• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb sindskort een Intel Core i5 3570K op een Asrock Z77 Pro 4 moederbord. Het valt mij op dat 1 van de cores een stuk warmer is dan de rest. Core 0, 2 en 3 zijn op dit moment 35 graden en core 1 is 47 graden. 12 graden verschil dus. Op meerdere momenten dat ik gekeken heb is dit zo. Het systeem wordt verder niet belast. Als ik hem volledig belast (100% cpu op alle cores) wordt die ene core zo'n 65 graden en de anderen rond de 55.

Iemand een idee of dit normaal is. Of kan ik hier iets aan doen?

(systeem is verder wel stabiel, dus vind het geen issue. Het viel me alleen wel op).

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:11
Dat een core afwijkt is vrij gebruikelijk. Mijn 3570k geeft met stress ook een verschil van 5 a 6 graden per core. Maar ik vind 47 graden op idle (ik neem aan dat temps gemeten zijn op idle) wel erg hoog, helemaal als de andere 35 graden zijn.
Heb je de cpu al overgeclocked? Of is hij nog stock? En heb je zelf al een keer de koelpasta veranderd?

• Palomar
  • Niet online
Stefan1987 schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 23:14:
Dat een core afwijkt is vrij gebruikelijk. Mijn 3570k geeft met stress ook een verschil van 5 a 6 graden per core. Maar ik vind 47 graden op idle (ik neem aan dat temps gemeten zijn op idle) wel erg hoog, helemaal als de andere 35 graden zijn.
Heb je de cpu al overgeclocked? Of is hij nog stock? En heb je zelf al een keer de koelpasta veranderd?
moet wel zeggen dat er bij mijn koeler (coolermaster hyper tx3 evo) erg harde koelpasta zat. Kon het haast niet uitsmeren. Heb nog wel een ander tubetje liggen. Zal dat er eens op doen en kijken of het uitmaakt. Maar dan nog vind ik het vreemd dat 1 core daardoor beinvloed wordt.

Verwijderd

Je CPU haalt de multiplier van die ééne core omhoog waardoor deze warmer word. (intel turbo core)

Zodra deze té warm zou worden schaalt hij deze multiplier terug en zouden de temps min of meer gelijk moeten worden. Je moet maar eens een programma downloaden dat je multipliers kan laten zien dan kan je meteen zien dat het hieraan ligt of niet, zelf gebruik ik hiervoor SIW (aangezien ik dat toch al gebruik voor andere doeleinden)

Dat er 1 core niet goed gedekt zou zijn door de koelpasta... volgens mij is die kans redelijk miniem.

Niets om je zorgen over te maken normaal gezien, maar het kan inderdaad geen kwaad om het eens te controleren.

• Palomar
  • Niet online
De multipliers/frequenties zijn voor alle cores hetzelfde, dus dat is het niet denk ik. Zal binnenkort wel even voor de zekerheid de koelpasta opnieuw erop doen om zeker te weten dat dat goed zit. En helpt dat niet dan vind ik het wel best ;)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Volgende keer de pasta niet uitsmeren he, gewoon een druppel op het midden (het is geen boterham die je klaarmaakt)

• Palomar
  • Niet online
Reepje schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 23:33:
Volgende keer de pasta niet uitsmeren he, gewoon een druppel op het midden (het is geen boterham die je klaarmaakt)
Daar zijn de meningen over verdeeld ;)

• Reepje
  • Niet online
Ja.
En als ik jouw temperaturen zo zie, en ik hoor dat jij de pasta uitsmeert,

dan weet ik genoeg.

of heb je m erg hoog geklokt?

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-02 16:46
Misschien bedekt je koeler niet de hele cpu, heb ik ook met de Cooler Master Hyper TX3 Evo. Al vormt het bij mij geen probleem met een AMD cpu.

Een andere mogelijkheid is inderdaad de koelpasta.

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Daar zijn de meningen inderdaad over verdeeld, ik bouw regelmatig pctjes en ik probeer beide manieren. Als je er een druppeltje opdoet dan heb je de kans dat er te weinig opzit. Smeer je het uit weet je zeker dat je goed zit (Mits je weet hoeveel er nodig is.)

Over die core kan ik simpel zijn, het kan een foute fabricage zijn. (Komt bijna nooit voor bij Intel vanwege de strenge controles) Of er zit iets niet goed in je settings/bios. Misschien wil een bios upgrade werken.

