• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-05 23:10
Drie jaar geleden heb ik mijn inmiddels zes jaar oude maar nog steeds goed functionerende Sony Vaio FE21H (T2300 1,66Ghz, 2GB ram) verwend met een Western Digital Scorpio Black WD1600BEKT. Deze upgrade vond hij erg prettig maar inmiddels merk ik dat de laptop steeds trager gaat aanvoelen en de HDD meer geluid produceert (zeker naast een MacBook Air 2012)... Hoewel de WD schijf een grote prestatie winst was (van 5400 rpm naar 7200 rpm) vraag ik mij af of een SSD nog veel verschil gaat uitmaken. Hoewel hij is voorzien van een SATA interface maakt de Vaio gebruik van de Intel ICH7 of 82801GBM I/O controller. Voor zover ik het goed heb begrepen ondersteund deze theoretisch snelheden tot 300MB/s als ik de specs erbij pak.

Dus: Heeft een SSD upgrade op deze laptop überhaupt zin? Zo ja, dan zeker een met lees/schrijfsnelheden tot 300MB/s ? Of is de laptop te oud voor een SSD?

Ik zat zelf te denken aan de Samsung 830 series 128GB gezien de positieve reacties.

Bvd!

Gasloos sinds 2018.

• ytterx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-05 15:27
Ga je het merken: Ja..
Heeft het zin? Ik denk van niet.
Hoe vaak gebruik je die laptop nog en voor wat voor doeleinden? internet en office? Dan is het echt zonde van je geld.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:39
Ik heb mijn 3 jaar oude Dell van een SSD voorzien, en daar heb ik zeker geen spijt van!
Ook al is het SATA2 (in de specs, hij haalt dat nooit) is hij er toch zeker 200% sneller op geworden.

En daarbij, de ssd hoef je niet vast te lijmen. Koop je een nieuwe pc, neem je de ssd lekker mee :)

[Voor 20% gewijzigd door jeroen3 op 24-07-2012 15:11]

• Stephanoff
Hij wordt nog regelmatig gebruikt als tweede pc maar dan hoofdzakelijk internet/office, nieuwsgroepen en van tijd tot tijd een spelletje (League of Legends). Als ik het goed begrijp is op dit moment mijn HDD de 'bottleneck' in het systeem en zou dat met een SSD de controller zijn of niet?

@Jeroen: welke doorvoersnelheden haal jij met SATA300?

[Voor 9% gewijzigd door Stephanoff op 24-07-2012 15:14]

Gasloos sinds 2018.

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-05 14:36
Inderdaad, sluit me aan bij jeroen3's reactie. Vooral nu de SSD nog lekker laag zijn zou ik wel poging wagen :)

• Stephanoff
Vooral nu de SSD nog lekker laag zijn zou ik wel poging wagen :)
Dan heeft het zeker geen zin om de Samsung 830 te kopen aangezien die veel hogere snelheden ondersteund of wel? Want heeft de SSD geen last van degradatie mocht ik m in de toekomst mee willen meenemen naar nieuw systeem? Kan ik dan niet beter tegen die tijd weer nieuwe kopen? Ik verwacht na de upgrade de laptop nog 1-2 jaar te gebruiken...

[Voor 3% gewijzigd door Stephanoff op 24-07-2012 15:18]

Gasloos sinds 2018.

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-05 14:36
Stephanoff schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 15:18:
[...]

