Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 05-06 19:28
Ik ben mijn mogelijkheden aan het bekijken om fotografie te combineren met het meerdaags wandelen met 1-2 overnachtingen. Ben al info aan het inwinnen bij hikingsites, maar wellicht toch ook wel handig om hier eens te vragen of mensen ervaring ermee hebben. Zoekfunctie leverde weinig op, maar ik kan toch niet de enige zijn? :o

Er zijn in nederland zogenaamde paalkampeerplaatsen, waar je in het bos je tentje neer mag zetten. Soort van gecontroleerd 'wild' kamperen dus :9 Ook zijn er natuurkampeerterreinen, welke in erg groene gebieden zouden liggen. Bij beide ben ik zelf nog niet geweest (omdat ik nog geen eigen tent heb), dus geen directe ervaring. Ook wil ik eens een weekendje naar de Ardennen. Nu wil ik vaker gewoon eens op vrijdag zeggen: 'toedeledokie, ik ben ervandoor', tentje mee, matje mee, gaan met die banaan. Echter blijkt dat niet zo makkelijk ben ik al achter, simpelweg omdat je gewoon met gewicht zit. Graag zou ik mobiel blijven en m'n hele zut meenemen.

Ookal is dit tweakers, er zitten toch ook aardig wat natuur liefhebbers hier, dus ik hoop toch dat er wat interessante en nuttige tips/ideen/brainstorms zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Dit lijkt me meer iets voor de FVW, dus gooi ik hem daar heen.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
ja, heb lang lopen denken waar ie nou moest :p tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:29
douPel schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 14:56:
Ik ben mijn mogelijkheden aan het bekijken om fotografie te combineren met het meerdaags wandelen met 1-2 overnachtingen. Ben al info aan het inwinnen bij hikingsites, maar wellicht toch ook wel handig om hier eens te vragen of mensen ervaring ermee hebben. Zoekfunctie leverde weinig op, maar ik kan toch niet de enige zijn? :o

Er zijn in nederland zogenaamde paalkampeerplaatsen, waar je in het bos je tentje neer mag zetten. Soort van gecontroleerd 'wild' kamperen dus :9 Ook zijn er natuurkampeerterreinen, welke in erg groene gebieden zouden liggen. Bij beide ben ik zelf nog niet geweest (omdat ik nog geen eigen tent heb), dus geen directe ervaring. Ook wil ik eens een weekendje naar de Ardennen. Nu wil ik vaker gewoon eens op vrijdag zeggen: 'toedeledokie, ik ben ervandoor', tentje mee, matje mee, gaan met die banaan. Echter blijkt dat niet zo makkelijk ben ik al achter, simpelweg omdat je gewoon met gewicht zit. Graag zou ik mobiel blijven en m'n hele zut meenemen.

Ookal is dit tweakers, er zitten toch ook aardig wat natuur liefhebbers hier, dus ik hoop toch dat er wat interessante en nuttige tips/ideen/brainstorms zijn.
Geen directe ervaringen met jou genoemde kampeerterreinen. Wel is het zo dat als je bij scouting bent dat je op ieder labelterrein (dat zijn vaak ook gewoon een stuk bos met een kraan) kunt kamperen.
Als je echt alleen wil wandelen en dus met je rugzak het bos in wil trekken en weg dan denk ik dat je wel een redelijke investering tegemoet kan zien, zeker in verband met het genoemde gewicht. Een echt lichte tent en ander basic spul (kookspul bijvoorbeeld) loopt namelijk al gauw flink in de papieren.
Als ik het zou willen doen dan ging ik altijd met de auto, wandelingen maken om te fotograferen en voor het donker ergens waar het mag mijn tentje uit de auto halen en opzetten. Dan hoef je niet met al je zooi te slepen....
Maar, tof idee zie de foto's graag tegemoet :*)

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

Even snel vertrekken als je daar 's ochtends zin in hebt is misschien niet ideaal, het vereist toch wel wat planning...

Mijn rekensommetje is als volgt: Tent 2.45KG, mat + zak 1.45KG, reserve kleren ~1KG, cam + 2 lenzen 3KG. En dan het hele voedsel gebeuren nog, daarbij is het toch wel fijn als je niet al je drinken continue bij je moet hebben.

Dat laatste bepaald vooral of je het bij twee kleine tassen of een "echte" tracking pack + cam tas kunt houden. Ondanks m'n goede tassen vind ik het toch wel zo fijn als ik met m'n 11L heli toe kan (tent / matjes aan de buitenkant bevestigd.) + cam rugzak voorop. Daar bewaar ik dan het liefste m'n drinken / eten bij, kleren achterin de 11L. Maar je snapt waarschijnlijk wel dat als je gaat koken vanuit je tent, dat je met ~30L aan tas wellicht wat krap zit. Minder dan 4KG aan tent en kleren wordt trouwens als snel lastig, de cam zou je wel aan gewicht op kunnen bezuinigen, een DSLR is nou eenmaal wat zwaar. Drinken voor 2 dagen is ook al snel zwaar, 4 liter is toch wel een beetje de hoeveelheid die je wilt voor 2 dagen. (1 nachtje)

Statieven zijn fijn in de natuur tijdens het fotograferen, maar een ramp tijdens het rondtrekken. Een gorillapod is een uitkomst, maar ik gebruik die van mij toch eigenlijk vrijwel nooit, misschien moet ik er een quick-connector bij halen, want dat is wat mij weerhoud.

Wat betreft koken in de natuur, naar mijn idee is het vaak prettiger om NIET met een gasstelletje te koken. Er zijn mooie chemische heatpacks die je met een RVS bak + pastic bakje kunt gebruiken, die in 8 min zonder actie van jou kant je eten tot 80~90 graden opwarmen. Zo kan je van te voren gekookt eten moeiteloos klaarmaken. Zeker als je deze in een auto kunt laten en maar één keer hoeft te dragen naar je tent scheelt dat behoorlijk. Een pan, gaspit, mes, snijplank en onbereid eten zijn veel groter in volume / gewicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Ik heb enkele (korte) trektochten gedaan met tent, slaapzak, matje, kookspullen, eten, water, waterfilter, etc, etc. In alle gevallen een spiegelreflex (vroeger D200, tegenwoordig D700) en 2 lenzen erin. Soms 2 zoomlenzen (in het verleden waren dat de Sigma 10-20mm f/3.5 en de Nikkor AF-D 24-85mm f/2.8-4), soms gewoon 2 primes (20mm f/2.8 en 50mm f/1.4). Als er een statief mee ging was het de gorillapod. In al die gevallen had ik ook zo'n cokin set met ND en grad filters mee en de afstandsbediening. Als rugzak gaat er altijd zo'n dikke 75 liter rugzak mee. Mocht je een voorbeeld packlist willen hebben (of advies voor lichtgewicht kampeeruitrusting), moet je maar effe een PB sturen.

De meeste van deze tochten vonden plaats in de winters (vaak onder -10) en enkele in veel regen.

Wat betreft kamperen: het hangt eraf waar je heen gaat en in welk seizoen. Wij doen vrijwel altijd wildkamperen, ook al is dat bij de wet verboden in veel landen. In de winter is het vroeg donker en laat licht. Als je zorgt dat je verdekt opgesteld staat, geen rotzooi achterlaat of schade aanricht, dan verwacht ik weinig problemen.

Drinken: zoals djunicron zegt is water een probleem. 4 liter voor 1 overnachting lijkt me erg weinig. Een waterfilter of een plan om aan te bellen ergens kan helpen.

Eten: als je verwacht dat het lastig is om water aan de kook te brengen, zou ik dat austronautenvoer proberen wat je bij een outdoor winkel kunt halen. Duur en de meeste zijn niet te eten, enkele uitzonderingen daargelaten. In de andere gevallen zou ik juist op gas koken in een goed seizoen. Er zijn gasbranders van drie tientjes onder de 90 gram met een minimaal pakvolume, 1 busje mee van 220 gram. Ideaal. Voor wat kouder (vorst) of als ik met het vliegtuig ga (brandstof mag niet mee!), kies ik altijd voor een benzine brander. Snel, betrouwbaar, overal brandstof en ook onder de -10 doen ze het perfect.

Wij kiezen vaak Duitsland uit als lokatie. De mensen zijn er meestal niet zo moeilijk, openbaar vervoer terug naar de auto is meestal wel redelijk geregeld. Ik woon zowieso dicht bij de grens, dus wellicht dat dat voor jou anders is. Verder: in veel Duitse gebieden heb je van die schuilhutjes, soms formaat bushokje, maar soms groter. Dan heb je in elk geval een dak. Wij maken daar 's winters altijd gebruik van. Tent blijft lekker thuis.

Matjes: zoek je een licht matje wat goedkoop is (maar wel wat volumieuzer): neem de Therm-a-Rest Z-lite. Zoek je hetzelfde gewicht, maar met een extreem compact pakvolume (en de prijs hebben we het niet meer over): de Therm-a-rest NeoAir, het oude model.

Slaapzakken: of cheap-ass kunststof of duur dons (en compact). Vooral in winter of voor/na seizoen heb ik graag dons.

Ga je over wat bergachtiger of lastiger terrein en ben je niet gewend om met zware lasten te lopen cq. je hebt wat last van je knieen: neem wandelstokken mee. Black Diamond of Leki zijn hier de goede merken.

Overigens: bij mij is het totaalgewicht meestal rond de 20 kg (rugzak+inhoud).

Succes, veel plezier en we zien de foto's wel verschijnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

Misschien niet helemaal wat je zoekt, maar kan nuttig zijn...
Het adres waar ik regelmatig verblijf in Schotland (Distant Hills Guest House), hebben een deal gesloten met een lokale fotograaf, waarbij je dus met hem erop uit trekt naar mooie locaties (flink wandelen ook) en dan leer je daar wat over de historie en over de fotografie ervan natuurlijk.

http://www.nevispix.com/Photography%20tours.htm

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:43

sapphire

Die-hard pruts0r

Bedankt voor de tip Deathchant :)

Zulke dingen vind k erg leuk, altijd handig om te onthouden !

