" programma's.

Ik had ook gelezen dat de GTX670m hetzelfde is als de GTX570m alleen dan met wat hogere kloksnelheden.
Met MSI Afterburner software wellicht nog ietsjes hoger te krikken? Dit gezegd te hebben blijf ik denk ik bij de GT60 0nc-009NL voor nu.
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 11:44:
Nee hoor. Met wat truuks kan je ~12% korting krijgen. Dan kom je op de bedragen die ik daar noem.
Daar ben ik dan wel weer benieuwd naar? Je bedoelt met korting codes of?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 19:04:
Thanks for the tips iedereen. Ik wist niet dat MSI en Medion zo dicht bij elkaar lagen qua kwaliteit. Ik had de MSI toch veel hoger ingeschat. Hoewel ik nog steeds neig naar MSI vanwege het beter geluid. steelseries keyboard, turbo-optie etc.
Beter geluid, turbo optie? Volgens mij zijn het dezelfde 'dynaudio' speakers, maar daar kan ik naast zitten. En wat betreft de turbo optie: daar heb je msi afterburner voor ;) welke overigens op alle nvidia kaarten werkt.

Trouwens, het gros van wat medion verkoopt komt direct bij msi vandaan. Heb je een medion desktop? 95% kans dat er een msi moederbord en videokaart in zit.
Ik had ook gelezen dat de GTX670m hetzelfde is als de GTX570m alleen dan met wat hogere kloksnelheden.
Met MSI Afterburner software wellicht nog ietsjes hoger te krikken? Dit gezegd te hebben blijf ik denk ik bij de GT60 0nc-009NL voor nu.
klopt.
Daar ben ik dan wel weer benieuwd naar? Je bedoelt met korting codes of?
Zie Dell Waardebonnen Topic - Deel 2. Je kan 5% cashback en 8% epp korting krijgen op alienware's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iceman1987
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-03 19:01
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 11:44:
[...]
medion = MSI met een ander kleurtje. De bouwkwaliteit is dus hetzelfde, al verschillen er wat details. Met name het steelseries toetsenbord.

[...]
klopt. De kwaliteit valt over het algemeen nogal tegen. Maar MSI is niet enorm veel beter. Het verschil zit hem met name in de features: de msi heeft beter geluid en is een stuk stiller. Als ik even snel reviews: MSI GT683R: ruwe bolster met pit raadpleeg.
De medion heeft idd dezelfde barebon als de MSI GT683. Maar als ik me niet vergist heeft de GT60 een nieuwe barebone. In tegenstelling tot de oude barebones van MSI (en dus medion) heeft de nieuwe een aluminium cover en de palm rest. Zie productreview.
De ouwe barebone had een plastic cover en palm rest. Daarnaast hebben ze dacht ik de nieuwe barebone aangepast zodat er een grotere (backlight) keyboard in kan.

Dus tussen de GT60 en de GT683/medion zit denk ik een significant verschil.

[ Voor 3% gewijzigd door Iceman1987 op 27-07-2012 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zou best kunnen. Ik zie nu pas dat de GT60 en GT683 niet dezelfde body hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iceman1987
Verwijderd schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 15:10:
Dat zou best kunnen. Ik zie nu pas dat de GT60 en GT683 niet dezelfde body hebben...
De vraag naar jou is (aangezien jij de panelen expert bent op tweakers), wat denk/vind je van de nieuwe scherm van de MSI GT60. Is deze verbeterd? Waar komt deze in de buurt van? Want van de vorige versies was jij niet te spreken dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.notebookcheck....W7H-Notebook.75615.0.html

Helderheid is gemiddeld, de gamut wil je liever niet lager hebben dan er nu in zit, en het contrast is ook niet bepaald spectaculair. Ongeveer een scherm wat tussen 'gemiddeld' en 'brak' in zit, zoals de M14x. Meer weet ik er zo 123 niet te bedenken.

Maar mijn maatstaaf van gemiddeld zal wel wat hoger liggen dan die van de meeste mensen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2012 18:38 ]

Verwijderd

De GT60 heeft zojuist de pricewatch gehaald crawler scripts ftw

pricewatch: MSI GT70 0ND-247NL
pricewatch: MSI GT70 0ND-246NL
pricewatch: MSI GT60 0ND-093NL

Met, precies zoals ik al dacht, zwaar onrealistische prijzen. Jammer. En dan krijg je nog een vorige generatie grafische kaart.

• Iceman1987
Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 00:18:
De GT60 heeft zojuist de pricewatch gehaald crawler scripts ftw

pricewatch: MSI GT70 0ND-247NL
pricewatch: MSI GT70 0ND-246NL
pricewatch: MSI GT60 0ND-093NL

Met, precies zoals ik al dacht, zwaar onrealistische prijzen. Jammer. En dan krijg je nog een vorige generatie grafische kaart.
Je hebt de GT60 al voor 1492 euro.
Het probleem is dat MSI de enige optie op de markt is voor een 15 inch laptop. Ik zoek al tijden een gamelaptop. Maar een Alienware is voor mij te groot, de Clevo's :X . En de Asus of Dell heeft voor mij te weinig power. De Asus G-serie heeft nog slechtere prijs/prestatie verhouding dan de MSI. Dus ja, het is de beste koop voor een 15 inch gamelaptop. Of heb jij een andere suggestie?

[ Voor 20% gewijzigd door Iceman1987 op 23-08-2012 20:24 ]

Verwijderd

Iceman1987 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 20:21:
[...]

