Car Audio advies nodig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koozza
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:29

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Ik heb ongeveer een jaar geleden een versterker en subwoofer in mijn corsa B laten inbouwen. Deze bevallen mij erg goed en nu heb ik besloten om ook de standaart speakers te vervangen. Ik heb niet veel ervaring met audio inbouwen en vandaar dat ik wat vraagjes heb en ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Om te beginnen zal ik zeggen wat er nu in de auto zit:

Aftermarket radio: Sony MEX-BT3900U
Speaker impedance: 4 – 8 ohms
Maximum power output: 52 W × 4 (at 4 ohms)

Versterker: JBL GTO752
Subwoofer: JBL GTO1214

Nu heb ik de volgende vraagjes:

1. Als ik de front speakers wil vervangen moet ik dan ergens op letten? (Het lijkt me wel). Stel dat speakers de volgende spec's hebben: Vermogen: 60W RMS / 180W max Impendantie: 2 ohm Kan ik deze dan rechtstreeks op mijn radio aansluiten, of moet ik dan een versterker hebben? En zo ja, waar heeft dit dan mee te maken?

2. Als ik een versterker nodig heb voor de speakers, Kan ik dan mijn huidige versterker gebruiken? (Indien nodig heb ik foto's van hoe het is aangesloten)

3. Ten slotte zou ik een klein adviesje willen over welke merken echt rubbish zijn en welke wel goed geluid geven :) (Natuurlijk snap ik dat duurder == beter over het algemeen, maar ik zoek betaalbare goede speakers).

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen en indien ik iets vergeten ben of heel doms heb gezecht, verbeter me dan AUB.

Thijs

Edit: Zie net dat de topic title verkeerd staat =.= Dit had natuurlijk Car-Audio IPV audio speakers moeten zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:19

FeaR

In GoT we trust

ThijsD schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 15:04:
Edit: Zie net dat de topic title verkeerd staat =.= Dit had natuurlijk Car-Audio IPV audio speakers moeten zijn :P
Fixed :>

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Fixed :>
Mijn dank is groot :)

[ Voor 50% gewijzigd door Koozza op 25-07-2012 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-07 09:28
Als je betaalbare goede speakers zoekt, zou ik gewoon bij JBL blijven, al is het misschien nog beter om even ergens te gaan luisteren naar verschillende merken. De versterker die je nu hebt is een tweekanaals, waarschijnlijk gebrugd vanwege de subwoofer. Speakers erbij aansluiten is op zich wel mogelijk met een tri-mode filter, maar zelf zou ik er een versterker bij kopen.

Als je geen rommel wil, moet je wegblijven bij merken als Marquant, Supertech en wat er nog meer bij de kijkshop ligt :P :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leidel77
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-07 22:44
wat je ook kunt doen is custom fit boxen alleen op je hoofd-unit zetten. je kunt ze zo plaatsen waar de originele speakers zitten en zo de bestaande bedrading gebruiken. heb zelf toen ook gedaan bij mijn astra. met een pioneer. en een versterker voor de sub als ondersteuning. klonk zeer goed.

En inderdaad ik zo niet gaan voor de rotzooi bij de kijkshop en dergelijke.

En boxen met een lagere weerstand op de sony zetten is af te raden de versterker gaat dan meer ampere vragen wordt warmer en er is een risico dat daardoor de zekering er constant uitklapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
leidel77 schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 16:45:
je kunt ze zo plaatsen waar de originele speakers zitten en zo de bestaande bedrading gebruiken.
Dit was ook het idee, maar ik wist dus niet zeker of dit kon.
leidel77 schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 16:45:
En boxen met een lagere weerstand op de sony zetten is af te raden de versterker gaat dan meer ampere vragen wordt warmer en er is een risico dat daardoor de zekering er constant uitklapt.
Dus de speakers zouden dan 4 Ohm moeten zijn?

