Motor voor een student

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-05 20:58
Vanaf het nieuwe schooljaar ga ik studeren in Amsterdam. Graag wil ik de vrijheid van een motor om naar school/stad en huis te gaan. Maar heb nog geen motor(bewijs). Op dit moment ben ik aan het lessen en aan het kijken naar een motor.

- Budget t/m 1200,-
- Dagelijks gebruik naar school (6,5 Km / 10min. Snelweg).
- twee keer per week naar fam/stad (25 Km / 25min. Snelweg).
- een keer per week naar huis (80 Km / 60 min. Snelweg).
- Staat waarschijnlijk buiten
- Weinig onderhoud (zelf te doen)
- Beginnersmotor
- Niet te hoog (ik ben 1.70m)

Is er een specifieke motor waar jullie aan denken aan de hand van de bovenstaande eisen?

Ik kwam zelf uit bij de volgende motoren:
- Yamaha XJ 600S Diversion
- Honda CBR 600

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:52
Ik zou zelf eerder voor een CB 600 gaan ipv de CBR. Of een all-road achtig iets, honda transalp oid, alhoewel die met je lengte misschien niet helemaal past. Maar in elk geval iets waar je makkelijk en rechtop op zit. Zeker voor de korte stukjes in de stad lekker comfortabel.

[ Voor 27% gewijzigd door Freezerator op 24-07-2012 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01:07

steveman

Comfortabel ten onder

Trek ook wat budget uit voor goede

-laarzen
-handschoenen
-broek/jas
-helm

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

- Verzekering

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

- een keer per week naar huis (80 Km / 60 min. Snelweg).
Waar zit je de andere zes dagen per week? 8)7

Die XJ600 Diversion klinkt goed, vriendin van me heeft er eentje en die is nog wat kleiner dan 1m70 en het gaat prima. Enig nadeel is dat dat ding een ketting heeft, dus dat je dat ding regelmatig moet spannen en smeren.

Eentje waar ik naar keek toen ik een motor moest uitzoeken en op papier perfect voor mij was, maar gewoon te klein bleek, was de Honda NTV650. Dat ding is zuinig, licht, klein dus, wendbaar, schijnbaar onverwoestbaar en heeft een cardan, dus geen gekloot met ketting. En ik zie er op Marktplaats meerdere onder de EUR 1000 staan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-03 21:40
Sorry hoor, maar 6,5km?

Neem een weekend OV voor de rit van/naar ouders en gebruik voor school een fiets. Reistijd is wel iets langer, richting 20min denk ik zo (iets trager hoewel je makkelijker stukken kan afsnijden), maar het is vele malen goedkoper in aanschaf/onderhoud/verbruik/verzekering etc. Denk dat je, om die motor te betalen, meer geld moet hebben (= werktijd) dan de fiets je aan extra reistijd kost.

Bovendien, in de praktijk zul je de motor niet gebruiken voor 'naar de stad gaan'. Je bent student, dus dat betekend vrijwel gegarandeerd bier/wijn, dus zul je de motor laten staan.

[ Voor 29% gewijzigd door Xanaroth op 24-07-2012 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:39
Freezerator schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 12:18:
Ik zou zelf eerder voor een CB 600 gaan ipv de CBR. Of een all-road achtig iets, honda transalp oid, alhoewel die met je lengte misschien niet helemaal past. Maar in elk geval iets waar je makkelijk en rechtop op zit. Zeker voor de korte stukjes in de stad lekker comfortabel.
CBF600 of CB600F bedoel je dan denk ik?
Die ga je alleen niet vinden voor dat budget, de CBR600F wel :)
Myrdreon schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 13:37:
Sorry hoor, maar 6,5km?

