[XFX HD7950] op 3 schermen uitbreiden.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob1982
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-01-2024
Hallo,

Alvorens ik mijn vraag stel wil ik aangeven dat ik uren reviews heb gelezen en gekeken alvorens mijn vraag te stellen. Echter nadat ik dacht eruit te zijn om een XFX Radeon HD7950 Double Dissipation Edition videokaart te kopen en deze aan te willen sluiten op 3 schermen, gaf de MyCom medewerker mij aan dat dit niet kon. Er werd mij verteld dat b.v. eyefinity niet 3 aparte monitoren kan aansturen en daar uitsluitend een matrox systeem voor nodig heb.
Gezien ik nu aardig verward ben geraakt hierdoor toch besloten om jullie om hulp te vragen.

Ik werk op dit moment met een EAH4850 video kaart op een Asus P5Q met 2 x 27" schermen.
Het eerste scherm is mijn primaire scherm, en het 2e scherm is een uitbreiding (geen clone).
Dit komt voor mij ten goede van de productie van mij werk. Met vergelijken, mailen etc. werkt dit erg goed (je kent het vast wel).

Nu zou ik graag nog een 3e scherm erbij willen uitbreiden. Dus niet als kloon, maar ook dit 3e scherm moet ik schermen apart op kunnen maximaliseren etc. Mijn huidige configuratie schiet hierin te kort.
Ik was in de veronderstellen dat dit kon met de nieuwe type kaarten. Deze hebben tenslotte vaak 2 x DVI en 2 displayports en/of HDMI.

Vraag 1: Kan ik met XFX Radeon HD7950 Double Dissipation Edition video kaart 3 schermen aansturen? Of heeft de MyCom medewerker gelijk?

Vraag 2: In de best buy guide van Juli werd bij het Mainstream versie deze video kaart geadviseerd (XFX Radeon HD7950 Double Dissipation Edition). Echter zie ik bij een eerdere video kaarten review dat de XFX 7950 nogal veel herrie maakt. Heeft iemand ervaring met deze dubbele fan, of deze minder herrie maakt in idle stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oraijon
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09 11:57
3 monitoren gaat prima met een 7950.

Enige beperking waar je tegenaan loopt is dat je max 2 monitoren met conventionele aansluitingen aan kunt sluiten (aka DVI en HDMI) dus die derde moet dan middels Displayport. Of met een verloopstukje Displayport > DVI, moet je alleen wel opletten dat het een ACTIVE kabel is, niet passive.

Star Citizen Referal code | Gigabyte GeForce RTX 3090; Intel Core i7 8700k w/ NZXT Kraken X63; 32GB Corsair Vengeance LPX; CM NR200P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yekurtal
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Zoals eerder aangegeven het kan, maar dan wel met:

2x DP en 1x DVI (Dual Link raad ik aan)
of
2x ACTIEVE DP->DVI DL en 1x DVI DL

En over de herrie en prestaties kan je kijken bij een review van tweakers van 2 a 3 weken geleden. Zelf denk ik niet dat de prestaties helemaal optimaal zullen zijn als je met 3 schermen gaat gamen maar je kunt ook altijd ook de settings lager zetten ;).

Link: http://tweakers.net/revie...7800-en-7900-kaarten.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom zouden met 3 schermen de prestaties niet optimaal zijn? Als ik het zo lees gaat hij geen eyefinity gebruiken, en dan kun je prima op 1 scherm gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yekurtal
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
TERW_DAN schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 15:33:
Waarom zouden met 3 schermen de prestaties niet optimaal zijn? Als ik het zo lees gaat hij geen eyefinity gebruiken, en dan kun je prima op 1 scherm gamen.
Ik heb gewoon zijn vragen beantwoord:
Vraag 1: 3 schermen, ja mogenlijk.
Vraag 2: Herrie, link erbij gedaan zodat hij zelf kon kiezen.

EDIT: Ik had even vergeten erbij te zetten dat de laatste zin bedoeld was voor als hij zou gamen.

