Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Kaasboerke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-11 20:08
Geachte tweakers,

Op dit moment ben ik hobbymatig bezig met 'Unified Communications', allereerst ben ik bezig met inlezen.
Wat mij erg aanspreekt is dat je overal waar maar een netwerk is, je toegang hebt tot telefonie e.d. dat wil ik graag ook in mijn huis :-)

Dit is wat ik tot dusver heb gevonden.

http://computerworld.nl/a...ified-communications.html
Wikipedia: Unified communications
http://www.elastix.org/in...rmation/elastix-info.html
http://www.cisco.com/web/NL/solutions/unified_index.html
http://searchunifiedcommu...s-open-source-VoIP-and-UC

Nadat ik dit hobbymatig bekokstoofd heb, wil ik bekijken of het mogelijk is of dit ook toepasbaar is in het bedrijf waar ik werk.

Mijn vraag is aan mijn medetweakers, wie hebben hier ook ervaring mee? Is dit het beloofde land? Of werkt het allemaal niet zo geweldig? Wat zijn de issues waar je tegen aanliep?

[ Voor 5% gewijzigd door Kaasboerke op 24-07-2012 09:12 . Reden: kleine toevoeging ]

Verwijderd

Aan de ene kant zeg ik ja UC is "Je van het" alleen gaat er bij mij dan altijd de panische gedachten dat ik overal ook te volgen ben door b.v. het Rijk der Nederlanden :-). Het concept is mooi echter krijg ik echter een groter gevoel van controle over me heen dan toegevoegde waarde. Plus heeft het niet zijn charmes om naar een fax toe te lopen om je papiertje te pakken?

Toffe research ik heb met plezier zitten lezen! :)

• Kaasboerke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-11 20:08
Ik weet niet in hoeverre VOIP afgeluisterd kan worden op een intern netwerk ;-).
Je kan natuurlijk ook naar de printer lopen als je een fax ontvangt :-)

Verder wat ik interessant vindt is dat als je een sideway VPN eraanhangt dat je dus telefonie overal hebt en support voor analoge lijnen. Ik word echt helemaal happy, ik denk dat ik Elastix ga uitproberen, ik zal mijn ervaringen delen :-)

Verwijderd

Naja goed je interne netwerk hangt (neem ik aan) aan je externe netwerk en je weet de wijze woorden, waar een wil is, is een weg... helaas ;).

Ik hoor het graag langs komen!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 13:26
Zolang je goede verbindingen hebt (voldoende bandbreedte, geen overboeking, en QoS), is het perfect. Zelfs zo goed, dat er soms nog wel eens bewust terug wordt geschroefd in geluidskwaliteit omdat het soms lijkt dat bij stiltes aan de telefoon de verbinding verbroken is... Is natuurlijk niet het geval, maar dat achtergrond-ruisje dat je op analoge telefonie hebt is ook verdwenen. Maakt gebruikers zenuwachtig ;)

Bellen vanuit huis gaat meestal ook best aardig, maar kent als voornaamste nadeel dat je vrije tijd compleet exit is. Wat voornamelijk erg prettig is, is dat je vanuit diverse applicaties je direct telefoonnummers kan bellen, zoals bijvoorbeeld ook vanuit Skype mogelijk is, maar dan via je eigen IP-PBX.

iRacing Profiel

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:23
Toevallig had ik dit net op mijn todo lijst gezet toen dit topic geopend werd. Enige ervaring met Asterisk heb ik wel, maar dan met name met het AMI/AGI deel. Dit keer is het de bedoeling meer te focussen op text en video (uiteraard ook voice), en minder/niet op het ami/agi deel.

Doel is dat al mijn communicatie via 1 centrale (Asterisk 11) server gaat (waar ik zelf naar verbind middels VPN), en dat deze mijn text, voice en video afhandelt. Ik heb een cisco spa504G op mijn bureau staan, en draag normaliter een nokia n900 bij me. Het idee is dat als ik in de buurt van m'n spa504g ben hij enkel deze laat over gaan, en anders alles via m'n mobiel route. Uiteraard is er ook nog een softphone (laptop) die mee doet.

Uiteindelijk wil ik ook SMS ontvangen en versturen via deze cnetrale server, maar ik heb nog geen VOIP aanbieder kunnen vinden die ook een SMSC heeft. De volgende dingen hoop ik te kunnen uniten:
* SMS
* Voice
* Gtalk (text/video/voice)
* Plain SIP (video/voice)
* Enum
* IRC (text)

Helaas valt Skype af aangezien Microsoft/Skype in al haar wijsheid besloten heeft dat Asterisk geen toegang meer mag hebben tot het skype netwerk.

Reden van mijn unification plans is dat ik wel meestal bereikbaar ben, maar het medium waar mee nogal verschilt (mobiel staat vaak op stil, mail check ik niet altijd, irc ben ik vaak wel te vinden, gtalk staat met regelmaat aan/uit, etc). Mocht iemand nog ideeen hebben hoor ik ze graag ;)

@kaasboerke, je linkt onder andere naar Asterisk SCF; zolang je niet boven de 10.000 users uitkomt zou ik het voorlopig gewoon houden op plain-old asterisk.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Pagina: 1