Welk AM2(+) moederbord met Sata3/DDR2 en onboard video?

Pagina: 1
Acties:

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-03 12:14
Ik ben er sinds kort achter dat mijn combinatie moederbord/cpu eigenlijk niet ondersteund word door de fabrikant en ik bij wat hogere belasting last krijg van "hangers" (ook wel bekend als micro-stutters).

Het is enigszins laat dat ik erachter kom, maar dat komt omdat ik eerder een OCZ Core SSD had, welke moeite had met 4k-writes en ik weet het probleem daaraan. Nu heb ik echter een Samsung 830 128Gb en hangt de pc nog steeds soms.

Specs:
Asus M3A78-EMH HDMI
Athlon64 X2/6000+ (125W)
4Gb DDR2 (2x2Gb, merk onbekend, iets met een blauwe heatspreader)
Samsung 830 128Gb (aangesloten op Sata2)
WD 640Gb (aangesloten op Sata2)
Lite-on DVD-speler (Pata133)
Lite-on DVD-brander (Pata133)

Aangezien de pc op zich snel zat is voor mij, maar de Samsung830 sneller kan, zoek ik dus een moederbord waar ik de bestaande componenten op kan aansluiten. Dus de 125W CPU, RAM en liefst met onboard video (ik hou niet van spelletjes en onboard voldoet prima). Aangezien ik al tientallen site's heb afgestruind en avonden lang specs heb vergeleken, maar er of geen 125W CPU op kan, of geen Sata3, of geen onboard video op zit, wil ik een beroep doen op jullie advies.

Mijn budget is beperkt, ik zou zeggen max 100 euro voor ofwel nieuw moederbord, danwel een upgrade naar AM3(+), of een andere AM2-CPU die wel ondersteund word (hoewel ik dan niet zeker ben dat mijn probleem opgelost is)

Iemand ideeën?

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 23:40
Ik denk dat het erg lastig gaat worden en dat je blij mag wezen dat je VRM's niet opgeblazen heb met je 125Watt cpu. Het moederbord ondersteund maar tot 89Watt.

Denk voor jouw een PCI-E Sata-600 controller + een andere cpu een verstandige keuze is

• Miglow
THE_FIREFOX schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 19:06:
Ik denk dat het erg lastig gaat worden en dat je blij mag wezen dat je VRM's niet opgeblazen heb met je 125Watt cpu. Het moederbord ondersteund maar tot 89Watt.

Denk voor jouw een PCI-E Sata-600 controller + een andere cpu een verstandige keuze is
Zit ik ook aan te denken, alleen zijn die cpu's nergens te koop meer nieuw :( Ga ik trouwens effectief wat opschieten met een PCI-E controller voor m'n Sata? Ik heb er wel eens naar gekeken en vond dan vooral Trust-rommel enzo. Zal er nog eens naar gaan kijken.

• THE_FIREFOX
Miglow schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 19:27:
[...]
heb er wel eens naar gekeken en vond dan vooral Trust-rommel enzo. Zal er nog eens naar gaan kijken.
Found no trust at all :)
http://tweakers.net/price...OiaSgFbt9U88yhCpqc9Doc84f

• Miglow
Nee, ik zag het ook al. Heb na reviews gelezen te hebben besloten dat het dan een Highpoint Rocket620 zou moeten worden. Die schijnt het prima te doen.

Blijft alleen het CPU-probleem over. Mocht ik die vinden, dan zit ik ook op een 100 euro denk ik en das nog net binnen budget. (een paar euro mag natuurlijk geen probleem zijn) Daarbij is de CPU belangrijker dan de controller en kan ik die evt nog later toevoegen.

Om die zoektocht naar een speld in een hooiberg iets te vergemakkelijken:
Afbeeldingslocatie: http://img843.imageshack.us/img843/17/upgradey.png
Zou ik met deze configuratie qua CPU een gelijkwaardige prestatie krijgen en van de SSD een boost? Ik heb de CPU uitgekozen omdat het "ook" 3.0Ghz is en "ook" dual-core en de op 1 na goedkoopste bij Salland (redelijk dichtbij)

Zie trouwens net wel dat het geheugen 10-20 werkdagen levertijd heeft. Dit zal dan een ander "goedkoop" dual-channel setje worden van 4Gb.

