Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Exchange 2003] Server er uit maar mail bewaren?

Pagina: 1
Acties:

• DJ-Anubis
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-11-2024
Wij hebben een Windows Small Business Server 2003 met Exchange 2003 draaien op ons kantoor. Nu willen we voordat de server definitief het loodje legt migreren naar een NAS oplossing.

Wat is nou mijn vraag:
We zijn reeds met onze mail gemigreerd naar een ander systeem, echter daar kunnen we niet de oude mails op importeren alleen de nieuwe mails komen daar op binnen. Wel willen we graag (als het een keer nodig is) zoeken in de oude e-mails. Bijvoorbeeld voor een mail adres of dat ene belangrijke mailtje die je weet gehad te hebben. Het gaat om een 2 tal mailboxen; 1 van ca 5.5 Gb en de ander van 3 en een beetje.

Is er een manier om alle oude mail 'uit' de exchange server te trekken en op de NAS te dumpen op een manier dat die ook nog zoekbaar is?

"Het leven is als een neus, je moet er uit halen wat er in zit ... "

• bgrr
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Exporteren naar PST dmv outlook.

Eventueel PST weer inlezen dmv outlook in nieuwe mailserver ?

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Standaard zou je inderdaad gewoon je e-mail moeten kunnen mee migreren, welke exchange heb je nu geeft wat makkelijker antwoord voor de experts ;)

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Mailstore installeren en de mail daarin archiveren is ook een optie.

Abort, Retry, Quake ???

• bazat
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:39
Makkelijkste oplossing is waarschijnlijk om d.m.v. ExMerge (http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=2743) de oude e-mails te archiveren naar .PST bestanden - om vervolgens - de .PST bestanden op de NAS te plaatsen (let wel op permissions) en te koppelen aan desbetreffende e-mailclients.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 13:26
bazat schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 12:01:
Makkelijkste oplossing is waarschijnlijk om d.m.v. ExMerge (http://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=2743) de oude e-mails te archiveren naar .PST bestanden - om vervolgens - de .PST bestanden op de NAS te plaatsen (let wel op permissions) en te koppelen aan desbetreffende e-mailclients.
Dit dus inderdaad.
Je kan natuurlijk ook de mail-store gaan verplaatsen en die in je nieuwe exchange opnemen, maar dat is nogal wat werk en kans dat het mis gaat is best aanwezig. ExMerge is vele malen makkelijker.
Waar je wel even aan moet denken is dat je de ExMerge wel uitvoert vanaf een account met de juiste rechten. De Administrator kan dit default niet. Simpelste weg is jezelf even de rechten geven op de mailboxen waar het om gaat (en zorgen dat je geen lid bent van de administrator-groepen domain-admins, enterprise-admins etc; deze staan namelijk default met Deny ingesteld).

Je kunt ze dan zo naar een PST halen en die kan je natuurlijk weer importeren

iRacing Profiel

• DJ-Anubis
Zoals ik schreef is het exchange 2003 die we nu hebben. Maar de nieuwe situatie is geen nieuwe exchange :)
De mail loopt nu via ons CRM pakket en niet meer via exchange, er zal ook geen nieuwe server komen.

Is het mogelijk om die PST bestanden in te lezen zonder exchange? Wij werken hier met iMacs en lezen exchange dus in via Mail.app.

PST is in ieder geval weer een goede google-term om mee verder te spitten :)

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 22:55
Kun je een volgende keer dat soort relevante info (geen Exchange meer en Mac's) in de TS vermelden?
Heeft nogal invloed op wat voor antwoorden je krijgt.

Kan je NAS geen imap server app draaien?
QNap / Thecus en vast Synology hebben daar iets voor.
Dan zou je daar je archief in kunnen stoppen.

PST's zijn voor Outlook, dat gaat niet werken in andere mailclients.

Eventueel zou je zelfs bijvoorbeeld Thunderbird op die twee machines kunnen zetten alleen voor het archief.

Emailadressen staan als ze belangrijk zijn in je contactpersonen, en dat kun je eenvoudig exporteren naar csv.
Vanuit csv is dat meestal ook in een ander programma in te lezen.

