Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.heinen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-02 22:23
Heren,

Ik snap hem even niet meer. Vorige week heb ik een laptop en een SSD disk aangeschaft. Deze werken niet goed samen lijkt het maar ik weet niet wat ik fout doe, of ik iets fout doe, of de laptop stuk is of de SSD disk stuk is of geen van dat allen. Dus daarom deze post.

Laptop Asus K75VM (A75VM-TY087V) (met dual SATA drive bay); vraag me niet waarom de K75 een A75 is maar dat is zo volgens Asus. :?
Samsung 830 Series 256 GB

Ik heb (uiteindelijk) de 750 GB sata disk verwijderd uit slot 1 en de nieuwe SSD in slot 0 (waar de 750GB SATA disk zat.

In de BIOS onder alle voorwaarden, in elke situatie herkend hij de SSD wel als de BIOS op IDE staat maar niet als deze op AHCI staat zoals benodigd volgens Samsung.

IDE:
Ik heb veel op het internet gelezen, ook IDE zou moeten kunnen. Nu lukt het om de Windows 7 DVD te laden en de installatie te starten, maar dit gaat heel traag en hij loopt regelmatig vast en komt nooit verder dan het kopieren van bestanden (0%) of daarvoor. Na een tijdje geeft hij een foutmelding. Helaas heb ik deze niet opgeschreven.

AHCI:
In AHCI modus herkend de BIOS de schijf niet en daarmee hou de Windows 7 installer er dus mee op als je wilt gaan installeren.

De BIOS is geupdate naar de laatste BIOS 213 versie. Dat is succesvol gegaan.
http://www.asus.com/Noteb...rformance/K75VM/#download

De SSD was volgens Magician software van Samsung op de laatste firmware (CXM03B1Q).

Iemand nog enig idee wat ik kan doen anders dan de SSD en/of de laptop terug sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• a.p.maljaars
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-04 00:14
Het probleem is dat de AHCI-driver van Windows 7 standaard uitgeschakeld is. Als je AHCI in je BIOS inschakelt, kan Windows 7 installatie je SSD niet benaderen. Er zijn 2 mogelijkheden die ik kan bedenken:
1. Windows 7 installeren terwijl je BIOS op IDE staat en daarna AHCI inschakelen volgens deze instructie: Error message when you start a Windows 7 or Windows Vista-based computer after you change the SATA mode of the boot drive: "STOP 0x0000007B INACCESSABLE_BOOT_DEVICE"
2. Probeer de AHCI- driver van het moederbord te pakken te krijgen en slipstream deze in de installatie van Windows 7 (zie bv. http://www.schoonepc.nl/i...slipstreamen_rt7lite.html, stap 7). Installeer vervolgens Windows 7 terwijl de BIOS in AHCI-modus staat.

Overigens is het zo dat bij sommige moederborden niet alle SATA-poorten AHCI ondersteunen. Kijk in de handleiding van je moederbord of dit bij jou het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
a.p.maljaars schreef op zondag 29 juli 2012 @ 13:49:
Het probleem is dat de AHCI-driver van Windows 7 standaard uitgeschakeld is. Als je AHCI in je BIOS inschakelt, kan Windows 7 installatie je SSD niet benaderen. Er zijn 2 mogelijkheden die ik kan bedenken:
1. Windows 7 installeren terwijl je BIOS op IDE staat en daarna AHCI inschakelen volgens deze instructie: Error message when you start a Windows 7 or Windows Vista-based computer after you change the SATA mode of the boot drive: "STOP 0x0000007B INACCESSABLE_BOOT_DEVICE"
2. Probeer de AHCI- driver van het moederbord te pakken te krijgen en slipstream deze in de installatie van Windows 7 (zie bv. http://www.schoonepc.nl/i...slipstreamen_rt7lite.html, stap 7). Installeer vervolgens Windows 7 terwijl de BIOS in AHCI-modus staat.

Overigens is het zo dat bij sommige moederborden niet alle SATA-poorten AHCI ondersteunen. Kijk in de handleiding van je moederbord of dit bij jou het geval is.
Onzin, en het gaat om een nieuwe laptop!