• q-enf0rcer.1
Ik zie net dat de TS dezelfde koeler heeft als mij, de TX3 Evo bedekt niet het hele oppervlak waardoor goede verdeling van de koelpasta wel noodzakelijk is. Een druppel in het midden die niet goed verspreid kan dus mogelijk het probleem zijn.

Misschien kan je het probleem ook verhelpen door de koeler om te draaien. Dit is dacht ik mogelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 25-07-2012 23:47 ]

• Palomar
  • Niet online
Reepje schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 23:43:
Ja.
En als ik jouw temperaturen zo zie, en ik hoor dat jij de pasta uitsmeert,

dan weet ik genoeg.

of heb je m erg hoog geklokt?
Heb hem niet overgeklokt, gewoon standaard. En waarom ik het uitsmeer is omdat die koeler (met de standaard 4 drukpinnen voor een 1155 socket) naar mijn mening nooit genoeg druk uitoefent om de koelpasta te verdelen.

Vroeger had je van die AMD socket A cpu's en daarbij moest je de heatsinks zo ongeveer met al je kracht vastdrukken dmv. een hefboom. Dan geloof ik nog wel dat 1 drupje uitsmeert over de hele cpu. Bij mn huidige intel heb ik het idee dat het drupje dan gewoon een drupje blijft ;)

• q-enf0rcer.1
Palomar schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 23:52:
[...]

Heb hem niet overgeklokt, gewoon standaard. En waarom ik het uitsmeer is omdat die koeler (met de standaard 4 drukpinnen voor een 1155 socket) naar mijn mening nooit genoeg druk uitoefent om de koelpasta te verdelen.

Vroeger had je van die AMD socket A cpu's en daarbij moest je de heatsinks zo ongeveer met al je kracht vastdrukken dmv. een hefboom. Dan geloof ik nog wel dat 1 drupje uitsmeert over de hele cpu. Bij mn huidige intel heb ik het idee dat het drupje dan gewoon een drupje blijft ;)
AM3 socket heeft dat nog steeds, mijn klem is helemaal verbogen omdat de verlossende klik maar niet kwam :+

• Stefan1987
melvinnie schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 23:43:
Daar zijn de meningen inderdaad over verdeeld, ik bouw regelmatig pctjes en ik probeer beide manieren. Als je er een druppeltje opdoet dan heb je de kans dat er te weinig opzit. Smeer je het uit weet je zeker dat je goed zit (Mits je weet hoeveel er nodig is.)

Over die core kan ik simpel zijn, het kan een foute fabricage zijn. (Komt bijna nooit voor bij Intel vanwege de strenge controles) Of er zit iets niet goed in je settings/bios. Misschien wil een bios upgrade werken.
Iedereen hier bouwt regelmatig pc's denk ik. En de meningen zijn er over verdeeld, maar 1 ding is zeker: Beter te weinig dan teveel. Een druppel in het midden is (naar mijn mening) nog steeds de beste manier om:
-Mooi rond te spreiden
-Kans op luchtbellen zo klein mogelijk te houden

De druk van een 1155 socket klem van een koeler is natuurlijk groot zat om dit goed te doen.

• Palomar
  • Niet online
Kwam wel een interessant filmpje tegen: YouTube: How Thermal Compound Spreads (MX-2 Edition)

Misschien toch maar eens die methode met de druppel in het midden proberen. Echter zie je ze behoorlijk hard drukken om het verspreid te krijgen. Zoveel druk krijg je met een cooler die met die 4 pennetjes werkt volgen smij nooit. Misschien dat ik er dan even met de hand extra op moet drukken ;)

Hoe ik het zelf altijd doe is een druppel op de cpu leggen en dan met een bankpasje oid uitsmeren totdat er een flinterdun laagje op ligt. Teveel koelpasta is volgens mij ook niet goed, omdat dat juist isoleert. En bij alleen een druppel in het midden en dan de cpu erop zetten heb je niet echt meer invloed hoe dik de laag koelpasta wordt.

