Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

560ti Twin Frozr + BTX = HEET!

Pagina: 1
Acties:

• Oraijon
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:48
Recent heeft een kamaraad zijn PC geupgrade, hij heeft een Dell XPS bak (precieze type weet ik even niet) waar een nieuwe Corsair 500W voeding in is gekomen met een MSI 560Ti Twin Frozr II.

Dat werkt op zich allemaal prima, maar laatst klaagde hij dat zijn PC tijdens het spelen van Starcraft II ineens een aantal keer hing en, dat wil zeggen hij hoorde nog wel wat geluid uit de speakers komen maar beeld werd zwart en alleen PC hard uit en aan zetten zorgde ervoor dat de boel weer werkte.
Daarbij maakte de PC ook een takkelawaai (Twin Frozr II at work).

De Dell heeft een BTX indeling en aangezien de videokaart dus ondersteboven in de kast hangt wordt deze dus waarschijnlijk veel te heet. Ik heb de PC inmiddels nog een keer onder de loep gehad en bij het draaien van Furmark op mijn bureau wordt de kaart al al snel zo'n 91 graden. Ik vermoed dus dat deze simpelweg te warm werd aangezien de PC bij hem thuis ook nog in een benauwd hoekje onder het bureau staat (en SC laat de videokaart ook wel redelijk zweten).

Kortom ben ik dus op zoek naar een oplossing voor hem en heb inmiddels ook 2 opties die ik eerst eens hier wil voorleggen omdat ik zelf gewoon heel weinig ervaring heb met BTX en ik met Google weinig succes heb behaald met 560 Ti koeling in een BTX kast.

Mijn eerste idee (er vanuit gaande dat hij open staat voor wat modding) is om ter hoogte van zijn videokaart in het zijpaneel een gat te dremelen en hier een 120 mm intake fan te plaatsen.

Tweede idee is het vervangen van de Twin Frozr koeler voor een pricewatch: Thermalright HR-03 GT, en deze zo te plaatsen dat de heatpipes om de kaart heen zijn gevouwd en de heatsink dus aan de onderkant zit met nog een extra fan erop. Op die manier wil ik dus eigenlijk als het ware de normale ligging van de heatsink simuleren.

Ik vraag me dus af of ik hiermee resultaat ga boeken. Of ga ik hiermee volledig de mist in?

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:48
Hoe zit het met de overige temperaturen van de hardware (CPU en eventueel HDD's)? Ik denk dat een andere koeler op de GPU niet veel zal helpen, in principe is een Twin Frozr een zeer adequate koeler voor die kaart. Wat ik eerder vermoed is dat de airflow in de kast slecht is, gewoon te weinig of misschien blaast de CPU fan wel recht op de GPU? Ik kan het even slecht inschatten, een foto van de binnenkant kan veel duidelijkheid verschaffen.

Verder weet ik ook niet hoeveel fans er in de kast zitten en of er mogelijkheden zijn voor wat extra 120mm fans bij te plaatsen? Een gat in de zijkant maken voor een 120mm is een optie, maar als er genoeg opties voor/achter/onder/boven in de kast zijn voor het plaatsen van extra fans dan lijkt me dat niet nodig. Dit ervan uitgaande dat de airflow enigszins klopt, intakes liefst onder/voor en output achter/boven. Als de kaart dan nog altijd zeer warm wordt, zit misschien de koeler niet goed of is het een koelpasta probleem (geen, te weinig/teveel etc.).

Maar een foto van de binnenkant zou erg helpen.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Oraijon
De kast zit redelijk dicht eigenlijk verder, zijpanelen, onderkant en bovenkant zitten potdicht, de enige intake is midden voor, dat gaat direct door de heatsink van de CPU (die blijft ook 20-30 idle en 50 stressed ofzo).
Outtake fans zijn er niet, alleen de achterkant is een grote maas.

