Verschil in displayport kabels, lengte/merk enz. Advies?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin198
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 30-05 17:28
Ik ga in mijn nieuwe setup een GTX690 gebruiken, en daarbij een 2560x1440 monitor. Ik twijfel nog over de monitor maar dat is nu niet belangrijk, want alle monitoren waar ik tussen twijfel hebben een displayport.
De GTX690 heeft een minidisplayport. Ik ga dus sowieso een kabel nodig hebben die displayport-minidisplayport is. Daar over ga ik dus 2560x1440 gebruiken. Maakt de lengte in dit geval uit, en maakt het nog uit bijvoorbeeld welk merk ik pak? Ik kan namelijk erg weinig info vinden op google over een vergelijkbare situatie, er staat wel dat de lengte de kwaliteit beïnvloed, maar geen voorbeelden. Wat is bijvoorbeeld de max lengte die jullie zouden adviseren? En maakt de shielding etc nog uit? Want ik weet dat dat bij een HDMI kabel vrijwel niks uitmaakt, maar over displayport kan ik dus weinig vinden.
Bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Zolang je onder de 5 meter blijft maakt het voor bijna geen enkele kabel uit welke je pakt.
Zolang je onder de 2meter blijft kun je zelfs de überbudget rommel gaan gebruiken (in het geval van HDMI dan, voor DP geld waarschijnlijk hetzelfde).
Enige waar je even op moet letten is de kwaliteit van de stekker zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin198
Mental schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 17:34:
Zolang je onder de 5 meter blijft maakt het voor bijna geen enkele kabel uit welke je pakt.
Zolang je onder de 2meter blijft kun je zelfs de überbudget rommel gaan gebruiken (in het geval van HDMI dan, voor DP geld waarschijnlijk hetzelfde).
Enige waar je even op moet letten is de kwaliteit van de stekker zelf.
Ik vermoedde dit al, maar vanwege de behoorlijk hoge resolutie wil ik het toch checken. Ik denk 3m nodig te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin198
Nog iemand anders ervaring met hoge res / displayport?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:23
Heb zelf de goedkoopste 3m minidisplayport naar displayport kabel, wat zonder probleem loopt op 1900*1200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-06 16:37
hoewel MDP naar DP volledig digitaal is, zal er altijd een verschil zijn in kabels. dit merk je ook wanneer hje verschillende HDMI kabels test. ondanks dat het geen drol zou moeten uitmaken houd je dus altijd een een andere uitkomst per merk/kabel. voor de de toepassingen die je gaat gebruiken maakt het veel uit wat voor kabel je gebruikt. ga je voor grafisch/dtp werk bezuinig dan vooral niet op je kabel, want hoewel het digitaal is je zal altijd een merkbaar verschil hebben. het best is om ze in de winkel even te testen als dat mogelijk is. Zelf heb ik enkele HDMI kabels van de HEMA van een tientje per stuk, maar dit zijn verdraaid goede kabels in vergelijking met monster snoeren van enkele honderden euro's per stuk.

Bij alle kabels is het beter om te kiezen voor een wat stuggere kabel die minder signaal verlies heeft dan een flexibelere kabel (waarbij meestal niet goed gedacht is aan afscherming). zelfs digitaal maakt dat een hoop uit.

op deze resolutie zijn je connectors inderdaad belangrijk. deze moeten afdoende bevestigt zijn aan je kabel. liefst een metalen plug die met een plastic omhulsel omgeven wordt en in de kabel verzonken is (net als bij UTP patchkabeltjes van 1,5m)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin198
Er is dus wel verschil, goed om te weten. Weet iemand waar je keuze hebt uit meerdere MDP-DP kabels? Vele bekende sites zoals allekabels, hebben er gewoon maar 1 (merk, wel meerdere lengtes), dus geen keuze..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:49

