Geen geluid met linux en intel hd graphics

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:01
Hallo,

Sinds kort heb ik een HTPC samengesteld waar ik linux op wil draaien in combinatie met xbmc. Dit lijkt daardoor waarschijnlijk eerder een topic voor het 'mediaspeler en htpc' gedeelte van Tweakers, maar ik denk dat hier meer mensen met expertise op het gebied van linux zitten.

Mijn systeem:
Intel celeron g530 met intel hd graphics
asrock H61 m-itx
2gb ddr3 geheugen

In eerste instantie had ik openelec geinstalleerd en alles leek goed te werken. Video decoding etc, maar het geluid deed het niet via hdmi. De HTPC is aangesloten via hdmi naar de receiver en vervolgens naar de tv. Na wat zoekwerk op google leek dit een XBMC probleem te zijn en moest ik een custom device instellen. Dit heb ik gedaan door via ssh in te loggen op de HTPC en het aplay -I command uit te voeren. Daarna heb ik plughw:1,3 ingevoerd op XBMC en hij leek mijn audio device te herkennen. (ik kreeg namelijk geen error meer) Echter het geluid ontbrak nog steeds.

on topic: Ik besloot een volledige versie van ubuntu te installeren om te kijken of ik zo wel het geluid aan de praat kreeg. Ubuntu herkende enkele audio devices, maar speelde ook geen geluid af. Bij het testen lijkt ubuntu zelfs elke keer vast te lopen, maar dat terzijde.

Daarna heb ik Linux Mint geprobeerd. (ik weet dat het op ubuntu is gebaseerd :p) Maar linux mint zag zelfs alleen een analog device. Ook hier probeerde ik tevergeefs de test functie, maar deze lijkt ook vast te lopen.

Nou ben ik geen Linux expert en ik weet dus niet wat de volgende logische stap is om mijn geluid via hdmi aan de praat te krijgen. Zou dit aan het moederbord of de processor liggen en is er iets dat ik kan installeren op ubuntu om meer informatie te krijgen/het werkende te krijgen? Ik heb al veel gegoogled, maar ik denk dat ik de verkeerde zoektermen gebruik. Dit zal dus waarschijnlijk erg noobie overkomen, maar ik hoop voldoende informatie te hebben gegeven zodat iemand mij kan helpen.

alvast vriendelijk bedankt. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-10 15:01
Sluit eens aan direct naar de tv?
Heb je een hdmi 1.3 of 1.4 kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
Als ik de htpc direct aansluit op de tv heb ik ook geen geluid. Verder gebruik ik twee hdmi 1.4 kabels, maar ik heb ook al een hdmi 1.3 kabel geprobeerd. Daarom dacht ik dat ik de hardware verder kon uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:39

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je zal vast pulseaudio hebben, dus even een apt-get pavucontrol als root (sudo dus), dan pavucontrol uitvoeren, laatste tab je audio selecteren. Digitaal/HDMI staat wellicht uit, maar je analoog iig zeker niet. Die even uit, dan zal 't via HDMI gaan. Standaard gaat 't naar je onboard kaart, niet HDMI.

Je kan overigens in je standaard volume control ook kijken of je IEC958 aan kan zetten. Wil ook wel eens het verschil maken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
wat zegt "alsamixer", staat daar niet toevallig nog wat op Mute of je volume op 0?
en wat is de output van : head -n 1 /proc/asound/card*/codec*

en/of probeer eens het volgende.
voeg deze regel :

load-module module-alsa-sink device=hw:1,3

toe aan : "/etc/pulse/default.pa"

en herstart je server.

zet in XBMC je audio device naar Custom device hw:1,3
in zowel Audio output device and Passthrough output device

wat ook een optie is, verwijder XBMC 11 ( eden ) en installeer XBMC 12 frodo .
frodo heeft geen pulsaudio meer.

en anders via /etc/asound.conf je apparaat voorkeuren goedzetten.
met b.v.
pcm.default {
type plug
slave {
pcm 'hw:1,3'
rate 48000
}
}

en wat ik vergat, het gebeurd ook, dat als je reciever niet op hdmi staat en je boot je server dat er geen audio is, dat is een driver probleem, alleen ken ik die van de ati drivers, voor de intel zou je dat eens op het XBMC forum moeten vragen.

wat je ook nog kan doen, download eens openelec en kijk wat die voor instellingen heeft voor jou pc.
die zo je dan ook nog kunnen gebruiken als richt lijn voor je ubuntu installatie.
en als tip installeer niet de volledige versie maar minimaal, unity en xbmc gaan niet samen, gebruik dan gnome-shell als desktop.

