• micbro777
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-06 09:09
Beste Tweakers,

Een tijdje geleden heb ik een zalman ZM-MFC1 (die met het doorzichtig blauwe frontje) fan controller gekregen van een vriend, maar nou zou ik niet weten hoe die precies geinstalleerd moet worden.
Hoe die de kast in moet snap ik, maar hoe sluit je alles aan om het allemaal werkend te krijgen?

Voorafgaand heb ik al een tijdje op internet zitten zoeken, maar kwam nooit op iets dat duidelijk genoeg was voor mij :S
Ik zoek een beetje hulp als in, waar moet welke aansluiting enzovoorts ;) (eerste zelfbouw pc, dus tja moet nog een hoop leren ;))

Even ter informatie:
In mijn kast heb ik zitten:
-front en rear fan
-CPU fan (is de belangrijkste voor mij, omdat die de meeste herrie maakt)
- http://tweakers.net/price...or-devil-red-edition.html Deze kast heb ik ;)

De reden dat ik deze controller aan het werk wil hebben, is omdat mijn cpu cooler van intel er laatst mee is gestopt en mijn nieuwe ( http://tweakers.net/price...ler-master-hyper-tx3.html ) Best wel wat lawaai maakt, zowel in idle mode als in load..
Of er is hierbij weinig verschil of geen verschil in het lawaai dat ie maakt, dus dat wil ik wel aanpakken ;)

Hopelijk kunnen jullie hierbij helpen, en als er nog informatie nodig is die hierbij niet staat geef ik die graag ;)

• Leon90
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 24-11 10:30
Je CPU fan kan je waarschijnlijk makkelijker in je bios reguleren.

Ik vind fan controllers meer voor case-fans, en dan laat je de bios de CPU fan beheren.

Je kan meestal wel in het bios aangeven wat voor temperatuur je CPU graag zou zien, dan past de fan zich hierop aan.

Ik vond toevallig ook dit plaatje (weet niet of je er wat aan hebt)
http://www.quietpc.com/images/products/zmmfc1techimage.gif
ziet er in ieder geval wel duidelijk uit.

Gewoon de 3of4 pins fan header erop aansluiten dus.

Ik zie hier ook gelijk de manier waarop deze controller de CPU fan wil beheren, alleen heb ik hier verder geen ervaring mee.

[ Voor 66% gewijzigd door Leon90 op 25-07-2012 14:57 ]

• micbro777
Leon90 schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 14:51:
Je CPU fan kan je waarschijnlijk makkelijker in je bios reguleren.

Ik vind fan controllers meer voor case-fans, en dan laat je de bios de CPU fan beheren.

Je kan meestal wel in het bios aangeven wat voor temperatuur je CPU graag zou zien, dan past de fan zich hierop aan.
Wat is verstandig om dan in te stellen in de bios?
Min. fan speed, cpu fan target (hoeveel graden)
Ik heb een i5 2310 als processor ;)

• Leon90
micbro777 schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 14:57:
[...]

Wat is verstandig om dan in te stellen in de bios?
Min. fan speed, cpu fan target (hoeveel graden)
Ik heb een i5 2310 als processor ;)
Je kan bijvoorbeeld een target ingeven, weet niet precies de koeling prestaties van deze koeler.

Maar ik zou zeggen een target van 40 graden celcius moet kunnen, zonder de verdere airflow in je kast te weten.

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:13

H.Boss

Hugo Boss

CPU fan target op bijv 50 graden. Dat heb ik ook en Fanspeed draait op 50% .Ik heb dan wel een Scythe Mugen 2 rev B. Maar in principe werkt dat het zelfde.

Is ook afhankelijk van je airflow. Hoe beter je airflow hoe lager je de fan kan laten lopen. En als de CPU boven de 50 graden uitkomt, gaat die automatisch harder draaien.

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

• micbro777
En hoe zit het dan met de fans die al in de kast zaten? Hoe kan ik die goed aansluiten?

• Leon90
MrJoker1985 schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 14:59:
CPU fan target op bijv 50 graden. Dat heb ik ook en Fanspeed draait op 50% .Ik heb dan wel een Scythe Mugen 2 rev B. Maar in principe werkt dat het zelfde.