En moet ik verder nog ergens op letten? (wattage max / rms?)
Peenutzz schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 16:36:
Als je geen rommel wil, moet je wegblijven bij merken als Marquant, Supertech en wat er nog meer bij de kijkshop ligt :P :)
Dat snapte ik :P Ik kreeg het advies om in ieder geval weg te blijven bij goedkope merken en fusion speakers. Verder zij hij dat JBL speakers soms schel klinken.

En als het helpt, De subwoofer is als volgt aangesloten:
Afbeeldingslocatie: http://thijsd.nl/amp_1.jpg
(Gaat naar de SUB)

Afbeeldingslocatie: http://thijsd.nl/amp_2.jpg
(Komt van de radio)

[ Voor 8% gewijzigd door Koozza op 25-07-2012 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leidel77
Als ik mij niet vergis heb jij de boxen in de deuren zitten en de tweeters bij de spiegel kappen.

Heb zelf toen de originele 20W max van blaupunkt vervangen door die van pioneer TS-Q172C.

alleen kan ik op de website van pioneer niet zien of ze passen bij een corsa. wat je zelf even kan na kijken is de diepte van de schaal in de deur. Die moet minimaal 50 mm diep zijn en de diameter van de speaker is 16,5 cm.

op je versterker kan je er niks meer bij zetten het is of 2 speakers of een sub.

en als je gaat kijken naar de sterkte van de boxen is het zo dat alle boxen die meer kunnen hebben dan de max output van je sony in principe goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
De tweeters in mijn auto zitten naast de deurklink (aan de binnenkant). Ik weet in ieder geval dat de speakers die erin zitten 16.5cm zijn. Als ik de diepte ervan ga meten, moet ik dan kijken vanaf de metalen deurrand, of vanaf de hudige speaker? (Want die zit in een plastic behuizing en komt een stuk van de deur af, maar blijft nog wel onder de kap die er over gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leidel77
Volgens mij kunnen die pioneers er zo in. maar bij de corsa weet ik het niet zeker.

je kunt ook even hier kijken. http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f=8&t=115786

Hopelijk heb je er wat aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Ik eet even mijn avondmaal op en dan zal ik eens meten ;) Ik weet in ieder geval zeker dat de huidige speakers 16.5 zijn, maar de diepte geen idee, ik las net in ieder geval op fora dat het 64-69mm zou zijn.

Maar de conslusie is dus dat je een RMS wilt hebben wat dicht tegen die van de radio aan zit (maar wel eroverheen) (52W in mijn geval) en dat ze 4Ohm moeten zijn?

[ Voor 28% gewijzigd door Koozza op 25-07-2012 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 02-07 09:28
Vermogens moet je niet al teveel aandacht aan besteden, die worden altijd overdreven door zo'n beetje elke fabrikant. Die 4x52 Watt zal je headunit bijvoorbeeld nooit kunnen produceren, je mag al blij zijn als je daar een derde van haalt :P

Zolang de impedantie klopt kun je zo'n beetje elke speaker op elke radio of versterker aansluiten, 4 Ohm is de gewoonte in de car-hifi. JBL heeft een aantal 3 Ohm speakers in het assortiment, met daarbij het verhaal dat inclusief de weerstand in de bedrading en de aansluitingen, het totaal dichter bij 4 Ohm ligt. Zit misschien wel wat in, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Na wat rondzoeken heb ik eigenlijk deze speaker set op het oog gekregen: http://www.mbcaraudio.nl/...sgate-p1s652-shallow.html ICM als het goed is deze speaker ring: http://www.mbcaraudio.nl/...speakerring-set-opel.html

Denken jullie dat dit gaat passen? (En wat is de kwaliteit van de speakers? Volgens mij is Rockford toch best een goed merk right?)

Edit: Zit er veel verschil in geluidskwaliteit tussen een speaker die Shallow is of een normale? Want de niet-shallow versie van bovenstaande speaker heeft bijna dezelfde specs en is even duur (http://www.mbcaraudio.nl/...ckford-fosgate-p1653.html)

[ Voor 25% gewijzigd door Koozza op 25-07-2012 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leidel77
Heb vroeger fosgate versterkers en subs in mijn auto gehad en ze waren 15 jaar geleden heel goed. Maar alle grote merken zijn altijd een grote verbetering als de standaard speakers.