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:03

Polariteit

Fietsende fotografeur

Deathchant schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 20:57:
Misschien niet helemaal wat je zoekt, maar kan nuttig zijn...
Het adres waar ik regelmatig verblijf in Schotland (Distant Hills Guest House), hebben een deal gesloten met een lokale fotograaf, waarbij je dus met hem erop uit trekt naar mooie locaties (flink wandelen ook) en dan leer je daar wat over de historie en over de fotografie ervan natuurlijk.

http://www.nevispix.com/Photography%20tours.htm
Dit soort dingen lijken mij ideaal. Het lijkt mij dat als je ene goede fotograaf/gids hebt dat je dan zeker op plekken komt waar je zelf zeker niet zou komen als je op eigen gelegenheid bent. En ook nog eens op het juiste moment :)

Ontopic: het lijkt mij persoonlijk niks om meerdere dagen met zoveel zooi rond te moeten sjouwen. met een volle tas met cameraspul met eten en drinken een volle dag rondhobbelen lukt nog wel, maar als er kleren/tent/slaapspul etc bij komt dan haak ik af. laat ik het liever in de auto achter :P

wel respect als jij het wel doet :)

[ Voor 17% gewijzigd door Polariteit op 26-07-2012 07:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

marceltuit schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 07:21:
[...]
Ontopic: het lijkt mij persoonlijk niks om meerdere dagen met zoveel zooi rond te moeten sjouwen. met een volle tas met cameraspul met eten en drinken een volle dag rondhobbelen lukt nog wel, maar als er kleren/tent/slaapspul etc bij komt dan haak ik af. laat ik het liever in de auto achter :P

wel respect als jij het wel doet :)
Nahjah, je ziet al weer twee verschillende stijlen langskomen in dit draadje: De opportunistische lichtgewicht methode waarmee je het 2 a 3 dagen wel volhoud met misschien 12 kilo en bij 5 tot 35 graden of de toch lichamelijk veel zwaardere optie die PageFault aangeeft.

Naar mijn idee heeft de laatste aanpak nog meer planning nodig, maar gelukkig zitten er alweer wat mooi extra tips tussen. Sowieso één ding kwa planning zal je trip helemaal maken of breken: Kies een bestemming of fotografisch doel uit waarvan je weet dat de kans van slagen redelijk groot is. Begin daarnaast met goed overleefbare situaties en bouw langzaam je hiking gear uit zodat je het steeds met wat meer comfort kunt doen.
(dus niet op 2300-3000 meter, met +22 dagen en -12 nachten met scherpe granieten ondergronden zonder beschutting beginnen. (duh))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:16
Gewicht is deels ook afhankelijk van met hoeveel mensen je gaat. Tent en water verdelen scheelt al snel een paar kilo, als je alles in je eentje moet meesjouwen word het zwaarder.

Bij de dump kun je kant en klaar maaltijden kopen die redelijk te eten zijn en die je alleen hoeft op te warmen in een pan met water. Daarvoor kun je dan ook best water uit een meer/stroompje nemen. Dat scheelt dan ook alweer twee kilo in je rugtas. Water kun je natuurlijk ook vragen bij huizen als je daar langs komt, je hoeft echt niet constant vijf liter water bij je te hebben onderweg.

Met wildkamperen kun je op erg mooie plekjes staan, maar zorg inderdaad dat je wat uit het zicht bent en alles netjes achterlaat. Als je in het donker je tent opzet/afbreekt kun je 's ochtends meteen het mooie ochtendlicht en wat nevels meepakken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
Er zitten inderdaad een paar mooie tips tussen, waarvoor mijn dank! _/-\o_
djunicron schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 12:12:
[...]

Nahjah, je ziet al weer twee verschillende stijlen langskomen in dit draadje: De opportunistische lichtgewicht methode waarmee je het 2 a 3 dagen wel volhoud met misschien 12 kilo en bij 5 tot 35 graden of de toch lichamelijk veel zwaardere optie die PageFault aangeeft.

(dus niet op 2300-3000 meter, met +22 dagen en -12 nachten met scherpe granieten ondergronden zonder beschutting beginnen. (duh))
hehe, gelukkig is nederland vlak en de ardennen ook redelijk laag. Extremen zullen dus wel uitblijven voorlopig. Bovendien zijn die simpelweg niet zo snel bereikbaar met het OV :P Ik wil wel proberen zo licht mogelijk te blijven, maar toch iig 1 nacht te kunnen overnachten. Als dat voor 12kg kan incl cameragear, zou dat perfect zijn natuurlijk. Klein rekensommetje voor de zwaarste meuk: 7D 800gr, sigma 150-500 1.9kg (zeg maar niets 8)7 ), canon 10-22 400gr, 50mm aus jena ??gr = ong 3.3kg. Tent: <2.5kg, matje: 500gr, donzen slaapzak 1kg?? = 4kg, water 4L?=4kg, nog wat kleding, eten, boek(en) =3-4 kg, totaal kom je dan op 3.3+4+4+2=15kg ongeveer.

@ Deathchant, zeker een mooie optie! Helaas veel te prijzig.

@djunicron, nee, als ik zo 'snel' wil vertrekken zal dat kort en 1 overnachting zijn, waarbij ik weinig nodig zal hebben dat ik niet direct in huis heb. Warm eten kan ik in dat geval best een avondje zonder (of onderweg tijdens het OV) en als ik een brood beleg heb ik meer dan zat voor 1-2 dagen (op een dag lopen eet ik vaak niet meer dan 6-8 sneedjes). Je doet dit niet om 's ochtends met een luxe croissant ontbijtje gewekt te worden :+ Maar toch, you got a point. En inderdaad is drinken het punt waarvan ik nog niet weet hoe ik dat voor elkaar kan krijgen.

PageFault, bedankt voor je uitgebreide beschrijving. Je schetst wel ongeveer het plaatje dat ik in m'n hoofd heb. Ik heb je een pm gestuurd. Mag ik vragen wat voor tent je/jullie gebruiken? Zelf wil ik een 2 pers tent, omdat die toch wat meer multi-inzetbaar zijn.

En omdat het wellicht ook interessant is voor anderen: waar kun je die blokhutten vinden? Het klinkt behoorlijk ideaal namelijk :) Staan die bijv op een kaart gemarkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
WhiskyPhreak schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 12:40:
Als je in het donker je tent opzet/afbreekt kun je 's ochtends meteen het mooie ochtendlicht en wat nevels meepakken!
:Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
Ook lichtgewicht ipv een tent: hangmat + zeiltje en een paar touwtjes. Maar dat moet je dan natuurlijk wel goed liggen (letter en figuurlijk). En als het wat kouder is moet je toch wat extra isolatie hebben (zo een alufolie matje voor de autoruiten bijvoorbeeld) Eventueel een tweede hangmat om je bagage van de grond te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
ja, je kunt idd ook wel onder een tarp slapen, maar dat trekt me toch niet zo. Laat ik eerst maar beginnen met uberhaupt alleen kamperen en een tent of tipi lijkt me dan toch iets meer comfort geven. Bovendien wil ik vooralsnog toch wel iets van anti-beestjes om me heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:03

Polariteit

Fietsende fotografeur

En omdat het wellicht ook interessant is voor anderen: waar kun je die blokhutten vinden? Het klinkt behoorlijk ideaal namelijk :) Staan die bijv op een kaart gemarkeerd?
Dit klinkt mij ook erg interessant in de oren. Die hutjes schijn je ook erg veel te vinden in Oostenrijk en Italie in de bergen. Ben toch wel benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMe
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-07 20:51
Mijn ervaring is dat je met twaalf tot 13 kilo maximaal moet gaan lopen. Want je heb vaak ook nog twee liter = twee kilo water bij. Een totaal gewicht van 15 kilo is echt wel de max als je ook nog wat afstand wilt afleggen.
Als je slechts een nacht wilt overnachten is dat makkelijk te halen. Want schone kleren heb je dan echt niet nodig.

Ik weet niet waar je woont, maar: Check Decathlon. Daar heb je voordelige hiking spullen die ook gewoon goed zijn. Genoeg keuze in trekkerstentjes. Ook tenten van 1.5 kilo of minder zelfs. Een hangmat en een zeil met touwtjes is meer iets voor Bear Grylls.
Investeer in een zelfopblaasbaar matje met isolatielaag aan de onderkant. Niet goedkoop, maar wel beter (comfortabeler en warmer) dan low-budget matjes zonder isolatielaag.
Koop een goede backpack. Die zijn duur, maar een goede backpack is goud waard. Met veel gewicht moet hij goed en lekker zitten.

Bij Lidl heb je goedkope zaken voer Paella, Rijst met bonen etc. waar je alleen water bij hoeft te gooien en dan opwarmen. Tot mijn eigen verbazing waren die zakken goed te eten en zelfs lekker gekruid.

Je zegt: ik kan wel een keer eten overslaan. Niet als je met 15 kilo rugzak aan het rondsjouwen bent. Dan wil je echt wel wat te eten hebben. En het liefst spicy.

Denk trouwens niet dat je met je rugzak op lekker fotografeert. Eerst wel, maar na een paar uurtjes ga je niet zo makkelijk in bochten meer om net die ene mooie plaat te schieten.

Misschien zou je eerst kunnen kijken of je niet heeeeel erg vroeg op pad kunt gaan en dagwandelingen maken. Dan weet je ook direct of je wandelen leuk vindt en wilt investeren in serieuse spullen.

Geheel terzijde: Heb zelf vrij recent nog de Kerry Way gedaan in Ierland (200km in 10 dagen). Van wildkamperen kwam helaas weinig, want de grond was overal zo nat en drassig dat de tent zou wegzakken.

There is no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
douPel schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 12:46:
Er zitten inderdaad een paar mooie tips tussen, waarvoor mijn dank! _/-\o_

[...]

hehe, gelukkig is nederland vlak en de ardennen ook redelijk laag. Extremen zullen dus wel uitblijven voorlopig. Bovendien zijn die simpelweg niet zo snel bereikbaar met het OV :P Ik wil wel proberen zo licht mogelijk te blijven, maar toch iig 1 nacht te kunnen overnachten. Als dat voor 12kg kan incl cameragear, zou dat perfect zijn natuurlijk. Klein rekensommetje voor de zwaarste meuk: 7D 800gr, sigma 150-500 1.9kg (zeg maar niets 8)7 ), canon 10-22 400gr, 50mm aus jena ??gr = ong 3.3kg. Tent: <2.5kg, matje: 500gr, donzen slaapzak 1kg?? = 4kg, water 4L?=4kg, nog wat kleding, eten, boek(en) =3-4 kg, totaal kom je dan op 3.3+4+4+2=15kg ongeveer.

PageFault, bedankt voor je uitgebreide beschrijving. Je schetst wel ongeveer het plaatje dat ik in m'n hoofd heb. Ik heb je een pm gestuurd. Mag ik vragen wat voor tent je/jullie gebruiken? Zelf wil ik een 2 pers tent, omdat die toch wat meer multi-inzetbaar zijn.

15 kg is erg weinig, als je het redt, is het een mooi streven. 20 kg is geen probleem, daarboven vind ik het zelf vervelend worden. Je kunt veel besparen door kritisch je camera gear te kiezen.

2-persoons tent is inderdaad handiger. Ik heb zelf The North Face Rock 22 (tegenwoordig Rock 2) voor normaal en The North Face Mountain 25 voor sneeuw.

Die hutjes staan op de wandelkaarten aangegeven, bijv. die van de Rotthaar Steig.

Je hebt een PM terug ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

TheMe schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 13:13:
Mijn ervaring is dat je met twaalf tot 13 kilo maximaal moet gaan lopen. Want je heb vaak ook nog twee liter = twee kilo water bij. Een totaal gewicht van 15 kilo is echt wel de max als je ook nog wat afstand wilt afleggen.
Protip: Als je het niet gewend bent, is iedere kilo zwaar bijtikken. Daarom wil ik echt niet veel meer dan 12KG, tenzij er een goede reden voor is.
Ik weet niet waar je woont, maar: Check Decathlon. Daar heb je voordelige hiking spullen die ook gewoon goed zijn. Genoeg keuze in trekkerstentjes. Ook tenten van 1.5 kilo of minder zelfs. Een hangmat en een zeil met touwtjes is meer iets voor Bear Grylls.
Decathlon is inderdaad niet verkeerd, maar er zitten naar mijn idee ook echt rommel spullen tussen. Ga vooral niet bij één winkel shoppen... Mijn ervaringen met Bever sport verstigingen is trouwens ook erg positief, zeker even langs gaan. Je kunt bij veel vestigingen ook tassen proberen MET gewichten erin.
Als je een tas voor b.v. 8-12 kg kiest, ook dus even volgooien met 12KG.
Koop een goede backpack. Die zijn duur, maar een goede backpack is goud waard. Met veel gewicht moet hij goed en lekker zitten.
Zie vorige opmerking. Duur? Meh, naar mijn mening niet eens zo zeer. Complete hikingtassen kunnen inderdaad >250 kosten, maar dat hoeft zeker niet. Trouwens zeker inderdaad iets waar je NIET op wilt bezuinigen.
Bij Lidl heb je goedkope zaken voer Paella, Rijst met bonen etc. waar je alleen water bij hoeft te gooien en dan opwarmen. Tot mijn eigen verbazing waren die zakken goed te eten en zelfs lekker gekruid.
Je zegt: ik kan wel een keer eten overslaan. Niet als je met 15 kilo rugzak aan het rondsjouwen bent. Dan wil je echt wel wat te eten hebben. En het liefst spicy.[/quote]

Noway dat je op 6 sneetjes brood met dik beleg met zoveel gewicht kunt rondslepen!!! Niet op je energie bezuinigen! Een blik warme bonen is al zoveel prettiger eten dan platgedrukte broodjes oud beleg na een dag lopen met veel gewicht! Er zijn genoeg lichtgewicht oplossingen.
Denk trouwens niet dat je met je rugzak op lekker fotografeert. Eerst wel, maar na een paar uurtjes ga je niet zo makkelijk in bochten meer om net die ene mooie plaat te schieten.
Een tas die lekker zit maar ook snel op/af gaat is wel fijn. Zeker als je tas ook nog een beetje prettige compact vorm blijft volbeladen. Tassen zijn daarnaast prima statieven(beanbags meer). Kijk of je er één kunt vinden die goed werkt met je cam strap.
Misschien zou je eerst kunnen kijken of je niet heeeeel erg vroeg op pad kunt gaan en dagwandelingen maken. Dan weet je ook direct of je wandelen leuk vindt en wilt investeren in serieuse spullen.
Geheel terzijde: Heb zelf vrij recent nog de Kerry Way gedaan in Ierland (200km in 10 dagen). Van wildkamperen kwam helaas weinig, want de grond was overal zo nat en drassig dat de tent zou wegzakken.
[/quote]
Goede adviezen inderdaad. Wildkamperen is toch een beetje een stap 3. Je moet hiking leuk vinden / overleven, "normaal" minimalistisch kamperen kunnen en dan beide willen combineren...

Wat betreft snelheid en naar mijn mening comfort is er toch weinig mis met een hangmat indien de omgeving het toelaat. Twee stuks + een deken en zeiltje en je hebt een tent zonder stokken die je wél in blubber kunt gebruiken zonder al teveel problemen. Één voor jezelf, één voor je tassen, stuk zeil erover tegen beestjes / regen en klaar. Er zijn daarnaast genoeg hangmatten die sowieso al dicht gaan aan de bovenkant. Maar inderdaad, als je bang bent voor zwijnen, herten, beren of spinnen misschien niet de beste oplossing, hoewel, een tent is dan niet heel anders.

Oh trouwens nog iets wat niet genoemd is tot nu toe: zorg voor genoeg licht voor s' nachts, neem een goede zaklamp + lantaarntje mee. Ik neem aan dat je in NL / de Ardennen niet te erg wilt opvallen daarnaast, ik weet niet of je een kampvuur van plan bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
Ok ok ok. Even orde op zaken stellen. Jullie lijken nu m'n moeder wel 8)7 :F Het is geenzins mijn bedoeling wijsneuzerig over te komen, maar ik ben een volwassen kerel en heb genoeg ervaring met wandelen in de bergen om te weten wat ik aankan en niet :+ Als je dan ook nog bedenkt dat ik ergens een klein beetje (gezond) verstand heb, moet het allemaal best goed komen :P Waar ik echt géén ervaring mee heb, is alleen kamperen. Niettemin waardeer ik alle input enorm, so keep it going d:)b

@TheMe, ik quote nu even jou, maar dat is meer om ook even aan te geven wat ik heb/weet/kan/niet kan.
Als je slechts een nacht wilt overnachten is dat makkelijk te halen. Want schone kleren heb je dan echt niet nodig.
True story en ik denk dat dat om mee te beginnen inderdaad mans zat is. Als ik nu op pad ga weegt m'n tas ook zo tegen de 10kg en op vlak terrein is dat geen probleem, maar in de bergen als je een stuk steil omhoog moet lijkt het al snel zwaarder. Maar nogmaals: De ardennen zijn niet zo extreem en NL al helemaal niet. Ook heb ik geen haast en als ik wat minder loop is dat geen probleem.
Investeer in een zelfopblaasbaar matje met isolatielaag aan de onderkant. Niet goedkoop, maar wel beter (comfortabeler en warmer) dan low-budget matjes zonder isolatielaag.
Ik had de Therm-a-Rest NeoAir in gedachten, maar ik heb inmiddels al gehoord dat die ontzettend kraakt. Dat is niet de bedoeling, want hij gaat vaker gebruikt worden dan alleen voor dit doeleinde. Heb je een tip?
Got that coverd. Fijne dingen zijn het.
Dat is een goeie!
Je zegt: ik kan wel een keer eten overslaan. Niet als je met 15 kilo rugzak aan het rondsjouwen bent. Dan wil je echt wel wat te eten hebben. En het liefst spicy.
Mee eens dat een warme maaltijd erg fijn is, maar ik weet ook mijn energiebehoeften. Verder hecht ik weinig waarde aan wat voor eten en ik bedoelde meer dat het voor mij niet persee nodig is een warme maaltijd te nuttigen. Een koude maaltijd kan net zo goed vullen, dat was eigenlijk wat ik met dat brood bedoelde, maar ik had het wat onhandig neergezet :)
Voor zonsopgang op de Veluwe staan doe ik praktisch elk weekend. Nu alleen even zomerstop, want dit wordt me toch iets te vroeg. (5.30 zonsopkomst = 5uur licht, een uur fietsen = 4uur weg=3uur opstaan, want ik moet ook koffie hebben :Z )
Dat is wat veel voor in een weekend, maar toch: Waar haal jij zulke tochten vandaan? Hoe zijn in het algemeen de mogelijkheden om met het OV in het buitenland te komen, weet je dat toevallig? En dan nog 1 als ik vragen mag: wat ben je verder ongeveer aan kosten kwijt voor zo'n tocht? Ik hoop buiten het vervoer vrij weinig kwijt te zijn. Verkijk ik me daarop?

Mijn ervaringen met Bever zijn idd ook goed. Decathlon zal ik ook eens gaan neuzen.

Een kampvuur zal ik NL niet snel gaan denk ik. In de Ardennen zou ik dat wel doen als de situatie/plaats het toelaat, ookal mag dat bij mijn weten daar ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

douPel schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 01:09:

Ik had de Therm-a-Rest NeoAir in gedachten, maar ik heb inmiddels al gehoord dat die ontzettend kraakt. Dat is niet de bedoeling, want hij gaat vaker gebruikt worden dan alleen voor dit doeleinde. Heb je een tip?
Dat is simpelweg omdat er folie inzit, dat nood-warmhoud folie zeg maar. De oplossing is om de nieuwste niet-all-seaon variant te kopen. Zo'n nood-thermo-deken kan je er namelijk zelf ook onder leggen (of jezelf inwikkelen) en dan heb je hetzelfde, maar in laagjes zeg maar.

Plastic op je onderzijl wrijving houd je altijd alleen met dat materiaal, je zult gewoon wat geluid maken als je je omdraait. Stukje oprolbaar foam-rubber ertussen is wat ik doe.

Gebruiken voor iets anders lijkt me niet zo handig? Het is niet echt een 2-persoons ding zeg maar... (ik zou niet weten wat je er anders mee bedoeld?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
djunicron schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 01:29:
[...]

Dat is simpelweg omdat er folie inzit, dat nood-warmhoud folie zeg maar. De oplossing is om de nieuwste niet-all-seaon variant te kopen. Zo'n nood-thermo-deken kan je er namelijk zelf ook onder leggen (of jezelf inwikkelen) en dan heb je hetzelfde, maar in laagjes zeg maar.

Plastic op je onderzijl wrijving houd je altijd alleen met dat materiaal, je zult gewoon wat geluid maken als je je omdraait. Stukje oprolbaar foam-rubber ertussen is wat ik doe.

Gebruiken voor iets anders lijkt me niet zo handig? Het is niet echt een 2-persoons ding zeg maar... (ik zou niet weten wat je er anders mee bedoeld?)
Ik heb de oude versie, de meest krakende, en ik slaap heel licht. Ik heb er geen last van. Het iets duurdere (en zwaardere) model kraakt minder. Als je erop ligt en gaat slapen, hoor ik nooit gekraak, ook niet van anderen met zo'n ding in de buurt. Waar woon je? Kom hem anders uitproberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
djunicron schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 01:29:
[...]

naja, ik heb geregeld een weekendje weg of als ik ergens blijf tukken. Anyway, minder gekraak is beter. Ik zal eens naar de nieuwste versie kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
Ik heb gister de Therm-a-Rest 'normale' getest en de opvolger de Xlite, welke ook mummie gevormd is. De laatste kraakt meer, maar niet storend. Ze zijn erg licht en klein! :o Ze liggen ook erg lekker.

Wat voor branders gebruiken jullie? Ik heb gister wat zitten neuzen, maar schrok toch van de prijzen van die dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
douPel schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 11:34:
Ik heb gister de Therm-a-Rest 'normale' getest en de opvolger de Xlite, welke ook mummie gevormd is. De laatste kraakt meer, maar niet storend. Ze zijn erg licht en klein! :o Ze liggen ook erg lekker.

Wat voor branders gebruiken jullie? Ik heb gister wat zitten neuzen, maar schrok toch van de prijzen van die dingen.
MSR Pocketrocket (niet in NL verkrijgbaar, wel in Belgie, Duitsland etc) en de MSR Whisperlite International. De gasbranders zijn goedkoop, ongeveer 30 euro voor de Pocketrocket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een aanrader voor mooie teektochten: west highland way in schotland. Goed te doen met OV en er zijn zelfs mogelijkheden om je bagage te laten transporteren. Met name het tweede deel naar Fort William schijnt heel erg mooi te zijn.

Edit: http://www.clikelite.com/products/hiker/ mooie tas ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-07-2012 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:15
Kijk hier eens naar voor goedkoop kamperen op natuurkampeerterreinen: http://www.natuurkampeert...e/natuurkampeerkaart.html

Heb zelf ook zo'n kaartje, campings zijn spotgoedkoop en je mag 3 anderen meenemen op 1 kaart :)

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
Bedankt voor de tips weer!

De clikelite hiker had ik inderdaad al in m'n achterhoofd, maar geeft me tov van mijn clik elite nature niet genoeg om (weer) zo'n dure tas aan te schaffen en te rechtvaardigen.

De natuurkampeerterreinen wist ik, maar ik wist niet dat je daar dus een kaart voor moet hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ik ben toevallig zelf ook nog aan het rondneuzen voor (lichte) campingspullen en ben tot nu toe tot de conclusie gekomen dat dit de beste lichte prijs/kwaliteits matje en slaapzak zijn, met goedkoopste webshop. Doe er je/jullie voordeel mee :)

Gelert X-treme lite matje (volledige lengte, 1Kg)
http://www.deoutdoorwinke...apmat-p-474.html?cPath=11

Gelert X-treme lite matje (3/4 lengte, 500g)
http://www.deoutdoorwinke...mat-34-p-97.html?cPath=11
^Deze heb ik gekocht en krijg ik morgen binnen

Gelert X-treme lite 600&1000 slaapzakken
http://www.futurumshop.nl...ilver-grey-slaapzak.phtml
600 en 1000 zijn het gewicht in grammen. De 1000 versie is wat warmer (en dus zwaarder) maar beide slaapzakken schijnen wat "kouder" uit te vallen dus neem de temperaturen maar met een paar graadjes zout.
Ze vergeten trouwens ook te vermelden dat er nog een compressiezak bijkomt van 200 gram :+

Zelf ben ik voor deze gegaan, omdat ik ook wel eens in een hangmat slaap buiten en ook liever een iets stevigere slaapzak wil i.v.m. het 3/4 matje. Het gewichtsverschil is ongeveer een half kilootje, en precies wat ik uitspaar met het kortere matje :) :

http://www.futurumshop.nl...-800-black-slaapzak.phtml

[ Voor 21% gewijzigd door citruspers op 31-07-2012 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
tnx voor je share! Mijn zinnen voor een matje heb ik al gezet op de ThermaRest NeoAir Xlite. Duur, maar o zo klein en licht. Die zelfinflatable matjes zijn over het algemeen vrij dun en daar slaap ik niet zo best op. Die neoair's zijn aardig dik. Slaapzak heb ik, al weet ik niet de getallen die erbij horen (gewicht, temp). Hij bevalt me goed, dus dat is wel prima.

Waar ik nog steeds niet uit ben is een tent. Maar het heeft niet super veel haast, komende maand toch amper tijd om uberhaupt te gaan fotograferen, laat staan kamperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 18:25
Verwijderd schreef op zaterdag 28 juli 2012 @ 17:47:
Nog een aanrader voor mooie teektochten: west highland way in schotland. Goed te doen met OV en er zijn zelfs mogelijkheden om je bagage te laten transporteren. Met name het tweede deel naar Fort William schijnt heel erg mooi te zijn.
Zo zijn er nog wel een paar: Offa's Dyke in Wales, Hadrian's Wall op de grens tussen Engeland en Schotland, het Cornwall Coast Path, de South Downs Walk, het Lake District, .... Het is natuurlijk niet meteen wat de TS zoekt, maar misschien brengt het anderen op ideeën :).

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Qua tent: Ik ben zelf heel tevreden met mijn Coleman Cobra II (al is er geloof ik ook een eenpersoonsversie). De 1.5persoonsversie die ik heb weegt 2.1 Kg, is ook in de regen op te zetten zonder dat je binnentent nat wordt, en staat rotsvast in de wind :)

Met de 1.5persoons tent kan je eventueel ook je backpack binnen in de kuip naast je leggen als je bang bent voor diefstal of overstromingen (wel handig met cameragear).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

citruspers schreef op woensdag 01 augustus 2012 @ 17:06:
Qua tent: Ik ben zelf heel tevreden met mijn Coleman Cobra II (al is er geloof ik ook een eenpersoonsversie). De 1.5persoonsversie die ik heb weegt 2.1 Kg, is ook in de regen op te zetten zonder dat je binnentent nat wordt, en staat rotsvast in de wind :)

Met de 1.5persoons tent kan je eventueel ook je backpack binnen in de kuip naast je leggen als je bang bent voor diefstal of overstromingen (wel handig met cameragear).
^ De reden dat ik altijd toch maar gewoon met een 2 persoons tentje op stap ga. Van die 1 pers, 50cm hoge shelters zijn niet aan mij besteed. Vreemd maar waar: Hoe donkerder het interieur en hoe minder licht / open delen aan je tent, hoe groter de kans dat waardevolle dingen erin blijven liggen. Ik pop ook altijd even m'n accu's uit m'n lampjes als ik weg ga en de tent laat staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
@Citruspers, ik heb gekeken naar dat model tenten. Een groot nadeel vind ik dat je niet de mogelijkheid hebt rechtop te zitten. Zowel om eens wat langer in de tent te blijven, als met omkleden lijkt me dit vervelend. Hoe ervaar jij dit?

@Waar slaap jij in Djunicron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Rechtop zitten is inderdaad een probleem, al lukt het mij met mijn 1.90m net om in de tent te zitten om bijvoorbeeld mijn lenzen in te doen (mits ik een dun matje heb en geen compleet luchtbed). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Hangt er een beetje vanaf:

- Oude travelsafe hangmat + merkloos 2e cocon hangmatje.
- Vango Ark 200 Zwart
- 3 persoons "huismerk" (vrijbuiter?) tunneltent, 4 staanders.

Daarnaast als het nodig is in de bergen leen ik van kennissen een fajlraven 2,5 persoons windvaste piramide en als ik met een hele ploeg er op uit gaat dat in een hele grote 6-8 persoons koepeltent.

En wat ik dus niets vind is iets als een Colemans Bedrock of een Quechua T3...
Zo'n ding weegt natuurlijk niets, maar er pas ook niets in. Met camera of ander gereedschap het bos in is voor mij bij voorkeur voor een korte reis met de Vango, zeker gezien ik het niet heel erg zou vinden als ik die achter moet laten. Grote tassen naast je matje, ik kan er nog in zitten / sleutelen, lekker donker... Opzetten in je eentje na een lange dag is 5~10 min. Maar zo lang doe ik ook over de hangmat alleen m'n eigen tunnel kan wat langer duren, maar die is dan ook 1.70 hoog en 5 kilo zwaar. Is meer iets voor met de vriendin / mountainbike eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ik heb doe Coleman Bedrock even bekeken maar het ziet er uit als een zwaardere EN kleinere versie van de Cobra 2 die ik heb :+ (wel goedkoper).