• MisterT2006
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-12-2025
Je kunt de pasta op 2 manieren aanbrengen.
De eerste is een bolletje pasta ter grootte van een erwt in het midden aanbrengen op de koeler en dan op de CPU plaatsen.
De tweede methode die ikzelf prefereer is die met een plasticcard of betaalpasje de pasta uitsmeren over de koeler en dan op de CPU plaatsen.
Het voordeel daarmee is dat je het teveel aan pasta aan de zijkanten van je koeler weg kunt halen.
Ikzelf gebruik artic silver als pasta en wel een beetje mee oppassen is kankerverwekkend.
Wat betreft je CPU zou het naar mijn weten niet zo moeten zijn dat je een core echt veel hoger hebt dan de andere drie.
Ik neem aan dat je wel 64 bits draaidt.
Je kunt natuurlijk ook contact opnemen met Intel zelf.
Suc6.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-02 21:22

Nemesizz

Untouchable

Misschien dat je CPU een bolle IHS heeft, dit komt heel af en toe voor.

Wat betreft die koelpasta, ik heb beide geprobeert, en daar zat nooit 10 graden verschil tussen.
Dus uitsmeren of een druppel in het midden (uiteraard beide niet te dik) zou zeker geen 10 graden verschil geven, is mij nog nooit gelukt (heb wel eens testjes gedaan met verschillende pasta's en verschillende manieren van aanbrengen, verschil was meestal maar 2 a 3 graden).

• Palomar
  • Niet online
Net even nieuwe koelpasta erop gedaan (drupje in het midden), echter temperaturen zijn nog steeds hetzelfde, incl. core 1 die warmer is dan de rest. Als de pc verder stabiel blijft dan laat ik het wel zo (wat dat betreft zijn de zomerse temperaturen van nu wel een goede testcase ;)).

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Om te zorgen dat je geen koelpasta aan je vingers krijgt, kun je van dat doorzichtig huishoudfolie om je vingers wrappen; zo smeer ik m'n koelpasta uit voordat ik de koeler vastschroef. De truuk is inderdaad altijd niet teveel pasta te gebruiken, wat pasta ten grootte van 1 droge rijstkorrel is meer dan genoeg; het is geen cement, het is alleen maar bedoelt om oneffenheden in de koeler + CPU oppervlaktes te vullen; met andere woorden: mm-werk.

En ik deel Nemesizz z'n mening; dure of goedkope pasta scheelt max 2~3 graden en wel of niet uitsmeren (mits dun) maakt weinig uit. Een rechte IHS en de koeler goed vastschroeven (maar niet kromtrekken !) heeft meer impact ...

Als je een koeler met pushpins hebt, zou het best kunnen zijn dat 1 van de hoeken los zit, maar het verschil kan ook komen door achtergrond programma's die continue iets CPU eten (op steeds dezelfde core; beetje onwaarschijnlijk, maar toch). Daar ben je met SysInternals Process Explorer zo achter ...

[ Voor 0% gewijzigd door SKiLLa op 27-07-2012 18:57 . Reden: typo ]

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Palomar
  • Niet online
Die manier van uitsmeren met huishoudfolie (ik gebruikte dan een boterhamzakje, zelfde idee) heb ik idd ook vaak toegepast ;). Of met een bankpasje flinterdun uitsmeren. En ook wel es minder zorgvuldig gewoon wat erop gesmeerd (of oude uitgedroogde koelpasta laten zitten omdat ik er geen zin in had om nieuwe erop te doen). Dit ging allemaal altijd goed bij verschillend pc's zonder merkbare temperatuurverschillen, dus ik vermoedde al dat dit probleempje dat ik nu heb ws. niet met koelpasta op te lossen zou zijn...

Wat betreft die pushpins. Dat heb ik gedubbelcheckt door aan de achterkant van het moederbord te kijken (zit in uitsparing in de mobo-tray in mn kast) of ze allemaal goed zaten. Dat is dus ook redelijk uit te sluiten. Maar dan nog lijkt het me sterk dat dan precies 1 core veel warmer wordt. Volgens mij zouden de anderen dan ook warmer worden, omdat ze de heatspreader delen.

Verder ligt het ook niet aan een cpu-proces. De temperaturen zijn bij vrijwel 0% cpu-gebruik voor alle cores.

Vermoed dan haast dat mijn cpu technisch niet 100% perfect is. Het is dan alleen de vraag hoe erg het is en of het als 'defect' wordt gezien. Ding draait gewoon stabiel en heb zelf ook weinig zin om er een hele RMA-procedure voor te starten.

