PC met focus op Videobewerking en Gaming

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hola,

Ik werk nu al enkele jaren met een oude E8400 op een P45 mobo en 8 GB ram. Dit is voor de meeste zaken in principe voldoende, maar bij video bewerking krijgt ie het heel zwaar. Helemaal HD video editing gaat voor geen meter op mijn huidige pc, de preview alleen al is een groot bufferfeest.

Ik heb de volgende upgrade op het oog. Ik neem een Intel 320 80 GB SSD schijf en enkele WD 2 TB schijven (5400 RPM) mee uit mijn oude machine. En een losse PCI geluidskaart.

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 99,89€ 99,89
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 193,30€ 193,30
1Cooler Master Silent Pro M850€ 116,90€ 116,90
1Corsair Vengeance Low Profile Blue CML16GX3M4A1600C9B€ 94,15€ 94,15
1Asus ENGTX560 DCII OC/2DI/1GD5€ 169,90€ 169,90
1Gigabyte GA-P67A-D3-B3€ 79,90€ 79,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 754,04

Ik heb gekozen voor de I2500K omdat ik lees dat je die vrij eenvoudig kan overklokken. Maar ik las ook dat je dan een P67 mobo er bij hebben. H67 schijn je niet mee te kunnen klokken. Maar hoe zit het dan met bijv. een Z77? Overklokken is bij mij een bonus, ik schaf het systeem daar niet speciaal voor aan. Dus als het toch lastig blijkt vind ik dat geen enorme ramp.

Qua geheugen ga ik voor 16 GB omdat ik dat ten volste kan benutten met de 64 bit versies van videobewerkings software (Vegas, Premiere). En het is niet veel duurder dan 8 GB. Ik lees dat je beter niet alle geheugen slots kan vullen vanwege performance, zou ik dan beter 2x8 kunnen doen ipv 4x4?

Is dit een voldoende krachtig systeem voor Full HD videobewerking? Ook zou ik er graag nieuwere games op redelijke settings mee willen spelen. Graag hoor ik jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 15:59

amas

Law of Nature: Chaos

De eerste vraag die je hebt is wat de H, P en Z betekenen bij een moederbord. Het zit zo, de huidige generaties van Intel zijn gedoopt Sandy Bridge en Ivy Bridge. De processors van Sandy Bridge beginnen met een 2, de 2500k bijvoorbeeld. Deze processors horen bij een bepaalde chipset. In dit geval P67, H67 en Z68 (en nog een paar anderen). Ivy Bridge processors beginnen met een 3, bijvoorbeeld de 3570k. En de bijbehorende chipset: P77, H77 en Z77.
Nu, die letters staan natuurlijk voor iets :) De P geeft aan dat je de processor kunt overklokken, maar niet de IGP kunt gebruiken. Met de H chipset is het precies andersom, en met de Z chipset kun je beide. De laatste zijn dan vaak ook duurder.
Punt van aandacht, de Ivy Bridge CPU's zijn backward compatible. Dit betekent dat je Ivy Bridge CPU's in moederborden met een Sandy Bridge chipset kunt stoppen.

Dan het geheugen. 16GB is idd een mooie hoeveelheid voor videobewerking. Wat je aankaart dan 2x8 beter is, is eigenlijk alleen van belang als je gaat overklokken. Een systeem met 2x8GB is namelijk stabieler dan een systeem met 4x4GB.

De laatste vraag of dit systeem krachtig genoeg is. Ja. Ik weet alleen niet welke software je gebruikt, maar sommige programma's ondersteunen HyperThreading. Wat inhoudt dat je meer virtuele cores tot je beschikking hebt. De 2500k ondersteunt geen HT. De core i7 echter wel, en het is interessant om hier naar te kijken.

