Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Duitse rechter verbiedt verkoop Samsung Galaxy Tab 7.7 in EU

Pagina: 1
Acties:

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
nieuws: Duitse rechter verbiedt verkoop Samsung Galaxy Tab 7.7 in EU

In de titel en in het artikel wordt beweerd dat de Duitse rechter een verkoopverbod heeft ingesteld voor de hele EU, terwijl een Britse en een Nederlandse rechter eerder oordeelden dat Samsung de aangevoerde patenten niet schendt. Dit leidt tot nogal wat discussie hoe het nu kan dat een Duitse rechter die uitspraken kan overrulen (wie denkt hij wel niet dat hij is? :P).

In de reacties wordt gezegd dat Nu.nl uitlegt wat er aan de hand is: die Duitse rechter heeft een verkoopverbod in Duitsland ingesteld en tevens een importverbod. Aangezien ze voor Europa via Duitsland zouden worden gedistribueerd, treft dit de hele EU. Als Samsung dus gaan importeren via NL of GB, blijven de gevolgen beperkt tot Duitsland.

Ik kan het betreffende artikel op nu.nl niet vinden, maar misschien is het interessant om even een half uurtje zoekwerk aan te besteden, want als dat waar is (en het klinkt erg aannemelijk), klopt er van het huidige artikel niet zoveel (te beginnen met de titel).

Zoals ik de uitspraak lees (correct me if I'm wrong) is het Samsung Duitsland verboden de 7.7 te verkopen in de EU, maar staat het Samsung natuurlijk vrij om via een ander land te distribueren, waarbij NL en GB het meest voor de hand liggen zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Grrrrrene op 24-07-2012 12:45 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-10 20:59

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

Grrrrrene schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 12:41:
nieuws: Duitse rechter verbiedt verkoop Samsung Galaxy Tab 7.7 in EU

[...]

Ik kan het betreffende artikel op nu.nl niet vinden, maar misschien is het interessant om even een half uurtje zoekwerk aan te besteden, want als dat waar is (en het klinkt erg aannemelijk), klopt er van het huidige artikel niet zoveel (te beginnen met de titel).

[...]
Hij staat zelfs op de voorpagina van Nu.nl gelinkt ;) Nu.nl: "Duitse rechter verbiedt Galaxy Tab 7.7 in heel Europa" De titel aldaar is ook nog al misleidend.
Europees

Het verbod is Europees omdat de tablets vanuit Duitsland gedistribueerd worden. Eerder gold een voorlopig verbod op de Galaxy Tab 10.1 ook voor heel Europa, maar dat is later teruggedraaid. Hoe dat nu zit is onduidelijk.

In Nederland is de Galaxy Tab 10.1 niet verboden. Apple is na een uitspraak van de rechter en het hooggerechtshof nu naar de Hoge Raad gestapt. Waarschijnlijk geldt het Europese verbod daarom niet in Nederland.
Ze zijn daar ook niet echt heel erg helder in het beschrijven.

edit:

Mijn Duits is niet heel erg geweldig, maar ik lees in de uitspraak dat nu ook het Koreaanse moederbedrijf van Samsung Duitsland nu niet meer naar de EU zou mogen distribueren. Het volgende komt uit de Google translate van de uitspraak:
Regarding the "Galaxy Tab 7.7" The Senate is expected that Samsung infringed Apple's design community and therefore also has the Korean parent company sales of the "Galaxy Tab 7.7" banned in the European Union (except Germany). The District Court had already banned on 24/10/2011 the German subsidiary of a corresponding distribution.
Dus de Duitse tak zou niet meer in de hele EU mogen distribueren, en het moederbedrijf niet meer in de hele EU, met uitzondering van Duitsland? :? Het wordt er niet duidelijker op. De vraag blijft natuurlijk: kan een Duitse rechter een algehele distributie ban opleggen voor de hele EU? Want daar lijkt het hier wel om te gaan.