Wat betreft de foto:
http://www.benmacre.com/mt/images/t3400/t34_bird_south.jpg

Dit is niet een foto van zijn kast maar de indeling is nagenoeg hetzelfde, alleen voor de CPU koeler is een stuk uit de kast gehaald zeg maar waardoor er wel direct buitenlucht die heatsink in wordt geblazen. De achterste fan van de Twin Frozr wordt wordt ook half geblokkeerd door die zwarte plastic omhuizing van de CPU heatsink zoals ook op de foto.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
BTX is volgens mij echt funest voor de huidige kaarten. Mijn 4870X2 was in die stand ook met geen geweld te koelen.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Moi_in_actie
Thanks, dat plaatje helpt al veel. Ik denk inderdaad dat het hier gaat om slechte airflow. Een Twin Frozr koeler is er zover ik weet niet op gemaakt om de warme lucht puur aan de achterkant van de kaart eruit te blazen (zoals reference koelers in de meeste gevallen doen). Waarschijnlijk blaast hij wel een deel aan de achterkant eruit, maar komt er ook veel lucht aan de zijkanten eruit, wat dus in de kast blijft hangen.
Zonder goede airflow zal deze warme lucht dus blijven hangen en kan ik me voorstellen dat de temperatuur flink oploopt, zeker als 1 van de 2 fans niet optimaal lucht kan aanvoeren.

Ik zou als eerste eens kijken of je aan de achterkant bij dat mesh één of meerdere fans kunt monteren. Er zitten zo te zien geen officiële schroefgaten voor fans, maar dat moet door t mesh ook wel kunnen (eventueel een ringetje ertussen als de gaten te groot zijn voor de schroeven). Je zult even moeten uitproberen wat het beste effect heeft, 2 fans die lucht erin blazen, 2 eruit of 1 in/1 uit. Op het eerste gezicht zou ik zeggen 2 outtakes, hopende dat er genoeg lucht binnen komt via de voorkant (zit ook iets van mesh zo te zien).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
als je niet wil schroeven in de kast kan je ook gewoon tiewraps gebruiken om de fan vast te zetten en zit er nog een extra intake in die kast of heb je alleen intake van cpu fanduct?

• Moi_in_actie
maks11223344 schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 14:50:
als je niet wil schroeven in de kast kan je ook gewoon tiewraps gebruiken om de fan vast te zetten en zit er nog een extra intake in die kast of heb je alleen intake van cpu fanduct?
Denk dat er alleen in de zijkant een inlaat zit die puur en alleen voor de cpu is. Kast lijkt erg veel op een oude pc van een vriend van me, die had toen ook een Dell.

• Oraijon
Ja helemaal mee eens warhamstr, maja hij als leek heeft die Dell nou eenmaal gekocht dus moet roeien met de riemen die we hebben. Volgende PC die hij koopt zet ik zelf wel in elkaar voor em :P

@Moi_in_actie:
Zal dat idd eens proberen, heb nog wel een 120mm Scythe liggen die ik desnoods met tie ribs aan het mesh kan vastzetten. Vind het ook zo opvallend dat er geen enkele aansluiting op het moederbord zit voor extra fans, maargoed das een andere probleem (en die los ik wel op met molex aansluitingen :)).

@maks11223344:
Die cpu intake is de enige intake in de hele case. En zal idd gewoon tie wraps gebruiken, zag je reply net erbij komen toen ik dat hierboven ook al typte :P

Edit: Hier trouwens inderdaad nog een iets kloppendere (ja ik verzin de woorden waar je bij staat :P) foto:
http://imageshack.us/photo/my-images/22/dsc00770lk0.jpg/

Daar zie je ook nog vrij duidelijk hoe de intake is gedaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Oraijon op 24-07-2012 14:57 ]

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
De airflow is ver onder maats bij de meeste Dell kasten. Had hetzelfde probleem bij mijn oude XPS studio 8100. Enige optie is proberen meer airlow te maken zodat de hitte de kast uit gaat.

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

De PC ondersteboven zetten dan hangt je kaart recht :)
Dan weet je gelijk of het hier aan ligt.

Nu stookt de kaart zichzelf warm. Hij blijft z'n eigen warme lucht aanzuigen.

• t0tum
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-11-2023
Koelers met heatpipes kunnen alleen optimaal werken in de stand waar ze voor gemaakt zijn. In jou geval zou de vloeistof moeilijker naar de koude kant vloeien om te condenseren. Zo ging thermalright een keer nat door een vga koeler te ontwikkelen die zowel standaard als op de kop geplaatst kon worden. Op de kop werkte hij gewoon niet!
De koeler die jij hebt uitgekozen kan alleen optimaal werken in 1 stand (ook al beweert fabrikant het tegendeel). Het is alleen de vraag welke voor jou de goede is :).
Pagina: 1