Laatste punt is de voeding. 850W is nogal overkill ;) De GTX580 vraagt misschien wel wat vermogen, maar niet zoveel :) Ik denk dat http://tweakers.net/pricewatch/cat/664/voedingen.html voldoet, waar mogelijk misschien zelfs een pricewatch: Corsair Builder CX500 V2.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
thanks voor je uitgebreide uitleg! :)

ik vind IGP niet belangrijk, dus zal voor een P67 mobo gaan. wel een interessante opmerking van je over hyperthreading, ik ga kijken of dat voor mijn pakketten toegevoegde waarde heeft. zo ja dan zou ik dus voor bijv. een 2600k of 3770k kunnen gaan, nog steeds i.c.m. een P67 mobo?

wat betreft voedingen zal ik ook nog eens gaan kijken. maar 500W voor een nieuw systeem is misschien toch net te weinig? zal me eens op de 650W voedingen gaan richten.

cheers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:39

Wish

ingwell

Even een additionele vraag: waarom koop je een nieuwe kast (terwijl je wel andere spullen uit je huidige systeem meeneemt)? Je zou dat geld ook in een i7 kunnen stoppen.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heh goede vraag. ik wil heel graag die fractal hebben, vind hem enorm mooi :) en het lijkt me een hele handige kast qua indeling. ik heb nu een coolermaster centurion 5, die op zich ook nog wel goed is, maar als ik dan toch mç pc ga vernieuwen wil ik er ook een nieuw jasje omheen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zit nu te twijfelen tussen een 2600k en een 3570k. volgens mij het voornaamste verschil dat de 2600k hyperthreading heeft, maar dat de 3570k theoretisch iets zuiniger is (ivy bridge tegenover sandy bridge). wat denken jullie dat de beste bang for the buck geeft?

voor videobewerking met de software die ik gebruik (Sony Vegas) schijnt hyperthreading toch wel toegevoegde waarde te hebben bij het renderen, lees ik op meerdere forums. dan zou de 2600k dus een betere keus zijn.

verder zit ik nog even met de keus van het geheugen. als ik een 2600k aanschaf en deze wil overklokken (de simpele manier d.m.v. het verhogen van de multiplier), heb ik dan voldoende aan DDR3-1600 geheugen? of kan ik dan beter voor de DDR3-1866 (of hoger) gaan? dat scheelt behoorlijk in prijs namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-08 08:43
Voor jouw doeleinden is een 2600k sneller dan een 3570k. De laatste CPU is van een nieuwere generatie met een iets hogere IPC (instructions per clock ongeveer 10% hoger), maar de eerste CPU heeft inderdaad hyperthreading waardoor je videobewerkingssoftware 2x zoveel threads heeft om te vullen (en daardoor de CPU efficiënter kan benutten). Ook als je wilt overklokken is de SB (Sandy Bridge) generatie iets beter doordat de heatspreader beter op de chip is bevestigd en je op lucht minder snel last van hoge temperaturen krijgt.

Over het geheugen: Je hebt genoeg aan 1600 MHz geheugen. Doordat je de multiplier los in kan stellen hoef je bij het overklokken van de CPU het geheugen helemaal niet verder over te klokken (heeft ook weinig nut). Maar ik mis nog een degelijke CPU koeler!

Qua chipset moet je dus een P67, Z68 of Z77 moederbord hebben. Een SB CPU kun je ook prima op een Z77 chipset zetten (met als voordeel dat de Z77 chipset meer features heeft dan de Z68 chipset).

Verder is een voeding van 850W en 120 euro teveel van het goede. Neem een degelijke voeding van ~550W bijvoorbeeld: pricewatch: XFX Pro 550W en je hebt veel meer waar voor je geld.