Neem een weekend OV voor de rit van/naar ouders en gebruik voor school een fiets. Reistijd is wel iets langer, richting 20min denk ik zo (iets trager hoewel je makkelijker stukken kan afsnijden), maar het is vele malen goedkoper in aanschaf/onderhoud/verbruik/verzekering etc. Denk dat je, om die motor te betalen, meer geld moet hebben (= werktijd) dan de fiets je aan extra reistijd kost.
Daarnaast lijkt het mij ook niet goed voor de motor om zo vaak van die kleine/korte stukjes te rijden. Motor wordt niet eens warm op dat ritje en dan moet je ook nog op de snelweg? :X

[ Voor 25% gewijzigd door Tankiej op 24-07-2012 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
dion_b schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 13:23:
[...]

Waar zit je de andere zes dagen per week? 8)7

Die XJ600 Diversion klinkt goed, vriendin van me heeft er eentje en die is nog wat kleiner dan 1m70 en het gaat prima. Enig nadeel is dat dat ding een ketting heeft, dus dat je dat ding regelmatig moet spannen en smeren.

Eentje waar ik naar keek toen ik een motor moest uitzoeken en op papier perfect voor mij was, maar gewoon te klein bleek, was de Honda NTV650. Dat ding is zuinig, licht, klein dus, wendbaar, schijnbaar onverwoestbaar en heeft een cardan, dus geen gekloot met ketting. En ik zie er op Marktplaats meerdere onder de EUR 1000 staan.
Ik zal ook zeker naar de NTV650 kijken, bedankt voor de tip;) De overige dagen zit ik overigens op kamers :+
Myrdreon schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 13:37:
Sorry hoor, maar 6,5km?

Bovendien, in de praktijk zul je de motor niet gebruiken voor 'naar de stad gaan'. Je bent student, dus dat betekend vrijwel gegarandeerd bier/wijn, dus zul je de motor laten staan.
Ik heb het liefst twee mogelijkheden om naar school te gaan. Bijvoorbeeld OV en motor/scooter/fiets.
Ik drink overigens vrijwel geen alcohol dus daar verwacht ik geen problemen. Daarnaast is er s'nachts geen OV dus is dat geen optie.
Tankiej schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 13:39:
[...]
Daarnaast lijkt het mij ook niet goed voor de motor om zo vaak van die kleine/korte stukjes te rijden. Motor wordt niet eens warm op dat ritje en dan moet je ook nog op de snelweg? :X
Hier heb ik inderdaad geen rekening mee gehouden.

[ Voor 48% gewijzigd door battler op 24-07-2012 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
--

[ Voor 100% gewijzigd door battler op 24-07-2012 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

battler schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 14:00:
[...]

Ik zal ook zeker naar de NTV650 kijken, bedankt voor de tip;) De overige dagen zit ik overigens op kamers :+
Waar?

Sowieso: kamers is ook wonen, huis - ouders zijn... ouders ;)
[...]

Ik heb het liefst twee mogelijkheden om naar school te gaan. Bijvoorbeeld OV en motor of OV en scooter. De scooter is alleen geen optie om naar stad/familie te gaan.
Ik drink overigens vrijwel geen alcohol dus daar verwacht ik geen problemen. Daarnaast is er s'nachts geen OV dus is dat geen optie.
Uit ervaring (gisternacht met nachtbus thuisgekomen) kan ik je melden dat er in A'dam 's nachts wel degelijk OV is :P

Maar dat hangt dus ook af van waar je gaat wonen in/om A'dam.

Trouwens, je gaat nu net "studeren" (maar hebt het over school :? ) en woont bij je ouders. Dan ben je vast geen 23 en zul je waarschijnlijk op een beperkt vermogen moeten gaan rijden. Ook iets om mee te nemen in je keuze :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Ik ben 24, ga studeren aan de UVA in Science Park en de studentenwoning bevindt zich in Bijlmer-Centrum.

Kamers/School
Motor: 10 min.
Fiets : 20 min.
Ov : 30 min.

Misschien is die 6,5 Km te kort voor de motor en kan ik dat beter doen op de Scooter/fiets/OV.

Naar familie/ouders en stad met het OV kan wel, maar kost erg veel tijd.

kamers/ouders
Motor: 50 min.
Ov : 120 min.