[ Voor 38% gewijzigd door Miglow op 24-07-2012 21:13 ]

• THE_FIREFOX
Miglow schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 19:54:
Nee, ik zag het ook al. Heb na reviews gelezen te hebben besloten dat het dan een Highpoint Rocket620 zou moeten worden. Die schijnt het prima te doen.

Blijft alleen het CPU-probleem over. Mocht ik die vinden, dan zit ik ook op een 100 euro denk ik en das nog net binnen budget. (een paar euro mag natuurlijk geen probleem zijn) Daarbij is de CPU belangrijker dan de controller en kan ik die evt nog later toevoegen.

Om die zoektocht naar een speld in een hooiberg iets te vergemakkelijken:
[afbeelding]
Zou ik met deze configuratie qua CPU een gelijkwaardige prestatie krijgen en van de SSD een boost? Ik heb de CPU uitgekozen omdat het "ook" 3.0Ghz is en "ook" dual-core en de op 1 na goedkoopste bij Salland (redelijk dichtbij)

Zie trouwens net wel dat het geheugen 10-20 werkdagen levertijd heeft. Dit zal dan een ander "goedkoop" dual-channel setje worden van 4Gb.
Je weet dat het een tray cpu is? Zonder koeler? Het ziet er goed uit. Voor ongeveer 10 euro meer heb je 8GB. Is misschien ook wel interresant :)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou eigenlijk als je dan toch geld gaat uitgeven liever upgraden naar een moderner platform. Bijv. een Intel Core i3 systeem. Betaal je wel iets meer, maar dan ga je er qua performance wel op vooruit ipv. dat het hetzelfde blijft. Bovendien kun je er evt. nog eens een quadcore i5 of i7 insteken.

Of als je bij AMD wilt blijven is er ook wel iets moderners te krijgen (quadcore A8 bijvoorbeeld met goeie onboard graphics).

Heb zelf onlangs ook geupgraded van een Athlon X2 5600 naar een Core i5. De Samsung 830 SSD had ik al, maar merk eigenlijk pas met mn nieuwe hardware dat ie echt tot zn recht komt. Met de AMD zat ie bij het laden van programma's toch nog best vaak op de cpu te wachten.

• Miglow
THE_FIREFOX schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 14:37:
[...]

Je weet dat het een tray cpu is? Zonder koeler? Het ziet er goed uit. Voor ongeveer 10 euro meer heb je 8GB. Is misschien ook wel interresant :)
Ja, ik hergebruik dan de koeler van m'n huidige CPU, die zijn identiek heeft onderzoek me geleerd. En 8Gb heb ik nog echt niet nodig. Ik gebruik nu een 60% van m'n geheugen en de rest is cache. Zou niet weten waarom ik dan 30% zou gaan gebruiken en 70% inzetten voor cache. Vooral met de SSD die erachter hangt. Trouwens, bij Azerty betaal ik voor eenzelfde systeem 3 euro minder en dan heb ik een boxed ;) Was meer voor de beeldvorming dat ik het bij Salland heb samengesteld.
Palomar schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 17:20:
Ik zou eigenlijk als je dan toch geld gaat uitgeven liever upgraden naar een moderner platform. Bijv. een Intel Core i3 systeem. Betaal je wel iets meer, maar dan ga je er qua performance wel op vooruit ipv. dat het hetzelfde blijft. Bovendien kun je er evt. nog eens een quadcore i5 of i7 insteken.

Of als je bij AMD wilt blijven is er ook wel iets moderners te krijgen (quadcore A8 bijvoorbeeld met goeie onboard graphics).