Fordox

00101010

Ik heb zelf een DP kabel gehaalt bij azerty.
http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=452348
ik had speciaal voor deze gekozen vanwege de AWG. AWG is een aanduiding hoe dik de kabel is, en hoe dikker de kabel hoe minder de weerstand en de kans hebt dat het breekt. ik heb zelf meerdere gebroken kabels gehad, dus ik was het een beetje zat en nam deze :)

qua bandbreedte maakt het allemaal niks uit, ze worden allemaal gekeurd of ze goed werken volgens de specs van DP. dus beeldkwaliteitsverschil zou nooit verschillend zijn.

en hier een hele bestellijst van azerty met al hun DP kabels en stekkers: http://azerty.nl/11-1952/displayport.html daar kun je wel even mee vooruit denk ik, azerty is verder ook niet bepaald de duurste.

(het lijkt net alsof ik spam voor azerty :x)

[ Voor 19% gewijzigd door Fordox op 29-07-2012 17:04 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robin198
Fordox schreef op zondag 29 juli 2012 @ 17:02:
Ik heb zelf een DP kabel gehaalt bij azerty.
http://azerty.nl/producten/product_detail/?ID=452348
ik had speciaal voor deze gekozen vanwege de AWG. AWG is een aanduiding hoe dik de kabel is, en hoe dikker de kabel hoe minder de weerstand en de kans hebt dat het breekt. ik heb zelf meerdere gebroken kabels gehad, dus ik was het een beetje zat en nam deze :)

qua bandbreedte maakt het allemaal niks uit, ze worden allemaal gekeurd of ze goed werken volgens de specs van DP. dus beeldkwaliteitsverschil zou nooit verschillend zijn.

en hier een hele bestellijst van azerty met al hun DP kabels en stekkers: http://azerty.nl/11-1952/displayport.html daar kun je wel even mee vooruit denk ik, azerty is verder ook niet bepaald de duurste.

(het lijkt net alsof ik spam voor azerty :x)
Dus deze (AWG 32) is in dat geval nog beter.
http://azerty.nl/11-1952-...om-mini-displayport-.html
Ik moet namelijk Mini-DP naar DP hebben en daarnaast 3m. Dan blijft er alsnog maar 1 over, deze dus.

Jammer dat er niet gewoon een volledige DP zit op mijn GPU, dat was een stuk makkelijker geweest zo te zien.
Ik heb namelijk de volgende "eisen"

-DP naar MDP
-Zwart
-Directe kabel (dus geen adapter)
-3m

niet heel bijzondere eisen volgens mij, maar vrijwel onmogelijk om daarin meerdere keuzes te vinden.

[ Voor 11% gewijzigd door Robin198 op 29-07-2012 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:49

Fordox

00101010

Robin198 schreef op zondag 29 juli 2012 @ 17:17:
[...]

Dus deze (AWG 32) is in dat geval nog beter.
http://azerty.nl/11-1952-...om-mini-displayport-.html
Ik moet namelijk Mini-DP naar DP hebben en daarnaast 3m. Dan blijft er alsnog maar 1 over, deze dus.

Jammer dat er niet gewoon een volledige DP zit op mijn GPU, dat was een stuk makkelijker geweest zo te zien.
Ik heb namelijk de volgende "eisen"

-DP naar MDP
-Zwart
-Directe kabel (dus geen adapter)
-3m

niet heel bijzondere eisen volgens mij, maar vrijwel onmogelijk om daarin meerdere keuzes te vinden.
Wikipedia: American wire gauge
hoe kleiner de awg, hoe beter ;)

een adapter maakt niet uit. het is maar een heel klein stukje die er alleen voor zorgt dat de kabels anders liggen. het signaal word niet geconverteerd. dan heb je er ook een klein kabeltje er tussen zitten zoals ik dat heb, maar dat is geen probleem als je deze niet buigt. en de kabel is zo klein dat je het niet merkt.

als het goed is kun je filteren naar wat je zoekt (behalve de awg).

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Pagina: 1