Dan heeft het zeker geen zin om de Samsung 830 te kopen aangezien die veel hogere snelheden ondersteund of wel? Want heeft de SSD geen last van degradatie mocht ik m in de toekomst mee willen meenemen naar nieuw systeem? Kan ik dan niet beter tegen die tijd weer nieuwe kopen? Ik verwacht na de upgrade de laptop nog 1-2 jaar te gebruiken...
Dat is prima toch? Dan stop je SSD in je nieuwe laptop? 8)7

• Stephanoff
Ik las trouwens net een reviewvan de Samsung 830 die in een laptop met SATA300 was geplaatst. Hij haalde een sequentiele doorvoersnelheid van ruim boven de 200MB/s. Ik denk dat ik er maar 1 aanschaf en die kan in inderdaad overzetten in een ander systeem mocht het niet bevallen. Hij hoeft inderdaad niet vastgelijmd te worden 8)7

Gasloos sinds 2018.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:35

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Je hebt zeker profijt van een SSD. Ik heb er ook een (OCZ Vertex2) in mijn laptop gedrukt anderhalf jaar geleden, een tweedehandse zelfs en die doet het tot op de dag vandaag nog steeds prima.
En die laptop is inmiddels al 2.5 jaar oud en gebruik ik nog steeds met veel plezier.

Ik zou dan ook zeker de 2e hands markt in de gaten houden, daar kun je zeker weten iets geschikts vinden.
Plus dat je dan gelijk niet zo diep in de buidel hoeft te tasten.

Hoeveel GBs ben je eigenlijk naar op zoek? Want tot de 80GB is allemaal best te betalen :)

[Voor 30% gewijzigd door Ultraman op 24-07-2012 17:28]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Stephanoff
Momenteel zit er 160GB in maar aangezien ik gebruik maak van een NAS is dat niet echt meer belangrijk. Dus tot 80GB moet prima zijn. Ik heb ook veel gelezen over performance degradatie, dus ben een beetje huiverig voor tweedehands (je weet niet waarvoor de SSD gebruikt is in het verleden).

Gasloos sinds 2018.

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-08-2021
Voor een schamele € 85 koop je deze schijf: Adata S510 120GB. Je laptop zal er heerlijk responsief van worden, ook al een wat ouder beestje. (op mijn bureau staat een belegen ICH8-M met een Crucial M4)
Niet alleen datatransfersnelheid gaat omhoog, maar vooral de toegangstijden zijn vrijwel nihil bij ssd's.
Als je dan ooit een andere laptop aanschaft heb je iig al een lekker snelle SSD waar je ook eens een paar flinke files op kwijt kan.

Houdoe

• Stephanoff
Zojuist via V&A deze schijf op de kop weten te tikken: Adata S511 120GB

Bedankt voor de tips _/-\o_ ! Ben benieuwd hoe hij presteert in mijn 6 jaar oude Vaio :*)

Gasloos sinds 2018.

• ValHallen
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

ValHallen

Fryslân Boppe!

Is de ICH7M niet SATA150? Ik heb zelf ook een SSD in een oude Dell D620 (Crucial C300) met ICH7M chipset, maar kom niet boven de 150MBps uit (blijf hangen op 126). Ook al is het SATA150, je zult zeker een performance boost krijgen tenopzichte van een mechanische schijf.

Intel i7 7700K/Asus Strix Z270G Gaming/MSI Geforce 1080Ti 11Gb/Corsair 4x8192MB DDR4-2400/Samsung 960 1 Tb/Crucial MX500 1 Tb/Western Digital Blue 3Tb
.Gertjan.: Er is maar een goede Mac en dat is die gele M langs de snelweg :D

• CiPHER
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04-2017
ICH7 ondersteunt SATA/300, ICH7M heeft SATA/300 expres uitgeschakeld en draait op SATA/150 snelheden, maar ondersteunt wel AHCI en NCQ.

Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Stephanoff schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 11:57:
Zojuist via V&A deze schijf op de kop weten te tikken: Adata S511 120GB

Bedankt voor de tips _/-\o_ ! Ben benieuwd hoe hij presteert in mijn 6 jaar oude Vaio :*)
Nu heb je dus iets gekocht wat deze truuk uithaalt:

(dat is de 60GB versie. De 120 schrijft 2x sneller maar die kan ik niet vinden)

Let nu niet op de cijfertjes in de pricewatch. Dat zijn vaak leugens.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Leuke aankoop voor dat beestje. :)

Laat je hier nog even weten wat je ervaringen zijn? Want dan is dit topic gelijk een mooi stukje informatie voor mensen met een oudere laptop die twijfelen over de aanschaf van een SSD.