[ Voor 20% gewijzigd door yekurtal op 24-07-2012 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob1982
Dank je wel voor je antwoorden zover.
Goeie tip over de Dual Link, daar had ik nog niet eens over nagedacht. Qua gamen zou het leuk zijn als hij het op 3 schermen kan. Het is niet mijn eerste prio, maar ik was wel in de veronderstelling dat deze kaart dit zou aankunnen. Qua geluid word in de review niet de Double Dissipation versie behandeld, maar de standaard cooler.
Ik was benieuwd of er gebruikers kunnen beamen of de Double Dissipation versie daadwerkelijk veel stiller is.
Aangezien de computer ook voor kantoor werk word gebruikt, zou ik het erg hinderlijk vinden als ik de cooler veel geluid maakt.

@yrxcf:
Ik begrijp dat drie schermen dus wel kan. Betekend dat ik verkeerd geïnformeerd ben.
Ik ben wel door jouw opmerking over de Dual Link gaan twijfelen of ik niet beter kan gaan kijken voor een kaart met 2 DVI (DL) en HDMI/DP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob1982
P.s. Gamen op drie schermen zal lastig worden met mijn moederbod. Deze gaat tot PCI 2.0 x 16 dus wellicht dat ik deze ook meteen maar moet upgraden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oraijon
PCI-E 2.0 16x is prima imo voor die kaart, voor gamen (vooral met een enkele kaart) zal dat niet de bottleneck zijn.

Wat game performance betreft op een 7950.. het is natuurlijk ook maar net welke games je speelt en op welk detail niveau.

Ter illustratie:
Ik speel op 3x 1920x1200, toen ik nog op m'n 7970 werkte ging dat bij de meeste games prima. Als ik alles op high zette kwam ik meestal wel uit rond 30-40 fps. WoW kon ik dan weer alles opentrekken en in Orgrimmar nog steeds op ~50 fps zitten, terwijl ik in the Witcher 2 met alle details uit op 22 fps zat.

Btw, weet niet precies wat voor monitoren je gebruikt of bij wilt halen, maar allout DisplayPort is natuurlijk ook nog een optie. Voordeel daarvan is dat je ook geen last hebt van screen tearing, wat nog wel eens voor wilt komen bij Eyefinity als je niet 3 dezelfde type aansluitingen hebt (schijnt wel opgelost te zijn in de 12.6 drivers maar ik heb hier en daar wel berichten gezien van mensen die er nog steeds last van hebben).

Star Citizen Referal code | Gigabyte GeForce RTX 3090; Intel Core i7 8700k w/ NZXT Kraken X63; 32GB Corsair Vengeance LPX; CM NR200P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob1982
Oraijon,
Dank je voor je toelichting.
Ik gebruik 3 x Iiyama 27" schermen op resolutie 1920x1080. Als ik eens zal gaan gamen dan wil ik de resolutie op 5760 x 1080 kunnen zetten.
Maar primair gebruik ik de 3 schermen voor werk. Dan zal ik net als jij eigenlijk zelf aangeeft 3 x 1920x1080 willen gaan werken. Belangrijk alleen is voor mij, dat ik de 3 schermen apart kan gebruiken en schermen op kan maximaliseren. Dus niet als 1 scherm, maar productief kunnen zijn op 3 schermen.
Maar zoals ik begrijp moet dit kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oraijon
Ja dat heb je goed begrepen :)

Moet je wel Eyefinity uitzetten om te kunnen maximaliseren op één scherm (en dus gewoon met de standaard windows settings de schermen laten extended), met Eyefinity gooi je de window over alle drie de schermen omdat Windows ze dan als 1 groot scherm ziet :P Maar tis vrij makkelijk om daar profiles voor te maken (met optionele hotkeys). Kan ook nog met Hydravision gaan werken maar dat vond ik persoonlijk prut.

Als je scherm individueel trouwens 1920x1080 als native resolutie heeft hoef je je ook geen zorgen te maken over dual link DVI, single link kan tot 1920x1200 ;)

Pagina: 1