Toon posts:

PC upgrade, AMD naar intel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb momenteel wat problemen met dat ik vaak mijn CPU op 100% heb lopen als ik Stream, ook als ik games Fraps (opneem) voor youtube heb ik vaak wat gestotter, en wil hier graag van af.

Nou krijg ik constant te horen van mensen die ik ken dat intel processoren zoveel beter zijn als die van AMD, en ik hoop dat ik hier wat meer inzicht kan krijgen wat hier nou van waar is, want na veel rond zoeken krijg ik toch vaak het idee dat het een soort persoonlijke keuze is, en dat zowel AMD als intel gewoon overal Fanboys hebben rondlopen.

Daarbij heb ik het idee dat mijn PC gewoon te warm draait.

Specs momenteel:

Processor: AMD Phenom II X4 965 (3.4ghz quadcore, 51C met een youtube videotje 66c tijdens minecraft)
Op de processor zit een hyper evo 212 ( http://www.coolermaster.nl/product.php?product_id=6738 ) hier zit een fan aan, maar er zouden er twee passen als mijn moeder bord geen mini ATX was ( RAM in de weg )
RAM: 8 GB Dual Channel DDR3 @ 665Mhz
Moederbord: ASRock 880GM-LE - 50C met een youtube videotje aan
GPU: Geforce GTX 560 Ti (MSI) - 60C met een youtube videotje aan
Case: Carbide 500r ( http://www.corsair.com/ca...500r-mid-tower-case.html/ )
Monitoren: 1920x1080 en 1366x768
650w power supply

Er zitten 2 fans op de GPU, 2 in de voorkant van de kast, 1 grote aan de zijkant van de kast, 1 boven achterin in de kast, en dan natuurlijk de CPU / Powersupply fans - Er is ruimte voor nog 2 kleine fans in the bovenkant, maar ik denk niet dat die nog op het moederbord kunnen, zit vrij vol o.o;

Korte samenvatting:
PC word te heet, CPU draait op 100% als ik stream, is AMD beter als intel?
Daarbij heb ik ook geen idee wat voor moederbord ik zou moeten nemen als ik naar intel overstap, en is de keuze tussen i5 en i7 ook vrij moeilijk, heb zon 800 euro te besteden aan eventuele upgrades, hier kan nog wat bij maar dat lijkt me toch wat extreem.

Sorry dat het zon hele waslijst is, ik hoop heel erg dat ik hier hulp kan krijgen en zou dat dan ook zeer erg waarderen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2012 20:49 ]

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:59
Ik denk eerlijk gezegd niet dat een volledige upgrade het waard is, tenzij je ineens Battlefield 3 en soortgelijke games op full ultra wilt spelen. Nu moet ik zeggen dat ik de laatste jaren niet meer zo thuis ben in de AMD markt, maar zover ik weet zouden AMD cpu's over het algemeen koeler moeten blijven dan die van Intel.

Misschien dat het probleem ligt bij de koeler en/of de montage hiervan, 66 graden onder Minecraft lijkt me namelijk wat veel, 50+ bij Youtube ook. Je kunt eventueel beginnen met dat ding een los te halen, koop een tube Arctic MX4 koelpasta, verwijder de oude koelpasta netjes van de CPU en koeler en monteer hem opnieuw.

Wat ik echter zou aanraden is om eens te beginnen met een andere koeler. Kijkend naar deze review van de kast, bij 3 mins, zou een Noctua NH-D14 moeten passen. Nu zit het RAM geheugen bij jou moederbord erg dicht tegen de CPU socket aan, maar van wat ik bij die review kan zien past het geheugen daar prima onder de fan en is de onderkant van het CPU blok even "laag". Dus tenzij je extreem hoog RAM geheugen (Corsair Vengeance) hebt, ik gok van niet, zou dat moeten passen.

Een andere optie, die op datzelfde punt in de review beschreven wordt, is het plaatsen van een Corsair H100. Kost iets meer dan een NH-D14, maar koelt op hoge overclock ook iets beter.

Misschien dat je ook kunt aangeven wat je van je systeem verwacht; is het alleen de temperatuur die je tegenstaat of is het de algemene performance? Je overzicht van jouw pc is niet helemaal volledig, maar als je bijvoorbeeld nog geen SSD hebt is dat de meest zinvolle upgrade.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb tegen beter weten in een I7 3770k en een E77 extreme asrock moederbord gekocht.
Hoewel dat bijna gelijk is aan de 965 x4 die ik had, streamed mijn i7 50 graden onder volle lading, 30% cpu gebruik, Ik koop dus nooit meer een AMD processor.

wel bedankt voor je hulp, die SSD hou ik zeker in gedachten.