Tussen de twee speakers die je gezien hebt zijn de verschillen te verwaarlozen. je hebt wel dat de shallow minder diep in de deuren komt te liggen dus minder kans dat je de kunstof schaal weg hoeft te halen. En daardoor ook de condens van je speakers af houd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
leidel77 schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 22:43:
Tussen de twee speakers die je gezien hebt zijn de verschillen te verwaarlozen. je hebt wel dat de shallow minder diep in de deuren komt te liggen dus minder kans dat je de kunstof schaal weg hoeft te halen. En daardoor ook de condens van je speakers af houd.
Dan ga ik waarschijnlijk voor de shallow's :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noks
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-05 13:19
Rockford is vooral goed in subwoofers en amps. Heb vroeger een composet gehad van ze (ook woofes en amps) maar de compo is het enige wat ik niet opnieuw zou kopen van ze. Daar zijn nou eenmaal een paar betere merken voor te verzinnen. Dit was destijds ook nog de topcompo van RF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freubel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:55
http://www.cdtaudio.com/
Menig wedstrijdje mee gewonnen tijdens de "IASCA / SQC" achtige wedstrijden.
Duur, maar ontzettend goed.

Een quote is een gebrek aan originaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:52

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Overigens wil ik je aanraden om een 4 kanaals versterker te zoeken.
2 kanalen voor je voorspeakers (die je dus wel versterkt) en 2 bruggen voor je sub.

De achterspeakers laat je dan op de radio spelen als "rear-fill".

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:15

Jag

Freubel schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 06:40:
http://www.cdtaudio.com/
Menig wedstrijdje mee gewonnen tijdens de "IASCA / SQC" achtige wedstrijden.
Duur, maar ontzettend goed.
Heb ook een CDT setje, klinkt zeer acceptabel (wat bijzonder mag heten voor car audio). Mijn setje 16,5cm (mid bas met losse tweeter) kostte me €279,-, dus gratis is het niet. En dat is dan denk ik de goedkoopste.

Hou er rekening mee dat je zowel woofer als tweeter moet vervangen. Of je kan een coax set kopen (woofer met in het midden een tweeter gemonteerd), dan kan je ofwel je huidige tweeter uitschakelen of mee laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 465268

Je maakt nu gebruik van een aftermarket HU en JBL 2 kanaals versterker en Sub, prima dit zou ik zo laten.
Het geluid voorin de auto is het belangrijkst voor de geluidsbeleving, begin nu niet met het inbouwen van 3-weg hoederplankspeakers (aso-style) dit gaat voor geen meter klinken.

Je hebt nodig:
* 4 kanaals versterker, minimaal 75 watt rms continu per kanaal
* composet voorin, dus losse tweeters in je raamstylen (beste optie) of bovenop je dashboard. en de woofer voor 'kickbass' in je deuren. Dit geeft echt de beste kwaliteit in plaats van 'geintegreerde tweeters' in je deuren. 16,5 cm heeft uiteraard de voorkeur als dit past.

Qua merk is dit erg afhankelijk van het soort muziek dat je voornamelijk draait en of je voor kwaliteit of volume gaat (zonder budget gaat je muziek nooit goed klinken op hoog volume).
Persoonlijk zou ik de producten van het Merk 'Audio System' bekijken, dit merk is gemaakt voor de audioliefhebber en richt zich niet op fancy bling of marketing. Je kan ze zelfs rechtstreeks mailen voor je specifieke wensen en vragen en ze zijn ook actief op een toonaangevend Nederlands audio forum.
Ik heb zelf 3 flinke audio systemen in mijn auto gehad van JBL, Focal en Audio System van ongeveer hetzelfde totaalbudget. Audio system overtrof beide merken op gebied van kwaliteit en decibels en voldeet na een zoektocht eindelijk aan mijn verwachtingen.