[ Voor 33% gewijzigd door Thc_Nbl op 25-07-2012 14:49 ]

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zynex
Bedankt voor de reacties. Ik was vandaag weer verder gegaan. Eerst had ik een volledige ubuntu install gedaan en daar pavucontrol op geinstalleerd. (via die 'appstore' aangezien pavucontrol via de terminal niet gevonden kon worden.)

Toen had ik geluid op de achtergrond aangezet en ging ik door de output devices heen en het werkte plotseling bij 'hdmi 5.1 +analog output'. Mooi het geluid kan dus wel werken. Nu heb ik echter weer xbmcbuntu geinstalleerd en ik weet niet precies hoe ik dat nu werkende kan krijgen. Pavucontrol was een handig programma, maar je hebt op xbmcbuntu natuurlijk niet die gui en dan moet ik weer met commands gaan werken. Maar welke?

Frodo heb ik ook geprobeerd, maar het lijkt standaard geen verschil te maken. Bij de audio instellingen ziet alles er nog precies hetzelfde uit. Hij staat op hdmi 5.1, maar bij audio output devices blijf ik veel optisch hebben die allemaal niet werken. Ik kan daar kiezen uit hdmi (alsa) en alle intel pch hdmi x dingen, maar ik zou niet weten wat ik moet hebben...Op dit moment ben ik dus een beetje de weg kwijt. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:39

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De command line optie heb ik gegeven, dus dat je 't niet weet is niet waar. Nou vergeet ik regelmatig om 'install' tussen apt-get en het package te zetten. Zo ook in m'n post hierboven. Dus dit copy/pasten in een terminal geeft je wat je wilt, in geval Pulseaudio aanwezig is. Dit zal hoogstwaarschijnlijk ook zo zijn.
sudo apt-get install pavucontrol

Als je wilt weten of je werkelijk pulseaudio hebt, kan je dat op twee manieren controleren.
De eerste:
sudo apt-get install pulseaudio

Als je 'm al hebt, krijg je de melding dat 't al aanwezig is en de laatste versie is. Mocht er een update hiervoor zijn, dan wordt die geïnstalleerd. Daarom is dit niet een foutloze controle.
De tweede:
dpkg -l pulseaudio

Dat is dus een kleine L. Hiermee zie je of 't geïnstalleerd is (vooraan staat ii) of niet (dan staat er un).

Ik raad je aan wat meer in de command line te verdiepen. Je kan er vele problemen mee oplossen die je niet met een simpele GUI kan uitvoeren. Sommige dingen zijn veel eenvoudiger te doen vanaf een shell, dan een GUI.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
Hai,

wat je zou kunnen doen,
ga naar deze site
http://youresuchageek.blo...nfig-howto-for-linux.html

ga naar Step 5.c: Access ATI graphical configuration tool
Ja ik weet je hebt geen ati, maar deze opzet kan je natuurlijk wel even doen om je settings goed te zetten voor je nvidia. Ik heb zelf alleen ATI kaartjes, dus kan het helaas niet testen voor je.
De chromium en ati werken prima trouwens onder XBMCBuntu en xbmc minimal install met openbox geinstalleerd, wel even je skin naar NEON zetten trouwens.

Vermijd pulsaudio, frodo werk qua geluid echt beter dan standaard eden, verdiep je hier maar eens in.
qua installatie als je snel klaar wilt zijn, bij xbmcfreak.nl staat een beta 4 iso, gebruikt die gewoon, dan heb je alvast een prima basis om vanuit te werken.

ehhh.. noppes

Pagina: 1