Kamers/familie
Motor: 25 min.
OV: 60 min

Kamers/stad:
OV: 30 min.

[ Voor 55% gewijzigd door battler op 24-07-2012 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Laatst online: 09-05 15:11
steveman schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 12:40:
Trek ook wat budget uit voor goede

-laarzen
-handschoenen
-broek/jas
-helm
En waar laat je dat in de kroeg of op school?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Icey schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 14:25:
[...]

En waar laat je dat in de kroeg of op school?
Gewoon meenemen?

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
Op de uni zit ik in 1 lokaal, dus die spullen kan ik gewoon daar laten. En bij het uitgaan kan ik het bij 1 club laten. Doe ik nu ook al met mijn jas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 452752
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Is een BMW K75 een optie? Voldoet aan alle eisen en is hier perfect geschikt voor. En met jouw budget kun je bij Swift Motoren wel wat vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

battler schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 14:18:
Ik ben 24, ga studeren aan de UVA in Science Park en de studentenwoning bevindt zich in Bijlmer-Centrum.
OK, echt studeren dus. Science Park is trouwens bij mij om de hoek en ik kom vaak in Bijlmer, dus die rit ken ik. Het is inderdaad aan de korte kant voor een motor, maar motor is zonder meer het snelst (over de S112 en Kruislaan).
Kamers/School
Fiets : 20 min.
Ov : 30 min.
Noem het nou gewoon uni, "school" klinkt zo MBO-achtig en verwart de boel alleen maar.

10 min is optimistisch, verkeer rond de S113 is altijd brak. Reken ook op de motor op zeker 15min.
Misschien is die 6,5 Km te kort voor de motor en kan ik dat beter doen op de Scooter/fiets/OV.

Naar familie/ouders en stad met het OV kan wel, maar kost erg veel tijd.

kamers/ouders
Motor: 50 min.
Ov : 120 min.

Kamers/familie
Motor: 25 min.
OV: 60 min

Kamers/stad:
OV: 30 min.
Zomaar een suggestie:
Koop voor de lange ritten een simpele auto (<700kg, 1:18 of beter, belasting en verzekering minimaal en aanschafprijs EUR 500-1000), denk aan een Daihatsu Cuore, en scoor als alternatief voor als je geen zin hebt om te fietsen een simpel snorfietsje. Duurt iets langer dan op de motor maar dan is de motor van dat ding ook warm.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
of je neemt een cheapass motorscooter. Kan je je helm en spullen ook gewoon in kwijt als je 'm ergens parkeert. tenzij de boel gejat wordt natuurlijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:06
Volgens mij vroeg die kerel om motoradvies, niet advies wat je eventueel allemaal anders zou kunnen doen :p

Suzuki GS500: http://tinyurl.com/ctepft5

Was wat mij te binnen schoot... CB500, CB1? Te licht voor je? Moet per se een 600 zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonni
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 11:32
'Te lichte' motorfietsen zijn een fabeltje, laat je dus niets aanpraten dat een 600 minimaal is. Goede suggesties voor jou zijn:

Honda NTV 650 (heeft cardan, heb er zelf één gehad, gaat goed van z'n plek)
Honda CB250 (goedkoop, klein, zuinig, licht en diefstal ongevoelig)
Yamaha Radian 600 (cardan)
CB500/GS500/ER-5 (redelijk goedkoop, degelijk en no-nonsense)
Honda CB-1 is ook een goeie, wel een 4 cilinder (net als de Radian)

De motorscooter! Heeft ook weinig onderhoud nodig en in verschillende maten te krijgen. Zelf ben ik sinds een paar maanden om, mijn NTV verkocht en een 125cc viertakt motorscooter gekocht. Ben nog nooit zo snel door Amsterdam heen gevlogen (studeer aan de UvA). Den Haag - Amsterdam over de A4 is ook goed te doen, gewoon rechts hangen en uitzitten. Ik vind het heerlijk in ieder geval. Verbruik is daarnaast nog eens heel laag met 1:30+ en verder onderhoud kost ook weinig (banden zijn niet gods gruwelijk duur, geen dure kettingset+tandwielen, maar één cilinder/bougie, olie van de Action d'r in en gáán).