Is ook afhankelijk van je airflow. Hoe beter je airflow hoe lager je de fan kan laten lopen. En als de CPU boven de 50 graden uitkomt, gaat die automatisch harder draaien.
Inderdaad helemaal mee eens.

Verder kan je natuurlijk altijd testen wat voor jou een acceptabel geluid is.
Als je vindt dat ie om de 40 graden te behouden aardig aan het blazen is zou je hem hoger kunnen zetten dus op 50 indd. (wat je met dit warme weer al gauw krijgt met deze koeler op lagere rpm)
micbro777 schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 15:02:
En hoe zit het dan met de fans die al in de kast zaten? Hoe kan ik die goed aansluiten?
Het vorige plaatje laat de aansluitingen goed zien toch?
http://www.quietpc.com/images/products/zmmfc1techimage.gif
Deze worden aangeduid door 'system fans'

EDIT: dus op het plaatje zou je die blauwe connectors aan kunnen houden

[ Voor 21% gewijzigd door Leon90 op 25-07-2012 15:04 ]

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:13

H.Boss

Hugo Boss

micbro777 schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 15:02:
Ik sluit alles aan op mijn moederbord. Heb 3 casefans. Hoeveel fans heb je?

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

• Leon90
Vaak kan je op je moederbord het RPM (in procent) regelen maar vaak ook weer niet voor alle fans

• micbro777
Ik heb ze nu alleen nog even aangesloten op de controller, en daar lijkt het te werken. :)
Als je ze op het moederboard aansluit, krijg je dan in de bios te zien hoe hard ze draaien of gaat die via windows of andere software?
Ik heb 2 casefans ;)

[ Voor 4% gewijzigd door micbro777 op 25-07-2012 15:22 ]

• Leon90
Je ziet ze dan waarschijnlijk in je bios met betreffende RPM. (meeste moederborden)

Ook is het via verschillende monitor software dan mogelijk om uit te lezen.

bijv: CPUID Hwmonitor

• micbro777
Leon90 schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 15:31:
Je ziet ze dan waarschijnlijk in je bios met betreffende RPM. (meeste moederborden)

Ook is het via verschillende monitor software dan mogelijk om uit te lezen.

bijv: CPUID Hwmonitor
CPUID HWmonitor heb ik al vanwege het oververhit raken van mijn processor bij de standaard fan van intel :P
Mijn videokaart word met far cry 2 65 graden, is dat een probleem of is het handig om dan nog even koelers in de zijkant van mijn kast te hangen om daar de lucht koel te houden?
Hij is een tikje overclocked, maar de case fans komen met de lucht niet aan de onderkant ,waar de fan van de videokaart zelf heen blaast.
Mijn videokaart is een gtx 560 van asus ;)
bij normaal gebruik is deze dan weer 50 graden.

Bedankt voor de hulp alvast :D

• Leon90
Ik heb een MSI GTX560Ti Hawk Editie, die wordt gerust op zware momenten 70 graden (of meer).

Dus ik zou me geen zorgen maken om die temperatuur van je GPU, de idle licht wel wat hoog maar misschien kom dat omdat ik er een TwinFrozr op heb zitten, want die is bij mij namelijk 35 graden idle.

Extra fans kunnen nooit kwaad zolang je de juiste airflow volgt.

• micbro777
Leon90 schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 15:48:
Ik heb een MSI GTX560Ti Hawk Editie, die wordt gerust op zware momenten 70 graden (of meer).

Dus ik zou me geen zorgen maken om die temperatuur van je GPU, de idle licht wel wat hoog maar misschien kom dat omdat ik er een TwinFrozr op heb zitten, want die is bij mij namelijk 35 graden idle.

Extra fans kunnen nooit kwaad zolang je de juiste airflow volgt.
Ik denk dat dat het daaraan licht ja, heb er zelf maar 1 fan op zitten, wel met 2 heatpipes, maar of die met dit warme weer het onder de 50 graden helpen denk ik niet :P
Pagina: 1