Laptop HDD maakt zachte klikgeluiden

Pagina: 1
Acties:

• Namorian
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07-12-2025
Hallo,

Ik ben vrij nieuw hier op het forum, maar heb nu toch wel een vraag waar ik mezelf geen raad mee weet.

Een paar weken geleden begaf mijn harde schijf het van mijn laptop. Deze viel gelukkig nog in de garantie, en ik heb hem dus via de winkel (paradigit) terug laten sturen naar ASUS. Daar hebben ze de HDD vervangen en het OS Windows 7 er weer opgezet. Probleem opgelost zou je zeggen...

Echter nu na 2 dagen gebruik, nou vond ik de harde schijf vanaf het herinstalleren van windows al rare geluiden maken, maakt de harde schijf nu zachte klikgeluiden plus een soort opstartgeluid (geen idee hoe ik het anders moet formuleren).

Nou wil ik niet paranoia overkomen, maar ik ben nogal al bang dat deze schijf het ook snel gaat begeven. Moet ik terug gaan naar de winkel, terwijl op het moment van spreken de schijf nog wel werkt?

Mvg, Sebastiaan

Verwijderd

tja hdd's zijn nooit helmaal stil natuurlijk,ik bedoel mijn pc die nu naast me staat maakt ook altijd wel wat ratel geluiden(hdd),maar die werkt al 3 jaar probleemloos.

Echter heb je een ander type schijf meegekregen als die kapot was,of heb je dezelfde type meegekregen?

Als het een ander type is,kan deze ook meer geluid maken,of een ander geluid maken.

Ik heb hier b.v hitachi schijven,waarbij je de motor duidelijk hoorttijdens het opstarten van de pc,terwijl l ik dat bij andere type hdd's nooit hoor,of bijna niet...

Wat zegt de SMART info data van de schijf?post die hier maar eens,als je wilt

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Veel laptop harde schijven zijn zo ingesteld dat de kop veel parkeert als hij even niet gebruikt wordt. Dat hoor je als een kleine klik. Mogelijk staat hij ook ingesteld dat hij veel moet downspinnen om energie te besparen.

Ik kon met mijn Hitachi schijf het geklik stoppen door de AAM instelling aan te passen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Zoek met google op:
hard disk+head parking
en je merk hd.

Indien dit aan de hand is, dan heb je kans dat je head parking, indien dit te vaak gebeurd, je hd snel defect maakt, want de mechanisme kan maar zo vaak deze beweging maken.
Laptops hebben vaak hier last van, mijn pc had er ook last van met een wd green schijf.

Kijk met smart (hd tune) of er iets heel hard oploopt.
Kijk bij je hd firma of er software is om de tijd te vergroten.

• Namorian
Het is in inderdaad een Hitachi, het geklikt lijkt nu ook opeens verdwenen...? Hoe kom ik bij de SMART data?

En hoe verander je die AAM instelling, heb even opgezocht waar het voor stond.

Bedankt voor de reacties tot dusver!

[ Voor 21% gewijzigd door Namorian op 25-07-2012 11:11 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
Met een programma als Crystaldiskinfo kan je de SMART data uitlezen, en ook de AAM waarde aanpassen.

• Namorian
Status: Goed volgens Crystaldiskinfo. Maar zoals ik al zei zijn die rare klikjes ook verdwenen... En ik hoop voorgoed.

Verwijderd

Simpelweg naar een regeltje 'status: goed' kijken heeft geen zin. Je moet zelf de SMART data interpreteren. Post de screenshots hier of post de exacte gegevens van in elk geval UDMA CRC Error Count en Current Pending Sector en Reallocated Sector Count.

Meten is weten, denken is gokken.

• Namorian
Afbeeldingslocatie: http://s17.postimage.org/u0oobdfcv/Crystaldisk.png

[ Voor 41% gewijzigd door Namorian op 25-07-2012 12:32 ]

• Admiral Freebee
  • Niet online
AAM is niet beschikbaar op jouw schijf volgens dit programma. Je kan wel proberen de APM waarde aan te passen.