[ Voor 3% gewijzigd door Yonni op 24-07-2012 17:32 ]

D3200 - 35/F1.8G, 60/F2, 70-300/F4-5.6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:40

-tom-562

Oliesjeik

CBR600F, Yamaha Fazer 400 (toeren maken!), Honda CB-1 (400cc, ook toeren maken!), Yamaha XJ600 (de oude, wat oudbolliger maar vind ze mooier als de nieuwe Diversions, die zijn wel heel burgerlijk :P)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 01:34

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

theHoff schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 15:28:
of je neemt een cheapass motorscooter. Kan je je helm en spullen ook gewoon in kwijt als je 'm ergens parkeert. tenzij de boel gejat wordt natuurlijk :).
Plus als beginnend motorrijder kan je er weinig fout mee doen :) Rijd eigelijk als een flink opgevoerde scooter met zo'n 100-110km/u en voor korte ritjes hoef je geen speciale kleding te dragen (al is dat op de snelweg altijd verstandig).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Ik heb een suzuki sv650n gehad, no-nonsens en bulletproof.

en v-twin. :9

Denk dat die inmiddels ook wel rond de 1200 euro te vinden zijn.

En die kleine stukjes zijn niet zo'n punt als je eens per week er ook een goede lange rit tussen hebt zitten.

En motorscooter zou ik niet zo gauw doen, maar das denk ik persoonlijk, ik kan er niet aan wennen geen tank tussen mijn knieen te hebben, minder voertuigbeheersing voor mijn gevoel.

[ Voor 26% gewijzigd door Flagg op 24-07-2012 19:29 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Flagg schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 19:27:
Ik heb een suzuki sv650n gehad, no-nonsens en bulletproof.

en v-twin. :9

Denk dat die inmiddels ook wel rond de 1200 euro te vinden zijn.

En die kleine stukjes zijn niet zo'n punt als je eens per week er ook een goede lange rit tussen hebt zitten.

En motorscooter zou ik niet zo gauw doen, maar das denk ik persoonlijk, ik kan er niet aan wennen geen tank tussen mijn knieen te hebben, minder voertuigbeheersing voor mijn gevoel.
:N

SV650N vind je sowieso al niet zoveel, en al helemaal niet voor die prijs. De SV650S van het 1e model is in goede staat tussen de 2000 en 3000 waard, afhankelijk van kmstand, opties/extra's etc. De N versie is duurder omdat die minder te vinden is.

Ik heb zelf een S, rijdt wel heel erg lekker :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Tankiej schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 19:35:
[...]

:N

SV650N vind je sowieso al niet zoveel, en al helemaal niet voor die prijs. De SV650S van het 1e model is in goede staat tussen de 2000 en 3000 waard, afhankelijk van kmstand, opties/extra's etc. De N versie is duurder omdat die minder te vinden is.

Ik heb zelf een S, rijdt wel heel erg lekker :9
Gadver ik heb mijn N vorig jaar verkocht voor 1250 euro... :D Was hem al redelijk snel kwijt ja that explains. :)

Maar ik denk dat je (emotionele) vraagprijs verward met reeele verkoopprijs. ;) Al zag die van mij er uit als een ratbike, dat ie technisch prima was maakt niemand wat uit als je er maar goed uitziet. :)

2de gadver, zag een poosje terug een N bij bva staan voor een k-prijs, ga maar niet kijken waar ie voor verkocht is uiteindelijk. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Flagg op 24-07-2012 19:43 ]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tankiej
Flagg schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 19:42:
[...]