[ Voor 8% gewijzigd door jaapsander op 26-07-2012 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ok duidelijk. dan gaat het de 2600K worden.

had wel een cpu koeler op het oog, vergeten in het overzicht te zetten... ik had een Scythe Mugen 2 in gedachten pricewatch: Scythe Mugen 2 Rev. B. denk dat die wel moet passen in de Fractal Design behuizing.

jij bent nu de 2e die een andere voeding aanbeveelt, zal me daar ook in gaan verdiepen :) mijn idee was dat een krachtige voeding minder hard hoeft te werken bij weinig load en zodoende langer meegaat. maar dat gezegd hebbende bedenk ik me dat het ook best kan zijn dat een voeding gewoon altijd z'n max power uitstuurt, of je dat nu gebruikt of niet. anyhow, zal kijken naar 550/650W voedingen, scheelt toch weer knaken.

thanks iedereen voor jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 15:59

amas

Law of Nature: Chaos

Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 12:31:
jij bent nu de 2e die een andere voeding aanbeveelt, zal me daar ook in gaan verdiepen :) mijn idee was dat een krachtige voeding minder hard hoeft te werken bij weinig load en zodoende langer meegaat. maar dat gezegd hebbende bedenk ik me dat het ook best kan zijn dat een voeding gewoon altijd z'n max power uitstuurt, of je dat nu gebruikt of niet. anyhow, zal kijken naar 550/650W voedingen, scheelt toch weer knaken.

thanks iedereen voor jullie advies!
Een voeding heeft een zogenaamde efficiëntecurve. Wat inhoudt dat de voeding bij een bepaalde load effeciënter is. Dit blijkt tussen de 50% en 70% te liggen. Als je dus een hele krachtige voeding koopt zal deze meer stroom verbruiken omdat deze niet in het efficiënte gebied ligt.

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-08 15:32
Verwijderd schreef op donderdag 26 juli 2012 @ 09:53:
zit nu te twijfelen tussen een 2600k en een 3570k. volgens mij het voornaamste verschil dat de 2600k hyperthreading heeft, maar dat de 3570k theoretisch iets zuiniger is (ivy bridge tegenover sandy bridge). wat denken jullie dat de beste bang for the buck geeft?

voor videobewerking met de software die ik gebruik (Sony Vegas) schijnt hyperthreading toch wel toegevoegde waarde te hebben bij het renderen, lees ik op meerdere forums. dan zou de 2600k dus een betere keus zijn.

verder zit ik nog even met de keus van het geheugen. als ik een 2600k aanschaf en deze wil overklokken (de simpele manier d.m.v. het verhogen van de multiplier), heb ik dan voldoende aan DDR3-1600 geheugen? of kan ik dan beter voor de DDR3-1866 (of hoger) gaan? dat scheelt behoorlijk in prijs namelijk...
ivy's zijn wel veel heter dan sandy bridge's, ik zou persoonlijk voor sandy bridge gaan!
tenzij je Lucid virtu MVP wilt gaan gebruiken, dan ben je een soort van gedwongen om ivy te gaan gebruiken!

your choice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-08 22:42

Madrox

Oh, Pharaoh!

Een goede 500watter van bijv Corsair is meer dan genoeg.

Voor Sony Vegas heb ik nog een leuke post voor je:
http://forums.creativecow.net/thread/24/918270#923016

-8Gb is eigenlijk genoeg
-Meerdere harddisk kunnen je performance helpen (niet in RAID!)

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
het is uiteindelijk dit systeem geworden:

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Define R3 Black Pearl USB 3.0€ 85,90€ 85,90
1Zalman CNPS10X Performa€ 27,25€ 27,25
1Intel Core i7 2600K Boxed€ 259,-€ 259,-
1XFX Pro 550W€ 58,10€ 58,10
1Samsung 830 series 128GB€ 94,99€ 94,99
1Kingston KHX1600C9D3X2K2/8GX€ 43,49€ 43,49
1MSI N560GTX-Ti Twin Frozr II 2GD5/OC€ 296,01€ 296,01
1Asrock Z77 Extreme4€ 129,30€ 129,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 994,04

draai op 4.6 GHz vooralsnog zonder problemen met BF3, Skyrim en Prototype II. dank nogmaals aan iedereen voor de goede adviezen! _/-\o_
Pagina: 1