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:52

H.Boss

Hugo Boss

Ik heb hetzelfde met mijn i5-3450 en ook opnieuw pasta aangebracht. Zelfde resultaat. Ik gebruik Artic Silver 5 + Scythe Mugen 2 rev B.

Daarbij is het zo dat in stress met Prime95. Core 0 nie warmer dan 53 graden wordt en de andere 3 niet warmer dan 48. Dus ik vind het prima zo.

Verder is mijn i5 harstikke stabiel. Kan ook een brakke temp sensor zijn.

(Idle)
Afbeeldingslocatie: http://s14.postimage.org/rcbvvzw01/print.png

[ Voor 8% gewijzigd door H.Boss op 27-07-2012 20:16 ]

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Dan ligt het vermoedelijk toch aan de IHS of aan de interne sensor. 10C is namelijk best wel veel; m'n 3.5GHz 24/7 OCed Q6600 heeft idle max 5c verschil tussen de cores, en onder stress-load verdwijnt dat verschil weer. Koeler is een GeminII b.t.w.

Heb zelf nog een E6600 in de HTPC liggen die een scheve IHS had. Toendertijd lichtjes geschuurd en gepolijst en draait nu als een zonnetje 24/7 @3.2GHz bij 1.18v (en dus heerlijk koel). Maar zou dat een ander niet aanraden met een gloednieuwe CPU.

Misschien bij Intel melden, kijken of die onder garantie vervangen kan worden ? En als je 'm wel wilt houden, zou ik 'm zeker goed stress-testen om te kijken of ie wel stabiel is ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Palomar
  • Niet online
Heb hem idd al een tijdje onder full load laten draaien en dan komt die heetste core rond de 66-68 graden uit. Volgens mij valt dat nog wel ruim binnen de maximale temperatuur wat ie kan hebben.

Ook al paar uur achter elkaar mee gegamed. Geen vastlopers gehad.

• Stefan1987
66-68 op een 3570k is prima. Toch blijf ik het verschil met je andere cores erg groot vinden.

• Jovas
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09-02 21:21
Palomar schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 23:39:
Heb hem idd al een tijdje onder full load laten draaien en dan komt die heetste core rond de 66-68 graden uit. Volgens mij valt dat nog wel ruim binnen de maximale temperatuur wat ie kan hebben.

Ook al paar uur achter elkaar mee gegamed. Geen vastlopers gehad.
Ivy Bridge loopt warm, mede omdat Intel slechte koelpasta voor de IHS gebruikt heeft. Ga maar eens zoeken.. Maar geeft verder niks, mijn i7 920 wordt nog veel heter op 3.8 ghz..

• Stefan1987
Jovas schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 15:10:
[...]
Ivy Bridge loopt warm, mede omdat Intel slechte koelpasta voor de IHS gebruikt heeft. Ga maar eens zoeken.. Maar geeft verder niks, mijn i7 920 wordt nog veel heter op 3.8 ghz..
Klopt, maar dit verklaart niet waarom 1 core veel warmer wordt dan de rest. Dan zouden ze het alle vier moeten doen.

• Reepje
  • Niet online
Men gaat er hier van uit, dat als een sensor wordt uitgelezen als 55 (bijvoorbeeld) dat de werkelijke temperatuur dan ook 55 is.
Het kan natuurlijk ook zijn, dat de sensoren niet precies meten. Ik weet niet precies hoe het gedaan wordt, maar ik kan me heel goed voorstellen dat er bijv een afwijking van 5 graden inzit, why not? Als dan de ene sensor 5 graden naar beneden fout zit, en de andere sensor 5 graden naar boven fout zit, "zie" je een temp verschil van 10 graden.
Die dingen zitten ontzettend dicht op elkaar, in een gesloten omgeving. Kan me moeilijk voorstellen dat op een mm van elkaar er een groot temp verschil voorkomt.

• Stefan1987
Reepje schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 21:37:
Men gaat er hier van uit, dat als een sensor wordt uitgelezen als 55 (bijvoorbeeld) dat de werkelijke temperatuur dan ook 55 is.
Het kan natuurlijk ook zijn, dat de sensoren niet precies meten. Ik weet niet precies hoe het gedaan wordt, maar ik kan me heel goed voorstellen dat er bijv een afwijking van 5 graden inzit, why not? Als dan de ene sensor 5 graden naar beneden fout zit, en de andere sensor 5 graden naar boven fout zit, "zie" je een temp verschil van 10 graden.
Die dingen zitten ontzettend dicht op elkaar, in een gesloten omgeving. Kan me moeilijk voorstellen dat op een mm van elkaar er een groot temp verschil voorkomt.
Dit lijkt me sterk. Het is juist voor cpu's van belang dat deze temperaturen exact worden uitgemeten, in ieder geval niet met 5 graden verschil. 5 graden te hoog kan bij zware stress je cpu kapot maken.

