Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• TyKH
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 18-04 11:04
Medetweakers,

Mijn eisen voor een HTPC zijn het volgende;
1080p en 10 bit (Anime) videos kunnen afspelen. 10bit videos heeft, na een beetje rondneuzen, een minimal requirement nodig van dual core 2.3 Ghz.
- Hoeft geen grootte opslag te hebben, ik namelijk al een Synology Nas 3TB
- XMBC draaien
- Future proof voor Bluray schijven en 3D content

Na wat zoekwerk ben ik erachter te komen dat kant en klare mediaplayers/HTPC niet geschikt zijn, met name het afspelen van 10bit. Degene die het wel kunnen zijn flink duur. Ik ben dus aan de slag gegaan met het samenstellen van HTPC met een beetje afkijken naar Best Buy Guide Nov 2011. Ik kwam op het volgende.

Behuizing: Silverstone Milo ML03B € 60,-
Moederbord: Asrock A75M-HVS € 47,95
Processor: AMD-A4-3400 Dual Core 2.7 € 48,80
RAM: Corsair 4 DDR 3 GB RAM € 20,45
Harde Schijf: OCZ Vertex Plus SATA II 2.5" SSD 60GB € 44,90
Voeding: Bequiet L7 300W € 33,95

Totaal: € 317,24

Nu heb ik een aantal vraagjes:
- Moet ik een fan plaatsen. Zo ja, welke? De Best Buy Guide adviseert de Scyte Shuriken Rev B, € 25,50 .
- Een vrien van mij gaf aan dat de Samsumg 830 SSD 64GB een betere keuze zijn. Is dat zo?
-Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten of toevoegen?

Dank in voorbaat.

PSN: TyKashin

• kroegtijger
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 19-04 16:34
Waarom neem je een SATAII SSD terwijl je bord tot SATAIII ondersteund? Alleen daarom is de samsung-SSD al de betere (snellere keuze)

Daarnaast wil je in de toekomst naar 3D-content kunnen gaan. Ik vraag me af of je dat met een A4 gaat af kunnen dan.
Mogelijk dat je, in de toekomst, er nog eens een andere video-kaart in wilt hebben. Hou daar nu alvast wat rekening mee, o.a. qua behuizing (wat niet weg neemt dat het daarom nog wel in deze kast zou passen). Verder zou ik voor DDR3-1600 kiezen ipv DDR3-1333 zoals je nu hebt gedaan, en zou je mogelijk nog wel een remote willen. Dan kan je of een losse remote nemen, of een kast met remote. Mij bevalt zelf de iMon Pad erg goed die ook bij diverse kasten wordt mee geleverd. Overigens kan je dit ook nog later besluiten aan te schaffen.

It´s not a lie, if you believe it

• TyKH
Dank je kroegtijger, ik zal dan de SSD en RAM vervangen. De AMD-A4-3400 ondersteunt 3D content (Best Buy Guide Nov 2011). Nu je het over toekomstige videokaart heb, in de manual (online, pagina 31) lees ik het volgende:

"Graphics card that comes with dual fixed low profile slot bracket will not benefit from the use of ML03's VGA (D-sub) cutout as the slot design takes up two slots."

Het plaatje dat ze laten zien lijkt nogal sterk op hedendaagse videokaarten met hun grootte, wat mij de indruk geeft dat deze kast niet geschikt is voor een eventuele videokaart die er later in komt.

- Zijn er HTPC cases rond dezelfde prijs die dit wel ondersteunen?
En mijn andere vraag blijft open: is er een fan nodig?

• Nilsepils
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 17-04 19:51
De nieuwe Coolermaster elite 120 kan full-size videokaarten aan :) probleem daarmee is dat je nog een kleiner moederbord moet ;) namelijk een mini-ITX ;) de cooler is alleen nodig als je stilte wenst, de stock-cooler is goed zat, maar kan enigzins luidruchtig worden als je de processor op zijn staart trapt ;)

• kroegtijger
Je kan anders ook overwegen om de A4 tzt te vervangen voor een A6 of een A8. Ik denk dat je dan wel voldoende power aan boord zal krijgen om ook 3D prima aan te kunnen.
Wat betreft de kast ben ik bang dat je binnen hetzelfde budget het lastig gaat krijgen, tenzij je met een heel erge cheap-looking kast al tevreden bent...