• Stephanoff
Anoniem: 303530 schreef op vrijdag 27 juli 2012 @ 12:47:
[...]

Nu heb je dus iets gekocht wat deze truuk uithaalt:
Als de laptop overlijdt heb ik er nog wat aan ;) Ik zal mijn ervaringen delen, ben ook benieuwd wat de ICH7 nog aan kan!

Gasloos sinds 2018.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 22:34
Ik denk dat Darkstone bedoeld dat de opgegeven specs van de fabrikant niet stroken met de waarheid.
De werkelijke snelheden liggen veel lager.

Zouden ze wel kloppen dan wordt hij inderdaad sneller als je hem meeneemt naar een nieuwe pc/laptop met een hogere bussnelheid dan 300.
Dat is dus iets om zelf even na te checken, of de specs niet alleen reclametekst is om onwetende consumenten over te halen. ;)
Theoretisch zouden bij jou de 300 Mb gehaald moeten worden gezien dit je maximale bussnelheid is, in praktijk wordt alleen de leessnelheid dan gehaald, schrijven is langzamer.

Ter vergelijk;

Ik draai nu ruim een jaar een Intel 320 serie, sata 300 op een 2,5 jaar oude laptop met een max. bussnelheid van 300 Mb/s.

Benchmark is gedaan met nog maar 5 Gb vrij geheugen. (Is altijd vol)

Zoals je kunt zien komen de opgegeven specs van Intel redelijk overeen met de benchmark.

Maar je laptop zal zeker veel sneller worden, ondanks afwijkende specs/benchmark.
Imho is een ssd plaatsen sowieso de goedkoopste optie om een snellere pc/laptop te verkrijgen.

Veel plezier ermee! :)

[Voor 11% gewijzigd door Teijgetje op 27-07-2012 14:06]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Niet online
Dat dus. De ADATA haalt zijn opgegeven snelheden niet, in tegenstelling tot iets als pricewatch: Samsung 830 series 128GB. Deze SSD is in de praktijk sneller, al is dat behoorlijk verwaarloosbaar.

Voor de normale pricewatch prijs is de ATATA zeker een miskoop. Voor iets rond de €80 wordt het leuk. Daarboven kan je beter iets kopen van een goed merk.

• Stephanoff
Had er 85 euro voor neergelegd... Lijkt mij wel redelijk voor 120GB toch? Dat de snelheden in de praktijk tegenvallen is voor mij niet geheel onbekend. De vraag is alleen hoe erg het tegenvalt/meevalt 8)7

Gasloos sinds 2018.

• Niet online
Het snelheidsverschil is behoorlijk verwaarloosbaar. Vooral op een wat oudere laptop.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Prima aankoop hoor.
Op de huidige laptop ga je een verschil niet merken en op een recentere is dat ook nog maar de vraag in hoeverre je dat merkt.
Het grootste verschil blijft HDD vs SSD :)
En dan heb je natuurlijk nog budget, middenklasse en high-end SSDs, maar je zit met deze prima.

Fijn dat je nog even laat weten hoe het bevalt :)

• Tranquility
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:21
Juist een al wat oudere laptop krijgt vleugels met een SSD, dus altijd doen!
Het is een upgrade waar je het meest van merkt. Meteen een mooie reden om Windows 7 er schoon op te zetten en moet je eens kijken...!
Die 128 GB Samsung 830 kost tegenwoordig zo rond de 95 euro, en is dus altijd mee te nemen naar een eventuele nieuwe laptop. En degradatie? Moet je niet bang voor wezen, dat duurt jáááren!