Ik heb hier maar even een kaartje ingevuld (niet op schaal, verhoudingen kloppen niet), het valt echt best mee met de ruimte. Alleen koken heb ik nog niet geprobeerd, als het regent is er niet echt een beschutte opening met een dakje boven je hoofd. Misschien dan maar in de regen koken, een tarpje meenemen, of met een stok en scheerlijntje de ingang-flap boven me spannen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/hCAuol.jpg
(klik voor groter)

Hier zijn trouwens nog wat foto's van het matje waar ik het een paar posts terug over had:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qhCex.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/4T8Qy.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RLecg.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door citruspers op 02-08-2012 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

5cm hoger en 10 breeder zal al een hele verademing zijn, maar één van m'n issues was vooral met de breedte, zo'n bedrock was te smal om in te bewegen. Als het 10-20% groter was, was het al een heel ander verhaal.
En dat lijkt met de Cobra het geval lijkt mij zo.

Mooie setup, heerlijk licht om te dragen. Het enige wat echt lichter wordt is géén tent en het enige dat significant kleiner is is wellicht een hangmat-tarp combo. (maar dit kan je gemakkelijker op iedere locatie inzetten)

==

Dan weer wat meer foto: Had ik al opgemerkt dat een waterdichte / vuilbestendige cam vaak te prefereren is over een DSLR indien het hoofddoel van een reis niet fotograferen is? Blubber en water zijn ook voor weathersealed spullen nog geen pretje en schimmel is voor veel lenzen toch ook een reëel probleem. Om nog maar niet te spreken van ander smerig spul als mucus, alg, bloed, modder, etc wat je wellicht van je hand naar je cam gaat brengen. Als ik af en toe zie wat ik op welke plekken gesmeerd krijg...

Dan is het toch gewoon fijn als je je cam gewoon in water kan houden en schoon kunt vegen. Naast de overduidelijke gewichtsvoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhiskyPhreak
't Ligt er een beetje aan wat je gaat doen denk ik. Om op een ruig mountainbike parcours mee te nemen is een DSLR niet zo handig nee. Maar gewoon wandelen is echt geen punt, als je een klein beetje oplet kun je hem goed schoon houden, en als het geregend heeft er een handdoek ofzo overheen halen en ook dat is weer oké.

Modder erop lijkt me redelijk lastig, als je iets doet waardoor je zelf er helemaal mee vol komt ben je waarschijnlijk niet aan het fotograferen, in andere gevallen: als je jezelf schoon kunt houden moet dat ook zonder problemen met je camera kunnen lijkt me. Is me op een modderig Roskilde festival ook zonder problemen gelukt. Alleen mijn tas was wat smerig omdat die nogal eens op de grond lag, maar dat is zo weg te wassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
Qua modder zal inderdaad wel enige oplettendheid vragen, maar ik zie voorzie er nog geen problemen mee.

@ Citruspers, hoe bevalt je matje? Ik heb bij de Zwerfkei even op een 3/4 matje gelegen, maar vind een volledige lengte toch wel beter liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Matje bevalt prima, vanavond op geuzenpop ga ik er op slapen al ben ik nuchter toch al snel wat kritischer :+ Maar zo op de heenreis valt het al heel erg mee, het matje is zo klein dat hij in het kledingvak van mijn backpackpast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Inmiddels heb ik 7 nachten op het matje geklokt in verschillende weersomstandigheden en ik ben er nog steeds erg tevreden mee. Op gras (zowel hoog gras als plat gekampeerd "gras") is de 3/4 lengte echt geen enkel probleem, met een slaapzak en een grondzeiltje van een tent liggen mijn benen en voeten warm en zacht genoeg om lekker te liggen. Ik heb nog even geexperimenteerd met mijn benen op mijn tas maar dat zorgde er vooral voor dat het bloed naar mijn hoofd stroomde. Daarna nog even geprobeerd met een laagje kleding er onder maar ook dat vond ik niet veel toevoegen.

Op mijn buik liggen en zelfs op mijn zij waren ook geen probleem, het is alleen wat spelen met de luchtinhoud van het matje. Als je op je rug ligt verdeel je je gewicht over een groter oppervlak en heb je minder druk nodig om comfortabel weg te zakken, op je zij prikt al snel je heup door het matje heen tegen de grond aan en moet je wat extra lucht in het matje blazen.

Op het matje slapen was eigenlijk geen probleem ondanks de kleine "foutmarge" die je hebt. Het grootste probleem is eigenlijk initieel goed gaan liggen en je draai vinden, en als je je om wil rollen moet je wat meer opletten dat je er niet af rolt. :p

Grappig detail was dat enkele medekampeerders mijn 3/4 matje zagen en spontaan hun foam-matje dubbel vouwden en zo een stuk comfortabeler lagen dan eerst :+

Wel ben ik een beetje afgeknapt op mijn rugzak van de kringloop, die onder mijn niet-zo-goede zorg 2800 KM heeft gemaakt en nogal uit elkaar begint te rafelen (wat niet wil zeggen dat het geen fantastische koop was voor 5 euro en 50 cent) :+

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/yWroS.jpg
(Ext. frame Ierse CampTrails backpack uit ~1980)

Dus nu maar op zoek naar een nieuwe rugzak, waarschijnlijk de Gelert Phoenix 75+10 (echt, ik zoek er niet specifiek op maar ik kom met mijn budget en aanbiedings-hunt altijd weer bij Gelert uit lijkt het, ook bij mijn slaapzak, wat toch een Vaude is geworden). Hoe dan ook, het ding ziet er vrij compleet uit voor het geld en kan ook gelijk als vliegvakantietas dienen als ik er een flightbag voor koop. Op zich zou ik aan 65L meer dan genoeg moeten hebben voor backpacking maar zoals jullie allemaal weten neemt de familie Spiegelreflex nogal veel ruimte in. :/

Phoenix:
http://www.futurumshop.nl...k-rapid-blue-rugzak.phtml

[ Voor 13% gewijzigd door citruspers op 10-08-2012 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
tnx voor de update!
nou, dat heb je inderdaad netjes gedaan, 2800km met een tas voor 5.50 :)
citruspers schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 22:02:
Grappig detail was dat enkele medekampeerders mijn 3/4 matje zagen en spontaan hun foam-matje dubbel vouwden en zo een stuk comfortabeler lagen dan eerst :+
jup, daarom is uitwisselen van tips zo waardevol. Het kan anderen zomaar weer op een idee brengen.

Qua tent heb ik nu een North Face rock 22 op het oog. Wat hoger, wat ik erg op prijs stel en met 2.6kg ook een prima gewicht naar mijn idee. Alleen niet echt veel ruimte onder een flap oid.
Hoe stop jij je gear in zo'n tas? Heb je daar een insert voor? Ik dacht laatst of ik niet mijn Naneu C700 in het ondercompartiment kon stoppen en daar mijn camera in kan doen. Kan het niet testen nu, want heb mijn backpack niet hier. Volgens mij is die c700 ongeveer even groot als het cameracompartiment van m'n Clik Elite Nature. Daarvan is het daypack gedeelte dan weer veel te klein en waar ik echt van baal is dat er geen enkele mogelijkheid is om extra dingen aan de tas te knopen/hangen, zoals bijv wel bij de F-stop Loka.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
2.6 kilo is op zich wel zwaar voor een 1persoons tent, zeker als je geen flap hebt en dus een tarp mee gaat nemen om onder te zitten/koken.

Hoe ik mijn gear er in ga stouwen weet ik nog niet, maandag krijg ik hem binnen en ga ik experimenteren :p Maar ik denk dat ik wel een eind kom met de inserts van mijn ThinkTank speed racer in het ondervak van de tas.

Als ik met iets op de proppen kom laat ik het weten, tips zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
douPel schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 13:19:
tnx voor de update!
nou, dat heb je inderdaad netjes gedaan, 2800km met een tas voor 5.50 :)

[...]

jup, daarom is uitwisselen van tips zo waardevol. Het kan anderen zomaar weer op een idee brengen.

Qua tent heb ik nu een North Face rock 22 op het oog. Wat hoger, wat ik erg op prijs stel en met 2.6kg ook een prima gewicht naar mijn idee. Alleen niet echt veel ruimte onder een flap oid.
De Rock 22 is niet meer verkrijgbaar, de opvolger (Rock 2) wel ;)

http://www.futurumshop.nl...2-bamboo-green-tent.phtml

Onder de flappen heb je meer dan genoeg ruimte voor rugzakken, maar... .er ligt op dat stuk niks onder de rugzak, dus let op vocht. Ik pakte mijn rugzak dan in de regenhoes en legde die kant naar beneden zodat vocht niet de rugzak binnen drong.

Mocht je deze tent kopen, laat het effe weten hier, dan geef ik je nog wat tips voor het gebruik van deze tent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
Nee, ik weet dat 2.6kg niet het lichtst is. Maar met die (hoogte)maten en lichter kom je ongeveer op de MSR Hubba Hubba HP, of misschien zelfs de Carbon Refle 2. Beide zijn direct weer een stuk duurder (300/400+). Ik ben er al uit dat ik dat teveel vind. Mijn plannen zijn altijd heel leuk, maar eerst maar eens kijken hoe of wat. Dan maar iets meer slepen in het begin. Daarbij lijkt de rock 2(2) me een goede compromis tussen ruimte/gewicht en prijs.

Nou, eerlijk gezegd heb ik een 2e hands op het oog en dat betreft wel de Rock 22. Dit is een oranje/witte kleurvariant en ik wil liefst een groene tent (groen maakt me blij :9~ ). Ookal slaap je voornamelijk in de tent, de msr hubba hubba bijvoorbeeld, geeft erg fijn licht binnenin en ik ga ervanuit dat dat voor de rock 2 ongeveer hetzelfde is. Momenteel ben ik met mezelf aan het discussieren hoe belangrijk dat voor me is en of het de extra 75,- waard is boven een 2e hands :P

Verder kan ik nergens vinden wat de verschillen tussen de rock 2 en oude rock 22 zijn. Weet jij dat toevallig PageFault?