[ Voor 24% gewijzigd door the_shadow op 24-07-2012 13:39 ]

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

• Grrrrrene
  • Niet online
the_shadow schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 13:34:
[...]

Hij staat zelfs op de voorpagina van Nu.nl gelinkt ;) Nu.nl: "Duitse rechter verbiedt Galaxy Tab 7.7 in heel Europa" De titel aldaar is ook nog al misleidend.
Hmm, die stond echt niet online toen ik keek. Maar ik zie ook dit:
Gepubliceerd: 24 juli 2012 10:34
Laatste update: 24 juli 2012 13:07
Waarschijnlijk werd hij gewijzigd toen ik hem zocht :)
[...]

Ze zijn daar ook niet echt heel erg helder in het beschrijven.

edit:

Mijn Duits is niet heel erg geweldig, maar ik lees in de uitspraak dat nu ook het Koreaanse moederbedrijf van Samsung Duitsland nu niet meer naar de EU zou mogen distribueren. Het volgende komt uit de Google translate van de uitspraak:

[...]

Dus de Duitse tak zou niet meer in de hele EU mogen distribueren, en het moederbedrijf niet meer in de hele EU, met uitzondering van Duitsland? :? Het wordt er niet duidelijker op. De vraag blijft natuurlijk: kan een Duitse rechter een algehele distributie ban opleggen voor de hele EU? Want daar lijkt het hier wel om te gaan.
Ja, en hangt het wel of niet mogen distribueren dan af van de laatst gedane uitspraak? Ik kan me herinneren dat er bij de uitspraak in GB nogal veel reacties waren van "geldt dit nu alleen in GB?" waarop steevast "Ja" geantwoord werd, want een nationale rechter zou geen uitspraak voor heel de EU kunnen doen (was voorheen ook niet zo met verkoopverboden).

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:55

arnoudwokke

Redacteur
Er staat al in ons artikel
De rechter van het Oberlandesgericht in Düsseldorf lijkt zich niet meer inhoudelijk over de zaak te hebben gebogen, maar alleen het eerdere verkoopverbod te laten gelden voor het moederbedrijf van Samsung Duitsland, waardoor het verbod zich uitstrekt over de hele Europese Unie.
Dus dat is het: het verbod gold eerst voor Samsung Duitsland, nu ook voor Samsung Electronics als geheel.

Afaik mag een rechter wel degelijk een importverbod voor de hele EU afkondigen, maar alleen voor de landen waar de zaak niet dient; in Nederland dient er wel een zaak, wat heeft geleid tot de volgende passage:
De gevolgen van de uitspraak van de Duitse rechter zijn onduidelijk. Een Britse rechter oordeelde juist onlangs dat de Galaxy Tab 7.7 geen inbreuk maakt op het 'designpatent' van Apple. Bovendien dient er nog een zaak in Nederland, waardoor het verbod in Nederland mogelijk niet geldt. Samsung kon tegenover Tweakers.net geen uitsluitsel geven over een verkoopverbod in Nederland.
Dat lijkt me nog altijd juist; bij een gedane uitspraak als in GB moet bepaald worden welke uitspraak geldig is - al is de situatie natuurlijk wel bizar. Samsung wekte in het contact ook niet de indruk precies te weten wat de gevolgen zijn. Als er binnen Samsung geen juridische experts zijn die de exacte reikwijdte van de uitspraak kunnen duiden, heb ik niet de illusie dat ik dat als 'leek' wel kan. Deze materie is te ingewikkeld en het nieuws te vers, dus ik hou het op de passages zoals ze er staan :) Als de Tab 7.7 werkelijk moet verdwijnen uit de winkels, zullen we er een nieuw artikel aan wijden.

[ Voor 7% gewijzigd door arnoudwokke op 24-07-2012 14:12 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
Duidelijk, bedankt voor de snelle reactie :) Dat je er je vingers niet aan wil branden als Samsung Europa zelf al geen idee heeft wat de gevolgen zijn, snap ik volkomen.