Abort, Retry, Quake ???

• DJ-Anubis
Dacht dat de topic wel duidelijk was, sorry zal volgende keer wat bondiger en aanvullender zijn!

Maargoed maakt niet uit, ben al een heel eind geholpen in ieder geval!

Wat ik me nog bedacht: Als ik nou een e-mail adres aanmaak in Gmail en gewoon al m'n mail uit exchange kopieer naar Gmail. Dan kan ik toch al mijn oude mails doorzoeken en bekijken in Gmail?

• kroegtijger
Met Ms Office voor Mac kun je je PST gewoon weer koppelen natuurlijk. De vraag is alleen of er op de Mac's office komt te staan dus

iRacing Profiel

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Als je met IMAP verbinding kan maken met je nieuwe omgeving kan je natuurlijk ook gewoon met oulook die nieuwe mailbox koppelen en de mails heen-en-weer slepen.

• DJ-Anubis
We gebruikten mail.app en geen outlook for mac helaas.

Probleem van de nieuwe omgeving is dat hij heel anders werkt. De mailboxen zijn klein en alle mails worden (semi)automatisch 'gearchiveerd' onder projecten/klanten/etc. Dus de oude mappenstructuur in outlook vervalt compleet.

Het is niet te doen om de duizenden mails die nu in exchange zitten (de een is bijvoorbeeld 5+Gb groot) een voor een te archiveren onder projecten/klanten. Een deel van die projecten en klanten zijn ook van voor dit CRM pakket, dus die zouden we zelfs nieuw moeten aanmaken.

In de nieuwe inrichting hebben we dus geen mailserver meer draaien, alleen een NAS. Het liefste zou ik dus de hele mail database oppakken en op de NAS parkeren om er vervolgens alleen in te kunnen kijken met een of andere app. Hoeft geen nieuwe mail meer bij, hoeft niks uit verzonden te worden, hoef er alleen maar af en toe in te zoeken (op afzender, inhoud, onderwerp, etc).

Mijn idee van Gmail gaat niet op? Kan natuurlijk ook niet even 5 Gb aan mails doorsturen naar Gmail :)

Edit:
Ik heb even een kleine test gedaan met 100 mails, maar dat werkt perfect!
Gewoon een Gmail account aangemaakt, toegevoegd in Mail.app en de mails van de exchange inbox naar de gmail inbox gesleept :D
Gaat inclusief bijlagen en al!

[ Voor 10% gewijzigd door DJ-Anubis op 25-07-2012 09:54 ]

Verwijderd

DJ-Anubis schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 09:49:
We gebruikten mail.app en geen outlook for mac helaas.

Probleem van de nieuwe omgeving is dat hij heel anders werkt. De mailboxen zijn klein en alle mails worden (semi)automatisch 'gearchiveerd' onder projecten/klanten/etc. Dus de oude mappenstructuur in outlook vervalt compleet.

Het is niet te doen om de duizenden mails die nu in exchange zitten (de een is bijvoorbeeld 5+Gb groot) een voor een te archiveren onder projecten/klanten. Een deel van die projecten en klanten zijn ook van voor dit CRM pakket, dus die zouden we zelfs nieuw moeten aanmaken.

In de nieuwe inrichting hebben we dus geen mailserver meer draaien, alleen een NAS. Het liefste zou ik dus de hele mail database oppakken en op de NAS parkeren om er vervolgens alleen in te kunnen kijken met een of andere app. Hoeft geen nieuwe mail meer bij, hoeft niks uit verzonden te worden, hoef er alleen maar af en toe in te zoeken (op afzender, inhoud, onderwerp, etc).

Mijn idee van Gmail gaat niet op? Kan natuurlijk ook niet even 5 Gb aan mails doorsturen naar Gmail :)

Edit:
Ik heb even een kleine test gedaan met 100 mails, maar dat werkt perfect!
Gewoon een Gmail account aangemaakt, toegevoegd in Mail.app en de mails van de exchange inbox naar de gmail inbox gesleept :D
Gaat inclusief bijlagen en al!
Als jij het niet egr vind dat al je mail door google geindexeerd wordt om je reclame te sturen is gmail wellicht een optie, maar als ik mijn gegevens bij een bedrijfje zou laten die ze in gmail ging opslaan was ik daar best snel klant-af....