• Nebula M31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:12

Nebula M31

prutser op microschaal

Ik heb hetzelfde probleem met een nieuwe Phenom II x4 945 alleen nu heb ik drie cores die op 28 idle, 60 stressed zitten en een core die op 80 idle en 110 stressed zit. Ik heb de stock koeler en de koelpasta die al op de koeler zat gebruikt.

Temperatuur uitgelezen met lm-sensors (Ubuntu 11.04 32 bit). Is dit een kapotte sensor? Of moet ik ook even de koelpasta vervangen?

Nog geen stabiliteits issues gehad, maar heb de PC ook nog niet echt laten stressen.

[ Voor 10% gewijzigd door Nebula M31 op 06-09-2012 11:38 ]

Evolutionair Geneticus

• Reepje
  • Niet online
Voor die cpu is om stressed -bij overklok- niet hoger te gaan dan 70 c.
Volgens amd spec sheet: Maximum operating temperature 55°C - 62°C

• Nebula M31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:12

Nebula M31

prutser op microschaal

Ja, dat klopt. Omdat de core zo heet "lijkt" en ik nog geen problemen heb ondervonden vraag ik mij af of the sensor kapot is of verkeerd wordt uitgelezen. Met 110 graden had die CPU het niet eens meer mogen doen toch?

Evolutionair Geneticus

Verwijderd

ik heb het zelfde probleem , alleen bij mij scheelt het en berg.
heb een i5 3570k met v8 koeler en heb een laagje met een kaartje uitgesmeerd op de proc.
ik snap er niks van maar dit is dan ook mijn eerste zelf gebouwde pc.
core 0 is 10 gr
core 1 is 29 gr
core 2 is 25 gr
core 3 is 12 gr
dit alles idle full load durf ik nog even niet aan als ik het probleem nog niet weet .

• Palomar
  • Niet online
Lijkt me sterk dat de cores 10-12 graden zijn, of je moet koelen met stikstof ;)

Ik zou hem gewoon onder full load testen en kijken wat ie dan aangeeft. Stukgaan gebeurt tegenwoordig niet meer zo snel.

Verwijderd

als ik hem inderdaad beetje op zijn kl.. geef en gister laten knallen op 4.2 ghz lopen de temperaturen veel dichter bij elkaar met als max 60 graden. al scheelt het dan ook nog 8 graden met de cores.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Wat de Intel cpu's betreft moet er niet vergeten worden dat er een turbo stand is die alleen op core 1 en 2 werkt en niet op alle 4 de cores. Dus dat zou het temp verschil kunnen verklaren en dat dit bij stressen van alle 4 de cores veel minder is.

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Reepje schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 23:33:
Even off topic, maar hoe kan je het beste volgens jouw de koelpasta over de CPU verdelen? gewoon door middel van het koelblok er op te zetten de pasta te laten verspreiden..?
Of iets anders...
Graag zou ik ook willen weten waarom, dit onderdeel van PC heb ik nog niet echt ervaring mee en zou liever een praktijk ervaring horen.

我的名字是Mirno

Verwijderd

btw zou het kunnen dat de koeler niet helemaal goed op de proc past ivm zijn omvang ?
en dat daarom de cores ver uit een lopende temperaturen geeft?
ik twijfel om gewoon even de stok koeler erop te zetten en te kijken of het nog zo is.

• Roel1966
  • Niet online
mirno schreef op donderdag 27 december 2012 @ 16:31:
Even off topic, maar hoe kan je het beste volgens jouw de koelpasta over de CPU verdelen? gewoon door middel van het koelblok er op te zetten de pasta te laten verspreiden..?
Of iets anders...
Graag zou ik ook willen weten waarom, dit onderdeel van PC heb ik nog niet echt ervaring mee en zou liever een praktijk ervaring horen.
Uit de praktijk gegrepen zijn er meerdere methodes die ik zelf uitgetest heb en het soms afhankelijk is van welk koelblok je gebruikt. Nu op dit moment met een Noctua NH-D14 koelblok was de beste manier een rijstkorrel ter groote van 3 a 4 mm in het midden van de cpu. Vervolgens het koelblok erop zetten en wanneer mogelijk even een kwartslag links en rechts draaien maar let op, niet per ongeluk laten kantelen. Daarna het koelblok vastzetten en gelijkmatig wanneer dit met schroeven gebeurd en altijd kruislings vastdraaien/drukken.