• kroegtijger
quote:
Nilsepils schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 15:25:
De nieuwe Coolermaster elite 120 kan full-size videokaarten aan
Dat is misschien nog een van de beste opties inderdaad mocht je naar een andere kast over willen stappen

• TyKH
Dat is idd wel moeilijk. Mooi kast boeit me niet zo erg maar de Coolermaster elite is wel direct 20cm groot. In echt ziet er wel beter uit dan de foto :p.

Zo kijkend lijkt ITX helemaal niks in te leveren tegenover micro-ATX. Zo ja, wat lever je dan echt in? Asrock heeft ook een mini-ATX moederbord voor 20 euro meer, Asrock A75M-ITX .

• TyKH
Zelf heb ik al een Harmony-One. Wat voor infrarood-ontvangers zijn aangeraden om te kopen voor een HTPC?

• kroegtijger
Zelf ben ik erg te spreken over de iMon-producten, maar als het alleen om een receiver gaat zal het denk ik niet zo heel veel uitmaken allemaal

• vespino
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 08-04 16:08
Ik ben eigenlijk op zoek naar iets dergelijks als TyKH, echter wil ik ook kunnen opnemen. Bij voorkeur in DVB-C en dualtuner. Is het toevoegen van deze kaart voldoende?

vespino wijzigde deze reactie 31-07-2012 20:10 (20%)

• kroegtijger
quote:
vespino schreef op dinsdag 31 juli 2012 @ 20:10:
Ik ben eigenlijk op zoek naar iets dergelijks als TyKH, echter wil ik ook kunnen opnemen. Bij voorkeur in DVB-C en dualtuner. Is het toevoegen van deze kaart voldoende?
deze heeft maar 1 DVB-C tuner en 2 DVB-T tuner, dus dat lijkt me niet dan ;)

• vespino
Hum, altijd gedacht dat deze er 2 had. Is er een alternatief met 2 tuners?

• kroegtijger
quote:
vespino schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 09:48:
Hum, altijd gedacht dat deze er 2 had. Is er een alternatief met 2 tuners?
Niet dat ik zo snel kan bedenken. Je kan natuurlijk wel fysiek 2 tuner-kaarten nemen. Moet volgens mij met 1 CAM kunnen gaan werken.

• vespino
1 CAM?

Met 2 kaarten wordt je configuratie natuurlijk ook weer helemaal anders. Andere kast, ander moederboard...

• kroegtijger
Je hoeft natuurlijk niet per sé een tuner op PCI te nemen. Je kan ook tuners op USB krijgen, zoals de TechniSat CableStar Combo, maar ook Terratec heeft wel een USB-tuner.

• vespino
Trekt USB dat? En hoe zit het met de ondersteuning door W7? Op dit moment heb ik een PVR 500 van Hauppauge wat al jaren prima draait onder XP MCE.

• kroegtijger
Op de vraag off het op USB werkt ga ik er vanuit van wel, anders wordt het heel bijzonder dat een fabrikant iets maakt dat niet werkt natuurlijk ;)
En ook onder Windows 7 is dat geen probleem. Kijk maar eens naar bijvoorbeeld MediaPortal. Die biedt ondersteuning hiervoor

• vespino
Ik bedoel eigenlijk te zeggen of USB dan niet dicht slibt. En denk je dat MCE het ook ondersteunt? Ik gebruik dat namelijk liever dan MediaPortal of dergelijke programma's.