Waarom doe je dit niet:
http://www.maxiorel.com/how-open-and-read-pst-files-mac-os

gegoogled naar "MAC read only PST file" en dit is hit nummer 2: hoe PST files te lezen (en alleen lezen) zonder outlook op een Mac.
Het engels is niet briljant en de reclame is irritant maar volgens mij doet dit artikel wat jij wilt zonder dat je je vuile was in Google zet.

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

kroegtijger schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 17:20:
Met Ms Office voor Mac kun je je PST gewoon weer koppelen natuurlijk. De vraag is alleen of er op de Mac's office komt te staan dus
Dat kan dus niet met Outlook for Mac 2011; deze kan niet met PST's overweg.

[ Voor 9% gewijzigd door Gunner op 25-07-2012 10:02 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
Draait die exchange nog?

Ik bedoel dan kan je simpelweg imap / pop3 opengooien en elke mailclient ter wereld het laten binnenhalen (ook mail.app) en lokaal opslaan. Zelfde principe als pst alleen dan kan je zelf kiezen welk formaat / welke client.

Wil je het echt enkel opslaan en daarna (over tijd) in verschillende programma's kunnen benaderen dan kan je bijv eens zoeken naar een client die lokale mailtjes in een standaard (ik dacht dat mbox redelijk standaard was) formaat opslaat.

Maar in principe volstaat een mail.app / thunderbird pop3 ophaalactie zolang je de mailbestanden dan maar in je backup meeneemt.

• DJ-Anubis
PST bridge ziet er wel super uit inderdaad! Gaan we even naar koekeloeren :)

Edit @Gomez12:
Het moet inderdaad niet te moeilijk allemaal. Denk dat dit nog de slimste optie is. Gewoon binnenhalen in mail.app. Straks wordt mail.app toch niet meer gebruikt. Het wordt dan uitsluitend een soort 'viewer' voor de oude mails (precies zoals PST bridge dus, maar dan gratuit).

Nu is de constructie nog:
Mail komt binnen -> Exchange server die hier op locatie draait -> Te bekijken in mail.app maar hij wordt ook automatisch doorgestuurd naar het CRM pakket zodat hij ook daar binnen komt.

Situatie wordt straks dat de mail binnenkomt in het CRM pakket dat ergens in een serverpark draait dus onze hele server wordt dan alleen nog gebruikt als fileserver.

Dus als we de mail database van mail.app gewoon netjes op de NAS zetten (of er naar backuppen) is er niks aan de hand!

Moet er wel uit gaan komen zo! Heel erg bedankt voor alle tips en hulp!!! _/-\o_

[ Voor 85% gewijzigd door DJ-Anubis op 25-07-2012 10:24 ]

• kroegtijger
Gunner schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 10:01:
[...]

Dat kan dus niet met Outlook for Mac 2011; deze kan niet met PST's overweg.
Da's op zn zachtst gezegd teleurstellend te noemen -O-

iRacing Profiel

• Gomez12
  • Laatst online: 17-10-2023
DJ-Anubis schreef op woensdag 25 juli 2012 @ 10:19:
Edit @Gomez12:
Het moet inderdaad niet te moeilijk allemaal. Denk dat dit nog de slimste optie is. Gewoon binnenhalen in mail.app. Straks wordt mail.app toch niet meer gebruikt. Het wordt dan uitsluitend een soort 'viewer' voor de oude mails (precies zoals PST bridge dus, maar dan gratuit).
1 opmerking nog. Ik ken de internals van mail.app niet, maar ik zou toch als backup optie ook een 2e kopie maken in een compleet open formaat (eml / mbox?) zodat je ten allen tijde die mail hebt ipv dat je over een half jaar mail.app eruit gooit en weer moet gaan zoeken naar een conversie manier.
Pagina: 1