O, en ik zal het idd laten weten mocht ik de rock 2(2) aanschaven. tnx:)

[ Voor 3% gewijzigd door douPel op 11-08-2012 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
douPel schreef op zaterdag 11 augustus 2012 @ 15:28:
Nee, ik weet dat 2.6kg niet het lichtst is. Maar met die (hoogte)maten en lichter kom je ongeveer op de MSR Hubba Hubba HP, of misschien zelfs de Carbon Refle 2. Beide zijn direct weer een stuk duurder (300/400+). Ik ben er al uit dat ik dat teveel vind. Mijn plannen zijn altijd heel leuk, maar eerst maar eens kijken hoe of wat. Dan maar iets meer slepen in het begin. Daarbij lijkt de rock 2(2) me een goede compromis tussen ruimte/gewicht en prijs.

Nou, eerlijk gezegd heb ik een 2e hands op het oog en dat betreft wel de Rock 22. Dit is een oranje/witte kleurvariant en ik wil liefst een groene tent (groen maakt me blij :9~ ). Ookal slaap je voornamelijk in de tent, de msr hubba hubba bijvoorbeeld, geeft erg fijn licht binnenin en ik ga ervanuit dat dat voor de rock 2 ongeveer hetzelfde is. Momenteel ben ik met mezelf aan het discussieren hoe belangrijk dat voor me is en of het de extra 75,- waard is boven een 2e hands :P

Verder kan ik nergens vinden wat de verschillen tussen de rock 2 en oude rock 22 zijn. Weet jij dat toevallig PageFault?

O, en ik zal het idd laten weten mocht ik de rock 2(2) aanschaven. tnx:)
Als ik de specs kijk op het web zijn ze identiek. Mocht je hem ooit willen bekijken, moet je het maar laten weten. Ik heb de oranje/"witte" variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ik heb ook even bij de lichtgewicht tenten rondgekeken bij Futurum, maar voor zover ik zie betaal je wel een echte hoofdprijs voor een tentje met, zeg, 1 meter hoogte, die ook nog eens redelijk zwaar is, en waar je alsnog niet proper in kan koken.

De Rock 2 kost 221 euro en weegt 2.3 tot 2.8 Kilo.
Mijn Cobra 2 weegt 2.1 kilo en kost 80 euro.
En nog een andere optie:
http://www.futurumshop.nl...leman-rigel-x2-tent.phtml
^ hij is nog groen ook! :+

Is het niet een handiger idee om het geld wat je bespaart met het kopen van een lichter, lager tentje waar nog steeds je pack naast je in kan liggen, te besteden aan een tarpje waar je ook onder kan koken?

Met het kook-idee ben ik nog steeds aan het spelen, ik hoop dat ik de twee interne frame-stokken van mijn backpack kan gebruiken om de voorflap van mijn tent als luifeltje te gebruiken. Omdat ik de stokken toch al bij me draag is dit 0 extra gewicht :)

(of misschien een camerastatiet/monopod, maar die kan niet zo goed tegen regen, en is alsnog redelijk zwaar)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CH99Al.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door citruspers op 12-08-2012 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
Wat vind ik die painttekeningen toch altijd weer briljant 8) En wat nou als je onderweg gewoon een stok zoekt? Is dat niets dan? Jij kan in die cobra niet rechtop zitten he, dus wordt het zowieso liggend koken? Hoe heb je dat tot nu toe gedaan dan? Altijd getroffen met het weer?

Mja, ik sta momenteel wel weer in dubio (pff, lijk wel een vrouw :+ ). Ik heb die lage tentjes geprobeerd bij de Zwerfkei, maar ze trekken me toch niet zo erg. Ik ben niet claustrofobisch, maar wat lebensraum stel ik wel op prijs. Bovendien heb ik toch liever een 2 pers tent, om de simpele reden dat ik dan wat flexibeler ben in het gebruik ervan. Een extra tarp meenemen is een optie, maar dan kun je net zo goed een zwaardere/grotere tent kiezen :)

Hier nog een alternatief die ik als kandidaat zie. Voor 106 euri op ebay. Recensies zijn aardig positief. Zeker als ik alsnog besluit voor een 1 pers te gaan, denk ik dat die het wordt. Licht, goedkoop, redelijke hoogte (de inner zou naar beneden en plat kunnen), zee van ruimte. Enige minpunt zou zijn dat ie 1 persoons is en kleine steekbeesten door het gaas schijnen te kunnen, maar vraag me af of dat bij andere tenten beter is. En voor een 2e persoon zou de overige ruimte hetzelfde zijn als onder een tarp. Of je neemt er natuurlijk een 2pers binnentent bij, maar die link ben ik nu ff kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Een stok is natuurlijk ook het eerste waar ik aan dacht, alleen kan je er niet echt op aan. De twee frame-stokken van mijn backpack daarentegen heb ik altijd bij me, en als ik ze kan gebruiken voor mijn tent voel ik me ook wat minder lullig dat ik een rugzak van 2.4 Kg heb gekocht :+
Altijd mooi als dingen meer dan 1 nut hebben, imho :)

In mijn Cobra kan ik inderdaad niet volledig rechtop zitten, maar het gebogen rug, of op mijn zij liggend heb ik voldoende ruimte voor activiteiten in de voortent.

Maar inderdaad, tot nu toe altijd getroffen met het weer, en nog nooit echt op "grote" trips geweest in de uberwildernis, denk meer aan vakanties, festivals en natuurcampings, en als het dan een keertje regende was gebruikte ik een tarpje.

Lage tentjes is natuurlijk iets persoonlijks, maar ik vind het met mijn Cobra nog wel meevallen. In een Bivvie, of de Gelert Solo zou ik me denk ik ook minder op mijn gemak voelen. 2 persoons ruimte in de breedte is wel erg prettig inderdaad, dan kan je gear veilig bij je liggen, of eventueel iemand die je erg lief vind (in mijn ervaring zijn al die lage 2persoons tentjes alleen geschikt voor 2 personen die elkaar erg leuk vinden). :+
Binnenkort maar eens met vriendinlief in de Cobra gaan kamperen met de packs in de twee vestibules, kijken hoe het gaat :)

(overigens goede tip van de raincover (of vuilniszak) als je je pack in het gras laat liggen).

Dat tentje wat je linkt ziet er veelbelovend uit qua ontwerp, maar ik heb wel een beetje mijn twijfels over hoe het ding zich houd als het wat harder gaat waaien en regenen. Ik zie weinig ondersteuning voor de grote vlakken waardoor je al snel lekkage krijgt, en het ding is ook niet bepaald aerodynamisch.

Kijk ook eens naar deze, specifiek voor lange mensen: http://www.lightheartgear...5b214a80bc6889f06bbacd876

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
Als je je sokken kunt gebruiken is dat inderdaad en winst.
Die tipi zijn juist uitermate weeren windbestendig, maar meestal betreft het en 6-vlakkige vorm en deze heeft er 4.iets minder dus dan bijv. golite shangri-la3,maar die is veel duurder en zonder nest. Die light heart is ook mooi, maar vind ik ook iets te prijzig.ik denk fat ik het toch nog maar ff moet laten bezinken en dat ik mijn 1vs2 persoons nog eens moet overdenken.jU jU nU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Die SoLong 6 is inderdaad een mooie tent zeg. Alleen itt die Mini Peak heb je daar wel weer weinig "voortent" om in te koken.

Dat gezegd hebbende, als je met die SoLong in de openlucht gaat staan, b.v. in de bergen kan je uit de wind op de rotsen gewoon koken. Mits het regent...

Als je wat beschutter weet te gaan staan met die minipeak, b.v. zo dat die zeker enkel op de achterkant komt te staan, is dat natuurlijk ook prima, je hebt daarbij toch wel veel luifel. Zie ik het nou verkeerd, of kan je de voorkant op die foto ook nog helemaal dicht maken? (dan is het helemaal ideaal.

Aan de andere kant, als je meer van het boskamperen bent (zoals ik) dan is die andere tent plus een kleine lichte tarp zoals deze http://www.tarpshop.nl/nl/product/dd-tarp-solo/ misschien wel een optie. Touwtje spannen (als het kan 2), 3 haringen en je bent de man. Met een tent zo licht als die van Lightheart (27 oz = nog geen 800gr?) kan er makkelijk 500 bij en dan zit je nog onder het gewicht van die mini peak II. (1.7kg)

Maar het hele punt is altijd wáár je wilt staan en met wat voor weer. Op hoogte in de wind op rotsondergrond heb ik totaal geen ervaring mee, ook gewoon omdat ik de spullen er niet voor heb.

Wat betreft lage tentjes: ik heb daar echt een hekel aan. M'n Ark tentje is ook erg laag en ondanks dat die dubbelwandig is, heb ik alsnog wel eens dat ik toch een natte rug / kop heb omdat ik er s' ochtends tegen aan zat terwijl ik b.v. aan het inpakken of aan het knutselen was. Enkelwandig en dan op z'n laagst 30-40cm zou ik om die reden nooit overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevie-P
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Leuk topic om te lezen. Ik ben dit jaar voor het eerst in mijn eentje wezen kamperen op een natuurcamping.
Ik had hiervoor zo'n klein laag tentje mee, de Coleman libra connect x1. De reden waarom ik voor deze tent ben gegaan was de prijs en dat hij tegen zeer veel regen bestand is. Het klinkt niet als een ideale tent voor jou, maar misschien wel voor een van de andere volgers van dit topic. Mocht iemand benieuwd zijn naar dit tentje, kunnen we hem best een keer in het park opzetten.
Natuurkampeerterreinen zijn soms trouwens erg luxe, en soms alleen te onderscheiden van een normale camping door de locatie (en dat het er wat rustiger is). En met luxe bedoel ik nette sanitaire voorzieningen, met schoonmaakploeg en warm water dat nooit opraakt. :P
Wildkamperen lijkt mij veel avontuurlijker, ik ben van plan dat van de herfst voor het eerst te gaan doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Stevie-P schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:35:
Leuk topic om te lezen. Ik ben dit jaar voor het eerst in mijn eentje wezen kamperen op een natuurcamping.
Ik had hiervoor zo'n klein laag tentje mee, de Coleman libra connect x1. De reden waarom ik voor deze tent ben gegaan was de prijs en dat hij tegen zeer veel regen bestand is. Het klinkt niet als een ideale tent voor jou, maar misschien wel voor een van de andere volgers van dit topic. Mocht iemand benieuwd zijn naar dit tentje, kunnen we hem best een keer in het park opzetten.
Natuurkampeerterreinen zijn soms trouwens erg luxe, en soms alleen te onderscheiden van een normale camping door de locatie (en dat het er wat rustiger is). En met luxe bedoel ik nette sanitaire voorzieningen, met schoonmaakploeg en warm water dat nooit opraakt. :P
Wildkamperen lijkt mij veel avontuurlijker, ik ben van plan dat van de herfst voor het eerst te gaan doen!
Dit met campings op boerderijen / landgoeden; weinig bezoekers (vaak wat ouder), beperkte maar wel erg nette voorzieningen. Omdat ze ver van de reguliere routes liggen heb je er vaak al genoeg insecten / dieren die je in het wild kunt spotten, daarnaast soms wat vee, wat lekker makkelijk fotograferen is.