Verwijderd

Dat ziet er keurig uit. Te zien aan de Load/Unload Cycle Count heb je ook geen problemen met headparking.

Alhoewel, je schijf is pas 13 uur oud, en heeft nu 1236 keer zijn koppen geparkeerd. Dat is dus meer dan eens per minuut. Dat is waarschijnlijk iets wat je wilt aanpassen.

Je kunt headparking uitschakelen via APM ofwel Advanced Power Management. Ik weet niet hoe dit via Windows kan, maar daar zijn utilities voor. Als je de APM instelling op 254 instelt, zal deze niet langer zijn koppen parkeren.

@Admiral: AAM is meer om de seek power in te stellen, dus seek noise en seek power versus seek performance.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2012 12:56 ]

• Namorian
Ik kan via Crystaldisk wel iets veranderen aan APM alleen snap ik niet wat ik dan aan het veranderen ben.... Dus dat lijkt me niet zo verstandig.

• Admiral Freebee
  • Niet online
Met Crystaldiskinfo kan je de APM waarde normaal aanpassen. Dit kan sowieso geen kwaad voor de schijf. De meeste schijven ondersteunen een aantal energiebesparende instellingen, waarvan het parkeren van de koppen één van is. Door de APM waarde op "onzuinig" te zetten, schakel je deze functie uit. Sowieso spaar je er maar bitter weinig energie mee.

En idd, ik had mij vergist tussen AAM en APM :)

[ Voor 57% gewijzigd door Admiral Freebee op 25-07-2012 13:03 ]

• Namorian
Maar wat kan ik dan het best aanpassen. Ik heb geen idee waar ik de slider moet laten.

Bedankt trouwens voor de reactie en hulp tot dusver!

[img=http://s13.postimage.org/jd9s23oqr/APM.jpg]

Hierboven het plaatje van APM setting.

Las trouwens inderdaad op internet dat door verkeerd power management de arm ook vaker kan gaan "tikken".

[ Voor 23% gewijzigd door Namorian op 25-07-2012 13:09 ]

Verwijderd

Klik op het schuifknopje, dan je muis naar rechts bewegen. Voila, hij staat op prestaties! :)

'Verkeerd power management' licht toe?

• Namorian
Oke, dat heb ik inderdaad al gedaan. "verkeerd power management" had iets te maken met de stroomvoorziening, verder ben ik hier de leek op het gebied van harde schijven dus vraag me er niet meer over :P.

Is het de bedoeling dat die klikjes/tikjes dan niet meer zouden moeten voorkomen?

Verwijderd

Als het de headparking is die je hoort, ja met een APM setting van 254 zou dat moeten ophouden. Misschien heeft Hitachi een speciale tool zoals WD heeft (WDIDLE) maar via APM zou het ook moeten lukken.

Wel even controleren of je APM setting behouden blijft als de stroom van je schijf af is. Dus een keer helemaal afsluiten en weer opstarten dan zou je APM instelling behouden moeten zijn.

Zelf zou ik headparking niet uitschakelen, maar bijvoorbeeld op 200 seconden instellen. Dit kun je vaak doen met die extra utilities. Maar probeer het eerst via APM. Je kunt zien hoe vaak je koppen geparkeerd worden door naar de Load/Unloac Cycle Count te kijken. Tip: stel je CrystalDiskInfo in op decimale weergave ipv hexadecimaal, dan wordt het makkelijker leesbaar. :)

• Namorian
Oke, nou super bedankt voor de uitleg en alle hulp die ik gekregen heb. Ga zeker vaker vragen stellen op het forum mocht ik ergens niet uitkomen... :)

• Namorian
Nog een klein vraagje... APM gaat weer terug naar normaal na het opnieuw opstarten. Is er een manier om die te houden op de plek waar ik hem wil hebben?

Verwijderd

Niet alle schijven onthouden hun APM setting. Je kunt het wel met specifieke tools zoals WDIDLE proberen. Of dat voor jouw schijf wordt ondersteund zul je even moeten googlen.

• Namorian
Oke, dank u.
Pagina: 1