Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieli
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-04-2024
Ik ga voor collega op PC bouwen of aanschaffen. Alles is eigenlijk duidelijk op één onbekende voor mij. De PC zal onder normale omstandigheden altijd aan staan. Is het dan nodig/verstandig om toch een SSD als bootdisk te gebruiken. Geen zware programma's worden gebruikt, af en toe AutoCAD (tekenprogramma), rest is tekst verwerking en internet.
In mijn eigen PC, welke ik ook zelf heb samengesteld en gemonteerd, zit wel een SSD als boot, maar hier gebruik ik dan ook meer zware programma's en zet ik hem nagenoeg elke dag uit.
Aangezien ik een Z77 moederbord zal gaan gebruiken zou ik nog gebruik kunnen maken van een kleine Cache SSD, maar het prijsverschil naar een aparte SSD is minimaal, dus of dat nu het verschil zou uit maken?

Dus de vraag blijft wel of geen SSD te gebruiken als Bootdisk. Als hier iemand een goed antwoord op kan gven zou ik enorm geholpen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 17:22
Waarom staat hij de hele dag aan? dat vertel je er niet bij.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic6399
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
^ maakt dat dan nog uit?

Een SSD lijkt me een betere oplossing dan een reguliere HDD, er zitten immers geen draaiende onderdelen in en het produceert minder warmte.

[ Voor 28% gewijzigd door Magic6399 op 24-07-2012 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 17:22
Als hij alleen maar de hele dag/nacht stand by staat, met de schijven gewoon uit, dan maakt het niet uit of hij SSD of HDD gebruikt. Als hij de hele tijd aan staat om te downloaden heeft een SSD ook geen toegevoegde waarde.

Als hij er echt de hele dag mee aan het werken is, is een SSD weer gunstiger.

https://www.facebook.com/hausbrandeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droid
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-09 22:49
HDD > Opslag
SSD > Snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-09 14:49

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wat maakt het voor een HDD of SSD uit dat een PC de hele dag aan staat?
Voor een HDD is dat prima, want die slijten het meest tijdens spin-up. Een SSD maakt het geen donder uit verwacht ik.

Als je de SSD enkel als bootdisk in zou gaan zetten heb je er weinig profijt van.
Zet je echter je applicaties en dergelijke er ook op, dan heb je er een stuk meer aan. In dat geval kun je er best profijt van hebben. Of je moet al je app een keer openen en nooit afsluiten.
Dat zou je kunnen doen door meer RAM in je PC te prikken, waardoor je tevens meer kunt cachen. Ik heb hier nu een cache van 6GB (van totaal 12GB RAM), wat ook helpt :)

De keuze is aan jou, maar je kunt er best profijt van hebben.
Hoeveel echter hangt af van je specifieke situatie. Beoordeel hoeveel I/O je genereert.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

yzf1kr schreef op dinsdag 24 juli 2012 @ 11:06:
Als hij alleen maar de hele dag/nacht stand by staat, met de schijven gewoon uit, dan maakt het niet uit of hij SSD of HDD gebruikt. Als hij de hele tijd aan staat om te downloaden heeft een SSD ook geen toegevoegde waarde.

Als hij er echt de hele dag mee aan het werken is, is een SSD weer gunstiger.
En als er alleen een ssd in komt,is dat weer ongunstig in verband methet vele schrijven tijdens het donwloaden(slijtage ssd)

Als het alleen voor tekstverwerking is en internet,waarom staat de pc de hle dan eigenlijk,vraag ik me persoonlijk af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als de PC inderdaad vrijwel nooit wordt uitgeschakeld, betekent dit dat filecache alle kans krijgt op te bouwen. Hierdoor kun je er voor kiezen om geen SSD te nemen maar extra RAM, zoals 4 reepjes dus totaal 32GiB RAM. Dat koop je nu voor 160 euro tegenwoordig en kan enorm veel schelen zeker als je je PC aanlaat.

In feite kun je dan 20 gigabyte of meer op je hardeschijf in RAM cachen. Zolang je hieronder blijft, zal dus alles wat je nodig hebt in RAM blijven staan. Je hardeschijf zal dan hoofdzakelijk voor writes gebruikt worden. Een SSD heeft in deze situatie maar beperkt nut.

Zou je willen afsluiten, kun je het beste hibernation gebruiken, hierbij blijft namelijk de RAM filecache behouden. Je moet wel 32GiB schrijven en lezen elke keer, dat duurt wel 30 seconden ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieli
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-04-2024
PC staat altijd aan, omdat hij continue in verbinding staat met de bedrijfsserver. Ik persoonlijk zie het nut niet van in om hem continue aan te laten, maar hij heeft het in zijn hoofd zitten en gaat dit ook niet waarschijnlijk ook niet veranderen.

Zoals gezegd hij gebruikt af en toe AUTOCAD welke onder bepaalde omstandigheden toch wel iets aan prestatie vraagt. Verder zie ik qua snelheids voordeel niet direct het voordeel als Office er in plaats van 8 seconden 4 seconden over doet. Ik denk het grootste voordeel zal zijn dat deze energie zuiniger zijn, dit nogmaals in het achterhoofd omdat de PC altijd aan staat.

Ik denk dat ik ga voor een 128 GB SSD met besturingssysteem, Office en browser. Dan nog een WD Caviar Black als opslag schijf en eventuele kleine programmatjes die er toch altijd op komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk het grootste voordeel zal zijn dat deze energie zuiniger zijn
Dat is helaas dus niet zo, tenminste als je vergelijkt met notebook HDDs. Die kunnen zuiniger zijn dan SSDs.

Idle stroomverbruik
SSD met DIPM - 0.065W - 0.4W
Notebook HDD = 0.58W - 0,9W
SSD zonder DIPM = 0.65W - 1.2W
Desktop HDD = 4W - 6W
Pagina: 1