Wildkamperen is veel geschikter voor als je meer privacy wilt of dieper de natuur in wilt. Afhankelijk van wat je zelf meebrengt gaat het al snel naar survival toe wat inderdaad veel spannender is. Altijd alleen wel even kijken / inlezen of er niet opeens sporters, militairen, larpers, jagers, inspecteurs of ander menselijk gespuis je pad kan kruisen. Dat soort dingen kunnen toch ellendig uitpakken voor je gezondheid / portemonnee...

Trouwens nog een ander vraagje: Wat nemen jullie mee aan noodvoorzieningen? Ik had het er laatst met een andere survival fan over, die me toch wel op het hart drukte om wat meer mee te nemen dan een lichte (door mezelf aangevulde) Trekkers EHBO kit. Hij noemde lichtkogels, medicatie (heb ik deels al mee), maar ook b.v. een steriel scalpeltje + hechtnaald, spalkjes etc.

Maar goed, dan hebben we het over situaties waar je wat dieper een woud in trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Maybe een keer een meeting in dit kader organiseren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
djunicron schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:59:
[...]

Trouwens nog een ander vraagje: Wat nemen jullie mee aan noodvoorzieningen? Ik had het er laatst met een andere survival fan over, die me toch wel op het hart drukte om wat meer mee te nemen dan een lichte (door mezelf aangevulde) Trekkers EHBO kit. Hij noemde lichtkogels, medicatie (heb ik deels al mee), maar ook b.v. een steriel scalpeltje + hechtnaald, spalkjes etc.

Maar goed, dan hebben we het over situaties waar je wat dieper een woud in trekt.
Ik trek wel es een woud in 30 km van de bewoonde wereld, maar lichtkogels lijkt me vrij nutteloos. Die ziet men dan toch ook niet, in elk geval niet waar ik dan kom.

EHBO, vrij eenvoudig: tekentang, gaasjes, zwachtel, belangrijk: hechtstrips van 3M of Hansaplast (nooit zwaluwstaartjes!), sporttape, snelverbandjes, naald + aansteker, reddingsdeken, pincet, sam-splint als je wat verder van de bewoonde wereld komt. Evt. alcohol doekjes. Soms kan een schaartje handig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Stevie-P schreef op maandag 13 augustus 2012 @ 13:35:
Mocht iemand benieuwd zijn naar dit tentje, kunnen we hem best een keer in het park opzetten.
Dit aanbod geld ook voor mijn gear (Cobra 2, Gelert X-treme Lite 3/4) :)

Een meet lijkt me best een leuk idee, misschien valt het te combineren met de Ardennenmeet V2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
Hier nog wat foto's en hier een nuttig filmpje van de Mini Peak II. De rits kan van voren idd helemaal dicht. Een puntje dat ik vergeten was, was dat de inner geloof ik 178cm was en weet niet of ik er met 185 nu wel of niet in kon. Meen ergens anders namelijk gelezen te hebben van wel.

Jullie beginnen me toch lichtjes over te halen en ik ga me toch maar eens meer orienteren op 1-pers tenten. Misschien heb ik die te snel van de baan geveegd...

Ardennenmeet is meerdaags he? Dat gaat me niet lukken, iig niet tot begin oktober.

Overigens wil ik inderdaad voornamelijk in het bos camperen in NL en Belgie. Bij kampeerpalen/natuurkampeerterreinen. Wellicht eens wildkamperen, maar ook dat zal dan in bebost gebied zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door douPel op 13-08-2012 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ardennenmeet wordt waarschijnlijk gewoon weer 2 dagen (of misschien zelfs langer), voor 1 dag is het het niet echt waard om heen en weer te rijden imho.

Maar goed, we kunnen ook met ons kleine clubje gaan herfstkamperen, misschien zelfs een (kleine) hike er bij doen (als iemand daar ervaring mee heeft en die wil delen). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
citruspers schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 12:26:
Ardennenmeet wordt waarschijnlijk gewoon weer 2 dagen (of misschien zelfs langer), voor 1 dag is het het niet echt waard om heen en weer te rijden imho.

Maar goed, we kunnen ook met ons kleine clubje gaan herfstkamperen, misschien zelfs een (kleine) hike er bij doen (als iemand daar ervaring mee heeft en die wil delen). :)
Ben benieuwd naar de Ardennenmeet, hoop dat ik erbij kan zijn.

Ik rij vaak zat op 1 dag op en neer naar Belgie ;) Ligt er ook aan waar je woont waarschijnlijk.

Ben wel in voor herfst- of winterkamperen inclusief hike. Iemand interesse? Stukje Rothaarsteig of zo in de sneeuw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
PageFault schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 12:59:

Ben wel in voor herfst- of winterkamperen inclusief hike. Iemand interesse? Stukje Rothaarsteig of zo in de sneeuw?
Count me in! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Interessant topic :)

Over de fotografie-kant, ik overweeg een m4/3 setje voor dit soort hikes, een 5d met een of twee lenzen is eigenlijk best wel zwaar als de rest (tent/voeding/enz) ook nog mee moet. Zijn er nog meer mensen die voor zo'n keuze staan?

Ga je dan voor een heel compleet model (bijv om-d, met eventueel zelfs een paar mooie primes) of de nog compactere optie (bijv zo'n panasonic gf-3 met 14-42x evt aangevuld met een macrolens?). Ik neig naar de laatste optie, zo klein en licht mogelijk.
Uiteindelijk houd ik m'n dslr toch wel voor andere fotografie activiteiten.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Heel interessant topic, maar echt over fotografie gaat het niet meer :+

Ik ben er eerlijk gezegd nog niet uit. Als je gaat kamperen met duur spul moet je die ook met je mee dragen als je weg gaat. Nou is dat voor een telefoon en portomonnee nog wel te managen, maar een camera wordt al snel lastiger.

Ik ben er zelf nog niet uit, geld voor nieuwe gear heb ik niet, maar ik denk niet dat een D2H met 2 primes alsnog een plezierige ervaring wordt :+
(al is het met mijn 24 2.8 wel te doen denk ik)

[ Voor 5% gewijzigd door citruspers op 14-08-2012 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
PageFault schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 12:59:
[...]

Nou! Ben wel van plan tegen die tijd mijn spullen te hebben en dan heb ik wel interesse ja!

Wellicht dat als ik bedenk dat ik dit vaker wil doen, ik ooit een kleinere camera aanschaf. Ik ben niet erg thuis in de kleinere camera's, maar dan zou het een uitgebreide compactcamera worden (uh, Fuji x100 ofzo, dat idee :o ?). Dan ben je tenminste écht lichter uit, anders zit je alsnog met lenzen... Vooralsnog eerst investeren in spullen die het kamperen uberhaupt mogelijk maken:) Maar ik zou zeker het voordeel van kleinere (lichtere) apparatuur inzien en is denk ik zeker het overwegen waard.

[edit] ik dacht dat de x100 de goedkopere variant was, maar dat is dus de x10. Ik bedoel dus de x10 hierboven, maar het gaat om het idee, niet direct om het model O-)

[edit 2] Ik heb even getest en mijn naneu c700 past inderdaad onderin mijn backpack en met de deviders van m'n CE nature, past alles daarin wat ik eventueel mee zou willen. Hij moet wel via bovenin erin. Scheelt me gelukkig weer een insert oid. Kan ter extra bescherming eventueel de regenhous van de c700 er nog overheen trekken.

[ Voor 21% gewijzigd door douPel op 14-08-2012 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Tja, ik heb nooit zo'n behoefte gehad aan een kleine cam als het om kwaliteit gaat. Em stil kunnen houden en bedieningsgemak is puur waarom ik met een DSLR loop.

Dat neemt niet weg dat voor outdoor activiteiten een schokbestendige / waterdichte cam toch ook wel veel aantrekkingskracht heeft. Voorheen wel in de bergen rondgelopen en een beetje rond geklommen met een 1000D + grip met 18-135, wat eigenlijk prima beviel. Kwa gewicht was het ook niet echt een issue, zo'n set is licht genoeg.

Toch is in de stromende regen met een zware tas de Sony TX zoveel prettiger. Die pak je dan toch eerder erbij, weatherseal of niet, je laat je dure DSLR + glas toch niet zomaar doorweekt worden, terwijl je sony in z'n siliconenhoesje daar echt geen problemen mee heeft. De kwaliteit foto's is wel duidelijk minder, de "pixels" van de Sony zijn gewoon minder fijn / mooi en de kleuren eigenlijk ook. Maar dat of géén foto's is nog steeds een duidelijke keuze.

Een 4/3 cam + een 2e arsenaal lenzen is voor mij toch niet zo aantrekkelijk, ook gezien de prijs van zo'n set en het feit dat het toch weer niet zo stevig / waterdicht / klein is als een onderwater cam.

