[Win7x64] Aangesloten harde schijven alleen lezen.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-06 19:49
Heb m'n nieuwe PC in elkaar geschroeft, aangezet, Windows 7 x64 SP1 erop gezet en gaan met die banaan. Twee harde schijven met data heb ik gewoon overgezet van m'n vorige PC, ze stonden netjes bij 'Deze computer'.

Later installeerde ik SABnzb en probeerde wat te downloaden. Echter kreeg ik steeds de foutmelding dat hij geen map kon aanmaken.

Nu blijkt dat de beide schijven allebei 'alleen lezen' zijn, kan het niet veranderen. Kan het vinkje wel uitzetten, maar komt gewoon weer terug als ik nogmaals de eigenschappen bekijk. Als ik probeer een test bestandje aan te maken in de root is er niks aan de hand, echter in een mapje krijg ik meteen te horen dat ik Administrator rechten nodig heb, maar kan klikken op 'doorgaan' en dan doet hij het gewoon.

Wat is deze? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-06 20:28

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Nooit gedacht aan NTFS rechten met bijbehorende eigenaar?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
Heb hier al naar zitten kijken, maar krijg de rechten niet doorgevoerd: 'Toegang geweigerd'. Als ik de rechten voor mijn gebruiker voor die schijf probeer te veranderen.

Dus; inderdaad dat zijn dan die NTFS rechten, is daar omheen te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Misschien met een link trucje wel ;)

Als je genoeg vrije ruimte hebt:
Maak een nieuwe subdir aan als targetdirectory. Share de disk die nu alleen lezen is.
Vervolgens map je een netwerkdrive K: naar \\localhost\harddisk. En dan een copy van K: naar je targetdirectory.

Zo zou je in principe de boel via netwerk binnen moeten trekken en in die subdirectory weinig tot geen last hebben van NTFS readonly rechten.

Dan is nog de vraag hoe je de oude meuk wegkrijgt. Ik vermoed dat dat op te lossen is door via taskmanager eerst explorer.exe te killen, en vervolgens onder een commandline de oude directories te verwijderen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

TheNephilim schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 16:56:
Heb hier al naar zitten kijken, maar krijg de rechten niet doorgevoerd: 'Toegang geweigerd'. Als ik de rechten voor mijn gebruiker voor die schijf probeer te veranderen.

Dus; inderdaad dat zijn dan die NTFS rechten, is daar omheen te komen?
ReACLlen...
Eerst Take Ownership doen op je dataschijven en daarna de rechten via icacls of de GUI - Elevated, dat wel! - aanpassen.
http://technet.microsoft.com/en-us/magazine/ff404240.aspx

[ Voor 5% gewijzigd door alt-92 op 25-07-2012 17:19 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
alt-92 schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 17:16:
[...]

ReACLlen...
Eerst Take Ownership doen op je dataschijven en daarna de rechten via icacls of de GUI - Elevated, dat wel! - aanpassen.
http://technet.microsoft.com/en-us/magazine/ff404240.aspx
Dank voor deze link! ^^ Heb de stappen doorlopen (hij geeft nu netjes aan dat ik owner ben), daarna een gebruiker toegevoegd bij rechten met 'volledig beheer'. Gaat netjes alle folders en files langs om het aan te passen, maar 'alleen lezen' blijft staan. En de melding 'u dient administrator rechten op te geven...' en dan klikken op 'doorgaan' is nog steeds aan de orde.

Zal eens verder pieren met de rechten, heb het gevoel dat ik een stap in de goede richting gemaakt heb :+

Edit: Het lijkt toch gelukt te zijn, hij neemt het alleen niet mee naar subfolders terwijl ik dat nadrukkelijk aangeef. Als ik de rechten op een folder apart aanpas, dan kan ik zonder probleem een testbestandje aanmaken.

Bedankt voor de hulp mensen! ^^

[ Voor 14% gewijzigd door TheNephilim op 25-07-2012 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Er is een mooi vinkje die je kan zetten om 't ook op onderliggende mappen toe te laten passen. Dat moet je gezien hebben, anders issie ook niet zo lang bezig. Dat met het alleen-lezen dingetje, dat is zeker gevuld, ipv een V. Dat zal je altijd houden. Maak maar een nieuwe map aan, heb je 't ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

De melding 'u dient administrator rechten op te geven...' komt van User Account control. Dat kun je ook uit of laag zetten, al dan niet tijdelijk. Ben je daar ook vanaf :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
Hero Of Time schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 19:01:
Er is een mooi vinkje die je kan zetten om 't ook op onderliggende mappen toe te laten passen. Dat moet je gezien hebben, anders issie ook niet zo lang bezig. Dat met het alleen-lezen dingetje, dat is zeker gevuld, ipv een V. Dat zal je altijd houden. Maak maar een nieuwe map aan, heb je 't ook.
Jazeker, alleen voert hij niet alles door op onderliggende mappen. Ga er nog wel eens mee aan de gang, maar de map die ik nodig had doet het in ieder geval nu. Ik wist niet dat die rechten zo geregeld waren, had hier bij de vorige upgrade geen last van. Al was dat volgens mij van Windows XP -> Windows 7.
The Eagle schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 19:18:
De melding 'u dient administrator rechten op te geven...' komt van User Account control. Dat kun je ook uit of laag zetten, al dan niet tijdelijk. Ben je daar ook vanaf :)
Dat ga ik zeker doen, de meldingen vliegen me om de oren als je een game op wil starten of iets dergelijks! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Welke game start je dan die administrator rechten nodig heeft? Het is overigens aan te raden om UAC weer in te schakelen nadat je alles hebt ingesteld en klaar bent met updates e.d. zodat je niet spontaan voor verrassingen komt te staan door een virus of andere malware, die je hiermee had kunnen voorkomen. Als je eenmaal normaal werkt, zou je geen tot weinig UAC prompts moeten krijgen. Tenzij je een programma of game gebruikt die brak geschreven is en admin eist (alternatief/update zoeken dus ;)).

Pagina: 1