• kroegtijger
quote:
vespino schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 09:54:
Ik bedoel eigenlijk te zeggen of USB dan niet dicht slibt. En denk je dat MCE het ook ondersteunt? Ik gebruik dat namelijk liever dan MediaPortal of dergelijke programma's.
USB zou dat in principe wel aan moeten kunnen. Of het ook in MCE werkt weet ik niet; ik verwacht eigenlijk van niet.

• vespino
Ondersteunt MCE geen DVB-C? Hier lees ik namelijk anders.

Voor de duidelijkheid, DVB-C komt bij mij rechtstreeks "uit de muur" zonder tussenkomst van kastjes zoals bij UPC het geval is.

• kroegtijger
quote:
vespino schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 15:44:
Ondersteunt MCE geen DVB-C? Hier lees ik namelijk anders.

Voor de duidelijkheid, DVB-C komt bij mij rechtstreeks "uit de muur" zonder tussenkomst van kastjes zoals bij UPC het geval is.
Ondersteund wel DVB-C, maar ik heb daar nog geen optie in gezien om je CAM over 2 tuners te verdelen. In MediaPortal kan je dat wel doen.
Wat je ook kan doen (en hoe ik het ook heb draaien), is MP Backend gebruiken, met XBMC PVR-build als front-end. Dat werkt prima :)

• d.baars
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 07-04 20:56
De Terratec kaart die je adverteert onterecht met het gegeven dat je kunt opnemen en kijken tegelijk. Dit komt omdat Terratec de kaart heeft uitgebracht als dual-tuner DVB-T kaart en later de DVB-C ondersteuning op de tweede tuner heeft ingeschakeld. Er zitten twee tuners op, waarvan de alleen de tweede chip ook overweg kan met DVB-C. Helaas was ik degene die daar achter kwam, en heb daarom meteen de pricewatch laten aanpassen ;) Ik heb zelf ook nog geen dual DVB-C tuners gevonden en heb daarom nu de Terratec kaart intern en de Anysee E7 USB extern om toch te kunnen kijken en opnemen tegelijk. De Anysee E7 vooral uit noodzaak want vergeleken met de Terratec kaart is de ontvangst echt brak.

Als je een beetje Linux ervaring hebt raad ik aan om XBMC-PVR in Linux op je HTPC te zetten. Ik heb zelf geprobeerd om MediaPortal werkend te krijgen met de softCAM van de Anysee maar dat is me na 2 avonden stoeien niet gelukt. Daarnaast crashte de driver zodra je naar een HD programma zapte. Ik gebruik nu Ubuntu 12.04 zonder WindowManager (alleen XBMC-PVR) package)

Ik draai nu oscam met een losse smartcardreader (Smargo Smartreader Pro) en de twee genoemde TV-kaarten in tvheadend (Ziggo Digitale TV). Lekker licht, stabiel en een fijne gebruiksvriendelijke interface in XBMC. Er zit ook een fatsoenlijke afstandsbediening bij de Terratec kaart die ik vorige week werkend heb gemaakt onder Linux. 1080p draait hij met gemak in XBMC en tegelijkertijd kan iemand anders 1080p video bekijken met Plex die hij on-the-fly transcode en daarnaast fungeert hij ook nog als backupserver voor drie computer (dit lukt trouwens ook al prima met 4 GB geheugen).

Mijn HTPC heeft de volgende hardware, wellicht handig ter inspiratie:
Behuizing: pricewatch: Lian Li PC-Q08 Zwart
Processor: pricewatch: Intel Core i3 2100T Boxed
Voeding: pricewatch: be quiet! System Power S6 300W
Moederbord: pricewatch: Asus P8H67-I
Geheugen: pricewatch: G.Skill Ares F3-1333C9D-16GAO

Schijven:
Samsung 830 128GB (voor systeem en programma's): pricewatch: Samsung 830 series 128GB
2x Hitachi 2TB (voor media): pricewatch: Hitachi Deskstar 5K3000, 2TB
Toshiba 750GB (voor logfiles, swapfile en andere dingen waar veel naar geschreven wordt om de SSD te ontlasten): pricewatch: Toshiba MK7559GSXP, 750GB SATA-300, 5400rpm