Gadver ik heb mijn N vorig jaar verkocht voor 1250 euro... :D Was hem al redelijk snel kwijt ja that explains. :)

Maar ik denk dat je (emotionele) vraagprijs verward met reeele verkoopprijs. ;) Al zag die van mij er uit als een ratbike, dat ie technisch prima was maakt niemand wat uit als je er maar goed uitziet. :)

2de gadver, zag een poosje terug een N bij bva staan voor een k-prijs, ga maar niet kijken waar ie voor verkocht is uiteindelijk. ;)
Haha :+

Nee hoor, dat verwar ik niet. Ik wilde in eerste instantie zelf ook een N kopen, maar die was gewoon niet te krijgen voor mijn budget. Toen een S gekocht met in m'n achterhoofd dat ik hem wel zou ombouwen naar een N. Maar de zitpositie bevalt wel goed dus ik laat hem wel zo :P

Maar als TS een SV650N kan vinden voor zijn budget, zou ik dat zeker overwegen mits hij in goede (technische) staat is! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Maak in je budget ook ruimte voor een set goede banden.

Een goed setje maakt een erg groot verschil in bochtenwerk en remwerk. Zelfs in de regen rijden op de motor is technisch allang geen probleem, alleen een beetje nat en koud :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

"Zelfs in de regen", kom op, dat deden ze in de 2e wereldoorlog al volop zonder achtervering en met platte banden :z

Mijn ervaring is dat lichte sneeuw geen probleem hoeft te zijn. Ijs op de weg en natte sneeuw is een ander verhaal, maar enige dagen dat ik het onverantwoord vond om op de motor te rijden (welgeteld twee afgelopen twee jaar) ben ik met de auto ook al aan het glijden gegaan, geeft aan hoe erg het was.

In de regen heb je juist meer grip met een motor omdat de banden bol zijn en er dus zo goed als geen sprake van aquaplaning kan zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Het staat er een beetje verkeerd,

waar ik doel is dat er genoeg banden zijn die een motor voorspelbaar en betrouwbaar laten gedragen ondanks het weertype. Er zijn goedkopere banden die verschillen dag en nacht met het rijden tijdens een zonnige dag en en tijdens regen (vochtig wegdek).
Daarnaast speelt slijtage ook een rol, een motorband gaat rond de 10 a 15k mee, maar ook als de motor verkeerd wordt opgeslagen tijdens de winter is dat niet echt bevorderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:40

-tom-562

Oliesjeik

Een tour georienteerde band ja,d ie gaat 15k mee. Een PiPo o.i.d. denk ik niet

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Iblies schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 12:11:
[...]

maar ook als de motor verkeerd wordt opgeslagen tijdens de winter is dat niet echt bevorderlijk.
Oplossing: niet opslaan in de winter maar rijden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

452752 schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 14:38:
Is een BMW K75 een optie? Voldoet aan alle eisen en is hier perfect geschikt voor. En met jouw budget kun je bij Swift Motoren wel wat vinden.
He... Ik was het deze keer niet.....

Niet zonder reden, het duurt simpelweg te lang voordat een k warm is.

Dan is een f650 funduro misschien een betere voor in en om de stad. Of, een honda slr 650. Enorm geflopte motorfiets, maar een superleuk wendbaar ding.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Marc Rademaker schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 15:39:
Volgens mij vroeg die kerel om motoradvies, niet advies wat je eventueel allemaal anders zou kunnen doen :p

Suzuki GS500: http://tinyurl.com/ctepft5

Was wat mij te binnen schoot... CB500, CB1? Te licht voor je? Moet per se een 600 zijn?
GS500 inderdaad. Vanaf mijn 18e ook gehad en heb hem nog steeds (ben nu bijna 24). Prima fiets met als voordeel dat reserveonderdelen spotgoedkoop zijn en goed verkrijgbaar. Ik kocht een "nieuw" blok voor €150. Had het blok gesloopt door er te weinig olie in te doen 8)7

En een GS op 25kw is nog wel aardig rap, andere 25kwers blijf je in ieder geval voor ;) Ik ben zelf 1,74 en de GS is voor mijn lengte prima.

Enige minpunt vind ik dat het een naked bike is en je vol in de wind zit. Retourtje Turkije ala Hildo zit er niet in op een GS :D

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Pagina: 1