Je hebt de GT60 al voor 1492 euro.
Het probleem is dat MSI de enige optie op de markt is voor een 15 inch laptop.
Met GTX 670m. De lenovo Y580m is 10% trager is 40% goedkoper. Maar die kende ik nog niet (of niet meer..)
Ik zoek al tijden een gamelaptop. Maar een Alienware is voor mij te groot, de Clevo's :X . En de Asus of Dell heeft voor mij te weinig power. De Asus G-serie heeft nog slechtere prijs/prestatie verhouding dan de MSI. Dus ja, het is de beste koop voor een 15 inch gamelaptop. Of heb jij een andere suggestie?
Een 17" nemen of genoegen nemen met GT 650m-level performance. Ik zie geen andere uitweg. Het 15.6" aanbod is bedroevend slecht. Als je genoegen neemt met een slechter scherm is de M14x heel misschien een optie. Ik vind hem zelf niets.

• aCb1780
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 12-09 12:32
Darkstone

Weet jij of Lenovo de Y580 in Belgie / Nederland gaat uitbrengen?
Want hij ziet er zeer interessant uit.

• Iceman1987
Verwijderd schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 20:33:
[...]
Met GTX 670m. De lenovo Y580m is 10% trager is 40% goedkoper. Maar die kende ik nog niet (of niet meer..)
Ja, maar de MSI bied plek voor twee hardeschijven, heeft superieure geluidssysteem, een backlight keyboard van steelserries en een goede koelingsvermogen om verder over te clocken. Dus er is meer dan de videokaart.
[...]

Een 17" nemen of genoegen nemen met GT 650m-level performance. Ik zie geen andere uitweg. Het 15.6" aanbod is bedroevend slecht. Als je genoegen neemt met een slechter scherm is de M14x heel misschien een optie. Ik vind hem zelf niets.
M14x heeft geen full HD scherm, dus dat is geen optie voor mij. En ik wil geen genoegen nemen met een GT650m :+ .
Ik wacht gewoon op de MSI GX60, kijken hoe de benchmarks daarvan zijn, en anders toch een GT60. Heb jaren gedaan met mijn trouwe Compal FL90. Zucht mooie tijd was dat ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Waf.

Iceman1987 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 22:51:
[...]

Ja, maar de MSI bied plek voor twee hardeschijven, heeft superieure geluidssysteem, een backlight keyboard van steelserries en een goede koelingsvermogen om verder over te clocken. Dus er is meer dan de videokaart.

[...]

M14x heeft geen full HD scherm, dus dat is geen optie voor mij. En ik wil geen genoegen nemen met een GT650m :+ .
Ik wacht gewoon op de MSI GX60, kijken hoe de benchmarks daarvan zijn, en anders toch een GT60. Heb jaren gedaan met mijn trouwe Compal FL90. Zucht mooie tijd was dat ;w
De Y580 heeft ook ruimte voor twee hardeschijven, zij het met een mSATA en SATA slot, heeft minstens even goede speakers, ook backlit keyboard en kan ver overgeklokt worden. Vermoedelijk wordt hij wat warmer, maar veel zal het niet schelen. De Y580 heeft overigens een GTX660M met GDDR5, geen GT650M. Zie ook mijn productreview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Y580 heeft minstens even goede speakers als MSI dynaudio? What?

Afbeeldingslocatie: http://imgs.xkcd.com/comics/wikipedian_protester.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 15:20:
De Y580 heeft minstens even goede speakers als MSI dynaudio? What?
Met andere woorden: je bent niet met mij eens dat laptopgeluid nooit kan tippen aan een normale speakerset? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iceman1987 schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 22:51:
Omni schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 14:55:
[...]
De Y580 heeft ook ruimte voor twee hardeschijven, zij het met een mSATA en SATA slot, heeft minstens even goede speakers, ook backlit keyboard en kan ver overgeklokt worden. Vermoedelijk wordt hij wat warmer, maar veel zal het niet schelen. De Y580 heeft overigens een GTX660M met GDDR5, geen GT650M. Zie ook mijn productreview.
Emphasis mine.

Je zegt hier letterliijk dat de Y580 minstens zo goede speakers heeft als de MSI. Het omgekeerde is het geval. Bij ongeveer de helft van de reviews van notebookcheck wordt er in het speaker gedeelte gerefereerd aan MSI dynaudio of XPS JBL als voorbeeld van hoe het wel moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

Verwijderd schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 16:11:
[...]

[...]

Emphasis mine.

Je zegt hier letterliijk dat de Y580 minstens zo goede speakers heeft als de MSI. Het omgekeerde is het geval. Bij ongeveer de helft van de reviews van notebookcheck wordt er in het speaker gedeelte gerefereerd aan MSI dynaudio of XPS JBL als voorbeeld van hoe het wel moet.
De Y580 hééft JBL speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat weet ik, 2x 1.5w volgens notebookcheck. De XPS 15 heeft 2x 6w + 10w sub. Nu slaan die specs absoluut nergens op, de naam van de speakerfabrikant kan je niet zomaar vergelijken. Zo heeft de XPS 14 hetzelfde JBL label als de XPS 15 en 17, maar die klinkt toch een stuk slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Niet online

Omni

Waf.

Wat de specs ook zijn, met een speakerset van een stel tientjes heb je al veel meer vermogen en betere geluidskwaliteit dan de beste laptops. Ergo: waar hebben we het nu over?

[ Voor 6% gewijzigd door Omni op 27-08-2012 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat speakersetje wil je ook niet overal mee slepen. als de ingebouwde speakers goed geluid geven, dan is dat een voordeel. Maar de argumentatie dat een speakersetje van een set tientjes beter is klopt inderdaad.
Pagina: 1