Wat betreft het voorstel te winterkamperen: Nope, in de bergen op de sneeuw gaat em niet worden voor mij. Ik heb daar geen spul voor en ik ben er lichamelijk ook niet op gebouwd. ;)

In de herfst lijkt me dan leuker / prettiger, ik lees graag mee waar dit idee heen gaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Het weathersealing probleem heb ik met mijn D2H niet zo'n last van, dat ding heeft bijna alles doorstaan, van bier tot regenstormen, alleen het gewicht heh.....

Ik gok zo dat we het voor winterkamperen lekker in NL of Belgie houden waar de temperatuur nog wel mee zal vallen? :)

Maar mocht het 50/50 worden betreffende herfst of wintermeet:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/JoElj.png

[ Voor 26% gewijzigd door citruspers op 14-08-2012 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
abrakadaver schreef op dinsdag 14 augustus 2012 @ 13:35:
Interessant topic :)

Over de fotografie-kant, ik overweeg een m4/3 setje voor dit soort hikes, een 5d met een of twee lenzen is eigenlijk best wel zwaar als de rest (tent/voeding/enz) ook nog mee moet. Zijn er nog meer mensen die voor zo'n keuze staan?

Ga je dan voor een heel compleet model (bijv om-d, met eventueel zelfs een paar mooie primes) of de nog compactere optie (bijv zo'n panasonic gf-3 met 14-42x evt aangevuld met een macrolens?). Ik neig naar de laatste optie, zo klein en licht mogelijk.
Uiteindelijk houd ik m'n dslr toch wel voor andere fotografie activiteiten.
Ik sta voor een vergelijkbaar dilemma. In het verleden zeulde ik de D200 met een 24-85mm en de 10-20mm f/3.5 mee, maybe is een Panansonic GX1 met de 20mm f/1.7 en olympus 45mm f/1.8 wel draagbaarder ;) Of inderdaad die 14-42mm X lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Mijn tas is inmiddels ook binnen 8)

De aluminium frame stokken zijn niet (makkelijk) verwijderbaar maar waren wel een prettige verrassing: de schouder straps en paddings zitten op de stokken zelf vastgemaakt, wat ervoor zorgt dat je rug koel blijft, en de tas een beetje op je rug veert als je loopt of springt. :)

Ik heb hem volgeladen met tent, matje, slaapzak, pannenset en hangmat voor een totaal gewicht van 10 kilo en heb nog zat ruimte over. Eenmaal goed afgesteld zit de tas erg lekker op mijn rug, al is het verende systeem nog wel even wennen :)

Ik heb er nog geen lang stuk mee gewandeld maar voor 70 euro ben ik er heel erg tevreden mee, het is zeker een flinke step-up van mijn kringloop tas :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IdIkN.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6yP3R.jpg

Het bovenvak (het "brein") is overigens erg ruim en bied ruimte en snelle toegang tot een spiegelreflex en 2 grote lenzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

Hehe, mooie alien op dat laatste plaatje.
voor 70 euro
:0

DATS NOICE! Geen geld voor zo'n tas, zeker als die ook echt van Gelert kwaliteit is!

Het enige waar ik naar zit te kijken is hoe ik aan zo'n model m'n boog mee zou kunnen slepen, want dat gaat zo te zien niet. Das voor mij toch we dé reden om een Helipack te dragen met een secondaire tas voorop.

Een SLR bovenin met nog een tweede lens? Past dat echt?! Hoe groot (hoog) is die tas dan wel niet!? Als dat echt past, is dit geen tas voor mijn postuur vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ik ga morgen wat fotos voor je maken van bepakking en inhoud :) Maar aan de achyerkant zitten verticale straps voor een pickaxe of klimstokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douPel
djunicron schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 19:45:

Het enige waar ik naar zit te kijken is hoe ik aan zo'n model m'n boog mee zou kunnen slepen, want dat gaat zo te zien niet. Das voor mij toch we dé reden om een Helipack te dragen met een secondaire tas voorop.
Boog? Als ik het heb over 'wild schieten' bedoel ik het met m'n camera :P , maar jij hebt het over een serieuze boog, als in pijl en boog? Waar gebruik je die voor dan? :o
Een SLR bovenin met nog een tweede lens? Past dat echt?! Hoe groot (hoog) is die tas dan wel niet!? Als dat echt past, is dit geen tas voor mijn postuur vrees ik.
Ik heb hier aan zitten denken en zou er zowieso mijn body, 10-22 en 150mm macro (en flits denk ik) in kwijt kunnen, maar nadelen die ik bedacht zijn toch de mindere ruimte ivt het onderste deel en vooral met eventuele regen dat dat het eerste is dat nat wordt. Jij gebruikt een insert hiervoor he? Welke?
Voordelen zijn dan weer dat het zwaarste gewicht bovenin zit, makkelijk toegankelijk en vanwege de ruimte beperk je jezelf tot 1 of 2 lenzen en voor het bereiken van je cam + lenzen kun je je tas op de grond leggen zonder dat de rugkant vies wordt.

• Orion84
  • Laatst online: 15:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Voordelen zijn dan weer dat het zwaarste gewicht bovenin zit,
Dat lijkt me nu juist geen voordeel :?

Zwaarste dingen wil je dicht tegen je rug, niet al te hoog in je rugzak hebben.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• douPel
huh, ja, dat weet ik, maar waarom zeg ik het dan anders? :p geen voordeel dus ^^

• djunicron

djunicron

*click-swoosh-thud*

douPel schreef op woensdag 15 augustus 2012 @ 23:45:
[...]

Boog? Als ik het heb over 'wild schieten' bedoel ik het met m'n camera :P , maar jij hebt het over een serieuze boog, als in pijl en boog? Waar gebruik je die voor dan? :o

[...]

Ik heb hier aan zitten denken en zou er zowieso mijn body, 10-22 en 150mm macro (en flits denk ik) in kwijt kunnen, maar nadelen die ik bedacht zijn toch de mindere ruimte ivt het onderste deel en vooral met eventuele regen dat dat het eerste is dat nat wordt. Jij gebruikt een insert hiervoor he? Welke?
Voordelen zijn dan weer dat het zwaarste gewicht bovenin zit, makkelijk toegankelijk en vanwege de ruimte beperk je jezelf tot 1 of 2 lenzen en voor het bereiken van je cam + lenzen kun je je tas op de grond leggen zonder dat de rugkant vies wordt.
Ontopic: Mwah, als het goed materiaal is, kan je best onder één laagje wat losse spullen opslaan waar je snel bij wilt kunnen. Maar inderdaad het gewicht daar is niet ideaal, hoewel het ook weer niet veel uit maakt als de tas goed draagt, hoewel het natuurlijk altijd zwaarder blijft dan onderin strak tegen het lichaam.
Het water is toch wellicht wel een issue als je het steeds opent, een lenscap is immers niet weathersealed.

Offtopic: Een boog / hengel hoort toch een beetje bij "echt" survivallen. Wat niet weg neemt dat het natuurlijk een uiterste redmiddel moet zijn en enkel als je er geen regels mee overtreed. Daarnaast prefereer ik het bij me te hebben als er roofdieren zijn die het op jouw gemunt kunnen hebben. Ik snap ook wel dat een handpistool / groot mes dan veel meer bescherming bieden, maar die zijn wel echt verboden.
Echter is dat niet waarom ik er aan m'n tas wil kunnen hangen; ik doe ook graag mee aan meerdaagse (sport)wedstrijden met campinggelegenheden. Het is fijn als ik dan niet de hele tijd met het ding in m'n handen loop, zodat ik gemakkelijk even wat kan eten etc.

• citruspers
Klinken allemaal als hele goede redenen Unicron, maar het neemt niet weg dat ik liever geen pijl in mijn achterste krijg als we een tweaker kampeermeet doen :+
Daarnaast zijn grote messen bij het kamperen over het algemeen geaccepteerd, zolang je er maar niet mee door de stad gaat lopen ofzo :)

Daarnaast is een enkelzijdig, niet-automatisch openend mes met een totale lengte van onder de 23CM ook legaal om te hebben, mits je een reden hebt om hem bij je te dragen. Ik fiets zelf altijd met een multitool met half gekarteld mes en een tanto mes door een uitgaansgebied op vrijdag en zaterdagavond, nooit problemen mee gehad (ik doe lichttechniek bij een poppodium dus heb die dingen op dat uur gewoon nodig).

Dat filmpje van de rugzak moet nog even wachten, maar ik kan jullie al wel vertellen dat ik zojuist mijn D2H, D90 en 70-200 2.8 in het bovenvak heb gestopt, en nog steeds een beetje ruimte over had :+

Als jullie trouwens wat kleinere (Gelert) trekking rugzakken zoeken heeft deze shop mooie aanbiedingen tussen de 43 en 70 euro. (futurumshop heeft alleen de Phoenix in de aanbieding en een gigantische 85+10 liter shadow).
http://www.bd-store.nl/co...7_Rugzakken-Trekking.html
:)

Ik ben zelf voor de Phoenix gegaan omdat het Gelert's topsegment is en de rugzak eigenlijk alles heeft wat ik me kan wensen. Genoeg ruimte voor wat ik ook ga doen, genoeg straps om zaken extern op te bergen, een bijgeleverde regencover (scheelt je zo alweer 20 euro) en een mooi luchtdoorlatend rugsysteem, maar in principe was een 65 liter rugzak ook wel voldoende geweest voor mij denk ik, zeker door mijn kleine matje.

Als jullie je zorgen maken over de ruimte en grootte kan ik bij het filmpje wel even de hele tas inladen?

[ Voor 42% gewijzigd door citruspers op 16-08-2012 17:35 ]

• citruspers
Een foto mag meer dan 1000 woorden zeggen, maar een filmpje is gewoon veel handiger.

Trouwens, het gewicht bovenin hebben kan voordelen hebben op makkelijkere paadjes omdat het gewicht dan meer op je heupen zit (schijnt het). Wel raak je sneller uit evenwicht door het hoge zwaartepunt.

Maar je kan natuurlijk ook de slaapzak bovenin de tas proppen en in totaal 10 liter fotospullen onderin stoppen. Nadeel is dan wel weer dat elke keer als je de tas neerzet je camera en glas tegen de grond slaat.

Pagina: 1