Last but not least de afstelling van he systeem is cruciaal, stel af met een test cd of op je favoriete muziek genre. let op de filter instellingen van je speakers, frequensties op je versterker, etc. Dit kan gerust een halve dag duren neem hier de tijd voor

Ik weet niet of dit is toegestaan .. op dit forum kan je erg veel handige informatie terug lezen over car audio:
http://www.showyoursound.nl/

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 465268 op 26-07-2012 10:41 . Reden: link voor info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koozza

Koozza

Wâ voor drop? GAS D’ROP!

Topicstarter
Als jullie zeggen dat een composet zoveel beter klinkt dan doe ik natuurlijk liever dat. Het enige probleem is dat ik het interieur wel stock wil houden. Als ik dus een composet zou kopen, kan de tweeter dan in de bestaande houder ervoor? (In de Corsa B is dit rechts naast de deurhendel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freubel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19:55
Bij sommige compo-setjes zit er voor de tweeter een cup bij waar je ze in kunt plaatsen.
Op die manier kun je ze ergens bovenop mounten in de plaats van inbouwen.
Als je ze echter netjes inbouwd met behulp van bv een dremel ziet het er stock uit, klinkt alleen stukken beter omdat de lokalisatie stukken beter is.
Mijn prijswinnende setup was:
1 x composet CDT
1 x rockfort fosgate 17 inch sub
2 x zapco amps
headunit was een Becker Mexico pro-md met cd wisselaar

[ Voor 19% gewijzigd door Freubel op 01-08-2012 10:13 ]

Een quote is een gebrek aan originaliteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 17:02
Als je niet al te veel geld wilt uitgeven en toch kwaliteit wilt zou ik voor een HU van Alpine gaan. Een goede composet voor relatief weinig geld wordt gemaakt door bijvoorbeeld Audio System en Rainbox. Dit zijn echte car audio merken en bieden m.i. meer waar voor je geld dan reguliere Media Markt merken als Pioneer, JBL, Sony etc...

Audio System
http://www.snijders-qcs.nl/catalogus/product/x-ion-165-4

Rainbow Audio
http://www.rainbow-audio.de/

Ik heb zelf een Rainbow SAX composet, Alpine HU amp en sub.

[ Voor 8% gewijzigd door Negakinu op 02-08-2012 14:44 ]

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:35
Sorry dat ik dit topic weer opengooi, maar dit sluit aardig aan met wat mij op het moment bezig houd.

Ik rijd nu ongeveer 2 jaar in een golf 3 cl uit 1996 en wil mijn audio eens upgraden. Ik heb een tijd een idioot grote subwoofer van fusion (actieve sub, mediamarkt) achterin gehad, maar daardoor had ik geen kofferbak meer en het geluid was nou ook niet super. Er komt een berg bass lawaai uit, maar mooi vond ik het niet.

Ik ben momenteel naar een Axton AB20A aan het kijken, klein en toch een leuke bas volgens internet.

In mijn hoedenplank komen 2 ovaaltjes van JBL (GTO-938) op 2 ohm(vandaag binnen gekomen). Voorin heb ik nog de standaard speakers zitten.

Mijn autoradio is een Pioneer DEH-6100BT

Nu heb ik aantal vragen:

- Kan het kwaad om de JBL's aan te sluiten op mijn radio? Lees tegenstrijdige berichten over het aansluiten van 2ohm speakers op een 4 ohm autoradio.

- Voor in heb ik nog standaard speakers die ik graag zou vervangen voor een composetje. Moet ik hier een versterker bij hebben?

- Zo ja, kan ik die aansluiten op de bestaande bekabeling die naar de kofferbak loopt voor de subwoofer?

Budget heb ik niet echt een idee van, maar mijn plan was om tweede hands wat leuks op de kop te tikken, maar rond de 100 euro moet het wel ophouden.
Pagina: 1