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
En het gaat over AHCI + SSD wordt niet door de BIOS herkend, maakt het booten na een installatie ook moeilijk... Probeer eens SSD+AHCI @ bay 0, en dan een Linux Live systeem (bijv CD of USB) te starten, en kijk of die hem wel kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.heinen
@johnkeates, dat ga ik doen. Echter snap ik even niet wat ik dan moet zien. Want Windows ziet de disk wel in de installer met AHCI in de BIOS ON maar ik mag daarop niet installeren omdat Windows zegt dat de BIOS het niet herkend. Ook in windows 7 kan ik er gewoon bij als ik hem intern of extern aansluit op dezelfde (geboot op de 750GB HDD met win7 installatie) of een andere laptop (extern aangesloten met de bijgeleverde USB SATA kabel).

Als Ubuntu dus de interne disk kan benaderen is het goed? Of moet ik in de disk manager van Ubuntu nog dingen controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Als je de SSD alleen in de laptop steekt, daarna de windows 7 installatie starten.

In het menu ergens druk je op F8 en start de commandline prompt.

Voer hier de volgende commando's uit:

Diskpart.exe
select disk 0
clean
exit

Probeer nu de installatie nog eens te starten, waarschijnlijk lukt het nu wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.heinen
Okay, nu 20 stappen verder maar nog 0,0 vertrouwen.

Ik heb windows geinstalleerd gekregen op de SSD.
Hoe?
In een aantal stappen. Eerst de partitie gekopieert van de huidigde SATA HDD naar de SSD. Die liep bij het
herstarten regelmatig vast door de AHCI instelling. Daarna Windows er opnieuw opgezet via de DVD.
In de tussentijd de drive maar op IDE zetten. Nu draai Windows. Het lijkt ook redelijk stabiel.
Maar bij het booten doet het systeem heel raar. Maar eens in de 5 tot 10 keer boot hij windows op.
De rest van de keren is er geen OS of geen disk om te booten of het systeem hangt zelfs. Het rare is dat hij regelmatig toen hij op AHCI stond wel de SSD zag. Ook soms met een size van 17.1GB?!?!
Ik denk dat er dus iets meer aan de hand is dan alleen een drivertje oid. Dit lijkt mij niet goed. Maar waarom lijkt het systeem het nu wel te doen???

Al bevriest windows wel regelmatig als je in verkenner oid zit.
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Check de SSD eens in een PC met een tool als HD Tune. Het zou kunnen dat je een DOA'tje hebt. AHCI werkt, of het werkt niet. Zulk wisselend gedrag lijkt mij een beetje raar, zeker als het al voor het booten van het OS gebeurt.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.heinen
HD Tune en H2test geven beide geen problemen aan.
SSD in een andere laptop werkt wel onder AHCI.

Contact gehad met de leverancier waar ik de hardware heb besteld. Het komt er op neer dat het mijn risico is dat de hardware niet samen werkt. De leverancier wil het wel testen maar weer op mijn risico dat ik de kosten draag als de hardware afzonderlijk goed is.

Conclusie: jammer maar helaas, lijkt niet te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 14:40

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Als je het particulier via internet hebt besteld heb je een bedenktermijn van een aantal werkdagen, zolang je daar nog niet overheen zit, gewoon terug sturen.

Wel apart dat deze combinatie zo slecht samen gaat...

[edit]
Ah nevermind, de eerste post was al dusdanig lang geleden dat je al over die termijn zit.

[ Voor 19% gewijzigd door --MeAngry-- op 10-08-2012 13:49 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is wel een paar dagen geleden een laatste versie uitgekomen BIOS 215 voor de Asus K75VM.

http://www.asus.com/Noteb...rformance/K75VM/#download

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Test eens met de originele configuratie zou ik dan zeggen ... als het dan nog niet werkt is je laptop gewoon defect.

SSD kan je ook in een ander systeem proberen. Zet de SSD ook eens in de originele HDD plek en test dan. Misschien is de caddy niet goed.

Pagina: 1