Ok ok ok. Even orde op zaken stellen. Jullie lijken nu m'n moeder wel

Het is geenzins mijn bedoeling wijsneuzerig over te komen, maar ik ben een volwassen kerel en heb genoeg ervaring met wandelen in de bergen om te weten wat ik aankan en niet

Als je dan ook nog bedenkt dat ik ergens een klein beetje (gezond) verstand heb, moet het allemaal best goed komen

Waar ik echt géén ervaring mee heb, is alleen kamperen. Niettemin waardeer ik alle input enorm, so keep it going
@TheMe, ik quote nu even jou, maar dat is meer om ook even aan te geven wat ik heb/weet/kan/niet kan.
TheMe schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 13:13:
Mijn ervaring is dat je met twaalf tot 13 kilo maximaal moet gaan lopen. Want je heb vaak ook nog twee liter = twee kilo water bij. Een totaal gewicht van 15 kilo is echt wel de max als je ook nog wat afstand wilt afleggen.
Als je slechts een nacht wilt overnachten is dat makkelijk te halen. Want schone kleren heb je dan echt niet nodig.
True story en ik denk dat dat om mee te beginnen inderdaad mans zat is. Als ik nu op pad ga weegt m'n tas ook zo tegen de 10kg en op vlak terrein is dat geen probleem, maar in de bergen als je een stuk steil omhoog moet lijkt het al snel zwaarder. Maar nogmaals: De ardennen zijn niet zo extreem en NL al helemaal niet. Ook heb ik geen haast en als ik wat minder loop is dat geen probleem.
Investeer in een zelfopblaasbaar matje met isolatielaag aan de onderkant. Niet goedkoop, maar wel beter (comfortabeler en warmer) dan low-budget matjes zonder isolatielaag.
Ik had de Therm-a-Rest NeoAir in gedachten, maar ik heb inmiddels al gehoord dat die ontzettend kraakt. Dat is niet de bedoeling, want hij gaat vaker gebruikt worden dan alleen voor dit doeleinde. Heb je een tip?
Koop een goede backpack. Die zijn duur, maar een goede backpack is goud waard. Met veel gewicht moet hij goed en lekker zitten.
Got that coverd. Fijne dingen zijn het.
Bij Lidl heb je goedkope zaken voer Paella, Rijst met bonen etc. waar je alleen water bij hoeft te gooien en dan opwarmen. Tot mijn eigen verbazing waren die zakken goed te eten en zelfs lekker gekruid.
Dat is een goeie!
Je zegt: ik kan wel een keer eten overslaan. Niet als je met 15 kilo rugzak aan het rondsjouwen bent. Dan wil je echt wel wat te eten hebben. En het liefst spicy.
Mee eens dat een warme maaltijd erg fijn is, maar ik weet ook mijn energiebehoeften. Verder hecht ik weinig waarde aan wat voor eten en ik bedoelde meer dat het voor mij niet persee nodig is een warme maaltijd te nuttigen. Een koude maaltijd kan net zo goed vullen, dat was eigenlijk wat ik met dat brood bedoelde, maar ik had het wat onhandig neergezet

Misschien zou je eerst kunnen kijken of je niet heeeeel erg vroeg op pad kunt gaan en dagwandelingen maken. Dan weet je ook direct of je wandelen leuk vindt en wilt investeren in serieuse spullen.
Voor zonsopgang op de Veluwe staan doe ik praktisch elk weekend. Nu alleen even zomerstop, want dit wordt me toch iets te vroeg. (5.30 zonsopkomst = 5uur licht, een uur fietsen = 4uur weg=3uur opstaan, want ik moet ook koffie hebben

)
Geheel terzijde: Heb zelf vrij recent nog de Kerry Way gedaan in Ierland (200km in 10 dagen). Van wildkamperen kwam helaas weinig, want de grond was overal zo nat en drassig dat de tent zou wegzakken.
Dat is wat veel voor in een weekend, maar toch: Waar haal jij zulke tochten vandaan? Hoe zijn in het algemeen de mogelijkheden om met het OV in het buitenland te komen, weet je dat toevallig? En dan nog 1 als ik vragen mag: wat ben je verder ongeveer aan kosten kwijt voor zo'n tocht? Ik hoop buiten het vervoer vrij weinig kwijt te zijn. Verkijk ik me daarop?
Mijn ervaringen met Bever zijn idd ook goed. Decathlon zal ik ook eens gaan neuzen.
Een kampvuur zal ik NL niet snel gaan denk ik. In de Ardennen zou ik dat wel doen als de situatie/plaats het toelaat, ookal mag dat bij mijn weten daar ook niet.