• Stephanoff
Vandaag de ADATA S511 120GB SSD ontvangen en geinstalleerd. Zie hier de resultaten:

HD Tune met de WD Scorpio Black 160GB::

ADATA S511 120GB:

Een duidelijke prestatie winst dus, maar je ziet wel de begrenzing van de ICH7. Toch voelt de laptop veel sneller aan en kan ik mensen met een oudere laptop zeker aanraden een SSD te installeren. Hoewel ik nu niet het maximale uit de SSD haal, kan ik deze altijd nog in een ander systeem gebruiken.

EDIT:
Ook niet geheel onbelangrijk: geen trilling, geluid en warmte van een draaiende schijf meer! _/-\o_
Ik zat nog te denken, kan het ook nog zijn dat de schijf in tragere modus draait?

[Voor 13% gewijzigd door Stephanoff op 01-08-2012 01:26]

Gasloos sinds 2018.

• CiPHER
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04-2017
Tip: je moet naar de gele 'lijn' kijken; niet naar de blauwe. ;)

Wanneer ga jij jouw data beschermen? Kies voor ZFS!

• sanderdw
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:03
Ik zat toen ook de twijfelen bij mijn 5/6 jaar oude XPS1530 core2duo 2,4ghz 3gb.

Ik wou een grotere 256gb schijf voor mijn PC en dat was de voornaamste reden om de Samsung 830 128GB over te zetten naar de laptop. Dit gaf het volgende resultaat.

Dezelfde schijf in de PC (Asus P8Z68-V):

Tegenover de pc merk ik wel verschil door de langzamere controller, maar het is zeker sneller werken en ook heerlijk kwa geluidsproductie en warmte.

Hoor nu wel verschillende oude condensators en weet ik het wat piepen :9

[Voor 16% gewijzigd door sanderdw op 01-08-2012 02:22]

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Idem als hierboven!
Dell XPS M1530. Omdat ik de DVD writer al had verwijderd (die deed toch alleen maar vreemd en maakte veel lawaai) en mijn Windows gerashed was, heb ik meteen de schijf maar vervangen. Gekozen voor een Samsung 830 512GB.

Het enige dat ik af en toe nog hoor is de fan van de processor. TIP:Maak de fan eens schoon en breng nieuwe koelpasta bij de processor.
Laptop start nu razendsnel en fluisterstil op.

Als ik met de laptop op een vlakke tafel aan het werk ben met Word, Excel etc...Hoor ik niets meer.
Bij Lightroom etc..dan gaat wel regelmatig de fan nog aan.
Ik ben niet van het meten, maar installaties en bestanden openen gaat echt vele malen sneller.

Gekozen voor de 512GB omdat ik foto's op de laptop wil houden ivm bewerken. Grote kans dat ik eind van het jaar een nieuwe laptop koop waar ik de HDD dan gewoon van omwissel met die van de huidige laptop.

• Stephanoff
Het plaatsen van een SSD in een oudere laptop is dus zeker van toegevoegde waarde. Toch loop je als snel tegen de grenzen van de chipset aan. Met AS SSD is dit ook goed te zien:

De Dell XPS1530 doet het wat dat betreft beter maar heeft ook een modernere I/O controller aan boord.
Maar van een toegangstijd van 14 ms naar 0,3 ms gaan is een goed merkbare verbetering. Ik kan iedereen dus aanraden een SSD in een verouderde laptop te plaatsen. Niet alleen vanwege de prestaties, maar ook vanwege het geluid en de warmteproductie. Bedankt voor de tips! :*)

Gasloos sinds 2018.

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:57

sus

is druk :+

Heb een paar maanden terug een OTC agility 3 120gb in mijn oude fujitsu Siemens gestoken, werkt perfect. De laptop voelt een stuk sneller aan en reageert ook vlotter. Qua snelheden, geen idee, om eerlijk te zijn maak ik me daar dan ook niet zo druk om...
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee