Tijdschriftabbonnement verlengd, terecht of niet?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VulcanRaven
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:50
Ik heb vorig jaar een jaarabbonnement genomen op een tijdschrift. Deze heb ik besteld en betaald via de website van het betreffende tijdschrift. Deze staat op de website aangegeven als: 12 edities *naam* met korting voor €xx. Ik heb voor deze optie gekozen en direct betaald via ideal. Ik had de intentie om eenmalig 12 nummers hiervan te ontvangen. Dit is ook in princiepe het product dat ik gekocht heb, 12 nummers van het tijdschrift. Aangezien ik het geld overgemaakt heb via ideal heb ik nergens toestemming gegeven dat het desbetreffende bedrijf automatisch geld van mijn rekening mag afhouden.

Zoals jullie het al raden heb ik deze week wederom het bedrag afgehouden gekregen van mijn rekening. Ik heb geen interesse meer hierin en wil er dan ook graag vanaf. Ik weet dat normaliter tijdschriften doorlopen als je ze niet opzegt, maar ik had gedacht dat het in mijn geval gewoon zou stoppen aangezien ik geen machtiging heb gegeven om geld af te houden van mijn rekening. Ik had verwacht een brief te krijgen met de vraag of ik wilde verlengen. Het enige wat ik toendertijd gedaan heb is een formulier met mijn gegevens ingevuld en daarna het geld overgemaakt.

Mijn vraag is, mogen ze dit zomaar doen? Zit het bedrijf fout of heb ik simpelweg een domme fout gemaakt. Mocht het mijn fout zijn, hoe kom ik dan het snelste van dit abbonnement af? Ik las dat na stilzwijgende verlenging ik met een termijn van 3 maanden altijd kon opzeggen, klopt dit?

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:09

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Ongetwijfeld heb je bij het bestellen de AV voorbij zien vliegen (in linkvorm). Daarin staat vast dat het automatisch verlengd wordt, en je ook toestemming geeft voor automatische afschrijving voor de verlenging.

Opzeggen kan nu inderdaad sneller, zie ook: http://www.consuwijzer.nl..._stilzwijgende_verlenging

[ Voor 25% gewijzigd door Angeloonie op 25-07-2012 15:39 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:49

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Mocht het bedrijf zeggen dat het opzeggen nog niet mogelijk is voor abonnementen die voor 1 dec 2011 zijn afgesloten i.v.m. Wet van Dam.
update 7/2/2012: Er is jurisprudentie over de Wet van Dam! Afgelopen 12 januari heeft de rechtbank in Haarlem bepaald dat de Wet van Dam wel degelijk vanaf 1 december 2011 van kracht is geworden en er dus een opzegtermijn geldt van 1 maand, ook voor bestaande contracten waarvan het eerste contractjaar is verstreken.

In de uitspraak van de Rechtbank Haarlem ging het over een abonnement bij een fitness school. Dit abonnement was in 2008 aangegaan. De fitness school betoogde dat de overgangsregeling nog van toepassing zou zijn en dat de Wet van Dam pas per 1 december 2012 zou ingaan. De rechtbank oordeelde anders!

Wil jij een contract opzeggen dat al langer dan één jaar loopt maar wil de betreffende organisatie niet meewerken? Verwijs naar de uitspraak LJN BV1276, Rechtbank Haarlem, 526840 CV EXPL 11-12063.
http://www.opzeggen.nl/wet-van-dam

Si vis pacem, para bellum