Verder ook nog dit LCD schermpje, ook te krijgen op eBay voor een niet al te hoog prijsje.
http://www.lcdmodkit.com/lcd/U204FB-A1.html

• kroegtijger
quote:
d.baars schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 21:10:
De Terratec kaart die je adverteert onterecht met het gegeven dat je kunt opnemen en kijken tegelijk. Dit komt omdat Terratec de kaart heeft uitgebracht als dual-tuner DVB-T kaart en later de DVB-C ondersteuning op de tweede tuner heeft ingeschakeld. Er zitten twee tuners op, waarvan de alleen de tweede chip ook overweg kan met DVB-C.
Sneaky devils :( Wat moet je nou met 2 DVB-T tuners?? 2x bagger-kwaliteit binnen halen?? :N
quote:
Helaas was ik degene die daar achter kwam, en heb daarom meteen de pricewatch laten aanpassen ;) Ik heb zelf ook nog geen dual DVB-C tuners gevonden en heb daarom nu de Terratec kaart intern en de Anysee E7 USB extern om toch te kunnen kijken en opnemen tegelijk. De Anysee E7 vooral uit noodzaak want vergeleken met de Terratec kaart is de ontvangst echt brak.
Ik heb zelf een TechniSat CableStar HD2 op PCI erin zitten in combinatie met een AlphaCrypt CI-module, en ben daar wel prima tevreden over. Maar er staat me iets bij dat de TechniSat en de Terratec vrijwel dezelfde kaarten waren, maar kan niet zo snel dat meer terug vinden...
quote:
Als je een beetje Linux ervaring hebt raad ik aan om XBMC-PVR in Linux op je HTPC te zetten. Ik heb zelf geprobeerd om MediaPortal werkend te krijgen met de softCAM van de Anysee maar dat is me na 2 avonden stoeien niet gelukt. Daarnaast crashte de driver zodra je naar een HD programma zapte. Ik gebruik nu Ubuntu 12.04 zonder WindowManager (alleen XBMC-PVR) package)
Je zou mogelijk ook nog OpenElec kunnen overwegen; dat zou ook prima moeten lopen met deze configuratie voor zover ik weet met de Generic PVR 2.0 build.

• d.baars
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 07-04 20:56
quote:
kroegtijger schreef op woensdag 08 augustus 2012 @ 00:57:

Ik heb zelf een TechniSat CableStar HD2 op PCI erin zitten in combinatie met een AlphaCrypt CI-module, en ben daar wel prima tevreden over. Maar er staat me iets bij dat de TechniSat en de Terratec vrijwel dezelfde kaarten waren, maar kan niet zo snel dat meer terug vinden...

[...]

Je zou mogelijk ook nog OpenElec kunnen overwegen; dat zou ook prima moeten lopen met deze configuratie voor zover ik weet met de Generic PVR 2.0 build.
Ik had bij mijn bericht nog moeten zetten dat ik nog geen dual tuner (of eigenlijk twin-tuner, omdat het twee van dezelfde standaard zijn) voor PCI-e. Het ITX bordje wat ik in mijn NAS gebruik heeft alleen een PCI-e x16 aansluiting en dan gaat de Technisat niet werken ;)

OpenelELEC ia leuk maar voor mij niet flexibel genoeg, misschien wel voor de TS? Je kunt geen extra packages installeren en gezien ik mijn HTPC ook als NAS gebruik toch wel fijn als je in ieder geval je root wachtwoord kunt aanpassen en een firewall kunt installeren.

Wat ook nog een voordeel is van een "volledige" linux distributie is dat je je eigen kernel modules kan compileren mocht het nog zijn. Zeker de nieuwere TV kaarten worden nog niet in de gangbare kernels ondersteund, en deze kun je met behulp van een zelfgebakken kernel module (wat moeilijker klinkt dan het is) toch werkend krijgen.
Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True