Een 2de methode uit de praktijk was bij een ietwat ongelijk koeloppervlak door zovel een rijskorreltje op de cpu als op het koelblok te doen. Vervolgens dit uitsmeren maar echt zodanig dat je een filmlaagje aan koelpasta zit zitten waar je bijna doorheen kan kijken. Daarna het koelblok erop zetten en weer volgens de manier zoals hierboven beschreven, waarna je dan je resultaten kan bekijken of ze verbeterd zijn.

Let er wel op dat wanneer je je koelblok eraf haalt dat je altijd de "oude" pasta eraf haalt met pure alcohol en het liefst een vezelvrij doekje. Zorg hierbij dat je cpu en koelblok echt weer glimmen en er niet nog een beetje grijsachtige waas op zit want dan is ie nog niet goed zuiver. Ook dit is even een geduldswerkje maar normaal gesproken ben je er dan ook een tijd vanaf wanneer de temps daarna goed zijn.

• Palomar
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 december 2012 @ 17:53:
btw zou het kunnen dat de koeler niet helemaal goed op de proc past ivm zijn omvang ?
en dat daarom de cores ver uit een lopende temperaturen geeft?
ik twijfel om gewoon even de stok koeler erop te zetten en te kijken of het nog zo is.
Toen ik dit topic startte (paar maanden geleden) gebruikte ik de stock-koeler. Later heb ik een andere koeler van coolermaster gekocht en daarmee had ik nog steeds dezelfde verschillende temperaturen per core.

Ook heb ik geexperimenteerd met koelpasta aanbrengen in een drupje of juist uitsmeren, maar dat maakt allemaal niks uit. Het is volgens mij echt iets in de processor zelf. Ik denk dat de heatspreader misschien niet helemaal gelijkmatig erop zit of dat het gewoon een afwijking in de sensoren is.

Ik gebruik mijn pc nu inmiddels alweer een maand of 5 en heb nog nergens last van gehad. Er is in mijn geval dus geen sprake van een defect aan de processor.

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 27-12-2012 19:17 ]

• MuzenJaap
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-02 16:56
Hier hetzelfde probleem met een MSI77A-G43 met een Intel Core i5 3570.
Core #0 25
Core #1 20
Core #2 21
Core #3 21

Core #0 is altijd net iets warmer. De cooler is een Zalman CNPS 10X performa, koelpasta aangebracht met een dun laagje en met een credit card uitgesmeerd , cooler iets gedraais en toen vastgezet. (zo doe ik het al jaren)
Ergens op Internet (ben link kwijt) gelezen dat core #0 altijd drukker is ( interrupts enzo) waardoor deze altijd warmer zal worden.

• Roel1966
  • Niet online
MuzenJaap schreef op donderdag 27 december 2012 @ 20:10:
Ergens op Internet (ben link kwijt) gelezen dat core #0 altijd drukker is ( interrupts enzo) waardoor deze altijd warmer zal worden.
En niet te vergeten zoals ik al eerder schreef is dat de Turbo functie alleen op Core 0 en 1 werkt en dan als eerste Core 0 pakt.

Verwijderd

draait ook verder goed dus geen reden tot paniek ;-) maar bedankt voor jullie reacties.

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Ik heb ook een Core #1 die warmer is dan de rest.

En warempel, het is een i5 3570k op 4.2ghz. Het verschil is hier zo'n 5 graden met de andere cores, en nooit hoger dan 65 graden. Op een Gelid Tranquillo Rev 2.

Volgens mij is het gewoon een Ivy dingetje.

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Verwijderd

v8 eraf gehaald , pasta verwijderd en opgepoetst met alcohol.
nieuw perfect laagje aangebracht en v8 gecentreerd op de proc. vast gezet en wat denk je???

weinig veranderd al zijn de temps nu wel wat stabieler maar intel zegt dat het niks uitmaakt.
Pagina: 1