Heb zelf onlangs ook geupgraded van een Athlon X2 5600 naar een Core i5. De Samsung 830 SSD had ik al, maar merk eigenlijk pas met mn nieuwe hardware dat ie echt tot zn recht komt. Met de AMD zat ie bij het laden van programma's toch nog best vaak op de cpu te wachten.
Klopt, maar het is geld wat ik echt niet heb op het moment. Iets met lichamelijk ongemak dat nog wel even gaat duren. En daarom maak ik geen over/weekend-uren wat mij gewoon 100-en euro's per maand scheelt. Die €150 ipv €100 is al een behoorlijke aderlating. Snap wel wat je bedoelt, maar moet het gewoon niet doen. Ik vraag juist om er niet op achteruit te gaan omdat de performance prima is op het moment en ik met de goedkoopste Intel een waarschijnlijk vergelijkbare of mindere performance heb (ondanks nieuwer platform) en "nog meer" moet investeren.

Even bij Azerty gekeken, daar ben ik met een i3-2100, Gigabyte simpele mobo en 4Gb geheugen tegen de 200 kwijt. Dat is een verdubbeling van m'n budget, dat kan gewoon echt niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Miglow op 25-07-2012 19:15 . Reden: Intel-systeem bekeken ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Snap idd dat je ergens een streep moet trekken :) Misschien is tweedehands/marktplaats nog een optie? Heb zelf een paar maanden geleden voor mn Athlon X2 toen het moederbord kapot was voor 25 euro een MSI-moederbord nieuw in doos gekocht (van een of andere restpartij ofzo).

• Miglow
Palomar schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 19:34:
Snap idd dat je ergens een streep moet trekken :) Misschien is tweedehands/marktplaats nog een optie? Heb zelf een paar maanden geleden voor mn Athlon X2 toen het moederbord kapot was voor 25 euro een MSI-moederbord nieuw in doos gekocht (van een of andere restpartij ofzo).
Dus dan een nieuwe Intel-cpu kopen, met een el-cheapo restpartij mobo en evt geheugen. Dan zou het nog voor ongeveer hetzelfde geld zijn als een nieuw AMD-systeem bij een webshop. Hoe verhoudt een i3-2100 zich tot een Athlon II X2 250? (afgezien van de upgrade mogelijkheden, die er natuurlijk ook zijn bij AMD in de vorm van een Phenom II X6)

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 04-03 22:39
Kijk inderdaad ook even bij Vraag en Aanbod hier op tweakers, daar zit vaak wel wat bij voor jou :)
Zoiets als dit ofzo is wel mooi voor jou denk ik: V&A aangeboden: AMD Phenom II X2 550 | ASRock 870 extreme3 te koop
Hoef je alleen nog maar geheugen bij te kopen.
Of deze: V&A aangeboden: AMD Phenom II X2 555 Black Edition
Icm dit bord: V&A aangeboden: Asus M4A89GTD PRO/USB3
Met wat geheugen erbij, ben je voor €140-150 wel klaar :)

i3 2100 is wel een vlot ding hoor, vergelijkbaar met de Phenom II quadcores ongeveer :) Wel een stuk sneller dan een Athlon X2 in ieder geval, maar je betaalt er ook voor.

[ Voor 30% gewijzigd door MartijnLoarne op 25-07-2012 20:17 ]

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• Miglow
Sterker nog: Als ik alleen het mobo+geheugen koop en de cpu die je aangeeft, ben ik voor nog minder klaar :) Misschien eens een DM eraan wagen... Bij de eerste dacht ik eerst, geen onboard video, never mind. Toch even gekeken wat een videokaartje kost in de HD5xxx-serie: 26 euro voor een HD5450 :) In de Nvidia-hoek zit je dan aan een 8400GS voor hetzelfde geld.

• Miglow
Ik heb een upgradeset op de kop getikt voor ik denk een goeie prijs. Zondag ophalen en inbouwen, dan kan de Sata3-upgrade later wel via een PCI-E kaartje denk ik. Ben blij!

• Miglow
Upgrade is ingebouwd. Heb heel eigenwijs Windows niet opnieuw geinstalleerd, maar gewoon opgestart, 2x rebooten later werkte alles, alleen kreeg ik nog maar 15Mbit op de nic, terwijl die echt op 1Gbit stond. In apparaatbeheer alles verwijderd van nic/wic tot CPU-bridges/andere systeemshit. Laten zoeken naar gewijzigde apparaten, alles werkt nu als een zonnetje. Haal weer gewoon 500Mbit van Nas naar PC en 95Mbit bij Reggefiber.
Pagina: 1